Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 20:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 12/15" bas til hifi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 26 November 2017 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Synes egentlig især Digital_Thor og Kjeldsen har oplyst de grundlæggende parametre og forskelle på PA og HI-Fi enheder. For lige at
komme inden om 44nitram med delvist citat fra Digital_Thor, har stor enheder også den fordel, at de forvrænger mindre, hvis de skal
gengive en givet frekvensområde ift. mindre enheder, da membranudsvinget er mindre - så det giver god mening i flervejshøjttalere at
forsøge sig med enheder, der rent faktisk er i stand til at gengive det frekvemsområde de skal. Ulempen er først og fremmest
kabinetstørrelse, hvorfor uskikken med slanke, konevenlige 2½ vejs konstruktioner er blevet så udbredt.

Og er helt enig med schlager i, at valg af enheder, efter grovsortering, afhænger af, hvilken kabinetløsning/-princip, der ønskes benyttet;
JBL er/var som det påpeges glad for basrefleks og horn, mindes ikke at have set nogle (store) lukkede konstruktioner fra dem.

Om jeg ville opleve det som Hi-fi (=troværdig, "ufarvet" gengivelse) i dag, véd jeg ikke, men jeg er også stadig påvirket af at have
oplevet JBL 4350 i min pure ungdom; 2 stk 15" i et næppe vibrationsfrit kommodeskab af et kabinet pr. side glemmer man ikke sådan
lige. Hvordan lineariteten og sammenhængen med og gengivelsen fra resten af enhederne var, bed jeg ikke mærke i :-)


Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 26 November 2017 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Du bør betænke at enheder er forbedret i en grad man kun kunne drømme og den gang i 70-80erne. Drømmen om den opnåelige lyd den gang kan ende i en stor skuffelse i dag. De store JBL konstruktioner fra den gang var rasende dyre og der er nok ikke mange der har overlevet tidens tand. Jeg hørte et par Olympus nede i en kælder og var bestemt ikke imponeret, ej heller den gang.

At få et mellemtonehorn (BR) til at fungere sammen med et par 15# basser lignede en umulig opgave den gang, lige som det gør i dag. Living Voice har lavet det du efterspørger, men så skal man have vundet stort i "statens pengelotteri".
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes