Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2018 | 17:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 12/15" bas til hifi? Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 November 2017 kl. 17:10 | IP-adresse registreret Citér Willemoes

Synes egentlig især Digital_Thor og Kjeldsen har oplyst de grundlæggende parametre og forskelle på PA og HI-Fi enheder. For lige at
komme inden om 44nitram med delvist citat fra Digital_Thor, har stor enheder også den fordel, at de forvrænger mindre, hvis de skal
gengive en givet frekvensområde ift. mindre enheder, da membranudsvinget er mindre - så det giver god mening i flervejshøjttalere at
forsøge sig med enheder, der rent faktisk er i stand til at gengive det frekvemsområde de skal. Ulempen er først og fremmest
kabinetstørrelse, hvorfor uskikken med slanke, konevenlige 2½ vejs konstruktioner er blevet så udbredt.

Og er helt enig med schlager i, at valg af enheder, efter grovsortering, afhænger af, hvilken kabinetløsning/-princip, der ønskes benyttet;
JBL er/var som det påpeges glad for basrefleks og horn, mindes ikke at have set nogle (store) lukkede konstruktioner fra dem.

Om jeg ville opleve det som Hi-fi (=troværdig, "ufarvet" gengivelse) i dag, véd jeg ikke, men jeg er også stadig påvirket af at have
oplevet JBL 4350 i min pure ungdom; 2 stk 15" i et næppe vibrationsfrit kommodeskab af et kabinet pr. side glemmer man ikke sådan
lige. Hvordan lineariteten og sammenhængen med og gengivelsen fra resten af enhederne var, bed jeg ikke mærke i :-)

Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 November 2017 kl. 21:43 | IP-adresse registreret Citér hullevad

Du bør betænke at enheder er forbedret i en grad man kun kunne drømme og den gang i 70-80erne. Drømmen om den opnåelige lyd den gang kan ende i en stor skuffelse i dag. De store JBL konstruktioner fra den gang var rasende dyre og der er nok ikke mange der har overlevet tidens tand. Jeg hørte et par Olympus nede i en kælder og var bestemt ikke imponeret, ej heller den gang.

At få et mellemtonehorn (BR) til at fungere sammen med et par 15# basser lignede en umulig opgave den gang, lige som det gør i dag. Living Voice har lavet det du efterspørger, men så skal man have vundet stort i "statens pengelotteri".
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum