Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 16:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 12/15" bas til hifi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 30 Oktober 2017 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har længe gået med tanker om at bygge nogle rigtige højtalere....og med rigtige højtalere mener jeg højtalere som er bestykket med 12" eller 15" bas enhedder.

Jeg ved godt at denne indgangs vinkel vil få nogle op af stolene....men siden jeg hørte JBL højtalere  70'erne og 80'erne har det man prøver at lave idag med mindre enheder simpelthen ikke kunne hamle op...ja de lydder da fint til noget hardcore fussions jazz men der mangler altid den bund som kun en stor beskidt woofer kan levere.

Når man ser på 12" og 15" enhedder idag, ser jeg dem typisk til enten PA brug, eller til Subwoofer brug og mit spørgsmål er så.....hvilke parametre er det jeg skal se efter hvis jeg vil have en god 12" eller 15" enhed til hifi brug i stil med de enhedder JBL anvender i deres high end højtalere?

Hvad er det som gør en enhed velegnet til enten PA, Subwoofer, eller HIFI?

Kan i anbefale mærker og typenumre på gode 12 og 15" enheder, til hifibrug i 3 eller 4 vejs DIY konstruktioner?

Mvh
Martin



Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 30 Oktober 2017 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

godt at se at der en noget som vil bruge en fornuftig størrelse enhed, som kan flytte noget luft.  nu ved jeg jo ikke hvor stort det må blive, en stor enhed vil gerne have meget luft at gøre med...

jeg har selv tidligere spillet med peerless xls 12". de gør det meget fornuftigt. dem vil jeg nok dele som 4 vejs. kan blive ok som 3 vejs.. 

sb acoustic har nogle forskellige enheder at vælge imellem, de har en 15" den ser fin ud med har ikke lytte til den. men hvis du vælge en 15" vil jeg helt klart lave den 4 vejs, det svært at få en 15" så højt op uden at det går ud over lyden,





__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 30 Oktober 2017 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Der findes jo mange muligheder. Flere sværger til de gamle enheder fra f.eks. JBL, Altec, TAD eller Coral. På det seneste er der også kommer mange fornuftige bud fra 18 Sound.

Selv er jeg hoppet på de amerikanske Acoustic Elegance. De hed tidligere Lambda og laver nogle af verdens bedste enheder. De er også dyre og regn med noget leveringstid. AE laver basser op til 18" beregnet til lukkede, basrefleks, dipoler eller IB (montering i en væg).

Jeg bruger 2 x 2 stk. 15" til mine dipoler sammen med en 10" melemtone. Det er meget langt fra de typiske "hifi-enheder". Her snakker vi dynamik og høj følsomhed. Det kommer så også til at fylde lidt, men det er du nok indforstet med.

Su kan se mere om AE her:
AE loudspeakers



Du kan se lidt om mine dipoler her:
Dipol 15


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 30 Oktober 2017 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Ja kom lige med nogle ca. mål, budget, forstærkere, rummet osv osv.
Det er meget nemmere at guide lidt, hvis du som minimum fortæller hvad du i hvert fald ikke vil have eller hvad det må koste - ellers går vi bare amok med vilde forslag

PA enheder har typisk en højere følsomhed og et stivere ophæng, samt højere egenresonans - hvilket kræver nogle større kabinetter og gør at de ikke spiller helt så dybt.

"Normale" enheder har derimod lavere følsomhed, men kan smides i mindre kabinetter, spiller dybere, tåler dog mindre effekt.

Det gode især ved større enheder er at luften har sværere ved at "flygte" når enheden arbejder frem og tilbage, derfor kan større enheder flytte luften bedre end mindre enheder. En grov tommelfingeregel siger at man tager diameteren på enheden og ganger med 10, så får du den laveste "fornuftige" bølgelængden på den frekvens du vil spille, med lav forvrængning og god ydelse.
Selvfølgelig kan man snyde lidt med en masse effekt og DSP - men det bliver bare ikke det samme.

PA enheder kan desuden være noget billigere end samme størrelse hifi enheder, grundet det større styktal - udbud og efterspørgsel
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 30 Oktober 2017 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Mange tak for svarene.
Jeg har ikke tænkt på budget endnu, men istedet prøvet at gribe det an fra en anden vinkel.
Den type lyd jeg kan lide er den lyd man f.eks høre fra de gamle JBL studio monitor 44xx serier, og idag K9 og Everst serier.
Jeg har idag selv et par dejlige JBL L90,en kompakt jbl monitor med en 12" bas (LE120H), som spiller super.

Det jeg tænker på er at denne, LE120h, nok er decideret desighet til hifi, og ikke PA, eller subwoofer, eller bil stereo vel?

Er der nogle Thiele parametre, eller kombinationer af disse, som designerne, der udvikler disse enhedder, efterstræber, når de designer sådan en
enhed til specifikt HIFI?

Er det noget med stivhed af ophæng, resonans frekvens, ect.....hvad skal man kikke efter?

Mvh
Martin
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 30 Oktober 2017 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Jeg sider og kigger varmt på Audio Technology sandwich enheder

      Audio Technology

__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Gents.....

Det er jo et paradis for sådan nogle 15" hifi rookies som jeg, der drømmer om den "fede" 80"er "west coast" sound hvor alt ikke nødvendig vis skulle være linært inden for +/- 1 dB fra 100 hz til 15 khz, men hvor det var vigtigere at man kunne mærke det dybe kraft overskud i bassen....i maven....dyby ned...også når man spillede lavt.....den gode gamle jbl lyd.....

Hvad skal jeg vælge hvis jeg vil købe......hvordan vælger jeg, når vi taler om hifi og ikke PA eller subwoofers... Spørger jeg forkert?

Mvh
Martin
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Med andre ord......hvad er det som gør bas enheden i f.eks en JBL K2 S9900, fantastisk......jeg mener...en højtaler enhed er en mebran, et ophæng, en svingspole og en magnet, der er sgu ikke sket det helt store i de sidste 70 år vel?..........hvad adskiller K2 S9900's woofer fra den mængde fine 15" enheder hos usspeakers og f.eks ebay?
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hvor meget vil du bruge på det?

Hvis du gerne vil gå den autentiske vej vil jeg kigge nærmere på GPA

GPA

__________________
Jeg høre musik ikke teknik
Til top Vis Vincent.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vincent.
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft JBL Le14h mellem mine ukyndige hænder, og det kom der ikke meget JBL lyd ud af. Det handler i meget høj grad om afstemning.

JBL har store magneter, lette membraner og lav Le. De har ikke stor lineær vandring, men har stor mekanisk vandring før de går i stykker. Denne egenskab kan du se hos mange pro audio studio monitor basenheder, så der er såmænd mange gode enheder derude. Blandt andet Beyma, IMG stageline, Eminence, Fane og mange mange flere.

Den lave Le gør at bassen kan gå relativt langt op i frekvens. De moderne subwoofere har gigantiske magneter, tung svingspoler, tunge membraner og lang lineær slaglængde og deraf høj Le. De er kun gode til den helt dybe bas.

Men, det drejer sig altså i endnu højere grad om evner til at afstemme til west coast lyden :-)
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Mange tak alle sammen.

Betyder det så at når et højtaler firma designer bas enhedder, så er der ikke bestemte parametre de designer efter, alt efter om enhedden skal bruges
til PA, bil stereo, subwoofer, eller hifi?.....det undre mig faktisk lidt.
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

jo da, men der er mere i det end om det er PA til bil mv.

Der er også enheder som kan bruges til lidt af hvert.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Troels G. bruger en 12" BMS i hans vellykkede ATS-4HE. Hans bedste højttaler til dato.

Men der er nu noget særligt over OB konstruktioner som Janils siger. Men man skal have plads og forstående naboer.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 31 Oktober 2017 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

mtolesen, det med at anbefale en specifik enhed er umuligt. Hvis jeg var dig ville jeg finde ud af hvilken type bas du kan lide. Ud fra det du
skriver om "den gamle JBL" lyd, vil jeg skyde på at basrefleks eller horn er vejen. Det er bedre at finde et bas princip og derefter finde en
enhed der passer og her får du brug for et simuleringsprogram.

Hvor store må højtalerne blive? 200 liter er bestemt ikke for stort, når du vil have dynamik og power.
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 01 November 2017 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Skulle jeg bygge en HT i dag med noget der ligner evner til at gengive realistisk, ville jeg vælge Flexunits 15" til hver en tid.

Min. 8" effektiv mellemtone der ruller naturligt akustisk af nedad til og så en relativ stor dome i waveguide.

__________________
Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
Til top Vis Morell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morell
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 18 November 2017 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hvad med en Bass forstærker med 4 X 12 kabinet og en rørslæde. Det er tilsyneladende ikke musik der ønskes spillet.
Så spår pengene på,diskant og mellem tone. En bass forstærker kan som regel leverer et enormt lydtryk og spille så højt så man får høreskader.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 18 November 2017 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Selv bruger jeg bi-amping. 2 x 10c Audio Technology i = (22 ohms udgaver) og 6H54 + Swans horn. 93db/w, belastning ukendt.
Monteret i et lidt større DTQWT kabinet. Knastør bas, ren mellemtone (DF 2,2khz) og luftig diskant.
Effekt forstærkere First Watt J2 og aoudio-gd til bunden.

De spiller godt! Men jeg må indrømme at et par OB spiller med så stor dynamik at jeg ville ønske havde plads til sådan et par krabater.
Ikke helt så stor opløsning, men der er så meget smæk i en stortromme at det er skræmmende.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 20 November 2017 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

44nitram.....forstår ikke din bemærkning " Det er tilsyneladende ikke musik der ønskes spillet.".....!
Jeg efterlyser lyden fra JBL's store velansete studiomonitors (44xx) serierne fra 80'erne,  som blev anvendt som bl.a studio monitors i mange af verdens beste plade studier worldwide, og jeg prøver at forstå hvilke tekniske parametre der gør en bas enhed specielt velegnet til hifi/studio monitor, og ikke bils stereo, subwuffer, PA enhed.
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Joba
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 20 November 2017 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

PA-enheder anvendes skam også i højttalere konstrueret til hifi/hjemmebrug. Et eksempel herpå er Zingali, hvis grundlægger i øvrigt havde forbindelser til JBL i sin tid. Og hvis højttalere både i opbygning og lyd et stykke hen ad vejen ligger op af de "ægte" JBL'ere.

Det er bl.a. PA-enheder fra 18 Sound, der anvendes i nogle af Zingalis (fortrinlige) konstruktioner.


Til top Vis Joba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joba
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 26 November 2017 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

En størrelse på en enhed er ikke noget parameter for en god højttaler. Ej heller hvor dybt den kan spille. Det er tilsyneladende vigtigst hvor stor
enheden er på bassen. Det er jo et skidt udgangspunkt hvis man ønsker at spille musik. Så er det jo kun bass man ønske at lytte til.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes