Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 19:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Skuffet over ny riaa (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 04 November 2017 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hey:) Her oppe på Færøerne har jeg nydt min Yamaha AS2100 i snart et år. Jeg købte det som erstatning for min Luxman L550. Jeg har kun kørt med indbygget phono til MC og jeg er meget glad for den musik som kommer ud af mine højtalere.
Fra det som jeg har læst har jeg fået det indtryk at det er meget bedre med separat RIAA forstærker. Den forhandler som jeg kontaktede forsikrede mig om, at det ville være MEGA opgradering med Pro-Ject Tube Box DS2. Jeg har aldrig prøvet separat Phono forstærker før.
Hvor er jeg skuffet. Det første som jeg lagde mærke til, at der er langt mere "hisss" i diskanten, når det ikke spilles, det generer mig. Så kom musikken, jeg ved ikke had jeg havde forestillet mig, jeg er jo som sagt glad for den indbyggede Phona, men hvem vil ikke få MEGET bedre?
Når jeg flyttede over til den indbyggede phono, var det som at få frisk luft igen. Den er så meget mere musikalsk og afslappet, og sortere baggrund. I mine øre er den indbyggede Phono altså bedre end Pro-Ject for 5000kr!!
Jeg har aftalet med forhandler at jeg har fortrydelsesret
Men hvorfor reklamerer de så meget med "ultra low noise" og stor forbedring, og alt muligt? jeg sidder med følelsen af, at det er noget som jeg har misforstået. Det plejer det at være
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 04 November 2017 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Hvilken pick up bruger du, og kan man indstille den riaa?
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 04 November 2017 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Ortofon Quintet Black. Har også Quintet Blue og andre Ortofon MC. Den indbyggede RIAA kan ikke indstilles, den står fast på 50 ohm. Det er perfekt til Quintet Black og de andre Pickupper som jeg har. Tube Box DS2 har en masse muligheder for indstilninger, ohm kan justeres fra 10 til 1000 ohm og de er andre justeringer også. Det er fint nok, men det giver ingen mening med en masse muligheder når jeg ikke kan lide det som jeg hører.
Sælger argumenterede for, at YAMAHAens indbyggede riaa kun koster 100kr så der vil være en meget stor forskel, at bruge knapt 5000kr!

Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 04 November 2017 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Sætter du riaa'en i phonoindgangen på forstærkeren?
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 04 November 2017 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

nej jeg sætter den ind i CD indgangen :)
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 04 November 2017 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Lyder underligt, at du mener, den er så dårlig. Men jeg er nu heller ikke selv fan af rør i en riaa.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 04 November 2017 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

OleAndrias skrev:

Sælger argumenterede for, at YAMAHAens indbyggede riaa kun koster 100kr så der vil være en meget stor forskel, at bruge knapt 5000kr!



Nu ved jeg fo ikke, hvem sælger er, men enten er han slet og ret fuld af løgn, eller mere sandsynligt, han ved ikke bedre.
Det kan der selvfølgelig være en årsag til. Det er i dag (og har været det længe) mere reglen end undtagelsen, at Phono-indgangen på integrerede mellemklasseforstærkere er nedprioriteret til en enkelt billig opamp med de tilhørende komponenter. Måske derfor sælger ahr sagt, som han har gjort.
Det er imidlertid ikke tilfældet med riaa´en i din Yamaha.



Den er lavet 100% til UG med kryds og slange, som japanerne altid har lavet den slags, når det er bedst.
Derfor undrer det i hvert fald ikke mig, at du oplever det, du gør. Den indbyggede riaa i 2100 vil til enhver tid kunne bære en 5 gange så dyr MC, som din Quintet Black. Bare check på spec´s, at den er nogenlunde kompatibel med de 50 Ohms belastning.
Mit råd til dig er, at returnere din Project og få pengene tilbage, og så kigge efter en bedre pick-up, hvis du vil hæve niveauet på dit nuværende setup. Din nuværende riaa kan sagtens bære en sådan. Held og lykke.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 04 November 2017 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Det er også den følelse som jeg sidder med, det må være de rør som giver så meget "hisss"
Men hvofor skal jeg ikke bare nyde min indbyggede RIAA når jeg er så glad for den? Det ser mere audiophile ud med separat RIAA forstærker snob   
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 04 November 2017 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Tak for svar Boydk
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 04 November 2017 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også holde mig til den gamle Yamaha RIAA. Den ser kompetent ud.

Bare fordi der er rør i et apparat, er det ikke nødvendigvis bedre. Det kræver en hel del i af både strømforsyninger og de anvendte rør. Alene vægten på bare 1,6 kg er nok til at gøre mig mistænksom. De rør RIAA forstærkere jeg har bygget har alle vejet pænt over 10 kg.
De opgiver et SN forhold på 88 dB, men kigger man nærmere efter er det A-vejet og med kun 40 dB forstærkning. Din MC skal have omkring 60 dB forstærkning og så falder SN til ca. 68 dB eller lavere (afhængig af hvor meget din pickup sender ud).

Brug det du synes lyder bedst!


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 04 November 2017 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

God pointe Janils.
For lige at uddybe for de knap så kyndige, så var det altså "kun" den ene kanal, der blev vist.
Nu skal man så heller ikke sætte spec´s = vellyd..... men mere en guideline.
Yamaha´en imponerer nu lidt alligevel:
Med kortsluttet indgang er signal/støjforholdet 85dB på MC og 93dB på MM, overstyringsmargin er 2,2mV på MC 0g 50mV på MM, afvigelse fra riaa-kurven indenfor +-0,5dB.
Temmelig imponerende af en integreret forstærker i prislejet omkring 17.000,-

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 05 November 2017 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har venner som har langt dyrere grejer end jeg, men de er meget imponeret over den lyd som jeg får fra YAMAHAen. Den har en meget "luftig" og naturlig lyd med en meget god, jeg ved ikke hvad det heder, rumlighed vil jeg kalde det Når jeg siger at bassen er god, så er det ikke fordi den er dominerende og voldsom, men den er "fast" og tydelig.
At jeg kan inponere venner som har seperate RIAA forstærkere som koster mere end YAMAHAen det synes jeg er kulens.
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 05 November 2017 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jeg havde en DS2 indtil for nylig, og den lyder altså virkelig godt, i hvert fald med min pladespiller og MM-pickup. Kan der være en defekt i den, du har købt? Eller kan den være indstillet forkert?
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 05 November 2017 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
De opgiver et SN forhold på 88 dB, men kigger man nærmere efter er det A-vejet og med kun 40 dB forstærkning. Din MC skal have omkring 60 dB forstærkning og så falder SN til ca. 68 dB eller lavere (afhængig af hvor meget din pickup sender ud).

Brug det du synes lyder bedst!

Nå så er det derfor, DS2 lød godt i mit system
Brugte netop MM med 40 dB gain.

Var lige inde omkring Pro-jects hjemmeside og kigge på DS2. Den står opgivet til 88 dB signal-støj forhold, og man skal helt ind i manualen, for at se, at det altså netop kun er med 40 dB forstærkning. Det er snyd at de bare opgiver 88 dB så!
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes