Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Yamaha NS 5000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 22 November 2017 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Var så heldig idag at høre den nye Yamaha NS 5000. I mine mange år med hifi, er denne højttaler den bedste jeg nogensinde har hørt. Jeg har ikke hørt andre højttalere der har en så naturlig uanstrengt måde at spille på, og det er uanset om det er elektrostater, horn eller andre dynamiske højttalere til flere hundrede tusinde kr.

Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 22 November 2017 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Absolut en spændende højtaler - ud fra hvad man kan læse om den. Kunne selvfølgelig godt tænke mig at lægge øre til den. Hvad er prisen i grunden her i Danmark for et sæt?
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 23 November 2017 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Den er jo så heller ikke billig. 120 kilo inkl stander. Men i forhold til lydkvalitet er den egentlig ikke dyr. Det siger jeg så kun fordi jeg har hørt den. Som nævnt danner den simpelthen ny standard.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 23 November 2017 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Dejlig simpel højttaler. Asymmetrisk placering af diskant og mellemtone. Dome mellemtone, som har potentiale til at have et bedre spredningsmønster end en typisk keglemembran.
Stor basenhed, som har en bedre koblingseffekt til luften, end mindre enheder i de dybere frekvenser.
Stort kabinet = mindre luftmodstand = nemmere at opnå et godt resultat med fornuftig følsomhed.

Den har så relativ lav følsomhed, klart begrænset af mellemtonen og 12"eren er delt helt oppe ved 750hz, hvilket kan give en lydsignatur, som ikke alle foretrækker.

Kunne være sjovt at høre den... meeen. Hvis jeg endelig ville have sådan et type højttaler, Så ville jeg bygge den selv, gøre den aktiv og spare en pokkers bunke penge. Men det er også bare mig

Der er en lille smule målinger af den her, samt lidt frække billeder:
http://www.hdfever.fr/2016/09/05/yamaha-ns-5000/

Kunne så være fedt om de frigav nogle flere målinger, så man have noget data at nørde med. F.eks en polær responskurve og nogle oplysninger om hvordan de har målt bæstet, testopstilling osv.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 23 November 2017 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Måske er det et problem, at Yamaha ikke er det første mærke man tænker på, når vi snakker high-end højtalere (måske bortset fra studie monitors). Pioneer har også en ret fantastisk højtaler på programmet - men vi forbinder heller ikke dette mærke med high-end højttalere.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 23 November 2017 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Jeg Tænker også at man vil kunne få meget af det samme til meget billigere penge med nogle af de "Rigtige" NS modeller 1000 - 10000. Og pænere ikke mindst.
I øvrigt er de gamle Yamaha da eftertragtede ude i den store verden.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 23 November 2017 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Dejlig simpel højttaler. Asymmetrisk placering af diskant og mellemtone. Dome mellemtone, som har potentiale til at have et bedre spredningsmønster end en typisk keglemembran.Stor basenhed, som har en bedre koblingseffekt til luften, end mindre enheder i de dybere frekvenser.Stort kabinet = mindre luftmodstand = nemmere at opnå et godt resultat med fornuftig følsomhed.Den har så relativ lav følsomhed, klart begrænset af mellemtonen og 12"eren er delt helt oppe ved 750hz, hvilket kan give en lydsignatur, som ikke alle foretrækker.Kunne være sjovt at høre den... meeen. Hvis jeg endelig ville have sådan et type højttaler, Så ville jeg bygge den selv, gøre den aktiv og spare en pokkers bunke penge. Men det er også bare mig Der er en lille smule målinger af den her, samt lidt frække billeder:http://www.hdfever.fr/2016/09/05/yamaha-ns-5000/Kunne så være fedt om de frigav nogle flere målinger, så man have noget data at nørde med. F.eks en polær responskurve og nogle oplysninger om hvordan de har målt bæstet, testopstilling osv.

Mon ikke det er fordi, man bruger den dome mellemtone, at man deler så højt oppe. Den kan næppe nå 12"eren ved 250hz, som ville være et bedre sted at dele rent lydmæssigt. Den ville tabe en del dynamik. Desuden har det ikke nogen betydning spredningen om den er kegle eller dome formet. Bare den er mindre i diameter end bølgelængden for det toneområde den skal virke i.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 23 November 2017 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Du har ret.... jeg glemte lige at tænke mig om - før jeg fløj til tasterne  Der er muligvis en anden forklaring, hvorfor en dome kunne være interessant - hvilket jeg har fundet en del om her.
http://www.classicspeakerpages.net/IP.Board/index.php?/topic /9389-dome-mids-vs-cones-meaningful-difference/
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 25 November 2017 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun udtale mig om hvad jeg har hørt, og jeg har hørt rigtig meget igennem mine mange år i hifi. Både dynamiske, horn og elektrostater. Jeg kan se en skepsis fra mange der kommenterer denne højttaler hvilket er helt ok. Det der så bare er ærgerligt med kommentarerne, er at de er på baggrund af ikke selv hørte kommentarer. Jeg faldt på røven over denne højttaler. Den lyder bare fuldstændig forvrængsfri. Som om adskillige gardiner er trukket fra i forhold til de gængse højttalere som vi alle umiddelbart synes lyder godt nok. Problemet er så bare at langt de fleste så desværre bare lyder som en billig kopi af virkeligheden og lyder som en højttaler, sådan sagt negativt Om navnet er Yamaha, Honda eller Suzuki er for mig flintrende ligegyldigt da det er det endelige resultat der tæller. Hvad er det vi alle med samme hobby går efter? Er det ikke at blive i stand til på bedst mulig måde at frembringe et så naturtro lydbillede som overhovedet muligt?
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 26 November 2017 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er generelt ret glad for Yamaha. Har ejet en del af deres produkter. Denne nye højtaler ser seriøs ud omend den økonomisk aldrig ville komme på
tale her i huset. Jeg er ikke i tvivl om at den spiller godt. Kunne godt tænke mig at høre den. Måske der kommer nogle økonomisk lidt mere opnåelige
højtalerserier ud af dette flagskib?

__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 26 November 2017 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Yamaha kan jo bryste sig af, at de i mange år har lavet fremragende musikinstrumenter - de ved altså hvordan den ægte vare skal lyde. Dette kommer åbenbart også til udtryk i NS5000 -som jeg dog endnu har til gode at høre.

Jeg har i øvrigt haft mange Yamaha produkter gennem tiden - så mange at man på "High Fidelity" mente, at jeg burde have nedfældet min egen flise på Yamaha's hovedkontor .

Der er endnu ikke så mange hifi-magasiner der har anmeldt NS5000 - men de, der har, er ikke i tvivl
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 26 November 2017 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

jøka skrev:
Jeg kan kun udtale mig om hvad jeg har hørt, og jeg har hørt rigtig meget igennem mine mange år i hifi. Både dynamiske, horn og elektrostater. Jeg kan se en skepsis fra mange der kommenterer denne højttaler hvilket er helt ok. Det der så bare er ærgerligt med kommentarerne, er at de er på baggrund af ikke selv hørte kommentarer. Jeg faldt på røven over denne højttaler. Den lyder bare fuldstændig forvrængsfri. Som om adskillige gardiner er trukket fra i forhold til de gængse højttalere som vi alle umiddelbart synes lyder godt nok. Problemet er så bare at langt de fleste så desværre bare lyder som en billig kopi af virkeligheden og lyder som en højttaler, sådan sagt negativt Om navnet er Yamaha, Honda eller Suzuki er for mig flintrende ligegyldigt da det er det endelige resultat der tæller. Hvad er det vi alle med samme hobby går efter? Er det ikke at blive i stand til på bedst mulig måde at frembringe et så naturtro lydbillede som overhovedet muligt?


Yamaha blandt andre fra østen, har en lang historik med at lave fremragende mekanik på verdensplan, bla. med udvikle for toyota og volvo - så ingen miskredit fra mig i denne sammenhæng. Jeg tror sådan set også at deres højttalere spiller rigtig godt. Syntes blot at 120K er mange penge for noget der umiddelbart ikke ligner så meget andet end 3 enheder og en pæn kasse(i nogens øjne).
For den pris, ville jeg personligt satse på et komplet anlæg - men det er jo bare min sørgelige pengepung, der sætter begrænsningen

Nogen der ved hvor man kan høre den henne? Er der f.eks en butik på Sjælland, der har den stående, så man kan hoppe forbi til et lyt. Jeg var f.eks inde og høre den nye Beolab 90, som jeg personligt syntes var en meget spændende konstruktion, med glimrende lydkvalitet over hele linjen..... dog til en noget dyrere pris, trods at man her får et komplet anlæg.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 26 November 2017 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Top Sound har dem vist stående
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 26 November 2017 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Yamaha startede med at producerer klaver og flygler i slutningen af 1890. Det er derfor at deres logo er 3 stemmegaffel. De er en af verdens største producent af musikinstrumenter. Så erfaring med lyd har de. Motorcykler kom omkring 2 verdenskrig, da der manglede transportmidler og Hifi senere. Vi mangler forsat at få oplyst forstærker og signal kilde ?????





Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7533
Sendt: 26 November 2017 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Winther666 skrev:
Jeg Tænker også at man vil kunne få meget af det samme til meget billigere penge med nogle af de "Rigtige" NS modeller 1000 -
10000. Og pænere ikke mindst.I øvrigt er de gamle Yamaha da eftertragtede ude i den store verden.



NS-5000 er ikke mindre "rigtig" end de gamle modeller. Den er lavet af samme firma ud fra samme opskrift og med de samme mål - lydoplevelse, og de
har lavet den fordi de mener at de har noget at byde ind med.

__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 27 November 2017 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Ved lytteseancen blev de drevet af rør pushpull 70 watt. Jeg kender ikke navnet. En Mark Levinson preamp. Manley Riaa og en EAT pladespiller. Der blev kun spillet vinyl. Det var gode grejer, så selvfølgelig skulle det spille godt. Den kvalitet grejer kender jeg nu ganske godt i forvejen, så det var ikke der jeg så den store forbedring i forhold til det jeg hørte. Det var højttaleren der gjorde udslaget. Det er Topsound der har den.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 27 November 2017 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

44nitram skrev:
En oplysning om en højttaler, er nærmest ligegyldigt uden at oplyse om resten, forstærker, Signalkilde. Højttaleren er jo en del af en kæde. Den kan ikke jo lyde bedre endresten af udstyret. Så hvilke grej var der bag?

Det må være ganske klart at jeg ikke ville skrive hvad jeg skriver om den aktuelle lytteoplevelse, hvis ikke det bagvedliggende grej var af en vis kaliber. Se derfor svaret ovenfor.

Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 27 November 2017 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  


Hvis man kan bruge debatten om musikinstrumenter til at vurdere kvaliteten af NS5000 er her et link til en "nybegynder".
"En nybegynder", som fortsat foretrækker Yamaha. Uden behov for at tænke over pris og andre for ham ligegyldige hindringer.
https://m.youtube.com/watch?v=lCpaY0a6M64
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 28 November 2017 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Ja, og skodbassister som John Patitucci, hvis fremragende lp "Irmãos De Fé" (fra Newvelle Records), som jeg netop har lyttet til i aften, har også Yamaha som foretrukken elbas.

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 28 November 2017 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har også været forbi og lyttet til Yamaha NS 5000. Pladespilleren er en EAT Forte med 22 kg pladetallerken og 2 motorer. Armen er fra Ortofon og de benyttede en Ortofon Anna pickup.

Jeg hørte primært lidt gammel jazz og det var afgjort en fornøjelse. Meget glat og umiddelbar gengivelse lidt mod det slanke som jeg foretrækker. Ikke nogen tung basrefleks pumpebas og klart rent opefter.

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes