Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 08:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mere bas i mit anlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MikkelB
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 November 2017
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 27 November 2017 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.
Håber at nogen kan hjælpe mig.
Jeg har et anlæg bestående af en NAD 356Bee og et sæt B&W 602 s2 (i køkken) og B&W 603 s3 (i stue) samt cd, Rega RP3
pladeafspiller og en Sonos streamer. Jeg har generelt prioriteret gode kabler, stik osv. MEN jeg savner noget mere lyd - særligt
noget mere dybde i mit anlæg og i stuen.
Jeg ønsker ikke at skifte forstærker, og er også nødt til at kunne have to sæt højttalere på, men hvad vil I anbefale?
En god ven foreslår en subwoofer men er samtidig usikker på om forstærkeren kan klare den. En anden ven siger at en sub ikke
giver mening med mine 603'ere. En tredje ven foreslår bare større højttalere i stuen. Jeg er strandet lidt - også fordi at når jeg
spørger i en lokal hifibutik, så er svaret, at det hele bare skal skiftes ud med noget vildere, dyrere osv. Forslag modtages med tak :-
)
Til top Vis MikkelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikkelB
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 27 November 2017 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Når du skriver dybde så læser jeg bas... korrekt?
Din forstærker burde være kraftig nok til at spille dine 603 op. 603 siger ikke ret meget under 40hz og har kun fuldt niveau til ca 50hz, derfor mener
jeg at en subwoofer kunne være et udmærket supplement. Jeg tror ikke du vil opleve synderlig forbedring ved at skifte forstærkeren hvis det er
dybere bas du savner.
Subben skal være aktiv så den ikke belaster forstærkeren (det er hovedparten af Subs i dag)
Du har en fin pre-out på forstærkeren som du kan anvende til tilslutning af subben.
Alternativet er nogle større højttalere med noget mere membranareal.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
MikkelB
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 November 2017
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 27 November 2017 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Hej Lobo
Tak for dit meget konstruktive indlæg!
Ja du har ret - med dybde så mener jeg først og fremmest bas men også fylde i det hele taget. Jeg synes ind imellem lyden er lidt
for tam/unuanceret i mit anlæg
Til top Vis MikkelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikkelB
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 27 November 2017 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Har du checket at højttalerne ikke er tilsluttet i modfase? Altså rød ud på forstærkeren skal til rød ind på højttalerne. Ens i begge sider...
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 27 November 2017 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Kan sådan en forstærker trække to sæt højtalere ?
Prøv at koble det ene sæt fra

En aktiv sub har egen indbygget forstærker
Kunsten er at stille den så lavt så den ikke står og buldrer
BK fra England har nogle supergode aktive sub modeller

Optimering af pladespiller placering, nåletryk osv evt bedre riaa behøver ikke koste en formue
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 27 November 2017 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have mere dybde/-bas, hvorfor anvender du så ikke bas-tonekontrolen på din NAD !...

Vh


__________________
My amplifier is a "a cap-cooker"
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 27 November 2017 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Du har sådan set er fint lille anlæg, som du kan få langt mere ud af, ved at få styr på bassen. For det første er en mere korrekt bas lang sjovere at lytte på i længden(lyttetræthed), samt får din musik til at lyde klart bedre. For det andet er så er der er fænomen kaldet maskeringseffekten - ganske veldokumenteret - som dækker og maskere over kvaliteten af resten af højttaleren - især mellemtonen og diskanten. Så før du dømmer noget ude - så få lige styr på bassen først, så du har et langt bedre grundlag at bedømme ud fra.

Som Lobo så fint nævner, har din NAD 2 fine pre-outs, som du snildt kan smide 2 subwoofere på. 2 stk subwoofere giver potentiale for en langt mere jævn frekvensrespons nedefter. Og i samspil med dine 603'ere, vil du kunne opnå en ganske lækker bas, som normalt er svær at få. Dette skyldes helt grundlæggende akustikregler/naturlove, som ALLE slås med.

Se denne lille video på ca 6 minutter og placer dine subwoofere på ca samme måde, om muligt. https://www.youtube.com/watch?v=OXVpy5jaNsk Glemt alt om kabelkvalitet til at begynde med - det er LANGT vigtigere at du sætter tingene ordenligt op og justere subwooferne ordenligt ind. Typisk vil det virke rigtig fint med en sub på hver side af din lytteposition, i fase med dine fronter, ca delt ved 70hz og så ellers blot justeret ind i niveau, så det passer fornuftigt med fronterne. Niveauet kan du i grove træk justere ind med lidt bastung musik, hvor du så skal ramme et niveau, hvor der ikke er noget der buldre, men passer fint og "tørt" med fronterne. Start med volumen i midten på subwooferne og prøv dig frem.

Du kan med 2 mindre, men fornuftige subwoofere placeret strategisk og justeret ind - opnå ganske lækker bas, som langt overgår bassen fra 2 typiske gulvhøjttalere, næsten uanset pris. Hemmeligheden er akustikken

Dog kan det i nogle tilfælde blive nødvendigt at indskyde en DSP, for at fjerne room-gain, som dog kan undgås med 3-4 subwoofere, men det fylder og koster jo også  Selv en lille billig DSP fra behringer eller minidsp er glimrende til formålet, til lige at fjerne et enkelt hæv i bassen, som ellers ville være træls at lytte på. Det med bare at skrue op for bassen på din NAD, hjælper ikke. Det gør bare problemet værre og løser ikke det største problem, som er - akustikken
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 27 November 2017 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Mr. stiv må da være stiv Gør som Lobo og Digital-Thor foreslår. Bum.
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 27 November 2017 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

OK, den var ny, man har tonekontroller som er en mulighed for at anvende dem her og nu, men det fraråder du altså at man anvender.

__________________
My amplifier is a "a cap-cooker"
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
MikkelB
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 November 2017
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 27 November 2017 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Digital-Thor - mange tak for dit grundige svar. Det vil jeg undersøge!
Til top Vis MikkelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikkelB
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 27 November 2017 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Mr. stiv, ja hvis en højtaler ikke spiller nævneværdig bas under 50 hz, så få man bare bulderbas ved at bruge en bas tonekontrol. De virker normalt fra 100 hz og ned, det vil sige at du får hævet bassen mellem 50 og 100 hz og højtaleren vil hurtigt blive presset under 50 hz, så det er ikke nogen god ide og slet ikke hvis man vil have ren (forvrængningsfri) og lineær bas.

Subs og helst 3-4 styk giver en bund der nærmest er umulig at få med 2 styk gulvhøjtalere. De skal selvfølgelig implementeres ordentligt. Det er fysik der er på spil her.

Digital-Thor har skrevet meget udførligt om det. Jeg vil anbefale at læse det og hvis man vil have bas der bare spiller, så gør man også som han anbefaler.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 27 November 2017 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne høre tråd-starter MikkekB svar på, hvis du vil have mere dybde/-bas, hvorfor anvender du så ikke bas-tonekontrolen på din
NAD, og resultatet som du oplever det !...

__________________
My amplifier is a "a cap-cooker"
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 27 November 2017 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Jammen Hr. Stiv. Problemet med de klassiske tone-kontroller, er at de over en meget bred "kam" skruer op og ned for frekvensområdet og derfor er et alt for groft værktøj til at håndteret det egentlige problem.
Desuden kan du ikke presse mere bas ud af en i forvejen lidt for lille højttaler. Derfor er det smartere at tilføje subwoofere, som både kan arbejde med det eksistrende system, samt bidrage i de dybere frekvenser - derneder hvor B&W'erne naturligt ikke kan følge med længere.
På den måde får man både rettet lidt op på frekvensgangen og samtidig en dybere og mere korrekt gengivelse - win win. Tonekontrollerne skal bare... ja .... tryk på: Tone Defeat

På NAD'en er der ligefrem små fine bøjler, så man kunne indskyde en DSP imellem og på den måde pille lidt ved frekvensgangen på 603'erne. Det har jeg med fin success været med til at gøre på et sæt finere modeller fra B&W - ingen problem og virker fint. Frygt ej den ekstra konvertering, DSP osv. Så længe fordelen er større end en eventuelt ulempe... så er det bare at give den gas

Men ro på - start med subwoofere og se om ikke det er rigeligt. Så kan vi altid tage den derfra

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 27 November 2017 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

@Digital Thor
Jeg har set dig flere gange kommentere konceptet med flere sub'er placeret og justeret rigtigt. Du har stor viden om emnet og det er fedt for et forum med den slags bidrag. Det eneste problem er, hvor man kan høre det relevant setup i praksis. Har du noget bud for jeg tror ikke, man lige finder en hos en gængs forhandler.
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
MikkelB
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 November 2017
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 28 November 2017 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg vil da gerne svare dig Stiv - det har jeg naturligvis også forsøgt mig med, men jeg synes at lyden bliver alt for hul og
unuanceret. Derfor begyndte jeg at overveje alternativer til en mere klar men dyb baslyd
Til top Vis MikkelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikkelB
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 28 November 2017 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Trådstarter kan da fint starte ud med at prøve de indbyggede tonekontrollere. Dem der gør grin med Stiv, har vidst ikke hørt en ordentlig tonekontroller
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 28 November 2017 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Der er også yndligskæphesten:Rummets akustik: Stående bølger (højere oppe) i basområdet vil sløre de dybere bastoner. Digital-Thor er inde på det samme i slutningen af hans indlæg. Prøv at afspille testtoner fra youtube. Det er ikke så pokkers nemt som man skulle tro, at lytte sig frem til hvilke toner, der lyder højest. Men hvis der er noget som er HELT galt, og lyder MEGET højere end de øvrige bastoner, så kan man altså godt lytte sig frem til det. At afhjælpe det er straks værre. Men en times tid med testtoner er næsten gratis - ligesom at prøve tonekontroller. Hvis du prøver det, så meld tilbage om dine oplevelser!
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 28 November 2017 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogle gange benyttet denne til en lidt lavpraktisk afprøvning af problematiske frekvenser som supplement til målinger:

http://plasticity.szynalski.com/tone-generator.htm

Har fungeret fint og man kan få et indtryk af, hvor stor forskel der er fra hz til hz...
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 28 November 2017 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Ifølge målinger fra Stereophile, er dine højttalere langt fra svage i bassen. Er du sikker på, at dine højttalere ikke er koblet i modfase?
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 28 November 2017 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Tilbage "back-then" forinden jeg tog skridtet op til "high-end",
spillede jeg altid med fuld tryk på diskant og bas-kontrollerne, som alt udstyr dengang var udstyret med.
Det gav ligesom lidt lækkerier. Uden det, blev det lidt gråt, kedeligt.
Senere hørte jeg så endnu flere lækkerier fra bedre udstyr, i neutral mode.
Jeg syntes det helt fint for Stiv, hvis han kan krydre sin lyd med tonekontroller.

Digital_Thor.
Hvor stor betydning har stortrommens placering i sceneriet for dig?
Hvor stor prioritering lægger du i en hørbar adskildt stortromme fra basguitaren?     
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes