Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Mellemtone enhed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 10 December 2017 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

lige nu benytter jeg scanspeak 18W/4531G00, jeg syntes endelig den gør det fint i området fra 250 hz til 3000 hz.. men jeg søger en enhed som er mere åben på bagsiden, da jeg bruger den til dipol højtaler. har i andre forslag...  Den Skal være bedre lydmessig, de må gerne være være pa enheder


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 10 December 2017 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

JBL 2123H profesional-line, godt nok en 10" mellemtone, 101dB 1W/1m. Den spiller RENT fra 150->4000 Hz så det gør ondt!
Ellers som jeg tidligere har nævnt: 18W8546-00
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 10 December 2017 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Kan anbefale den AE TD10M enhed jeg selv bruger. Den fungerer fint i OB, hvor jeg deler ved 220 Hz. Grundet den lave Q skal den dog have lidt hjælp nedefter (eq).
Underhængt svingspole og veldæmpet papmembran. Høj følsomhed og kan om ønsket belastes med op til 500 watt!

AE har tidligere haft lange leveringstider, men nu er de mest solgte enheder lagervarer. Mener denne er til at få. Pris 309 US$ stk. + told, moms og fragt. Ikke billigt, men en fremragende enhed.

AE TD10M


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 10 December 2017 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Nu kender du jo Scanspeak og er glad for den. Så hvad med en 18WU/8741T00?
Jeg bruger den selv og jeg har ikke set en mere åben enhed...

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1145
Sendt: 11 December 2017 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

For godt ti år siden skulle jeg finde de bedste mellemtonehøjttalere til mit system, hvor jeg anvender faselineære digitale delefiltre og
korrektion.

En mellemtonehøjttaler skal helst være meget bredbåndet, og med lav forvrængning, men for at kunne det, er det meste af brugte
frekvensområde i opbrudsfasen - dvs. i et resonansområde (det kan man se på waterfall plot).

Derfor endte jeg med Quad ELS63 elektrostater. De giver lav forvrængning, næsten perfekt impulsgengivelse OG man behøver ingen
tweeter.

Jeg deler ved 100 Hz til dipolwoofere. Det giver, ifølge min egen erfaring - og mange som har lyttet til det - en enestående naturlig
gengivelse, som ingen anlæg, som jeg - eller mine gæster - har hørt, kan komme i nærheden af - uanset pris!

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 11 December 2017 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Lad os bare tage den første del..... du deler din 18W for højt. Det er en naturlov at en membran i den størrelse vil "beame"... dvs du får mindre energi i området hvor du deler til din diskant og det er ganske hørbart med det abrupte skift i spredningen, som uundgåeligt opstår i delingen til din diskant.
Man skal nemlig ikke kun måle lige ret for, på en højttaler..... det er al energien, man skal regne med, hvis tingene skal hænge sammen - dvs al energien, som bliver sendt fremad fra en højttalerenhed.
Tag den samme enhed ved samme lydtryk og sæt et horn på - så får du en ide om hvad den samlede energi fra en enhed er, samt hvorfor en enkelt måling ikke er nok 
Desuden er 18W'erne typisk en blanding af bas og mellemtone-enheder. De kan ikke rigtig flytte luft og er lidt for tunge og med for lang vandring, til at være en rigtig "super" mellemtone. Men igen... det kan godt lade sig gøre at komme langt med denne ellers gode enhed - men det handler i aller højeste grad om at gøre sig det klart hvad man vil opnå og i hvilken konstruktion.
Mit bud er - at du skal have en måske mindre enhed, som kan arbejde sammen med din diskant i en "homogen harmoni" - bare lige for at kalde det et eller andet - andet end det typiske hifi-sprog

Ellers har Boman sådan set ret. Hans anlæg spiller afsindig godt, men stiller så også store krav til indspilninger og lyttepositionen - ret mig hvis jeg husker forkert(Boman) - det trods alt nogle år siden jeg har hørt det - men min hukommelse er forhåbentlig ikke helt tosset
Alt er et kompromis, så det gælder om at "undvære" det som man personlig kan leve med, for at opnå det, som man virkelig syntes er guf

Så jeg må lige spørge direkte til Lille-smeden. Hvad forsøger du at opnå - hvad er ønsker og hvad har du af enheder lige over og under i forhold til din mellemtone?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 11 December 2017 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

lige nu spiller jeg med scanspeak 2 x 26w pap fra 100 og ned og 26w pap 100 til 350 hz. Den gør det fint i det område. men mangler lidt push.. Det lyder pæn at det godt kan blive lidt kedeligt at lytte på...

fra 350 til 2500 hz har jeg prøvet. 12m 15w 18w, der er for og imod med alle 3 enheder .12 m spiller vild godt, men den er for lille,  der komme ikke nok rum bagud ,og de sammen oplevet jeg med 15w.. hvor 18w giver mere rum men, ikke helt den sammen detalje grad i toppen som de to andre.

fra 2500 bliver spillet af D3004/660000 som gør det super, efter alt dæmpning og bag kammeret er blevet fjernet, så den også spiller bagud. det har giver en mere luftig og transparent i toppen 

alt deles i min forforstærker Ground sound dcn 28.

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 11 December 2017 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

jeg kan godt være fristet til at prøve  denne enhed, fordi det er nok den enhed jeg har set som er mest åben bagud.  Vifa NE 18.


men den skal være meget bedre end de 18 jeg har .. jeg har 10 stk af dem. så køber bare ikke bare ny, hvis forskellen er meget lille


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 11 December 2017 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har personligt ikke hørt en 26W spiller godt ved 350hz - højest 250.... der ville jeg bruge en 22W eller anden 8", som er bedre til det frekvensområde IMO.
350hz er også for dybt til en 12M. Tag diameteren på enheden og gang den med 10, så har du ca bølgelængende, for den dybeste frekvens, som den kan gengive + hvilket godt nok give ca 300hz - men du begrænser SPL en del, især hvis din baffel er smal.
Du får måske også nogle voldsomme udfasninger, hvis du lader din 18W dele ved 3K og din diskant for lov at nå ned til 2,5K.

Men så vidt jeg husker, så har du jo en spændende og ganske kreativ konstruktion - så klassiske råd og vejledninger, kan jo blive tricky at benytte
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 11 December 2017 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Ellers har Boman sådan set ret. Hans anlæg spiller afsindig godt, men stiller så også store krav til indspilninger og lyttepositionen - ret mig hvis jeg husker forkert(Boman) - det trods alt nogle år siden jeg har hørt det - men min hukommelse er forhåbentlig ikke helt tosset  

Nu er jeg kommet en hel del hos den gode hr. Boman, så jeg sniger mig lige til, at komme med et indskud her... Jo, lyttepositionen er ret kritisk, men det er den på så godt som alle systemer, hvis du skal have den fulde oplevelse.

Vedr. optagelser, så skal de godt nok være skamredne før, at de lyder dårligt på Bomans setup. Faktisk så er der mange gamle indspilninger, som får nyt liv pga. af den høje kvalitet af lyd der er i hans setup!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 11 December 2017 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Jeg har personligt ikke hørt en 26W spiller godt ved 350hz - højest 250.... der ville jeg bruge en 22W eller anden 8", som er bedre til det frekvensområde IMO.
350hz er også for dybt til en 12M. Tag diameteren på enheden og gang den med 10, så har du ca bølgelængende, for den dybeste frekvens, som den kan gengive + hvilket godt nok give ca 300hz - men du begrænser SPL en del, især hvis din baffel er smal.
Du får måske også nogle voldsomme udfasninger, hvis du lader din 18W dele ved 3K og din diskant for lov at nå ned til 2,5K.

Men så vidt jeg husker, så har du jo en spændende og ganske kreativ konstruktion - så klassiske råd og vejledninger, kan jo blive tricky at benytte


 var lige inde at se filteret .. jeg dele ved 2500 hz.


pt ser de sådan ud. de 26 w var endelig også bas de skulle bruges til. da dem jeg har er 16 oms udgaver. men de 18 kunne ikke gå dybt nok uden at det gik for meget ud over lyden. så derfor blev den ene 26w sat til at spille fra 100 til 350 hz.  men jeg vil prøve at bytte den ud med en vifa pl26, om den er bedre i det område


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 11 December 2017 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Digital_Thor skrev:
Ellers har Boman sådan set ret. Hans anlæg spiller afsindig godt, men stiller så også store krav til indspilninger og lyttepositionen - ret mig hvis jeg husker forkert(Boman) - det trods alt nogle år siden jeg har hørt det - men min hukommelse er forhåbentlig ikke helt tosset  

Nu er jeg kommet en hel del hos den gode hr. Boman, så jeg sniger mig lige til, at komme med et indskud her... Jo, lyttepositionen er ret kritisk, men det er den på så godt som alle systemer, hvis du skal have den fulde oplevelse.

Vedr. optagelser, så skal de godt nok være skamredne før, at de lyder dårligt på Bomans setup. Faktisk så er der mange gamle indspilninger, som får nyt liv pga. af den høje kvalitet af lyd der er i hans setup!!!



Enig! Det er et glimrende setup han har og jeg husker så tydeligt hvordan det imponerede mig. Dog mindes jeg blot at noget af den musik jeg godt kunne lide, var ilde redt, med den meget direkte og ærlige lyd, som dog klædte de gode indspilninger - hvilket jeg også mindes at tale med ham om. Men det er jo sådan set også tilfældet med mit eget setup, trods dets noget anderledes sammensætning.
Igen er der mange ting ved musikgengivelse der er et kompromis, hvilket jeg stadig "forsker" i. For en ting er teori - omend hvor avanceret den kan debatteres - en anden ting er dagligdag og nydelse ved musik. Jeg fifler meget med teorien bag at kunne opnå glæde ved musikken, uden at tænke alt for meget over teknikken - selv om jeg da falder i nogle gange 
Måske man skulle spørge pænt om man måtte komme forbi igen, med mere modne øre - jeg har altid være åben for at udforske min hobby




Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 11 December 2017 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:


 var lige inde at se filteret .. jeg dele ved 2500 hz.


pt ser de sådan ud. de 26 w var endelig også bas de skulle bruges til. da dem jeg har er 16 oms udgaver. men de 18 kunne ikke gå dybt nok uden at det gik for meget ud over lyden. så derfor blev den ene 26w sat til at spille fra 100 til 350 hz.  men jeg vil prøve at bytte den ud med en vifa pl26, om den er bedre i det område


Måske det hele også opfører sig anderledes, fordi du benytter åben baffel - det har jeg ikke roddet nok med - men du får jo nogle udfasninger. Desuden har du et begrænset vertikalt lyttefelt, grundet dine 2 mellemtoner. Prøv at dele ved 21-2200 til at begynde med - bare lige for at prøve at hvad det giver. Din diskant spreder nemlig glimrende, hvilket kan give dig et for stort skifte i overgangen derimellem - dine 18W beamer allerede ved ca de 2,1Khz - så minimum her, skal der 24dB 4LR filter på, da enheden falder hurtigt af off-axis. Det gælder om at få en så tæt på linear direktivitet/spredning, for at du opnår en ordenlig i sammehæng imellem diskant og mellemtone. Deling imellem enheder, især i det kritiske område omkring ca 500-7Khz er et kompromis, som vi bør udfører og benytte med omtanke - for at det ikke bliver for hørbart
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes