Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 12:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Test af kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 20 December 2017 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Mikkel G skrev:

Du tænker, at det påvirker impedans... men har du prøvet i praksis, eller har du teoretisk belæg for det???
Man skal ikke tro, man skal vide! Det er alt for nemt, at slynge noget ud, uden at have belæg for det



Hvis kablerne ikke har samme impedans, påvirker de hinanden, da de har forbindelse.

Igen nej, kablerne har ikke begge forbindelse, da der kun løber signal/strøm gennem det kabel, der er tilkoblet gennem indgangsvælgeren/relæet. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 20 December 2017 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

no1Klein skrev:
Hej og tak for de mange svar. Noget forstår jeg og andet ikke men en ting til så har jeg jordledning tilsluttet forstærkeren. Men direkte skade sker der jo ikke så er det lettere end at skifte hver gang. Har været på nettet og fundet et foto.

Du skal bare fortsætte med dit projekt... du har fat i den lange ende, trods nogle misforståede svar fra sortseere



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 20 December 2017 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Men skriv lige tilbage med dine opdagelser - altså hvad du mener der lyder bedst og måske hvordan du oplever forskellen  - også hvis du ikke syntes at der er nævneværdig forskel 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 20 December 2017 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ville kun lave det forsøg hvis du kender din forstærker......der skal måles!!!!!

Jeg ved ikke hvilken lov vand arbejder efter, men strøm bruger Ohms lov = 2 ens modstande i parallel giver den halve værdi. Nogle forstærkere har fast indgangs impedans uanset indgangvælger position, derfor halveres indgangs impedansen, hvormed signalkilde belastes mere.

M.V.H. Polle
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 20 December 2017 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Se det er et indlæg der kan bruges, for ja, hvis forstærkerens indgangsvælger kobler til stel uanset position, så vil det selvfølgelig ikke virke!

No1klein: Hvilken forstærker benytter du?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 289
Sendt: 20 December 2017 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel
Forstærker er en Yamaha A-S1000
Mvh
Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 20 December 2017 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Her er et blokdiagram af din Yamaha:
https://elektrotanya.com/PREVIEWS/63463243/23432455/yamaha/y amaha_a-s1000_sch.pdf_1.png
Der ser ud til at være benyttet en indgangsvælger, som skifter imellem de enkelte indgange og lader resten stå åbne - men stel er nok lagt sammen - hvilket dog er svært at se på et blokdiagram.

Men hvis man vil dykke dybere ned i bæstet - så har jeg fundet service manualen til den her - man skal dog lige vente 1 minuts tid på at download-knappen bliver aktiv, men jeg oplever ingen problemer og har selv hentet pdf'en succesfuldt.
https://elektrotanya.com/yamaha_a-s1000_sm.pdf/download.html
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 20 December 2017 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

no1Klein skrev:
Hej Mikkel
Forstærker er en Yamaha A-S1000
Mvh

Det er lidt svært ud fra diagram og billeder at gennemskue, om det er relæer eller chips, der står for indgangsvalg. Det er i hvert fald ikke en drejeskifter...

Er det en chip, der står for skiftet, kan du godt risikere, at det ikke giver nogen forskel med t-stikket, da en chip kun dæmper input på de andre indgange end den valgte, og så vil begge kabler stadig være forbundet samtidig, og deres kapacitet vil påvirke hinanden.

Hvis det er relæer, så lyder der et lille klik ved indgangsskift, og så er idéen med t-stikket god nok



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 20 December 2017 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Ser du på side 55 i service manualen, så ser det ud til at alle stelpunkter er lagt sammen, hvilket heller ikke undre mig - så der er nok ikke nogen vej uden om, andet end at få en andet til at skifte kabler for dig - hvis du vil være sikker
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 289
Sendt: 20 December 2017 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Ok tak skal i have.
Jeg kan høre klik når jeg skifter mellem indgangene.
Så venter lige lidt.
Mvh
Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 20 December 2017 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hej no1Klein

Sjovt tilfælde.....jeg har en storebror til din forstærker, og der er altid 47Kohm på indgangene uanset tilstand, så jeg ville ikke lave testen.

M.V.H. Polle
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 20 December 2017 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

hej

Tror i de fleste tilfælde at stel altid er lagt sammen....men har ingen betydning hvis lederen bliver frakoblet...men i dette tilfælde er der altid
forbindelse til lederen.
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 20 December 2017 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Enhver komponent eller forbindelse påvirker lyden.
Således er forbindelsen kun udtryk for hvorledes den samlede signalvej lyder.

Den eneste rigtige måde at gøre det på, er at lytte på kablet direkte.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 20 December 2017 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jo jo - måske. Men der er stadig langt bedre teknisk og teoretisk bevis for at lyden ændre sig mere ved at du flytter hovedet eller højttaleren 5cm, frem for forskellen imellem noget kabel - bortset fra selvfølgelig dem med skjulte komponenter "indbygget" - eller beviste dårlige forbindelser/isolering - eller hvad man nu kan finde på af fjollede ting.

Lad os holde os til trådstarters indledende spørgsmål - hvilket vi efterhånden har belyst - især hvis man kigger nærmere på den service manual, som jeg har linket til. Forsøget er i nogens øjne ligegyldigt - men det er stadig relevant, som god lærdom og han kan ikke ødelægge noget. Oplever han en fordel eller en forskel - så beviser det stadig intet - idet at det ikke er en kontrolleret dobbelt blind test - mennesket er og bliver let forført -men! Det er ændre ikke på at trådstarter kan få en oplevelser ud af det, som isoleret set kan være brugbar for ham - uagtet andres holdninger. Hvis trådstarter derimod spørger ind til det mere tekniske og teoretiske - så kan vi tage hul på den byld - til den tid
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2760
Sendt: 21 December 2017 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

no1Klein skrev:

Kan sådan nogle stik bruges til sammenligning af to sæt forskellige kablertænker på at gå fra CD til forstærker i to forskellige indgange og skifte på indgangsvælgerMvh




Ja, det kan du godt. Men med forbehold. For kablernes egenskaber påvirker hinanden. Uanset ihærdige forsøg på at ignorere det. Jeg foreslog at erstatte din testopstilling med relæskift synkront i begge ender, så kablerne og elektronikken ikke påvirkes af andet end kablet der lyttes på. Forklaringen på mit forslag viser jeg her. De elektriske værdier fra såvel signalkilde (Zout), kabel (kapacitet og induktion) og modtager (Zin) er afgørende for det der kommer ud i den anden ende. Impedanser (Z) påvirkes af kapacitet i sammenhæng med vekselSPÆNDING. Induktion i sammenhæng med vekselSTRØM. Derfor er det ikke ligegyldigt hvad man gør. Hvis man vil udføre testen korrekt. Med fordelen i det rigtige valg til den senere daglige anvendelse. Selvsagt.

Det er naturligvis ikke sikkert du kan høre nogen forskel på to udvalgte kabler i din opstilling. Men så længe de ikke anvendes hver for sig og uafhængig af hinanden kan man ikke være sikker. Og det var vel hensigten?

Kabel kapaciteterne er parallelt forbundet med to kabler tillsluttet T- ledet. Uanset om de "står åbne" i modtageenden. Til gengæld får kablets induktion betydning for det tilsluttede kabel. Fordi der løber en strøm gennem kablet. Endelig kan man minimere kabelkapaciteternes indflydelse på hinanden og resultatet ved at anvende en signalkilde med meget lav udgangsimpedans (Zout) Og som kan tåle at belastes kapacitivt.

Nu har jeg overskredet min taletid ....    ...... man kan jo også bare sige at alt det viste og kabler ingen betydning har for musikgengivelsen. Det vil være så meget nemmere for alle. Konstruktører og brugere.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 21 December 2017 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Fint indlæg Kaj 

Man kan så tilføje at kabler også virker som antenner og i tilfældet med det "åbne" kabel kan det gå rigtigt galt selvfølgelig alt efter signalkildes og modtagers egenskaber. Prøv bare at sætte en kraftige
trådløse router (eller mobilen) i nærheden af anlægget.

Vh Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 22 December 2017 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Ja, det kan du godt. Men med forbehold. For kablernes egenskaber påvirker hinanden. Uanset ihærdige forsøg på at ignorere det. Jeg foreslog at erstatte din testopstilling med relæskift synkront i begge ender, så kablerne og elektronikken ikke påvirkes af andet end kablet der lyttes på. Forklaringen på mit forslag viser jeg her. De elektriske værdier fra såvel signalkilde (Zout), kabel (kapacitet og induktion) og modtager (Zin) er afgørende for det der kommer ud i den anden ende. Impedanser (Z) påvirkes af kapacitet i sammenhæng med vekselSPÆNDING. Induktion i sammenhæng med vekselSTRØM. Derfor er det ikke ligegyldigt hvad man gør. Hvis man vil udføre testen korrekt. Med fordelen i det rigtige valg til den senere daglige anvendelse. Selvsagt.

Det er naturligvis ikke sikkert du kan høre nogen forskel på to udvalgte kabler i din opstilling. Men så længe de ikke anvendes hver for sig og uafhængig af hinanden kan man ikke være sikker. Og det var vel hensigten?

Kabel kapaciteterne er parallelt forbundet med to kabler tillsluttet T- ledet. Uanset om de "står åbne" i modtageenden. Til gengæld får kablets induktion betydning for det tilsluttede kabel. Fordi der løber en strøm gennem kablet. Endelig kan man minimere kabelkapaciteternes indflydelse på hinanden og resultatet ved at anvende en signalkilde med meget lav udgangsimpedans (Zout) Og som kan tåle at belastes kapacitivt.

Nu har jeg overskredet min taletid ....    ...... man kan jo også bare sige at alt det viste og kabler ingen betydning har for musikgengivelsen. Det vil være så meget nemmere for alle. Konstruktører og brugere.

Dit diagram er sådan set meget fint, men det forudsætter at begge sæt kabler har forbindelse til forstærkeren. Og det er jo netop det jeg siger de ikke har, og så kan dit diagram ikke bruges.

Man kan til nød påstå, at skærmen i begge kabler altid vil have forbindelse, men strøm er sådan indrettet, at der kun vil løbe signal der hvor kablet har fuld forbindelse.

Men hvis nogen kan lave en måling, der beviser, at kablernes impedans påvirker hinanden via det viste t-stik, når kun det ene har forbindelse via en mekanisk vælger eller et relæ i en forstærker, så æder jeg gerne min gamle hat...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2760
Sendt: 22 December 2017 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Svaret er allerede givet. De to kabler er parallelforbundet. Derfor er vekselSPÆNDINGEN ens gennem begge kabler. Det kan du kontrollere ved at måle SPÆNDINGEN på begge kabler i modtageenden.Begge kabler har en kapacitiv værdi. Diagrammets C1 og C2. Værdierne er der uanset om kablerne er forbundet i den fjerne ende eller ej. Sender du jævnspænding ind i T-leddet og videre til kablerne, er kapaciteter og induktion uden betydning. MEN her er der tale om vekselSPÆNDING. Med varierende frekvens. Det reagerer C1 og C2 på med faldende impedans ved stigende frekvens. Og da de er koblet parallelt vil kablernes egenskaber påvirke hinanden i den anviste opstilling. Afhængig af signalkildens udgangsimpedans vil det større eller mindre betydning, som jeg forklarede i tidligere indlæg.

Kablet der er tilsluttet i modtageenden vil yderlig blive påvirket af dets induktion, da der løber en vekselSTRØM gennem det. Du bliver nødt til at skelne mellem veksel - SPÆNDING og STRØM i sammenhæng med kapacitet og induktion. Det er det du overser.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 22 December 2017 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Kablernes kapacitet kan kun påvirke hinanden, hvis de begge har forbindelse i modtager-enden!!!



Nej - Det er ikke rigtigt Når kablerne er paralelle - så sidder kapaciteten også i parallel - så i dette tilfælde vil kapaciteten af de to kabler blive summeret Så er der så også nogle andre u-noder, som kan spille ind, da Kai's (i øvrigt rigtig gode tegning ) er simplificeret
Jeg har selv målt på kabler, med døde ender (dog balanceret) - og som på nærmest alle andre kabler - kan man ikke måle forskel Men, det bliver lidt spænende, at høre om trådstarters oplevelser

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 22 December 2017 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Kaj & Weezer... det er jo netop pointen: Kablerne sidder ikke i parallel!!! Hvis forstærkeren er konstrueret således, at 2 sæt kabler altid sidder i parallel, trods at de sidder på hver deres indgang, så betyder det, at begge signalkilder vil kunne høres samtidig. Og det er jo ikke tilfældet, vel???

Indgangsvælgere på forstærkere kan konstrueres forskelligt, men kun hvis en chip står for skift betyder det, at begge kabler har forbindelse i parallel, da chippen afkobler de andre indgange med en meget høj modstand, så de blot dæmpes.

Kan I svare på, om trådstarters Yamaha forstærker benytter en mekanisk drejeskifter (hvor kablerne ikke sidder parallel!), et relæ pr. indgang (hvor kablerne ikke sidder i parallel!), eller en chip (hvor kablerne sidder i parallel, men det ene med en meget høj modstand... og hvordan påvirker det kapacitans og impedans?!?!).

Så byd gerne ind i igen, men drop det der med parallel forbindelse på begge kabler...  

PS: Jeg kommer lige til, at tænke på en ting... I er godt klar over, at vi taler om 2 sæt kabler, ikke??? Det er altså ikke forskellige kabler til højre/venstre kanal



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes