Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 08:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Roon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 24 December 2017 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hvad har I af forslag/erfaring med enheder til at drive en Roon core.

Den kan desværre ikke køres via en Synology Nas.
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
Audiophile
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 25 December 2017 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej Redwine, jeg bruger selv ROON sammen med en Mac Mini 2011 opgraderet med SSD disk og med en Meridian 218 Zone Controller som streamer, tidligere brugte jeg en QNAP HS-251 som source med den har en begrænsning på 2Gb RAM og det fungerede ikke altid.
Det setup jeg kører nu via Mac Mini lyder fremragende, ROON er fremtiden og med de seneste tilføjelser med diverse room correction muligheder er det en overlegen front-end...
God jul...
Til top Vis Audiophile's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audiophile
 
Stig78
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 25 December 2017 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en Gigabyte med 8GB ram og 512GB ssd. Meeen købte den ikke specielt til ROON, jeg havde den bare liggende.

Hvis jeg skulle købe en i dag, ville jeg vælge en med I3 chip eller højere (kommer an på budget)
Også skulle den være med 4K HDMI som de nye NUC har. Så kunne du bruge din Nas som ekstra lager. Jeg har også en ældre Nas, men er ikke løbet tør for plads endnu.. Men det er dælme tæt på, tror jeg har 8-10gb tilbage på min 512GB ssd
Til top Vis Stig78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig78
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 26 December 2017 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Audiophile skrev:
Hej Redwine, jeg bruger selv ROON sammen med en Mac Mini 2011 opgraderet med SSD disk og med en Meridian 218 Zone
Controller som streamer, tidligere brugte jeg en QNAP HS-251 som source med den har en begrænsning på 2Gb RAM og det fungerede ikke altid.Det
setup jeg kører nu via Mac Mini lyder fremragende, ROON er fremtiden og med de seneste tilføjelser med diverse room correction muligheder er det
en overlegen front-end...God jul...

Går udfra du k7n bruger din Mac til Roon og så streamer musikfiler fra anden enhed?

Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 26 December 2017 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Stig78 skrev:
Jeg bruger en Gigabyte med 8GB ram og 512GB ssd. Meeen købte den ikke specielt til ROON, jeg havde den bare liggende. Hvis jeg
skulle købe en i dag, ville jeg vælge en med I3 chip eller højere (kommer an på budget) Også skulle den være med 4K HDMI som de nye NUC har. Så
kunne du bruge din Nas som ekstra lager. Jeg har også en ældre Nas, men er ikke løbet tør for plads endnu.. Men det er dælme tæt på, tror jeg har 8-
10gb tilbage på min 512GB ssd


Når du er tæt på at have udnyttet de 512GB, skyldes det andet end Roon delen. Mener ikke den tager meget plads selv med store mængder
musikfiler?
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
Stig78
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 26 December 2017 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har win10 installeret på den og Roon ikke andet. Så det er musik filerne der fylder ikke så meget styresystemerne
Til top Vis Stig78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig78
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 26 December 2017 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

redwine skrev:
Stig78 skrev:
Jeg bruger en Gigabyte med 8GB ram og 512GB ssd. Meeen købte den ikke specielt til ROON, jeg havde den
bare liggende. Hvis jeg
skulle købe en i dag, ville jeg vælge en med I3 chip eller højere (kommer an på budget) Også skulle den være med 4K HDMI som de nye NUC har. Så
kunne du bruge din Nas som ekstra lager. Jeg har også en ældre Nas, men er ikke løbet tør for plads endnu.. Men det er dælme tæt på, tror jeg har 8-
10gb tilbage på min 512GB ssd


Når du er tæt på at have udnyttet de 512GB, skyldes det andet end Roon delen. Mener ikke den tager meget plads selv med store mængder
musikfiler?


Glemte hvad du mente med 4K HDMI, har NAS men forstod ikke lige hvad finten var?
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
Audiophile
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 26 December 2017 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

redwine skrev:

Audiophile skrev:
Hej Redwine, jeg bruger selv ROON sammen med en Mac Mini 2011 opgraderet med SSD disk og med en
Meridian 218 Zone Controller som streamer, tidligere brugte jeg en QNAP HS-251 som source med den har en begrænsning på 2Gb RAM og det
fungerede ikke altid.Det setup jeg kører nu via Mac Mini lyder fremragende, ROON er fremtiden og med de seneste tilføjelser med diverse room
correction muligheder er det en overlegen front-end...God jul...


Går udfra du k7n bruger din Mac til Roon og så streamer musikfiler fra anden enhed?


Jeg har de fleste filer liggende på Mac Mini SSD, hvorfor lægge dem længere væk? Har dog også nogle på en QNAP, som jeg ikke har flyttet endnu. Og
sidst men ikke mindst bruger jeg Tidal Hifi og MQA...
Til top Vis Audiophile's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audiophile
 
olen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 26 December 2017 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har den kørende på en Intel NUC i7 (SSD + 1 TB Disk + 8Gb RAM) med Roon Rock. Det fungere super. Har også en version kørende på
en Synology NAS. Det kører ikke helt så hurtig, hvilket nok skyldes at appen ikke er instaleret på en SSD disk. Det er vist ikke alle modeller
der kører på. Min er en DS1513+ med Intel CPU.

__________________
Mvh
Ole
Til top Vis olen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olen
 
Stig78
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 26 December 2017 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

4k HDMI er sådan set bare nice, jeg har lavet hele huset som 1
netværk, og på min arbejds PC har jeg film (full HD) de fylder en del,
så for ikke at bruge musik plads på NUC, ligger jeg film et andet sted.
Også derfor jeg ikke bruger Roon rock.

Så de 4k er for at billedet på mit tv ser bedre ud, det er et 4k tv, ikke
så meget med Roon at gøre.
Til top Vis Stig78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig78
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 26 December 2017 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

#0 er lidt nysgerrig. Hvad kan Roon som DS audio ikke kan?
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
Stig78
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 26 December 2017 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Stig78 skrev:
4k HDMI er sådan set bare nice, jeg har lavet hele huset som 1 netværk, og på min arbejds PC har jeg film (full HD) de fylder en del, så for ikke at bruge musik plads på NUC, ligger jeg film et andet sted. Også derfor jeg ikke bruger Roon rock.

Så de 4k er for at billedet på mit tv ser bedre ud, det er et 4k tv, ikke så meget med Roon at gøre.


Når ja, finten er jeg ikke kør over USB. Men HDMI til min reciever. Plus det jeg nævnte.
Til top Vis Stig78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig78
 
cbj63
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 26 December 2017 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Nå min gode redwine. Du roder stadigvæk med Roon? Du kan godt installere Roon på en Synology, men kun hvis det er en 64-bit intel model. Og det er din 216j ikke.

Uanset om du installere Roon på en kompatibel NAS-boks eller en decideret pc/server er det af vital betydning at Roon bliver installeret på en SSD-disk. Dette for at sikre max hurtig tilgang til Roons database. At installere Roon på en en almindelig spinning disk kan godt give en træg brugeroplevelse. Om du installerer Roon core på et Mac OS, Windows eller Linux er underordnet. Det fungerer lige godt. Så brug den platform som du er tryg ved. Og nej der er ingen forskel på lydkvaliteten. Lydkvaliteten bestemmes af hvad du bruger som endpoint

Hvis du følger med på Roons forum (https://community.roonlabs.com) vil du vide at den generelle anbefaling er at bruge en Intel I3 eller større cpu på sin core server. Men mindre kan nu sagtens gøre det. Pt har jeg roon core installeret på en Synology Ds918+ (CPU Intel Celeron J3455) og det fungerer fortrinligt selv med fuld knald på DSP-funktionerne (upsamling+EQ+convolution). Min Synology er fyldt med 4 traditionelle diske. Så jeg har Roon installeret på en USB3 nøgle, pendrive, flashdrive eller hvad det nu kaldes. Jeg har 4 endpoints konfigureret, men bruger kun et ad gangen.     
Til top Vis cbj63's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cbj63
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 27 December 2017 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Ja nu havde jeg jo en venlig sjæl som var behjælpelig med konvertering af mine musikfiler

Så Roon feberen raser stadig, prøver at finde en pc løsning, måske brugt, der kan drive Roon core, da der også skal være plads til en dac/streamer løsning.
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 27 December 2017 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Clegg skrev:
#0 er lidt nysgerrig. Hvad kan Roon som DS audio ikke kan?


Udover alt det info, som Roon kan tilføre fra diverse databaser, kan der streames til mange typer “end points”.
Uden at kende DS audio, så kan det vel kun streame til android enheder eller?
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
Torben
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 440
Sendt: 10 Februar 2018 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Jeg køre Innuos Zen Mini med 2 GB harddisk der har indbygget Roon core. Den har 2 GB ram og det er uden SSD disk, og det køre fint via ethernet kabel
til min DEQX HDP-5 der er Roon Ready.

Jeg har også prøvet med en Intel NUC med Roon Rock styresystem med SSD.

Mvh
Torben
Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 14 Februar 2018 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Interessant, kan du forklare hvorfor du skiftede? Som jeg læser det bør Roon helst være på separat enhed som din første løsning?

Har også kikket på Zeen mini løsning, bliver specs end Roon reelt anbefaler, men virker hos dig kan jeg se. Hvor stor er din cd samling, som Roon skal behandle?

Og lige et spørgsmål mere, hvis muligt. Kører din fan uafbrudt efter kort opstart, synes jeg har læst det kan være et issue?
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
Torben
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 440
Sendt: 15 Februar 2018 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Det der tiltalte mig med Zen Mini var den havde drev til ripning, og den så kunne køre Roon core, og jeg så ville spare en enhed. Har godt nok stadigvæk min Intel NUC med Rock men den benyttes ikke i setup pt.

Zen Mini køre noget Linux som styresystem uden de evt issue der kan være med Windows og Mac der er lavet til at kunne håndtere mange andre ting end musik.

Zen Mini klare det rigtigt godt. Det eneste er måske hvis man hele tiden skifter numre, så kan det virke som om den "huster" lidt for at følge med. Men det lever jeg med :)

Min samling er omkring 20000 numre

Mvh
Torben
Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 15 Februar 2018 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Ja så kommer den nok til at "hakke" endnu mere med mine ca. 40.000 numre�� Din Intel Rock har formentlig ikke samme svaghed?
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 15 Februar 2018 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Jeg må nok tilstå at jeg er analog nørd. TG omb. Lenco L75, Technics EPA-501 (H+M), Audio Technica ART 7, VdH "The Grail (akku) osv

Men jeg søger råd fra expert panelet: Pi3 baseret streamer, med lineær strømforsyning, i2s udgang og reclocking 44,1 + 48khz osv.

Er der nogen der har erfaringer med en streamer bygget op på denne måde? Software styresystem osv.

Vil gerne bygge selv, ikke kun af hensyn til besparelser. Men for at få optimal lyd.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes