Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: TaraLabs Phase III TFA? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 03 Januar 2018 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

I starten af halvfemserne havde jeg Phase II kablet, husket det som et ganske udemærket lydende solidcore kabel opdelt i to separate kabler til henholdsvis plus og minus, hver med 2 og 3 isolerede enkeltledere. Jeg husker noget om at den ekstra 3. såkaldte TFA minusleder kun skulle monteres i højttalerenden, ikke i forstærkerenden.

med tanke på hvordan det lød det dengang, har jeg nu købt Phase III udgaven brugt, og hvor plus og minusledere nu er samlet i ét kabel, og med henholdsvis 3 og 4 enkeltisolerede ledere (blå henholdsvis klar farve). I en ældgammel tråd fra oktober 2005 forvirres jeg dog totalt af følgende påstand en bruger herinde kaldet "D.J." kommer med:

"I HT enden skal de tre sammenliggende klare ledere ( + ) ind i plusterminalen på HTén, MEN den separate klare fjerde leder skal ind i minuspolen (sammen med de 3 blå - ledere ) - det er VIGTIGT, at du er sikker på, hvilken en´der er den separate ( fjerde ) leder i begge ender.

I forstærker enden skal de tre sammenliggende klare (+) ledere ind i plusterminalen på forstærkeren - men den separate fjerde (klare) leder skal IKKE tilsluttes ( bøjes væk / klippes af, så den under ingen omstændigheder kan komme i kontakt med plusterminalen - da du så kortslutter forstærkeren)

Er det til at følge??"

Som det også påpeges af en anden bruger efterfølgende, giver det da ikke nogen mening ikke helt oplagt at bruge de 3 blå ledere til plus og så de 4 klare til minus, risikoen for at forveksle kunne hurtig resultere i kortslutning. Eller er der en dybereliggende mening som jeg ikke lige har kunnet gennemskue? Nogen der har erfaringer med dette kabel og tilslutning?
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 03 Januar 2018 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Som jeg husker det, er det noget med at den ene farves isolering er ledende....
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 03 Januar 2018 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Det giver jo ingen mening, da det giver højrisiko for kortslutning, og der iøvrigt ingen advarsel eller info om det står på selve kablet. De henholdsvis 3 og 4 ledere ser iøvrigt helt identiske ud, også hvad angår isolering.

Har I dag prøvelyttet lidt, og som jeg vist også husker det fra dengang, foretrækker jeg IKKE at tage den 4 returleder i brug (altså kun koblet til i højttalerenden). Lyden bliver en anelse for stram og lys af det til min smag. Men ellers et ganske velopløst, detaljeret, superstramt og kontrolleret lydbillede der dog nemt afslører nemt dårlige optagelser og ditto grej så det lyder grimt og rodet. Tiltrods for en relativt lav nypris, lyder det her kabel slet ikke som de billigere Omni kabler der syntes lidt for mørke, uldne og tilgivende i klangen, her er der hul igennem heldigvis uden diskanten i sig selv lyder skinger eller er slem til at betone S-lyde.

Alt i alt dog næppe sagen for de som elsker varme og fylde, specielt i bassen, eller bare har et anlæg der hælder i samme klangmæssige retning som kablet her gør
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 Januar 2018 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Det kabel har jeg også haft en gang... og det er alle lederes isolering, der er ledende, men slet ikke i en grad, der kan afstedkomme kortslutninger. Det var vistblot lidt kulstøv (carbon), der er blandet i den bløde isolering, som påvirker kablets kapacitet.

Man benytter den blå og sorte leder til minus, og rød og hvid til plus, hvad enten man single- eller biwirer.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 03 Januar 2018 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Det kabel har jeg også haft en gang... og det er alle lederes isolering, der er ledende, men slet ikke i en grad, der kan
afstedkomme kortslutninger. Det var vistblot lidt kulstøv (carbon), der er blandet i den bløde isolering, som påvirker kablets kapacitet.


Man benytter den blå og sorte leder til minus, og rød og hvid til plus, hvad enten man single- eller biwirer.



Ok, men det giver som sagt ingen mening TFA returlederen så er hvid/gennemsigtig, og selvfølgelig skal sættes til minus for den kan fungere efter
hensigten
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 Januar 2018 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Undskyld, jeg tog fejl...

Jeg googlede efter kablet, og fandt et andet - TaraLabs RSC Prime, som var det jeg havde. Og dermed var det ikke Phase III TFA, jeg havde... så se blot bort fra mit tidligere indlæg, som ikke kan bruges i denne sammenhæng 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 04 Januar 2018 kl. 05:22 | IP-adresse registreret  

Måske dette link kan føre til noget. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58659
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 06 Januar 2018 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Tak for link, bekræfter hvad jeg huskede

Den første prøvelytning jeg lavede, var ude hos en kammerat påhans anlæg, hvor det blev sammenlignet imod det monterede Audio Note
multileder højttalerkabel. Nu har jeg så prøvet det hjemme på mit eget anlæg og op imod et Audioquest Type 4+ Ht kabel. Dog ikke med
returlederen tilsluttet, og nu er indtrykket et lidt andet. Lyden syntes her mere laidbacked og behageligt, meget neutralt og homogent, og bassen
er ikke ligeså stram og letvægtig som ved første prøvelytning. Det kan sagtens gå an, så nu må se om jeg vælger at beholde det
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 06 Januar 2018 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

@Taurus

Vil du høre Tara Labs kablet, som det er tiltænk er det nødvendigt at koble det korrekt. Selv om fremgangsmåden virker akavet og utraditionel.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 07 Januar 2018 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Ikke enig. TFA lederen er en valgmulighed man frit kan vælge til eller ej, denne fleksibilitet er faktisk ret så genial. Har lyttet til begge
konstellationer, og kablet kan selvsagt fint bruges uden så det er lig alle andre kabler på markedet. Det er også lydmæssigt det jeg foretrækker i
tilfældet her, hvilket selvfølgelig er det vigtigste i sidste ende
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes