Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 22:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround og int. forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 11 Januar 2018 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Sagen er den at jeg har forsøgt at koble min Rotel Ra1592 integreret forstærker til min Yamaha Rx-V779. I følge supporten der hvor Rotel er købt, er det KUN rca preout på Yamahaen til Rotel XLR balanced in der vil virke. Det jeg skal have gjort er at få min int. stereoforstærker til at virke forstærker fronterne alene, og lade surrounden klare alle de andre kanaler. Fint nok. Det er det man har preout til.

Har forbundet et rca stereokabel stik til preout på Yamaha Rx-V779 og sat den ind i Rotel Ra1592 i XLR indgangen. Det burde være eneste måde at få preout til at virke med min Rotel. Rca til Xlr kabel. Okay jeg vælger så Xlr inputtet på min rotel i indstillinger men INTET virker. Der kommer ingen lyd på den kanal uanset hvad jeg prøver. Fronthøjttalerne er koblet til rotel som A højttaler. Alle andre højttalere er som sagt koblet til Yamaha sourrounden.

Jeg kører 2 fronter, 1 center og 2 baghøjttalere. Og har testet med tvsignal og surroundsignal på flere blu-ray film, og det er KUN alle andre end fronterne der er lyd i. Dvs surroundsignalet virker fint, de andre højttalere virker fint, men fronterne kan bare ikke virker når rotel er koblet op til Yamaha via Xlr til prein på Rotel og Rca koblet til Yamaha preout.

Der er power på kablet, da den giver en brummen fra sig når jeg rører ved det. Jeg har ikke testudstyr så kan ikke teste udgangene som sådan. Leder efter 2 rca-rca kabler, for at se om jeg kan få et eller andet til at virke vha rca. Har prøvet optisk og pc-usb i rotel og det virker. Men preout kombination virker bare IKKE.

Kan også være et eller andet i setuppet på yamahaen jeg har overset, selvom jeg synes jeg har slået alt fra og til. Hvordan bærer jeg mig ad med at finde ud af hvad problemet kan være?

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 12 Januar 2018 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Du skal i gang med det der volder de fleste de allerstørste problemer. Nemlig at læse apparatets brugsanvisning. Afsnittet hvor det beskrives hvordan du via betjeningsmenuen dirigerer signalet ud på linjeudgangene. Sådan må det være, siden der ikke automatisk kommer lyd ud. Til din ros skal det siges at testen med at "brumteste" forbindelsen til forstærkeren er hvad en professionel ville gøre. Så det skal nok lykkes for dig
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 12 Januar 2018 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Det viser sig at der bestemt er lyd igennem. Heldigvis. MEN men det er meget lavt, og jeg skal skrue rigtigt højt op 20-25 flere decibels på rotel før der er rigtig høj lyd igennem. Så det korte af det lange er at der er power men den er meget lav. Hvad pokker kan jeg gøre ved det? Fik at vide at Rca til Xlr er eneste måde at koble de 2 enheder sammen via preout.

Hvis jeg køber en surroundprocessor vil det hjælpe? Kan man få en bedre kablet forbindelse og dermed køre lavere decibels? Er bange for at mine højttalere kan springe eller jeg direkte blive døv hvis der af uransagelige årsager kommer "normal" power igennem, og jeg lige pludselig spiller 20-30 dec for højt.

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 12 Januar 2018 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Og når jeg så får hentet brugsanvisningen ser jeg at der på side 33 står at der automatisk er signal ud på stikkene.
Derfor bør der komme lyd fra din Rotel når du skruer op for den samtidig med at der er lyd på resten af højttalerne.
Efterfølgende skal du vælge den samme volumenposition på Rotel'en hver gang du vil køre surround.
Så styrken mellem højttalerne passer sammen.

Er der forsat ingen lyd vil jeg anbefale at resette din reciever og starte forfra inden du sender den til kontrol.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 12 Januar 2018 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Hvad med kablet. Er du sikker på det er konfigureret korrekt?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 12 Januar 2018 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Der var så lyd igennem Kaj. Men bare meget lav, dvs forbindelsen kræver at fronterne bliver skruet MEGET op, for meget vil jeg mene. Jeg opdaterede også firmwaren til receievern måske det var det som hjalp. Synes bare ikke det er fedt hvis der skal fuld power på begge forstærker for at forstærke signalet så meget. Man er jo altid bange for at brænde et eller andet af eller få en gigantisk høj lyd i højttalerne på en eller anden måde.
Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 12 Januar 2018 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Altså konfigureret korrekt? Mener du i setup på de 2 forstærkere eller pin-mæssigt? De kan kun sidde på en måde inde i stikkene.
Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 12 Januar 2018 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Decibel, volumenindstilling mener du at -20dB er farlig eller forkert i denne sammenhæng? Det er der slet ikke! Jeg kan forklare hvis det behøves.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 12 Januar 2018 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Ja det med at decibelerne er skruet helt i bund(eller top om man vil) gør mig meget nervøs. Altså jeg kan være ligeglad bare det ikke lige pludselig kan afstedkomme at volumen bliver helt afsindig høj hvis der af uransagelige årsager kommer fuld kraft igennem. Dvs at volumen får samme styrke så at sige som når fronterne er koblet direkte til surroundreceiveren. Jeg så helst at forbindelsen har normal signalstyrke eller hvad det hedder, så jeg ikke skal skrue sygt meget op på den int. forstærker.
Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 12 Januar 2018 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Det bekymrende er alene at du midt i hele seancen med høj indstilling på volumen kommer til at skifte til en anden kilde på din Rotel. Din fremgangsmåde kalder på diciplin i brugen. Udgangssignalet på Yamahaen er beregnet til brug med et effekttrin, som har en følsomhed på et par volt. Din Rotel har en følsomhed på 0,54V på XLR indgangen. Det betyder at din Rotel skal stå på ca. -16dB. Deromkring.

Og det er vigtigt at pointere at din forstærker ikke " slider sig selv op" ved at blive indstillet således. Det var der der på et tidspunkt en debattør, som var bange for. Men sådan spiller klaveret ikke. Personlig vil jeg foretrække et effekttrin med fast niveau. Og slippe for hver gang at skulle stille Rotel'ens volumen et bestemt sted til surround. Så niveauerne passer sammen.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 12 Januar 2018 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Kaj har jeg begået en fejl ved at købe den integrerede forstærker, med henblik på at den både skal fungerer i stereo og indgå i surround? Altså mit udgangspunkt var hele tiden at jeg skulle have en god integreret forstærker der både kan spille god stereo med feks usb-kilder og optiske kilder, og indgå som effekttrin til fronterne i et surround setup.

Så finder jeg ud af at XLR til Rca åbenbart er eneste mulighed for at koble min yamaha receiver til. Okay tænker jeg(uden at vide præcis hvad det indebærer). Køber Xlr til Rca sætter det til og finder ud af at signalstyrken er ret lav. Problemet er yderligere også at jeg hele tiden har regnet med at køre A og B højttalere koblet på samtidig, fordi jeg har 2 forskellige rum hvor jeg har både 2 reolhøjttalere og det andet rum hvor jeg har mit surroundsetup med lige nu 5 højttalere.

Skulle jeg have startet med at købe en forforstærker til stereoen og så et effekttrin? Ville det være nemmere at koble til min receiver? Det er bestemt ikke meningen at min int. Rotel Ra1592 kun skal kunne bruges til front-højttalerne vha xlr-rca som åbenbart som du skriver ikke har nok følsomhed/volt i xlr indgangen. Skulle jeg have startet med et helt andet setup til at begynde med? Har stadigvæk en returret hvis det er ift min Rotel.

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 12 Januar 2018 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Allerførst. Din Rotel med en følsomhed på 540mV på XLR indgangen betyder, at den kun behøver den nævnte signalspænding for at give fuld udgangseffekt ved 0dB volumenindstilling. Den er dermed mere følsom end et effekttrin, som skal bruge højere signalniveau for samme effekt.

På den måde er der ingen problemer i brugen af din stereoforstærker til fronthøjttalerne. Skruer du op på Rotel'en til det nødvendige niveau, så det passer med styrken på de øvrige højttalere fungere det hele.

MEN forestil dig at du skifter til en anden indgang med et kraftigt signal UDEN at være opmærksom på volumenindstillingen du bruger til surround risikerer du at sidder med en højttalermembran om halsen. For nu at dramatisere forklaringen. Det at sammenbygge et surround- og et stereoanlæg af højere kvalitet, for på skift at bruge dem hver for sig, går let hen at blive lidt bøvlet i betjeningen. Idealet er at holde dem adskilt.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 12 Januar 2018 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Okay Kaj.
Jeg har prøvet at skifte til Rca til Rca, preout til aux in. Det fungerer fint. Jeg har efter råd, skiftet aux udgangen til fixed volume, altså den går automatisk op i 70-75dec når den udgang er tilsluttet og 45 er standard på alle andre. Tror ikke det bliver bedre som så. Det vigtigste er bare at aux in ikke kan skifte ja signalstyrke eller hvad det hedder, så 70dec lige pludselig er "normal" 70dec som på feks optisk ind, fordi så springer højttalerne som du siger.

Okay du anbefaler at holde stereo og surround for sig. Jamen det bliver nok også sådan hvis det er mest optimalt for fremtiden. Så jeg ikke skal bekymre mig om level gain og fixed volume på samme måde. Det problem har jeg aldrig haft før jeg begyndte at putte en integreret forstærker ind i et surround setup.

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes