Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 18:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rega Mira gloende varm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 27 Januar 2018 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Jeg købte for nogle år siden i en brugt Rega Mira (fra 2001) og har brugt den sporadisk i mit testsystem. Det har dog undret mig en del, at den varmede så voldsomt, at man faktisk ikke kunne røre ved kabinettet (hele kabinettet fungerer som køleplade), når den havde kørt i en times tid.

Nu har Rega tidligere været kendt for at køre med høj bias (tomgangspænding) på deres forstærkere, så jeg har ikke taget den store notits af den høje varme, men efter en filmaften i går, hvor Mira'en trak mine baghøjttalere, var den så varm, at jeg blev lidt bekymret.

I dag fik jeg så lukket den op og målt bias. Den lå på 110-112 mV! Det er voldsomt højt for en almindelig klasse A/B forstærker, og anbefalingen er da også 6,5-7,5 mV (fundet på DIYAudio). Med denne indstilling bliver forstærkeren blot håndlun efter at have været tændt i en times tid (ubelastet), hvilket virker mere normalt.

Jeg tvivler på, at min Mira er blevet leveret fra Rega med den ekstremt høje bias og gætter på, at den forrige ejer har "pillet"

Måske Bent fra Medlyd (eller andre) kan kommentere på ovenstående og be- eller afkræfte i forhold til hvad den korrekte bias er for en Mira?

Jeg kan fortælle, at det er ganske nemt at måle bias på Mira'en. Der sidder 2 store, keramiske effektmodstande pr. kanal, og for hver kanal måler man hen over den modstand, der sidder tættest på bagpladen. Trimmeren til justering af bias sidder ved den anden modstand.

Efter nedjusteringen af bias har jeg lyttet på Mira'en og sporer ikke umiddelbart nogen lydmæssig forskel

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 27 Januar 2018 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du "tomgangsspænding". Det interessante er egentlig tomgangsstrømmen.
Du måler 110mV over emittermodstandene, og skriver at anbefalingen er 6,5-7,5mV. Er det anbefalingen til præcis denne forstærker??
Det giver nemlig ikke mening at komme med generelle anbefalinger, da det er fuldstændig afhængig af den givne konstruktion. Og det er som sagt
ikke spændingen der er interessant. Det er strømmen.
Skal det gøres korrekt, skal du have fat i en servicemanual.

I en typisk klasse-A/B forstærker, ligger strømmen i omegnen af 25-100mA pr transistorpar. Dvs at ved flere parallelle udgangstransistorer, vil den
samlede tomgangsstrøm typisk også være større.
I din Rega er der formentlig kun et sæt udgangstransistorer pr kanal.

Hvis jeg var dig, og ike havde adgang til en servicemanual, ville jeg nok justere den til 30mA. Jeg ved ikke hvor stor emittermodstandene er, men det
kan du jo lige aflæse, og så vha ohms lov regne ud hvor stor spændingen skal være.
Og så vil jeg holde øje med, at den ved denne justering ikke bliver alt for varm.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 27 Januar 2018 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Som nævnt fandt jeg anbefalingen på DIYAudio, og den var netop specifik til Mira'en, så jeg har ingen grund til at betvivle oplysningerne.

Der var en komplet anvisning inkl. billede, der viste, hvor man skulle måle. I øvrigt har Mira'en kun ét sæt transistorer pr. kanal

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes