Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 17:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Indretning af lytterum/bio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 27 Januar 2018 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hej alle entusiaster

Da vi har købt hus med et biograf rum får jeg nu mulighed for at efterleve min drøm om et dedikere lytterum/bio.

Den tidligere ejer har dog ikke tænkt på akustikken, så kunne godt bruge nogle gode råd. Væggene er fuldmurede, gulvet er klinker og loftet er troldtekt. Jeg er blevet frarådet af min bygningsingeniører ven til at lægge et væg til væg tæppe pga fugt potentiale. Jeg vil derfor købe et gulvtæppe som skal ligge foran bio sofaen. Men vil det være bedst at tæppet går om bagved højttalerne og helt ind til bag væggen, umiddelbart kan et 2x3 m tæppe så ikke nå under sofaen.

Andre råd ift væggene modtages også med kyshånd.

Mvh Rasmus
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 27 Januar 2018 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Det lyder lidt underligt, at du ikke skulle kunne lægge et væg-til-væg tæppe. Et klinkegulv er ikke godt for akustikken. Heldigvis har du troldtekt loft - det gør uendeligt meget godt for akustikken. En god akustik test består i den helt banale "klappetest". Gå rundt i hele rummet og klap hårdt i hænderne og noter dig hvor der er ekko. Alene nogle plakater på væggene kan dæmpe flutter-ekko. Der findes et syntetisk, lidt langluvet tæppe der ofte bruges på hoteller. Det dæmper utrolig godt og er meget slidstærkt - men heller ikke helt billigt (ca 400kr/kvm).

Hvis film har høj prioritet, bør du male rummet gråt. Det fremmer oplevelsen af billedkvalitet betydeligt.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 28 Januar 2018 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Tak for svar
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 28 Januar 2018 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hej igen Justin, vil du anbefale at jeg lader tæppet gå ind under højtalerne
og ind mod bagvæggen, har installeret et sæt jbl ti 5000, som. Har bas
porten bsgpå.
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 28 Januar 2018 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Det er ikke strengt nødvendigt at tæppet dækker hele gulvfladen, men gerne så meget som muligt, når der er tale om et klinkegulv.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 01 Februar 2018 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Kig evt på større gulvtæpper med åben bagside, dvs ikke gummi, men vævet, så kan evt fugt slippe igennem. (hvis du kan "puste" igennem, så kan fugten også passere). Den løsning bruger jeg selv i min bio. Ellers vil jeg kigge på gør-set-selv absorbanter, de består nemmest af 45mm rockwool i en træramme beklædt med stof i ønsket farve. Søg rundt herinde og på recordere, der burde være massere af eksempler. Eller blot Google "DIY absorberes"

Et andet tiltag er diffusere. De kan også laves selv (en del arbejde...) eller købes i mange forskellige prisklasser og designs (eller mangel på samme...). Hvad angår placeringen af ovennævnte tiltag, så skal du lave spejl/mirror testen (brug Google) og hæng op på dine sidevægge hvor du kan se dine fronter (evt center) i spejlet. Om det så skal være absorbanter eller diffusere - det går der mange diskussioner på... Jeg bruger selv absorbanter.

Nede bagved lyttepositionen og på siderne udfor anbefaler man diffusere eller en blanding af absorbanter og diffusere. I min biograf har jeg en stor reol der fylder hele bagvæggen med film, whisky flasker, musik og andet godt, der skaber en stor "brudt" flade som kaster lyden tilfældigt rundt, sikkert ikke efter de samme formler som en "ægte" diffuser, men klart mere praktisk i min opsætning. Og på sidevæggene har jeg akustikgips bag stof.

Mvh
Troels
Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm
 
troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 01 Februar 2018 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke om det er et kælderrum uden vinduer, og hvad stil du tænker i dit rum.

Og om du tænker stort tv eller projektor?

Men hvis du vælger en projektor, så vil jeg anbefale at du laver den væg som lærredet hænger på sort, og også
gerne sidevæggene et stykke ud i rummet fra lærredet.

Det mindsker lys der bliver kastet tilbage på lærredet og øger derfor kontrasten og billedkvaliteten.

Og ligeledes vil jeg anbefale dig at lave absorbanter på væggen bag lærredet /tv'et.


Men, som sagt, jeg ved ikke om du tænker batcave eller lys hjørnestue med terrassedøre 😉

Mvh Troels
Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hej troels film tak for gode råd. Der er allerede monteret et lærred i loftet
som kører ned.

Lyder godt med absorbance og spejl testen.

Mvh Rasmus

Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes