Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 10:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: En dårlig oplevelse! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 02 Februar 2018 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Den evige jagt på wow effekten Wow effekten udebliver i takt med at vi vænner os til dens tilstedeværelse. Ændringen vi faldt for er
blevet hverdag


Og det er netop når hverdagen indtræffer du hører “sandheden”. Jeg er på vagt når noget lyder “wow”. Erfaring har lært mig at “wow” sjældent holder
i længden. Ofte er det oplevelser som “hmm” og “hvad skete der lige der” som har vist sig at være langtidsholdbare og blevet præferencer. Mit første
møde med bas fra Dynaudios variovent var skuffende - men efter lidt tilvænning så jeg “lyset” 😉
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Det må være fedt at kunne "se" bassen fra en Dynaudio højttsler ? Det må være en wow effekt ������
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

af de højtaler jeg har lytte til er det nok disse som jeg syntes bedst om.  men de kræver en kraftig forstærker for at komme i gang..





__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
men hvis du er ude efter en højtaler der kan det du søger . så skal du nok i gang med at bygge selv


At bygge selv, er en sjov og tilfredsstillende proces, men det vil næsten altid være andres konstruktioner man købet. Altså en lyd/klang som andre mener det skal lyde og så er vi lige vidt. Så kan man selv udvikle, som helt sikkert er spændende og lærerigt, men jeg tvivler på om resultatet bliver acceptabelt.

System Audio udviklede deres Pandion højttaler i samarbejde med 100 forskellige frivillige eksperter, ingeniører, lydfolk, musiker osv. netop for at inddrage så mange som mulig i processen. Der er skrevet om det, det bør en hver højttaler bygger læse. På denne måde sikrer man sig meget bedrer en naturlig lyd ( det var hensigten) en en enlig udvikler, der blivet så forelsket i sit egen projekt og lyd, der intet har med virkeligheden at gøre.

Højttaler i BBC segmentet, Rogers, Stirling, Chartwell, Harbeth mm er tunet ind til klassisk musik og stemmer mm. Nogle er licensproduceret hvilke betyder at de opfylder BBC specifikstioner. I sin tid blev de udviklet af ingeniører, der havde et helt klassisk orkester til rådighed, således at de hele tiden kunne sikrer sig at lyden/klangen på deres højttaler var så tæt på virkeligheden.

Der er nok meget få højttaler producenter i dag, der har en koncertsal med et helt klassisk orkester til rådighed når de udvikler højttaler? Det er nok derfor at lang de fleste højttaler i dag ikke lyder naturlige og klangene blivet syntetiske og unaturlige. Det er også sikkert, at enheder, delefilter mm skal have en høj kvalitet, ellers kan man ikke opnå en tilfredsstillende resultat.

Nu har jeg været på besøg hos Raidho fabrikken i Pandrup, en meget interessant oplevelse, her fik vi mulighed for at lytte til alle deres modeller fra ca 10.000 kr til 1 mill. Det er jo en kendt sag, at de udviklet enheder selv og de er af meget høj kvalitet, især deres bånddiskant er de meget glade for. Man kan kun blive imponeret over opløsningen i deres højttaler, den er enestående. Der nærmest surealistiske og man bliver suget ind i et lydunivers med en " sort" baggrund. Det er en helt ny måde at lytte musik på - en ny dimension. Jeg havde dog hele tiden en fornemmelsen af, hvad skal jeg bruge den lydoplevelser til??. Følelsen af musikalitet mangler, de virker ikke helt naturlige på klangene. Men imponerende er de.

Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt mange instrumenter live, meget tæt på og i kontakt med ham/hende der spiller. Og jeg vil mene at vi skal have optageprocessen med, som en utrolig vigtigt parameter. Uagtet højttalerens kvalitet, så bliver oplevelsen aldrig bedre end optagelsens kvalitet.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig i at optagelesen skal tages med. Vi almindelige "ikke-musikere" vil aldrig få den samme oplevelse som selve
musikerne, der står med instrumenterne i hånden og kan høre dem fra den optimale position og høre deres medmusikanters
instrumenter.

Vi andre må nøjes med at lytte til instrumenterne gennem mikrofonerne, gennem kablerne, gennem mixeren og gennem
studiemonitorerne og til sidst gennem producerens ører. Der er allerede mange ting der farver indspilningen allerede inden den
rammer selve optagelsen. Det vil aldrig blive samme oplevelse. Dermed ikke sagt at det ikke kan være en god oplevelse. Det kan
det sagtens være. Den er bare lidt anderledes end at høre det live. Derfor er det også fedt at gå til koncerter og få en anden
oplevelse end den derhjemme. Den ægte musik skabes live. Det andet vi lytter til derhjemme er jo kun en optagelse og en masse
kompromisser der er indgået fordi vi ikke kan have 100 forskellige livebands stående hjemme i stuen.

Mit anlæg er ikke mega godt, det består af simple brugte komponenter, men det spiller fint og jeg kan nyde musikken. Men det er
klart fedest at gå til koncerterne. Tænk på alle de koncertbilletter I kan købe for de penge der bruges på at eksperimentere med at
sammensætte det perfekte anlæg...
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Man kan aldrig få den varme, mørke, men alligevel klare klang/lyd med på en optagelse, som musik instrumenter har i virkeligheden.....heller ikke den "tørhed", der er i lyden/klangen i koncertsalen ved akustisk musik. Det er dog trods alt noget lettere at ramme en live klang fra rock/jazz koncerter, der alligevel sendes ud i gennem PA udstyr. Men jazz helt uden forstærkning, kan man heller ikke ramme på optagelserne.   

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

En dansk HI-FI producent lavede for en del år siden udstyr, der ikke målte særlig godt men lød virkelig naturligt.
Det var der ikke meget salg i. Måske fordi de fleste HI-FI-nørder slet ikke ønsker den rene vare, men en for dem fed lyd der passer netop dem. Det er der vel heller ikke noget galt i, hvis det er det der giver gåsehud.
Nå, men bossen fra dette firma udtalte: " Folk elsker god musik - indtil de hopper på high-end-vognen. Derefter piller de sig kun i navlen og leder efter fejl. Det vil vi helst undgå. "
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
cykelmyg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Har med interesse fulgt denne tråd, men kunne godt tænke mig at høre nogle bud på højttalere, der kommer den rigtige klang fra musikinstrumenter så nær som muligt. Jeg tænker, at udøvende musikere har en anden tilgang til at vurdere en højttalers evne til at gengive "rigtigt" - i modsætning til os andre "hi-fi freaks", der nok er mere tilbøjelige til at lægge vægt på, hvad man kunne kalde imponatoreffekter.

Sådan i store træk overordnet set, er der - for mig at se - to "skoler" indenfor konstruktion af højttalere:

Den "engelske skole", hvor man laver kabinetterne i relativt tynde materialer, og lader kabinettet spille med på en kontrolleret måde. Mange mener, at disse konstruktioner tilfører lyden en musikalitet og ægthed hen i retning af rigtige musikinstrumenter.

Den anden "skole" tilstræber meget tunge og resonnansfattige kabinetter, der er helt døde i sig selv, og kun lader selve enhederne tale. Mange sværger til denne type højttalere, der nok mere er "teknisk hi fi korrekte", for nu at bruge det udtryk.

Men hvilke af disse to "skoler" kommer den ægte lyd fra musikinstrumenter, og ikke mindst live fornemmelse nærmest? Specielt kunne jeg godt tænke mig at høre musikudøveres - herunder osse trådstarters - bud på højttalere, der klangmæssigt kopmmer tættest på rigtige instrumenter. Selvfølgelig spiller de andre led i afspillekæden osse ind, men det er dog i sidste ende højttalerne - og det rum, de spiller i - der har det sidste ord. Håber mit indlæg giver mening. I hvert fald kunne det være interessant at få ovennævnt vinkel på trådstarters indlæg belyst.

Til top Vis cykelmyg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cykelmyg Besøg cykelmyg's Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes nu det går meget godt. Det med at skabe en illusion og naturlighed. Hvis man vil have "live" lyd skal man vel afspille live
optagelser. Studie indspilninger er noget andet. Kan godt følge dig, Mulle, men der er stadig et par gode, dansk, udøvere af hifi
magi. Og rigtig megen god tråd der ude! Ned med Jante og hvad der er bedst, the world is your oyster!
https://www.youtube.com/watch?v=Ub-
naDJbKFY&index=48&list=WL
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Allanowitc skrev...   "Man kan aldrig få den varme, mørke, men alligevel klare klang/lyd med på en optagelse, som musik instrumenter har i virkeligheden.....heller ikke den "tørhed", der er i lyden/klangen i koncertsalen ved akustisk musik."

Man kan aldrig ramme helt, men.. Man kan komme meget tæt på.

For mig har der der kun været et antal højtalere, som kan tælles på én hånd, der for mig har spillet musik tilnærmelsesvist korrekt. Men det har været tæske-svært at finde en forstærker som kunne drive dem rigtigt. Store, yderst velrennomerede effektforstærkere (Vincent, NAD, Mark Levinson, Krell og flerte) kunne ikke sparke liv i især én af dem. Da jeg endelig fandt en, så var det mildest talt også fantastisk. Et klaver lød pludselig som et klaver i stuen. Uanstrengt og meget naturligt. Enkelte gamle optagelser som også herinde havde ry for at være halvdårlige, var pludselig utrolig gode, og velproducerede. Også selv om en del meget dyrt udstyr havde problemer med dem... Dét kom faktisk bag på mig.

High-end udstyr KAN være temmelig godt, men ofte falder selv vildt dyrt udstyr igennem, hvis det er den naturlige lyd man leder efter. Alt er et kompromis, men det er muligt at komme tæt på. Ovenstående er bare min erfaring og mening. Tag ikke fejl, jeg er skam til neutral lyd.

Med venlig hilsen, Felix.

Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Cykelmyg....De ældre Snell modeller fra Peter Snells hånd, har en meget ægte og naturlig overtone struktur. På helt uspolerede optagelser, kan man tit her opleve en forbløffende ægthed. Stemmer, akustisk guitar og flygel/klaver, lyder virkelig naturtro, f.eks. Det kan godt være visse andre højttalere kan noget de gamle Snell så ikke er helt så gode til at anvende dem til, men fine gode optagelser af musik instrumenter og stemmer det er altså noget de kan og du skal ikke have specielt vildt dyrt udstyr.   

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

En dårlig oplevelse.

Den er uundgåelig. For hvordan kan man forvente at ægtheden af instrumenters og stemmers klang suppleret med akustikken skulle overleve turen gennem mikrofonen, elektronikken, farvet af producerens smag og musikalske håndelag, mediet det miksede resultat overføres til, videre gennem vores individuelle valg elektronik, pickup, forstærkere, højttalere og sidst men ikke mindst afslutningsvis farvet af vores lytterum akustik?

Hvis man mener det er mulig at udføre den øvelse helt perfekt forstår man skuffelsen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Online
Indlæg: 1144
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Nu påstår jeg jo, at mit anlæg er tættere på lyden af instrumenterne, jeg kan derfor fortælle, at hvis man skal have naturlige optagelser, skal man (bortset fra de fleste klassisk musik optagelser), skal man lidt tilbage i tiden - før teknikerne fik alt for mange knapper at dreje på.

Der er mange gode og naturlige optagelser med Elvis, Sinatra,Ella og Louis mm. Selv gamle monooptagelser fra 50'erne lyder mere naturligt end næsten alle nyere optagelser. Så der er ikke noget at sige til, at "unge" mennesker ikke ved hvordan musik kan lyde.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Nu syntes jeg det kører lidt i ring: De gamle ved, og Lp´r er bedre, gamle indspilninger lyder bedre, de unge kan ikke høre? Boman
for fan... det er ikke alt musik der kommer ud af et symfoniorkester og guitar, bas og trommer. Selvfølgelig findes der rigtig ok
indspilninger fra way back. Måske især jazz? Men det meste lyder da elendigt. At "naturligheden" er gået fløjten, har for mig at se,
mere noget med ens anlæg at gøre. Hvis det kan spille det meste med godt udbytte er det et godt anlæg. Hvis 50% af det man
lytter til lyder ringe, har man et problem. Jeg oplever, at mange yngre musikere og studiefolk, nusser en hel det om lyden.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Jeg må give Boman lidt ret hvad angår den ældre musik. I dag opleves det tit at musikken lider under samme problemer som filmene - mange effekter og teoretisk høj kvalitet, men oplevelsen er ikke nødvendigvis god. Bare fordi man har et godt værktøj, betyder jo ikke at man forstår at bruge det. Musik er en kunst, som ikke nødvendigvis bliver bedre, bare fordi vi får bedre specifikationer. Der er godt nok en større chance for at opnå et bedre resultat med bedre hardware og nye teknikker - men stadig kun hvis det er udført med forståelse for alle fordele og ulemper.
Jeg har selv Day by day med Doris day fra 1956. Og selv om jeg da godt kan høre at det er en gammel optagelse, så lyder det fint og ganske tilfredsstillende på mit system. Jeg tror ikke mit system er det bedste i verden, men jeg tror at jeg har ramt en balance, som gør det muligt at nyde et bredt udsnit af musik - min smag - på en måde, som ikke går helt galt i byen. For jeg er hele tiden nød til at erkende at intet er perfekt ved musikafspilning - det er alt sammen et kompromis.
Jeg må også indrømme at humør, mæthed, træthed osv. spiller en stor rolle, når jeg vælger musik eller justere balancen i mit system. Hvis jeg f.ks skruer for højt op, så ved jeg at mine øre "skruer" ned og jeg bliver også nemmere træt, hvilket igen ændre hvordan jeg opfatter lyden.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
Allanowitc skrev...   "Man kan aldrig få den varme, mørke, men alligevel klare klang/lyd med på en optagelse, som musik instrumenter har i virkeligheden.....heller ikke den "tørhed", der er i lyden/klangen i koncertsalen ved akustisk musik."

Man kan aldrig ramme helt, men.. Man kan komme meget tæt på. For mig har der der kun været et antal højtalere, som kan tælles på én hånd, der for mig har spillet musik tilnærmelsesvist korrekt. Men det har været tæske-svært at finde en forstærker som kunne drive dem rigtigt. Store, yderst velrennomerede effektforstærkere (Vincent, NAD, Mark Levinson, Krell og flerte) kunne ikke sparke liv i især én af dem. Da jeg endelig fandt en, så var det mildest talt også fantastisk. Et klaver lød pludselig som et klaver i stuen. Uanstrengt og meget naturligt. Enkelte gamle optagelser som også herinde havde ry for at være halvdårlige, var pludselig utrolig gode, og velproducerede. Også selv om en del meget dyrt udstyr havde problemer med dem... Dét kom faktisk bag på mig.

High-end udstyr KAN være temmelig godt, men ofte falder selv vildt dyrt udstyr igennem, hvis det er den naturlige lyd man leder efter. Alt er et kompromis, men det er muligt at komme tæt på. Ovenstående er bare min erfaring og mening. Tag ikke fejl, jeg er skam til neutral lyd. Med venlig
hilsen, Felix.



Jeg syntes, at du har en rigtig god pointe der, som alt for mange glemmer. De fleste prioterere højttalerne en alt for stor betydning for den samlede lyd på bekostning af elektronikken. "Elektronik er bare Kasser i standart mål, der sat på en hylde, enten i sort eller sølv". Hvorfor betale 20.000. kr for 2x 50 watt når jeg kan få 2 x70 watt for 5500 kr.? Valg af højttaler er meget mere individuelt, de kan købes i mange forskellige former, størrelser og udførsler. Den enkelte føler sikkert, at de meget merer selv kan vælge. "Det skal være 12" bass. "Det skal være bånddiskant", "absolut kun gulvhøjttaler", "de skal kunne tåle 500 watt", "kun 3 vejs konstruktion" osv. Der er fare for at det visuelle tager over på bekostning af lyden.

Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
En dårlig oplevelse.

Den er uundgåelig. For hvordan kan man forvente at ægtheden af instrumenters og stemmers klang suppleret med akustikken skulle overleve turen gennem mikrofonen, elektronikken, farvet af producerens smag og musikalske håndelag, mediet det miksede resultat overføres til, videre gennem vores individuelle valg elektronik, pickup, forstærkere, højttalere og sidst men ikke mindst afslutningsvis farvet af vores lytterum akustik?

Hvis man mener det er mulig at udføre den øvelse helt perfekt forstår man skuffelsen.


Hvis man ved hvordan klangene lyder på instrumenterne i virkeligheden, kan man godt på et HIFI anlæg, af " rette" kvalitet genkende disse klange. Er genkendelsen det er oplevelsen og ikke mindst følelsen der også. Det er nok det højest opnåelige ved en " syntetisk" gengivelse.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

cykelmyg skrev:
Har med interesse fulgt denne tråd, men kunne godt tænke mig at høre nogle bud på højttalere, der kommer den rigtige klang fra musikinstrumenter så nær som muligt. Jeg tænker, at udøvende musikere har en anden tilgang til at vurdere en højttalers evne til at gengive "rigtigt" - i modsætning til os andre "hi-fi freaks", der nok er mere tilbøjelige til at lægge vægt på, hvad man kunne kalde imponatoreffekter.

Sådan i store træk overordnet set, er der - for mig at se - to "skoler" indenfor konstruktion af højttalere:

Den "engelske skole", hvor man laver kabinetterne i relativt tynde materialer, og lader kabinettet spille med på en kontrolleret måde. Mange mener, at disse konstruktioner tilfører lyden en musikalitet og ægthed hen i retning af rigtige musikinstrumenter.

Den anden "skole" tilstræber meget tunge og resonnansfattige kabinetter, der er helt døde i sig selv, og kun lader selve enhederne tale. Mange sværger til denne type højttalere, der nok mere er "teknisk hi fi korrekte", for nu at bruge det udtryk.

Men hvilke af disse to "skoler" kommer den ægte lyd fra musikinstrumenter, og ikke mindst live fornemmelse nærmest? Specielt kunne jeg godt tænke mig at høre musikudøveres - herunder osse trådstarters - bud på højttalere, der klangmæssigt kopmmer tættest på rigtige instrumenter.
Selvfølgelig spiller de andre led i afspillekæden osse ind, men det er dog i sidste ende højttalerne - og det rum, de spiller i - der har det sidste ord. Håber mit indlæg giver mening. I hvert fald kunne det være interessant at få ovennævnt vinkel på trådstarters indlæg belyst.



Jeg er nu af den opfattelse, at man ikke kan sige, at den ene eller anden konstruktion er bedrer til at opnå den "rette" lyd. Der er sikkert mange konstruktions muligheder. Jeg syntes at højttaler i BBC segmentet, har fat i noget af det rigtige også flere af Sonus Fabers modeller i forhold til at frembringe de rigtige klange på instrumenterne. Vi må absolut heller ikke glemme at Elektronikken har stor stor indflydelse på hvilken klang der kommer på instrumenterne, når de kommet ud af højttalerne.

Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Jeg må give Boman lidt ret hvad angår den ældre musik. I dag opleves det tit at musikken lider under samme problemer som filmene - mange effekter og teoretisk høj kvalitet, men oplevelsen er ikke nødvendigvis god. Bare fordi man har et godt værktøj, betyder jo ikke at man forstår at bruge det. Musik er en kunst, som ikke nødvendigvis bliver bedre, bare fordi vi får bedre specifikationer. Der er godt nok en større chance for at opnå et bedre resultat med bedre hardware og nye teknikker - men stadig kun hvis det er udført med forståelse for alle fordele og ulemper. Jeg har selv Day by day med Doris day fra 1956. Og selv om jeg da godt kan høre at det er en gammel optagelse, så lyder det fint og ganske tilfredsstillende på mit system. Jeg tror ikke mit system er det bedste i verden, men jeg tror at jeg har ramt en balance, som gør det muligt at nyde et bredt udsnit af musik - min smag - på en måde, som ikke går helt galt i byen. For jeg er hele tiden nød til at erkende at intet er perfekt ved musikafspilning - det er alt sammen et kompromis.Jeg må også indrømme at humør, mæthed, træthed osv. spiller en stor rolle, når jeg vælger musik eller justere balancen i mit system. Hvis jeg f.ks skruer for højt op, så ved jeg at mine øre "skruer" ned og jeg bliver også nemmere træt, hvilket igen ændre hvordan jeg opfatter lyden.


Jeg er meget enig i det der bliver beskrevet, lige mine ord.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes