Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 11:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: En dårlig oplevelse! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 04 Februar 2018 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Indspilninger fra 50érne til 80érne, var da generelt bedre, end vinylindspilninger af idag. Musikere, producere og studiefolk var, "back-then", født og opvokset med vinyl. De beherskede mediet til fingerspidserne. Mikrofon-opstillinger havde de styr på, mængden af overdups blev gennemtænkt (og pladsen blev udnyttet til det optimale). Hele processen var under kontrol, og datidens mere primitive teknik, blev til fulde opvejet af Studiefolkenes kunstneriske formående.

Og stop så al den snak om "naturligt lydende instrumenter". Pladerne lød akkurat som det var hensigten de skulle lyde, hvilket ikke nødvendigvis betød naturligt. Inden indspilninger, blev der eksperimenteret med "sound". Musikere, producer, studiefolk, havde fuldt check på, hvad der skete med lyden under vejs, i omformning fra studie til vinylplade. Musikken blev indspillet på en måde, så den kunne fremstå præcis som musikere og producer ønskede, og kunne godkende resultatet af.

Lyden fra hifi-anlægget, er meget tættere på det indspillet, end i tror. Og "by the way", NEJ, den enkelte musiker er ikke nødvendigvis tættere på begivenheden end jer, når i sidder hjemme i stuen lytter stereo. Musikere kan sagtens komme enkeltvis til sessions, og hører således ikke de andres bidrag. Mange gange bliver den enkelte musiker først delt resultatet, når råbåndet er klar, det færdige masterbånd er klar, eller slet ikke, før han som alle andre kan købe pladen i butikkerne.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 04 Februar 2018 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med dig nils valla.
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 04 Februar 2018 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

44nitram skrev:

lille_smed skrev:
men hvis du er ude efter en højtaler der kan det du søger . så skal du nok i gang med at bygge selv


At bygge selv, er en sjov og tilfredsstillende proces, men det vil næsten altid være andres konstruktioner man købet. Altså en lyd/klang som andre mener det skal lyde og så er vi lige vidt. Så kan man selv udvikle, som helt sikkert er spændende og lærerigt, men jeg tvivler på om resultatet bliver acceptabelt.

System Audio udviklede deres Pandion højttaler i samarbejde med 100 forskellige frivillige eksperter, ingeniører, lydfolk, musiker osv. netop for at inddrage så mange som mulig i processen. Der er skrevet om det, det bør en hver højttaler bygger læse. På denne måde sikrer man sig meget bedrer en naturlig lyd ( det var hensigten) en en enlig udvikler, der blivet så forelsket i sit egen projekt og lyd, der intet har med virkeligheden at gøre.

Højttaler i BBC segmentet, Rogers, Stirling, Chartwell, Harbeth mm er tunet ind til klassisk musik og stemmer mm. Nogle er licensproduceret hvilke betyder at de opfylder BBC specifikstioner. I sin tid blev de udviklet af ingeniører, der havde et helt klassisk orkester til rådighed, således at de hele tiden kunne sikrer sig at lyden/klangen på deres højttaler var så tæt på virkeligheden.

Der er nok meget få højttaler producenter i dag, der har en koncertsal med et helt klassisk orkester til rådighed når de udvikler højttaler? Det er nok derfor at lang de fleste højttaler i dag ikke lyder naturlige og klangene blivet syntetiske og unaturlige. Det er også sikkert, at enheder, delefilter mm skal have en høj kvalitet, ellers kan man ikke opnå en tilfredsstillende resultat.

Nu har jeg været på besøg hos Raidho fabrikken i Pandrup, en meget interessant oplevelse, her fik vi mulighed for at lytte til alle deres modeller fra ca 10.000 kr til 1 mill. Det er jo en kendt sag, at de udviklet enheder selv og de er af meget høj kvalitet, især deres bånddiskant er de meget glade for. Man kan kun blive imponeret over opløsningen i deres højttaler, den er enestående. Der nærmest surealistiske og man bliver suget ind i et lydunivers med en " sort" baggrund. Det er en helt ny måde at lytte musik på - en ny dimension. Jeg havde dog hele tiden en fornemmelsen af, hvad skal jeg bruge den lydoplevelser til??. Følelsen af musikalitet mangler, de virker ikke helt naturlige på klangene. Men imponerende er de.



jeg har bestemt lytte til mange højtaler, og jeg har hver haft den førelse at de bare er for kedelig at lytte på. sige bestemt ikke at alle højtaler har samme lydprofil, for det har de bestemt ikke. men kedlig skal forstås at højtalerne er for nemme at placere i lydbilledet.  de formår ikke at slippe lyden helt, så det store 3 d oplevelse  opstår. det man at højtaler kan slippe, syntes jeg virkelig er lækkert at lytte på når det  hele bare forsvinder i storhed. 

det har jeg kun oplevet ved dipol højtaler. og skal det være virkelig godt så skall der være nok membran areal. og glem alt men små enheder under 12"


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
CLK63DK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 08 Februar 2018 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Herligt at læse dette indlæg!! Jeg blev ‘slut shamet’ i en tråd på en HiFi gruppe på facebook (af et Pa af “de store” profiler... ) da jeg kom med samme mening “Den "engelske skole", hvor man laver kabinetterne i relativt tynde materialer, og lader kabinettet spille med på en kontrolleret måde. Mange mener, at disse konstruktioner tilfører lyden en musikalitet og ægthed hen i retning af rigtige musikinstrumente”.

Bort set fra facebook ofte minder mig om ‘nationen’ på ekstrabladet, så giver jeg dig stadig ret i denne observation - men prøv lige ‘kno testen’ på den seneste generation Harbeth - det er solide kasser. Lyden er dog stadig meget som tidligere.

//Chris.

cykelmyg skrev:

Har med interesse fulgt denne tråd, men kunne godt tænke mig at høre nogle bud på højttalere, der kommer den rigtige klang fra musikinstrumenter så nær som muligt. Jeg tænker, at udøvende musikere har en anden tilgang til at vurdere en højttalers evne til at gengive "rigtigt" - i modsætning til os andre "hi-fi freaks", der nok er mere tilbøjelige til at lægge vægt på, hvad man kunne kalde imponatoreffekter.

Sådan i store træk overordnet set, er der - for mig at se - to "skoler" indenfor konstruktion af højttalere:

Den "engelske skole", hvor man laver kabinetterne i relativt tynde materialer, og lader kabinettet spille med på en kontrolleret måde. Mange mener, at disse konstruktioner tilfører lyden en musikalitet og ægthed hen i retning af rigtige musikinstrumenter.

Den anden "skole" tilstræber meget tunge og resonnansfattige kabinetter, der er helt døde i sig selv, og kun lader selve enhederne tale. Mange sværger til denne type højttalere, der nok mere er "teknisk hi fi korrekte", for nu at bruge det udtryk.

Men hvilke af disse to "skoler" kommer den ægte lyd fra musikinstrumenter, og ikke mindst live fornemmelse nærmest? Specielt kunne jeg godt tænke mig at høre musikudøveres - herunder osse trådstarters - bud på højttalere, der klangmæssigt kopmmer tættest på rigtige instrumenter. Selvfølgelig spiller de andre led i afspillekæden osse ind, men det er dog i sidste ende højttalerne - og det rum, de spiller i - der har det sidste ord. Håber mit indlæg giver mening. I hvert fald kunne det være interessant at få ovennævnt vinkel på trådstarters indlæg belyst.

Til top Vis CLK63DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CLK63DK
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 09 Februar 2018 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

En højttaler er ikke et instrument, det er en formidler.
Den skal kun formidle det som er på indspilningen, uden at tilføre noget.
Ellers er det i hvert fald ikke en højttaler for mig.
Det samme gælder lytterummet, så vidt det er muligt...
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes