Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Vifa NE/Groundsound filter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 01 Februar 2018 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har lige købt ind til et Vifa NE og Groundsound projekt, som jeg
håber at få lavet færdigt inden for den næste måneds tid.
Diskanterne bliver SB Acoustics Satori TW29RN-B, mellemtonerne
Vifa NE 123 4 Ohm og 2stk Vifa NE 180W 8Ohm per højttaler. NE
180W kommer til at spille i et 41 liter kabinet afstemt til ca 35Hz.
Front baffelen er 215mm bred. Det vil blive trukket af to
Groundsound Coolback 300II moduler.
Jeg ved ikke ret meget om delefiltre, så alt input er velkommen Smile
Mit spørgsmål er hvor vil i anbefale mig at dele enhederne ,når jeg
kommer så langt? Og hvad for en filter karakteristik ville i vælge til
enhederne?
Jeg kan se at Satori TW29RN-B kan gå rigtig langt ned, men Ne 123
kan også gå rigtig langt op. Hvad er fordelen ved hhv en lav og en høj
deling imellem diskant og mellemtone?
Og hvor vil det som udgangspunkt give mening at dele imellem to
6,5" og en 4"?
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 01 Februar 2018 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  



Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 01 Februar 2018 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Super fedt projekt du har gang i der. Udelukkende dele af meget høj kvalitet og kabinettet ser også helt igennem flot ud. Dine Groundsound moduler tillader dig jo, at eksperimentere alt det du vil, med både delefrekvenser og andre tilpasninger.

Min erfaring er, at der simpelthen er stor forskel på, hvad folk kan høre i praksis. Nogle mener, at stort overlap (altså f.eks. 2 ordens filtre) lyder bedst mens nogle er til stejle filtre - 4. Ordens og opad. Min anbefaling er, at du bruger en mikrofon til, at måle dine resultater med og derefter ørene. Du skal lægge dig fast på en targetkurve, som du så skal sigte efter.

Der findes temmelig meget godt materiale på nettet der forklarer, hvordan opgaven gribes an. Husk at det kan tage mange forsøg og lang tid, at få det maksimale ud af dine anstrengelser. Jeg plejer at regne med, at det tager lige så lang tid, at designe et velfungerende aktivt filter, som at bygge højtalerne, mindst...
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 02 Februar 2018 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Tak for svar 👍
Der er bestemt meget der skal læres, både omkring filtre og
måleteknik.
Jeg er blevet anbefalet at prøve ud med et 24dB LR filter, så det vil
jeg prøve. Der er ingen garanti for at det er det bedste til mit setup,
men så er jeg i gang, og har et startpunkt.
Har du nogle forslag til delefrekvenser for enhederne?
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
high5
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 02 Februar 2018 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Spændende projekt - jeg anvender også Groundsound Coolback og det er fede sager efter min mening.
Omkring valg af delefrekvens er der mange faktorer, som spiller ind, herunder enhedernes egenskaber, enhedernes indbyrdes placering,
deres placering i kabinettet ift. afstand til kanter, kabinettets bredde mm. og ja målinger, er der ingen vej udenom, hvis man skal have
et godt resultat.
Troels Gravesen har en del informationer om dette på hans glimrende hjemmeside:
Valg af delefrekvens og
Generelt om delefiltre

Held og lykke og god fornøjelse med projektet.
PS. jeg har ikke selv måleudstyr men fik hjælp udefra til mit projekt, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig.


__________________
Mvh. Steen Kjeldsen
Til top Vis high5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af high5
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 13 Februar 2018 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Igen tak for svar. Jeg fik læst lidt omkring filtrene inden jeg gik i gang, og deler pt med 24db LR.
Jeg fik samlet højttalerne færdige i går, og fik lavet et hurtigt filter. Jeg startede med at lave eq på de 3 enheder i baffelen, og lavede der efter filteret så det deler ved 500 og 2500hz, og dæmpede så diskanten så den passede i følsomhed til de andre enheder. Mellemtonen er ikke dæmpet. Jeg stoppede med at måle kl 22 i går, og stoppede for at bibeholde det gode forhold til naboerne, selv om det var svært at slippe det. Responsen ser sådan ud lige nu:

Jeg har kun lavet eq på bassen over 200hz, da jeg var meget i tvivl om hvad for nogle data jeg fik ud af bas området. Der er målt fra ca 1m afstand ret forfra, i den position som højttalerne kommer til at stå i. Efter en lille lytte session synes jeg at der manglede output i bas området, og lavede et hurtigt førsøg med at hæve bassen i bass funktionen i x-over wizard softwaren. Det lyder mere rigtigt, men det påvirker mande stemmer negativt, så det er ikke løsningen. Jeg tænker at jeg skal kompensere for bafffel steppet på en eller anden måde, men ved ikke rigtigt hvor jeg skal begynde. Lige så snart jeg har fået kompenseret for baffelsteppet, så jeg vil jeg begynde at lege med delefrekvenser og fase. Angående fasen, så kan jeg ikke rigtig se hvordan jeg kommer frem til det rigtige resultat. Jeg prøvede hurtigt at lege lidt med fasen i mellem bas og mellemtone, men synes at det endte i nogle mærkelige sving i fasen ved den mindste ændring. Det er bestem noget jeg skal bruge lidt mere tid på.

Som en side note, så er jeg imponeret over hvor impuls villige neo enhederne er, og diskanten lyder fantastisk allerede nu. Jeg ved godt at jeg ikke kan drage nogle konklusioner i nu, men jeg frygtede at det ville blive en lidt mat oplevelse her i starten inden højttalerne var mere udviklede, men sådan synes jeg ikke at det er. Jeg er ikke tilfreds i nu, men synes allerede at de tegner til at få nogle gode egenskaber. De kommer til at erstatte nogle Dali 18mk2, og jeg var lidt nervøs for at de ville blive kørt bagud i bassen, speccielt i dynamikken, da det er to 6,5" istedet for to 8", men det er ikke tilfældet. De går lige så dybt, og er mere dynamiske i bassen. Jeg har spillet en uge på Groundsound modulerne hvor de trak 18mk2 med bas og mellemtone kanalen i biamping, for at have en reference nu hvor jeg skal have lavet et filter til 3 vejs Neo højttalerne.

Har i et forslag til hvor jeg skal begynde her i aften når jeg starter op på målingerne igen? Og hvordan ser fasen ud som den er nu? Jeg har lidt svært ved at tyde de data jeg har i forhold til fasen Smile. Og hvordan ville i måle bassen, så man har nogle brugbare data til at lave eq ud fra?

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 13 Februar 2018 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Dejligt projekt du har gang i der.

Dine målinger ser ikke helt rigtigte ud. Når jeg kigger på din impulse response så måler du enten i et lyddødt rum eller så er der noget
loopback i Pc´en lydkort. Din frekvensgang ser som følge heraf alt for pæn ud - Du skal kigge på dine målemetode igen.

Hvis du kører 24 db filtre ville jeg dele lavt - dvs 200-250 og 1500-2000 Hz

mvh

Morten      
Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 13 Februar 2018 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Det kan ikke udelukkes at der er en fejl et sted.
Jeg målte mine 18mk2 i sidste uge, og det så bestemt ikke så godt
ud med impuls responsen. Men må indrømme at det her vist ser for
godt ud til at være sandt ☺
Men hvad går jeg for at kontrollere at alt er som det skal være?
Lige nu kører jeg test signalet med usb igennem en ekstern DAC,
videre til forforstærkeren og så vide til Coolback modulerne.
Vil det være bedre med et analog signal fra pc til forforstærkeren?
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 13 Februar 2018 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve at tage din mikrofon ud af lydkortet og foretage en måling og se om du får et response - hvis ja så har du et problem med
den måde du har sat det op.

https://www.klippel.de/know-how/measurements/signal-and-syst em-analysis/impulse-response.html

I linket ovenfor kan du se hvordan en normal Impulse response skal se ud - reflektioner skal være større jo længere du måler fra 0,5 m, 1
meter, 2 meter etc
Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 13 Februar 2018 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Super, jeg ser efter om jeg har et problem i aften 👍
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 14 Februar 2018 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg brugt lidt mere tid på justeringen, og har også prøvet forskellige delefrekvenser.
Der var ingen problemer med udstyret, men der har været en fejl på den impuls måling jeg lagde. Jeg havde gemt den, og hentet den igen i Holm Impulse, så ved ikke om det er der det har drillet.
Her er det jeg kom frem til i går. Der er målt i lyttepossitionen:

Jeg havde et hæv på ca 5dB ved 125hz, og endte med at ligge et notch filter ind for at fjerne puklen. Det ryddede op i bassen fra ca 80-200hZ, men har også fjernet en smule liv i musikken. Jeg prøve og spille på dem som de er i nogle dage nu, da jeg synes at de er ved at lyde rimelig rigtigt, og mistænker at enhederne og den nye DAC stadig skal spilles lidt til inden klangen er helt som den skal være. Så kan jeg begynde og finjustere bagefter.
Jeg har brugt meget tid på fasen, og har svært ved at få den bedre end den er nu. Ændrer jeg på diskanten, så ændrer det både på mellemtone fasen, men også lidt i området omkring 450hZ, og ændrer jeg på hhv. mellemtone og diskant delay nu, så bliver fasen kun dårligere, så jeg vil lige høre om resultatet er helt hen i skoven, eller om det er nogenlunde det der kan lade sig gøre med det setup jeg har?
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 14 Februar 2018 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg endte for resten med at dele ved 400hZ og 2000hZ. Jeg prøvede at dele dybere i bassen, men jeg synes at musikken mistede energi.
Fordelen ved at dele dybere var et bedre lydbillede i bas nedre mellemtone, men også en lidt tyndere/mindre dynamisk lyd selvom frekvensgangen var ens.
Så jeg synes at 400hZ var det bedste kompromis.
Da jeg sænkede delefrekvensen mellem diskant og mellemtone til 2000hZ faldt lydbilledet helt på plads, samt blev kvindestemmer en lille smule bedre.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 14 Februar 2018 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Det ser virkeligt godt ud - impulse response ser meget mere rigtig ud nu. Du må køre med noget midling på frekvensgangen men kender
ikke holm godt nok til at sige hvor det sættes.

Hvis du vil have fasen rigtig så mål i 1 meters afstand lige ud for diskant. Fasevend i delefilter enten mellemtone eller diskant - du skal nu
se en udslukning ved delefrekvensen - så er du sikker på enhederne er i fase.

Mellemtone og bas skal bare have samme delay ved 400 hz delefrkevens betyder det næsten ikke noget med delay melle de to enheder -
dvs bas og mellemtone sættes til 0 i delay - herefter øger du delay på diskan indtil du får en udslukning ved fasevendt diskant
Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 09 Marts 2018 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Hej igen
Så har jeg fået leget lidt mere med filteret. Jeg har kun prøvet forskellige delefrekvenser og har justeret fasen som du foreslog MHencel, og det må
siges at har gjort en stor forskel da fasen kom på plads.
Det jeg nu er kommet frem til er en deling på 24dB LR ved 450hZ og 2200hZ, og jeg har leget en del med EQ, både efter målinger, og efter hvad jeg
synes lyder bedst, og er kommet frem til det her resultat 1m ret forfra, målt mellem diskant og mellemtone med 10 i smoothing:


Her er impuls respons 1m ret forfra:


Der er et hæv i bassen mellem 65hZ og 95hZ målt ret ret forfra, det er fordi jeg har EQét bassen i lyttepossitionen, hvor den måler rimelig ret. Det er
utrolig så stor forskel der er i bassens opløsning når man får fjernet de bas nodes der er i rummet.

Her er en måling af den øverste basenhed målt helt tæt på bassen, og uden EQ:


Og her af porten målt ca 30 cm fra selve porten:


Hvordan ser impulse responsen ud, og er der nogen tegn på at jeg kan forbedre afstemningen mht til bassen?
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 10 Marts 2018 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Din måling af impulse response 1 m forfra specielt at du har en svingning før end den egentlige puls. Jeg kender ikke dit digitale filter men
som udgangspunk skal du have 0 i delay på bassen. Ganske lidt delay på mellemtonen( næsten 0 msek) om og en lille smule mere på
diskanten( dvs maks 10-15 msek).

Det er også underligt at du har en fase der går positivt(altså positiv hældnng) men det er måske Måleprogrammet der spiller et puds - jeg
kender ikke holm så godt - Jeg bruger selv arta
Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 10 Marts 2018 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Jeg tror selv at der måske er noget i vejen med den måde USB
mikrofonen, lydkort og den analoge udgang i lydkortet arbejder
sammen på, som du var inde på ved den første måling jeg lagde op.
Hvordan ser dit setup ud mht til microfon og lydkort?
Der er nogen der sværger til et eksternt lydkort, men er det
nødvendigt med en USB mikrofon?
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes