Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. oktober 2018 | 16:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Skjulte fejl og mangler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Når du har købt en hifi-komponent med mange funktioner - f.eks. en surround reciever - tjekker du så om alt ved apparatet er som det skal være?

Der er jo ofte nogle funktioner man ikke er interesseret i første omgang. Eller typisk er der ind/udgange man ikke benytter.

Men en dag - længe efter garantiens udløb - opdager man så at en funktion er fejlebehæftet eller lignende. Hvordan håndterer du det?

Det kan jo også blive et problem, hvis du videresælger apparatet - og ikke ved om det har fejl. Det er måske den nye ejer der opdager dem.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1455
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Har du købt et nyt produkt er det købelovens bestemmelser der gælder. Reklamationsretten.
Sælger du produktet, som privatperson, er du ikke omfattet af noget erstatningskrav til eventuelle fejl og mangler.
Ud over hvad du kan føle dig forpligtet til
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 03 Februar 2018 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

For nogle år siden solgte jeg en ML cd-afspiller - og køberen spurgte om den nu var helt i orden. Det mente jeg, men sagde at jeg godt nok ikke havde afprøvet den optisk digitale udgang. Derfor kom jeg til at tænke på hifi komponenter med mange funktioner.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 625
Sendt: 04 Februar 2018 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Jeg ser sådan på det.
Hvis man sælger en vare videre, så bør man selv tjekke om alt er iorden.
Hvis der er fejl, så bør du oplyse ved salg, at den specifikke funktion ikke virker.

Skulle sælge et ældre PA forstærker og den spiller fint, men opdagede at soft-peak clip kredsen ikke virkede.
Så det blev repareret (udtørrede kondensatorer).

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1455
Sendt: 04 Februar 2018 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Supercharger

Skjulte fejl og mangler. Sælger du privat, et produkt du ved er fejlbehæftet, er vi ude i at du pådrager dig et moralsk ansvar.
Og du har betalt for en fejl, som var der ved salget. Uden af være klar over det. Respekt.

Men hvad ville du gøre, når du sælger et fejlfrit produkt, som dage senere bliver defekt. På grund af brugen eller anden årsag.
Hvordan vil du navigere i den situation? Hvad med bevisbyrden hvis du modsætter dig at betale for reparationen?
Betaling for reparation til tæt på eller over det du har fået for produktet? Og køber ikke vil lade handlen gå tilbage.

Er det ikke enklere at køber selv undersøger og tager ansvaret for købet når der ikke er fortrydelsesret på en privat handel.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 625
Sendt: 04 Februar 2018 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Kaj.
Du er nødt til som sælger, tjekke om produktet er 100% iorden.
Ellers oplyse, at den har den specifikke fejl. og prissætte derefter.
Hvis du selv kan udbedre fejlen, er det jo fint. Og du kan sætte den pris "som nyt" som du oprindeligt ønsker.

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 04 Februar 2018 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

I sin tid havde jeg heldigvis en forhandler der altid tog det gamle i bytte ved køb af nyt. Nemt og smertefrit. Især når man var "tvunget" til hver andet år at skifte surroundprocessor, hvis man ville være med på det nyeste.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 04 Februar 2018 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Problemstillingen (herunder ansvar og risikoovergang) er direkte reguleret i købeloven, så det er jo bare at følge den
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2018 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes