Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: PC-ht i hifi-kvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Torben F.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Oktober 2005
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 09 Februar 2018 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

I erkendelse af at jeg fortrinsvis hører musik foran PC'en - og samtidig elsker god lyd - skal jeg have mig nogle anstændige PC-
højttalere. I dag har jeg nogle billige pap-speakers.

Har gjort mig følgende tanker... En højttaler der lyder godt placeret en armslængde væk, så ikke særlig stor. Gerne kunne klare
højopløste filer, men ikke et krav. Lyden skal ikke være superanalytisk (trættende), men heller ikke unaturlig farvet/basset. Ikke-
trættende. Jeg hører en del elektronisk musik, men også metal. Må gerne lyde godt, selv ved begrænset volumen.

Har gjort en del research, og indsnævret til følgende prioriterede liste:
- Ruark Audio MR1 MK2
- Audioengine A2+
- IK Multimedia iLoud Micro
- Edifier e25 Luna Eclipse
- Audioengine HD3
- Andre?

But what to choose? Synes det er virkeligt svært. Så alt input modtages. Både teoretiske og konkrete erfaringer!
Til top Vis Torben F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben F.
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 09 Februar 2018 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Du har mange flere muligheder. Du skal blot have en aktiv højttalere. Jeg ved ikke hvor meget plads du har, men selv med en armslængde ville jeg nødig
gå under 6-8 tommer basenhed. Yamaha HS8 kunne være muligt, men der er faktisk rigtigt mange studio og hifi højttalere med forstærker indbygget
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 09 Februar 2018 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

De rigtig seriøse PC-lyd entusiaster har et rigtig godt lydkort, og fører signalet ud til en god integreret forstærker og et par gode 2-vejs højtalere, som står på bordet. Ikke nødvendigvis en billig løsning...

Et alternativ kunne være aktive studiemonitors, men det er ikke sikkert, du bryder dig om klangen, da de er lavet til et andet formål.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 10 Februar 2018 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  


Hej Torben F.



Jeg har stor glæde af et sæt aktive trådløse Xeo 3, som idag hedder Dynaudio Xeo 4 højttaler.
De behøver ikke nødvendigvis altid at stå på skriveboret, da Xeo's hub sender stereo på til 50 meter.
Se anmeldelse: - HER.    


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 10 Februar 2018 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Af dem du nævner syntes jeg, at Ruark er det bedste bud? Ellers er jeg med Mikkel her, amp og et sæt ok 2-vejs på bordet, så er
du godt kørende. Behøver ikke at koste alverden brugt. Jeg ville nok sætte en ubs-dac imellem også. Og spare lydkortet. Har prøvet
dette med bla. et sæt billige Kef med fint resultat:


https://www.youtube.com/watch?v=dCSnK4V7YCY
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 10 Februar 2018 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter selv et par System Audio Saxo 1 Aktiv med en System Audio Saxo 10 Sub. Jeg bruger en Meridian Explorer DAC der er forbundet til
højttaler med optisk. Og et phono kabel fra højttaler til subwoofer. Det spiller virkelig godt. Dejlig homogen og detaljeret lydbillede og fylder ikke
alverden. Et aktivt system der er svært at slå. Hvis det skal være bedre og dermed dyrere laver Yamaha fine studie monitorer. Jeg har selv valgt
System Audio og er meget tilfreds.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9867
Sendt: 10 Februar 2018 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om de er solgt, eller sælger ønsker at sælge separat, men der et sæt Snell M (meget små) til salg brugt. Det er i hvert fald kvalitet og har en rar og detaljeret lyd. (De bliver solgt sammen med et sæt Snell C4)

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Torben F.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Oktober 2005
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 10 Februar 2018 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode input!

Mit skrivebord er 80 cm dybt og står placeret mod en væg, så det giver lidt en naturlig begrænsning. Forsøgte at sætte et par JBL305 (aktive m. 5 tommers bass) op på bordet. Lyden er god og der kommer noget bund i. Men det bliver for krævende at sidde så tæt på en 5 tommers bassenhed, og så er det en lige lovlig analytisk studiemonitor (bilder jeg mig ind).

Forbandt i øvrigt mine JBL305 via et superbillig ekstern lydkort, hvilke jeg ikke har prøvet før. Det giver en verden til forskel ift. direkte ift. at tilslutte til on-board lydkortet på PC. Kan forestille mig, at en god DAC kan gøre underværker.

Jeg vil forsøge - i første omgang på papiret - at opstille et hjemmebrygget alternativ, med eksternt lydkort/dac og et par små passive/aktive højttalere (uden DAC). Må se hvad jeg lander på pris/performance. Muligt at det ikke giver mening, med højttalere m. enheder under 5 tommer.

Sandsynligvis prøver jeg også at høre Ruark højttalere. Umiddelbart virker de som det mest seriøse bud blandt de dedikerede pc-speakers. Er dog nervøs for, at de har forsøgt at pimpe bassen lidt for meget.

Er ikke så meget til den superanalytiske lyd til, så studiemonitors styrer jeg uden om (måske en fejl). Der er ellers nogle flere muligheder, som f.eks. Mackie.
Til top Vis Torben F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben F.
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 12 Februar 2018 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Når du kun benyttet Pc, så brug programmet equalizer APO. Så kan
du nemt ændre frekvensgangen væk fra det analytiske
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Torben F.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Oktober 2005
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 24 Februar 2018 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hej igen, jeg gik med "Ruark Audio MR1 MK2" højttalerne.

Et af mine krav var mindre speakers, der placerer sig godt på skrivebordet. Og ikke bliver for anstrengende, i en armslængde
lyttelængde. Her har Ruark den perfekte størrelse. Det var svært at finde ikke-dedikerede pc højttalere alternativer i den størrelse.

Lyden er virkelig god. Har dog ikke det store referencegrundlag, udover et par sarte ører. Det jeg hæfter mig ved, er en flot opløst lyd
der dog måske mangler lidt i mellemtonen, men det er småtingsafdelingen for prisklassen. Bassen er god, og imo perfekt til den korte
lytteafstand. På den varme side vil jeg mene.

Højttalerne er ikke anstrengende at høre på - tværtimod kan man høre på dem hele dagen. Godt for en pc-speaker. Men når man så
vælger eksplicit kun at fokusere på lyden, bliver man belønnet.

De pakker alle elementerne ud og bevarer en flot helhed på: https://www.youtube.com/watch?v=dnlGEQ1NUsk&t=

Man kan finde at høre et nummer, udelukkende for en god audio-produktion: https://www.youtube.com/watch?v=aUZww69nMsg

De kan dog godt blive lidt pressede og for varme i lyden når der går stærkt med rå guitar-riffs: https://www.youtube.com/watch?
v=x3HRaDov0Qg (men stadig ok).
Til top Vis Torben F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben F.
 
bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 03 Marts 2018 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Ser din tråd lidt sent, men min egen erfaring efter at have prøvet forskellige aktive PC højttalere som f.eks. B&W MM-1 er at de slet ikke står mål med
mit nuværende setup som består af KEF KHT 2005 sidehøjttalere koblet med en Audio pro B1-40 og brugt Onkyo surround receiver med Audyssey
korrektion. Købt brugt koster det ikke alverden.

__________________
/Hans
Til top Vis bphhm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bphhm
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 04 Marts 2018 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Godt køb! Og nydelige ikke mindst! Håber at du bliver glade ved dem!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes