Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 01:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Knald når jeg slukker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Februar 2018
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 15 Februar 2018 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg vil se om der måske er nogen der kan hjælpe mig. Når jeg slukker mit anlæg kommer der et "knald" i begge højtalere (Jbl ti250 LE). Jeg gik ud fra at det var mit forstærker sæt der var skyld i det, men det har jeg fået checket efter og det fejler ikke noget siger teknikeren, han har også prøvet med nogle andre højtalere koblet på så sker der intet når man slukker.

På med JBLérne igen og knaldet er der stadig ??? Jeg har læst et eller andet sted at der sidder en slags batteri på delefiltret, kan det have noget med det at gøre ???? Ser frem til at høre fra jer :)
Ole

Til top Vis Olle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 15 Februar 2018 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

To ting.
1. Hvilken forstærker anvender du? Oplys venligst fabrikat og type.
2. Kommer knaldet i præcis samme øjeblik som du slukker eller nogle sekunder senere?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Olle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Februar 2018
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 15 Februar 2018 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har Pioner Spec 1 og 2, knaldet kommer i samme sekund jeg har trykket afbryder i bund for at slukke.
Jeg satte nogle andre HT til og så kom der ingen knald, men da jeg så satte JBL til igen kom knaldet også igen !!!!
Til top Vis Olle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 15 Februar 2018 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Du har to apparater. En forforstærker og en effektforstærker. Kommer der et knald fra højttalerne uanset hvilken af apparaterne du slukker på?
Og for at komme omkring så mange hjørner og mulige fejlkilder som mulig. Ligger højttalerkablerne tæt ved strømkabler?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Olle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Februar 2018
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 16 Februar 2018 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj.

Knaldet kommer først når jeg slukker effektforstærkeren, og det er lige meget hvilket apparat jeg slukker først.
Det med strømkablerne har jeg ikke tænkt på, det kunne måske godt være det... Jeg prøver at flytte rundt på det.
Det med at der skulle være en slags batteri i delefiltret er det noget der siger dig noget ?
Til top Vis Olle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 16 Februar 2018 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Uden på nogen måde at være helt sikker på årsagen, lyder det som om det er elektrisk støj (gnister) fra afbryderens kontaktsæt, der høres i højttalerne. Og ligger strømkabler og højttalerkabler tæt vil den type støj kunne overføres der. Og forstærkes til et hørbart signal ved at støjen trigger effekforstærkerens modkoblingskredsløb. Det henter sit signal fra højttalerudgangen. Og kan være påvirkelig af den anvendte højttaler.

Batteriet i højttaleren. Det er brugt til at forsyne udvalgte delefilterkondensatorer i højttaleren med en forspænding (bias) i den hensigt at minimere deres forvrængning. Jeg kan ikke forestille mig at funktionen er årsag til din beskrivelse af forløbet. Jeg mangler diagrammet til højttalerens delefilter.

Endelig kan der være tale manglende eller defekt støjdæmpningskondensator over afbryderens kontaktsæt.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes