Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Point sources og time alignment (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 21 Februar 2018 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg er i gang med, at bygge igen og endnu engang er jeg gået i studerkammeret. Min filosofi er eller mest til, at bygge en prototype - se hvor langt det rækker - rette de åbenlyse problemer og så så bygge igen, men denne gang er jeg gået lidt mere videnskabeligt til værks.

Og så er jeg kommet til de mere gådefulde og videnskabeligt funderede elementer af højttalerkonstruktionens mysterier, nemlig point sources og time alignment.

Jeg har nemlig denne gang ignoreret helt og aldeles, at time aligne enhederne, men har heller ikke brugt synderlig energi på placeringen på baffelen - og mærkeligt nok fungerer det faktisk ganske udmærket det hele - spiller fint, med detaljer, rum og alt det man egentlig gerne vil have.

Og så er det jeg tænker på om det er videnskabens muligheder der skaber behovene. Til en koncert er der vel ej heller tale om point sources eller for den sags skyld time alignment af punkterne, hvor lyden kommer fra...så spørgsmålet er om det egentligt er påviseligt, at det har betydning for vores oplevelse af lydens ægthed i mangel af bedre ord. Er det noget vi bruger tid på fordi vi kan eller er det vigtigt?

Kommentarer?
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 22 Februar 2018 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget der tyder på at faseforvrængning/tidsforvrængning i sig selv er hørbart - Du kan teste med et par gode hovedtelefoner
og så introducere tidforvrængning som feks et LR24 db filter.

Når det er sagt så lytter vi jo faktisk mere på den reflekterede lyd i en normal lyttesituation med alm. højttalere og her vil en traditionel
konstruktion have faseforvrængning i den reflekterede lyd som er forskellig fra den direkte lyd - det er måske hørbart ?

I den sammenhæng vil en point source have en effekt

alt andet lige er behovet/kravene for point source højere i diskant mellemtone området - hvorimod det i bas er fulstændigt ligegyldigt -
Tænk bølgelænger i bas kontra diskant. Det er derfor point source højttaler typisk har koncentriske diskanter ala feks KEF

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 22 Februar 2018 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Præcis - der er ting vi kan måle, som ikke har den store praktiske betydning, netop fordi vores hjerne og øre sortere det fra eller ikke kan opfatte det.
Dog er der forskel på hvilke enheder man bruger, alt efter hvor tydeligt det er med f.eks placeringen på frontpladen. Men mange gange er disse ændringer så små at de så at sige drukner i det samlede lydbillede.
Det kan dog snyde, hvilket betyder at visse små ændringer er ganske hørbare, mens andre ikke er. Her er det en stor fordel både at læse lidt om psykoakustik og måling
Det skal dog også lige nævnes at nogle mennesker er mere følsomme overfor nogle typer forvrængning eller f.eks ujævnheder i frekvenskurven. Følgende video med Floyd E. Toole . er nok det eneste eksempel der næsten findes, med et seriøst datasæt over hvad vi kan eller tror at vi høre:
https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 22 Februar 2018 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres kommentarer.

Jeg prøver, at designe højttalere præcist til det rum de skal virke i. Det er jo den luksus man har som selvbygger. Så har man også en god
undskyldning for et nyt projekt, hvis man skifter rum :-).

Samtidigt spiller min egen begrænsede hørelse helt sikkert også ind. Jeg kører jo aktivt og har førhen simpelthen haft et sæt indstillinger jeg kunne
skifte til, når jeg havde gæster.

Og til sidst er jeg jo enormt forelsket i dipoler - som i min verden bare lyder bedre. Måske er min hørelse mere følsom overfor “kasselyden” end den er
overfor alle de andre lydmæssige artefakter der følger med en højttalerkonstruktion.
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 22 Februar 2018 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Det kan sagtens være tilfældet at dine højttalere er helt fine
Jeg vil dog personligt sigte efter en neutral gengivelse, fordi der ingen standard er, for hvilken højttaler der er benyttet, da musikken blev "skabt" i studiet. Så derfor kan musikken sagtens være indspillet af en der er overbevist om at f.eks bassen er alt for høj og derfor vil vi opleve bassen som værende for lidt i vores stuer - selv om vi har neutrale højttalere.
Så der kan være noget om snakken, når man sigte efter en lidt mere "blød" lyd - hvordan man så end vil forsøge at opnå denne - fordi en alt for afslørende højttalere, i mange tilfælde blot afsløre alle fejlene i indspilningen og miksningen - hvilket ikke altid lyder alt for heldigt.
Så i bund og grund er det hamrende ligegyldigt om en given musikfil eller cd/dvd er 16/24 bit, eller 44Khz, 96 eller 192. Jeg ville meget hellere oplyses omkring hvilken højttalere de har i studiet, så man ved om de har produceret med neutrale højttalere. Og så længe denne oplysning ikke er standard og almen viden - så famler vi rundt i blinde, når vi forsøger at gengive lyden fornuftigt i vores hjem.
Højttaleren er i grove træk den altdominerende faktor, når det gælder hifi.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 08 Marts 2018 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke sammenligne gengivelse af en akustisk begivenhed gennem højttalere m.v med den samme begivenhed i virkeligheden. Gengivelsen - via højttalere - skal jo netop reproducere bl.a. afstanden mellem instrumenterne og deres placering i forhold til hinanden, sådan at den akustiske begivenhed kan opleves af lytterens øre-hjerne-kombination. F.eks. skal den fysiske afstand mellem instrumenterne reproduceres bl.a. ved at faseforholdene i gengivelsen svarer til faseforholdene i virkeligheden. To kontrabasser placeret med 3 meters afstand, som anslår en tone på præcis samme tidspunkt, vil af lytteren atter 3 meter væk opleves lidt forskelligt, fordi de ankommer til øret på (lidt) forskellige tidspunkter. Denne forskel skal reproduktionsudstyret kunne gengive. - Og så er der alt det andet ....Så hvis du er interesseret i netop gengivelse af musik i hjemmet - især med dipoler - er der ingen vej uden om den absolutte autoritet på området Sigfried Linkwitz. Hans arbejde med højttalerens spredning samt forholdet mellem reflekteret og direkte lyd er (så vidt jeg ved) det eneste virkeligt nye i akustikken de sidste mange år. - Og heldigvis er det stadig vinter, så der er tid til at fordybe sig i hans website: www.linkwitzlab.com .
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes