Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: System Audio Sub defekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
InFerNo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 22 Februar 2018 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hej. TL;DR i bunden.
Jeg har et surround anlæg med efterhånden en del år på bagen, og er ved at opleve et par problemer/defekter ved det. Jeg købte selv sættet brugt for lidt over 3 år siden, og har været rigtigt glad for det. Sættet består af:
Marantz SR-5400 6x90W
System Audio SA-175 subelector
System Audio SA-510 Baghøjtaler
System Audio SA-520AV centerhøjtaler
System Audio SA-1550 fronthøjtaler
Supra 2.5" kabler hele vejen rundt

Mit problem består i at subwooferen ikke virker optimalt længere efter jeg er flyttet.. Hvilket i sig selv er lidt mystisk. Den har fået en periodisk fejl som jeg ikke selv har haft tid til at løse (er uddannet elektronikfagtekniker og er ved at skrive bachelor i elektroteknologi). Fejlen består i at den meget periodisk lukker af for lyden og smider enheden et stykke ind af vandrelængden. som kunne tyde på at den laver en DC der får enheden til at bevæge sig indad. Den kan også godt skratte, selv uden input.

Jeg har målt lidt på forstærkeren i subben, og fundet frem til at fejlen muligvis skyldes selve forstærker kredsen (har lige glemt hvad der står på den). Jeg lavede dengang diagram over input daugter-board, da jeg tænkte det var der fejlen måtte ligge. Jeg kan ikke rigtigt komme længere med det måle udstyr jeg har på hænderne, så hvis der er en der har bedre udstyr end mig i Lyngby omegn, hører jeg gerne fra dig :) Marantz Forstærkeren virker som sådan fint nok (pånær en volumeknap der ikke har fungeret siden jeg fik den), dog er den ved at være gammel, og klodset.

TL;DR Subwooferen er gået i stykker, hvad er mine muligheder for at finde en subwoofer der passer ind både lydmessigt og visuelt med det resterende system? Hvad er mulighederne i dag for at få en fysisk mindre forstærker uden at gå på kompromis med kvalitet og funktioner?
Til top Vis InFerNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af InFerNo
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 27 Februar 2018 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Ikke andet, end at du har fuldstændig ret i din formodning. Det lyder som om, at + forsyningen forsvinder periodiske et eller andet sted og får din udgang til at skride mod minus, delvis eller fuld negativ forsyning. Pas på med det. Din svingspole smelter lakken af, hvis den får lov til at stå i den stilling ret mange minutter. Det kunne jo være så nemt som en dårlig lodning, men da nu System Audio er Dansk, er det vel bare at gi´ dem et ring og høre, om de har et tip

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 27 Februar 2018 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Skrev minutter.... Det skulle nok nærmere ha´ været sekunder

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
InFerNo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 27 Februar 2018 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Ja, det er ærgerligt.

Den skifter mellem to stadier, en hvor den trækker membranen ind, og en der lader til at være hvile stilling, perioderne er ca lige lange, og
den er ca 1½ sekund i hvert stadie. I det første stadie kommer der ingen lyd igennem, men i det neutrale stadie kommer lyden fint igennem.

Da det er en periodisk fejl, kan der nogle gange gå lang tid mellem at fejlen opstår, men når den er der varer den ofte et par minutter, eller
indtil jeg slukker for den.

Jeg vil prøve at kontakte System Audio, dog tror jeg ikke de gør så meget ved det, da det som sagt er en gammel subwoofer.
Til top Vis InFerNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af InFerNo
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 27 Februar 2018 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt mere info.
Jeg ville kigge på eventuelle opamps i indgangen, og komponenterne omkrig dem.
Mål evt. DC på udgangen af dem og se, hvor det opstår. Nu har du jo skiltet med uddannelsen, så det burde ikke være "rocket science" .
Du har en ustabil forsyning et eller andet setd, eller en belastning af den.... Det er bare at lede

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
InFerNo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 27 Februar 2018 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jeg tegnede diagrammet over input printet sidste sommer, og fandt da også ud af at når jeg målte spænding med mit multimeter på det
stik som overførte sleep signalet til AMP printet, så forsvandt fejlen mens jeg målte. hvilket resulterede i at jeg tænkte det måtte være
pga den ekstra kapacitet jeg påførte, Så jeg valgte at skifte indgangskondensatoren på AMP printet der hørte til denne pin, i håb om at
det var derfor. Det lod til at virke et par dage, dog dukkede den op igen. Så min formodning om at det var den kondensator var nok ikke
rigtig. dog havde jeg efter de par dage fået travlt igen, og har ikke haft så meget tid til at kigge på den siden.

Der sidder så vidt jeg husker 6 dual opamps på ingangsboardet hvor der er 11 opamps i brug (den sidste er ubrugt), som styrer alt fra
auto-sleep til cutoff, boost og volume.
Jeg vil se om jeg ikke kan sætte lidt tid af til at måle lidt igen en af dagene, men timerne er små i min bachelor skrivning. Dog ville det
hjælpe en del at kunne bruge et osciloscop til denne opgave, da jeg så ville kunne arbejde bedre med signal på, og spore denne
periodiske fejl tilbage til oprindelsen.

Jeg tegnede ikke diagrammet over AMP kredsløbet da jeg tegnede de andre, da jeg havde svært ved at komme til, men jeg tænker det
må blive nødvendigt en anden dag.
Jeg benytter lige pt. EAGLE til at tegne diagrammet, Men da jeg ikke benytter de fleste af funktionerne, kunne det være der var et
program der var smartere til at tegne diagrammerne, uden at skulle finde tusinde pakker med de ønskede stik, og komponenter. Altså et
mere pseudo venlig diagram tegnings program?
Til top Vis InFerNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af InFerNo
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 27 Februar 2018 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Tror, du skal kontakte SA....
Det kan umuligt være et issue, de ikke har hørt om før. Det ville også være SÅ meget nemmere

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
InFerNo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 27 Februar 2018 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop skrevet til System Audio, Og forventer at høre fra dem i løbet af de næste dage.
Til top Vis InFerNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af InFerNo
 
InFerNo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 28 Februar 2018 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

De vil bare skifte hele forstærkeren, til den nye model
Det koster 2500kr for den nye forstærker og montering, og samme pris hvis jeg selv gør det.
Hvis jeg husker korrekt, er den nye forstærker klasse D på 380W,
Hvad tænker i i forhold til prisen og upgraden?

En helt ny subwoffer koster 5000kr, og billigere brugt. Dog sælges denne cherry farve vidst ikke længere.
Til top Vis InFerNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af InFerNo
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 28 Februar 2018 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Det er der jo kun en, der kan ta´ srilling til, og det er dig selv.
Er du glad for sub´en og syn´s. det er pengene værd, så go for it.
Hvis ikke, så gi´r svaret vist sig selv

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes