Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 03:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: The Great Dannebrog Horn Revisited (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 23 Februar 2018 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  



The Great Dannebrog Horn update

I løbet af de sidste 1-2 år, har jeg færdig gjort mit hornsystem og der er løbende blevet opgraderet med akustiske forbedringer af lytterummet, nye horn diskanter og fintuning af bassystemet og lyden generelt. Udskiftningen af de gamle Selenium bullet diskanter, til B&C DE250, har helt sikkert givet en mere finkortnet og udstrakt diskantgengivelse. Da jeg skulle sammenligne de to, tog det kun få sekunders lytten og skiften, så var den sag ligesom afgjort. De har selvfølgelig også fået et fint lille tractrix papirhorn på.

Sidst ny tilkommer er MiniDSP OpenDRC-DA8 og en DCX 2496 til subwoofere. Før havde jeg 2 x DCX 2496, men efter skiftet til miniDSP har jeg fået mindre støj og kan lave en bedre gain struktur, så jeg fik 6-10 db mere output. Der er stadig tale om et 4-vejs aktivt system, men nu udbygget med 2 ekstra FLH subs på hver 500 liter med en 15” i hver. De er placeret henholdsvis til venstre og højre bag lyttepositionen, for multiple subwoofer konfiguration. Det har givet en mere jævn response og færre room modes. Bassen er utrolig ren og tight, med alt den hug og dynamik man kan ønske sig. Derudover er der foretaget diverse akustiske forbedringer af lytterummet. Bl.a. er der i hvert hjørne bag systemet en membran bas trap, monteret diagonalt. Bagvæggen har fået 10 cm rockwool med Rockfon plader udenpå. Dertil har jeg lavet en diffuser (700-4000 hz) som er placeret på bagvæggen bag LP. Disse akustiske tiltag har hjulpet rigtig meget på det samlede lytteindtryk. Der er meget mindre ringning i rummet, som har strammet bassen gevaldigt op. Den mindre ringning giver også et utroligt fokus og et knivskarpt perspektiv.

Bas delen udgøres nu af bashornet, der hænger i loftet, på lidt over 3000 liter stort og med 4 x15" Fane Collosus enheder. De spiller fra 25-100 hz med en Behringer Inuke 6000. Hvortil kommer de 2 FLH på hver 500 liter med 15" i hver, som står bag lyttepositionen, med Inuke 3000 på. Fra 100-500 hz er der et øvre bas / nedre mellemtone horn med en EVM 15L. Et tractrix 190 papir horn med JBL 2445 (500-3500 hz) med et tractrix 1200 papir horn med B&C DE250 oven på (3500 og op).

Forstærkere er:

Inuke 1000
NAD 7100
Onkyo TVX 940

Jeg har prøvet forskellige forstærkere og det har kun været grundstøjen i dem som har været forskellig. Lyden som sådan har ikke ændret sig nævneværdigt. Men med en samlet system følsomhed på 110 db/1w er det vigtigt at forstærkerne ikke støjer for meget. Lyden er meget dynamisk og uforvrænget. Transienter står knivskarpt og med massere af luft og høj transparens.

Årsagen til Dannebrog i navnet:

 

Papirhorn med JBL 2445 driver

 

Lidt proportionsforhold (det er ikke mig på billedet men en ivrig hornlytter)

 

Et kig ind i øvre bas og mellemtone horn

 

B&C driver, ikke den mest elegante løsning men det virker ��

 

Rå Inuke power��

 

Der lyttes (det er jo i en garage��)



__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 23 Februar 2018 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har også brugt en del energi på akustiske tiltag. Efter at have lavet en diffuser til mit lytterum er turen nu kommet til bassen. Med 4000 liter subs med 6 x15" med en total følsomhed på 112dB/1W og 2500 watt påspændt, kan der flyttes noget luft, så room lock kan forekomme �� Jeg havde et par bass traps i hvert hjørne bag hornene, men ville udbygge og forbedre dem. Så valget blev en membran bas trap, som er opbygget med hård/sammenpresset rockwool, rockfon plader og en yderplade på 6mm, som fungere ved at forvandle noget af overskuds energien i bassen til bevægelsesenergi i 6mm pladen. Den skulle virke ned til 25-30 hz. Jeg kan bekræfte at de virker rigtig godt og at de medvirker til at bassen står knivskarpt og uden bulder. Her er hjørnet der skal dækkes.

Det ene hjørne, mursten og panorama vindue.

 

I hjørnet placeres sammenrullet rockwool.

 

Diagonalt placeres en ramme på 220x12x60 cm med 10 cm rockwool i og udenpå Rockfonplader.

 

Til slut en 6 mm mdf plade som membran.

 

Et kig bag lytte stolen, med de ekstra subs 30-100 hz. Subben til højre spiller 45 grade diagonalt ind i væg/loft, som bruges som en del af hornet. Når man sidder i LP høres bassen som kommende fra hovedsystemet. Jeg kan kun anbefale at prøve multiple subs princippet, det er fabelagtigt, når det bliver gjort rigtigt.



__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes