Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 02:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 3-vejs Audio Technology (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zaox_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 01 Marts 2018 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Hej,
Efter længere tids overvejelse, er det nu blevet tid, til et større projekt hen over foråret. En 3 vejs gulvhøjtaler, bygget på de fine Audio-technology enheder (Bas og mellem) samt en scan-speak diskant.

Basserne og mellemtonerne har egentlig lidt en sjov historie, da de engang sad i en bil, som jeg købte for et halvt år tilbage (en gammel Audi A4 fra 96') Sælgeren fortalte at det var noget dansk, men at jeg kunne få dem med uden merpris. De sad der et godt stykke tid, indtil tiden var inde for den gamle bil, til at blive skrottet. Under afmonteringen bemærkede jeg den særlige messingkant på bas-enhederne, og at alle var noget medtagede omkring kanten, pga. monterings metoden, som var bolte igennem stål-hattehylden, hvilket er synd. Men de skal nok blive flotte igen!. De lå så til opbevaring i et stykke tid, indtil jeg besluttede mig for, at få dem målt, og egentlig finde ud af, om de stadig var i OK stand. Her ringede jeg til Audio-technology i Stilling, hvor jeg blev modtaget af de flinkeste gutter verden har set! Jeg kunne uden beregning få målt enhederne, samt beregnet kasser til enhederne, de gav mig endda 2 basrør med, også U.B. Det kalder jeg service Grunden til at jeg fik dem målt, var at det var så gamle enheder, at data ikke kunne fremskaffes, og uden data står man lidt på herrens mark. Med resultatet fra udmålingerne af enhederne, kan jeg nu gå i gang med design af kasserne. Begge enheder har en følsomhed på 89.5 db

Vb: Volumen af rum
fp: Port-resonans
Dp: Port-diameter
Lp: Port-længde

Resultaterne er som følger:
Bas:
Vb: 23.4 liter + 0.5l (magnet)
fp: 49 Hz
Dp: 65 mm
Lp: 127 mm
-3 db: 44.5 hz
Tabsfaktor: 7

Mellemtone:
Vb: 5.3 liter + 0.5l (magnet)
fcb: 96.2 Hz
Qt: 0.33
Qcb: 0.58

Kasserne skal være efter klassisk 3 vejs design, med centreret montering, bas i bund og mellemtone og diskant tætsiddende. De skal autolakeres klar sort/"piano-kind of". Målet er at få bassernes messingkant pudset flot og skinnende op, de skal derved pryde fronten og bryde det sorte design. Kasserne bygges i MDF med basport monteret på bagsiden øverst.

Jeg kan pga. manglende viden omkring delefiltre godt bruge hjælp til at få det korrekte beregnet/evt. målt og passet til, om det skal være et duelund eller traditionelt står mig endnu uvist. Det skulle jo helst spille så godt som muligt

Diskanten valgt er en R2604/832000 fra Scan-speak.

Dette var den korte indledning til mit projekt. Data på enhederne er vedhæftet som billeder.

Til top Vis zaox_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaox_dk
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 09 Marts 2018 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke selv kan udvikle et filter, så kunne du evt overveje at lave
et aktivt system, og så lære at lave filtrene selv.
Det er selvfølgelig alt efter hvad man forventer af resultater, men skal
det være i den gode ende vil jeg mene at man kan få et aktivt system
op og køre til næsten samme pris som et traditionelt filter der skal
udvikles, og dertil hørende forstærkere.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 09 Marts 2018 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Ikke enig med så gode enheder,er det synd med aktivt filter,min personlige mening,et passivt lyder altid bedre
Der kan laves et simpel filter, måske 6/12 dB eller 6/18 dB,det vil altid blive billigere en aktivt
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 09 Marts 2018 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Mnjaa ....  Jeg vil nu vove og påstå at det vigtigste er at man får gennemarbejdet sit projekt. Aktive eller passive kan begge skabe gode resultater - men det kræver at man har styr på alle detaljer. I bassen er passivt dog helt fjollet IMHO - nævn blot en nutidig passiv subwoofer
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 10 Marts 2018 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Min pointe er at med et aktivt filter er det let og hurtigt at lave en
ændring, med et passivt så koster det hver gang, plus selve udgiften
til det endelige filter. Hvis man skal ud og hyre hjælp til sit projekt, så
kommer der også en ekstra udgift på til det.
Jeg roder selv pt med aktiv deling, og jeg kan slet ikke forestille mig
at jeg ville have prøvet så mange forskellige filter løsninger hvis jeg
skulle have lært at lave filtrene passivt.
Man kan bruge de penge på udstyr i stedet for med aktiv deling.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 11 Marts 2018 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil lave aktivt deling bliver det da ikke billigere,filter,forstærkere,selv i bassen er passivt bedre hvis det er lavet ordentligt.Har ombygget
et par Dali skyline,kører med baffelstep corr i bassen,og den går utrolig dybt,med en hurtighed,ingen aktiv bas kan følge med
Det er prøvet både at køre bassen aktiv,samtid at koble en subwoofer på,en sunfire true subwoofer signature eq 10”,den farver lyden
Man skal huske på aktivt så er der flere dele i signalvejen,filter,forstærkere,det er der også i passivt,men farver ikke på samme måde
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes