Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 17:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Kan Luxman ikke være med? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 12 Marts 2018 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

En af mine venner, har kontaktet en forhandler i DK som sælger hifi. Han har planer om, at købe sig en Linn Majik, og den koster omkring 25k Nå men min ven ved at jeg er så glad for min gamle Luxamn pd 300. Har fået motoren smurt, og ny rem. Spiller som en drøm,,synes jeg

Forhandleren svarede sådan...du får en betydelig bedre pladespiller i Linn Majik pladespilleren. Luxman’en kan slet ikke være med i dag og en mellemklasse Rega spiller bedre i dag

Er det virkeligt så stor forskell Selvfølgelig kan jeg godtage et en ny pladespiller til så mange penge, er beder end en fra 83, men at Luxman ikke kan være med i dag..! jeg har megen glæde af den
Hvad synes I ? Bliver min gamle 18kg maskine til grin, når min kamerat kommer op til Færøerne med en Linn til 25K..så må jeg begynde at samle...
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 12 Marts 2018 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Han er forhandler, prøver at sælge, og har sandsynligvis aldrig hørt en pd-300.
Din Lux, hører stadig til i toppen.
Betingelserne for pladeafspilning, er ikke anderledes i dag end "back-then".
Bevares, der findes nok noget bedre, men det ikke nødvendigvis en pladespiller af nyere dato.
internt i Lux-hierarkiet, rangerer 555 muligvis over.
Det eneste der, måske, kan indvendes, er en lidt vel tung og tilbageholdende bas (efter min smag).
Jeg har udskiftet de tre tryg-fjedre, til fordel for tre bladfjedre (fra B&O), som jeg har monteret, ovenpå på spån-dækket, under tallerkenen.
Det giver tallerkenen et bedre balance-punkt, og medfører totalt frigjort basgengivelse (det bedste jeg har oplevet, specifikt, fra dette
område).

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 12 Marts 2018 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Tak for svar Nils nu blev humøret bedre

Nogle ganger tænker jeg på, om der mon er noget galt med mine øre, at jeg bliver ved med at elske den gamle maskine, når alle omkring mig køber nye.
Jeg har set billeder hvor du har monteret tre bladfjedre. Om jeg skulle komme med nogen indvendelse så synes jeg, at Luxmannen spiller lidt "stiv" om man kan sige sådan. Men det kommer også an på hvilken pickup man bruger.

Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 12 Marts 2018 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hmm... så en pladespillere alder har noget at gøre med en tung og tilbageholdende bas...? Troede ellers at pickup, arm og resten af anlægget også
har lidt at sige...
Næ, en pladespiller af en vis kvalitet og alder spiller stadig godt, så du kan være helt rolig med din tudsegamle Luxman... Ellers har jeg en gratis plads
her i mit ydmyge plejehjem for gamle pladespillere

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 12 Marts 2018 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Sakset fra the vintage Knob:

Vintage japanese audio remains full of surprises, even fourty years after the fact(s).

When doing the PD121 page a long long while ago (2007...), I always felt none too comfy linking directly the 121 with the Micro
DD-10. But I had no info to be more specific or detailed. That is also why I never brought online the Yam' YP-1000 series as there
was a piece of the puzzle I was missing.
Now I have that piece and the result is quite shocking, although, in the end, fairly normal if studying closely both Micro's and
Luxman's contemporary output.

In 1974, Micro was at the dawn of its huge direct-drive program, huge in size, development and ambitions. Lux had so far sold (or
rebadged) no turntables but wanted to.
Micro wasn't yet ready to develop high-end drives on its own and, so, in the meantime, called on Matush*ta to provide SP-10 motors
for the DD-10 - the names even match (or match evenly).
It is when that was done that Lux called on Micro for the first time to develop something for them ; enter the PD121 which is based
on the DD-10 and therefore inherits... the SP-10 motor.

Later on, given the success of the PD121, sales-wise, Lux demands a reengineering (the "Load-Free Spindle" system) ; Micro, the
developer, provides that with a Nihon servo/PLL for the upcoming PD441 and PD444 and will adapt it as well later on the revised
PD121A.

Later on, Micro goes on its own and makes the DD-100 / DDL-150 series - no need for Matsush*ta anymore !
However, as found through the years, Micro often used Matsush*ta motors which also found their way into the Kyocera turntables
and it is no wonder since Kyocera was mainly developed by... ex-Luxman engineers.
The DAX-10A1PM / DAX-10A1CL set was used in the Lux PD555, the Micro SX-111FV, SX-777FV, the Ky PL-901 and the Ky PL-910 -
and many others.
Hi-fi in japan was a small family :)

To come back to the PD121 and its SP-10 drive, it was also "imported" by Teac for its TN-400 (1973) and Yamaha for the YP-1000
(1975) and YP-1000II (1977).
This doesn't mean these DD TTs are all mere SP-10s in disguise, just that they use something their respective manufacturers
couldn't or wouldn't develop on their own. And there are naturally variations in specifications, assembly, details, platters, associated
circuits etc.

As always, it is a more simple yet more complex, almost tortuous a way to make components.... However, II, it worked, because by
1975, Japanese hi-fi had definitely taken over the EU and US markets.

See here : http://www7b.biglobe.ne.jp/~konton/Museum-10%20SP-10%20Serie s.htm
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 12 Marts 2018 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Struktøren.
Du misforstår.
En ny pladespiller kan også være tung og tilbageholde.
pd-300 står på tre fjedre, hvilket medfører, tallerken og tyngdepunkt er relativt højt oppe, hvilket igen betyder (ultimativt set), mere urolige
tallerken-bevægelser, sammenlignet med min bladfjeder-affjedring, hvor bladfjedrene, befinder sig "inde i" tallerknen. (roligere, ingen side-
bevægelser, hvilket giver cantileveren bedre muligheder for kun afspille rille og ikke umotiverede tallerken-bevægelser.)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 12 Marts 2018 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

OleAndrias skrev:
Tak for svar Nils nu blev humøret bedre

Nogle ganger tænker jeg på, om der mon er noget galt med mine øre, at jeg bliver ved med at elske den gamle maskine, når alle omkring
mig køber nye.
Jeg har set billeder hvor du har monteret tre bladfjedre. Om jeg skulle komme med nogen indvendelse så synes jeg, at Luxmannen spiller
lidt "stiv" om man kan sige sådan. Men det kommer også an på hvilken pickup man bruger.



Ole, mon ikke "alle omkring dig", køber nye pladespillere, i et konstant væk, fordi de ikke er tilfredse med deres nye spillere?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 12 Marts 2018 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

ps OleAndrias.

Jo det kan godt være din bedømmelse af pd300, rammer bedre ord " spiller lidt stiv".
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 12 Marts 2018 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

ps.ps

Ikke så god, til ramme de ord, andre forstår. (hov, var det ikke en Seebach-sang?)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 13 Marts 2018 kl. 04:39 | IP-adresse registreret  

Hej.

Du kommer jo selv med svaret.
Du oplever at den spiller dejligt, hvad den utvivlsomt også gør.

Din kammerats Linn er jo nok ikke helt ringe, og måske kan den lidt som Luxen ikke kan?
Men det bliver din, meget kompetente rillefræser jo ikke dårligere af.

Skifter du, oplever du måske at då for noget nyt lydmæssigt.
Men det betyder ikke nødvendigvis at det bliver bedre.
Bare anderledes.
Og måske er der så andre ting du vil savne.

Jeg ville, hvis jeg var dig, holde fast i min Luxman med næb og kløer...


Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 13 Marts 2018 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Nu har arm og PU jo en absolut væsentlig indflydelse. Så for reelt at sammenligne, skulle du have samme arm/PU på begge for at sammenligne.
Men, der skal meget til at slå din gamle Lux. Jeg spiller selv på en Micro Seiki RX2000 fra dengang. De pænt dyre alternativer jeg har haft forbi gør ikke noget for mig som Micro'en ikke gør bedre - og ja samme arm/PU kombi på begge.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 13 Marts 2018 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Luxman selv, ville meget gerne fremvise den "nye" pd-300, med Fidelity-Research-arm og pu, da den i tidernes morgen, kom til.
Fungerer også godt med lettere arme.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 13 Marts 2018 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft forskellige arme på Luxmannen, alle har spillet godt. Ortofon var den første, nu er det Jelco 750d, den er helt ok..havde engang en let arm, og som du siger nils valla, det fungerede meget godt.
Luxmannen kører nu med rem nummer 3
Når jeg prøver silent groove, på min Analogproductions test LP, så er den 100% taus,,og der skal virkeligt bankes til den, om der skal høres noget i højtalerne.
Men sådan en kvalitet er jo ikki det som forhandlerne er så glade får,,det er jo en evighedsmaskine
Nå men jeg har besluttet mig,,jeg beholder Luxmannen, så lenge jeg er glad for det som jeg hører
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 13 Marts 2018 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Nu har han lånt en pd 300 som står til salg. Så får vi se
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 13 Marts 2018 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

I kveld var jeg på besøk i Vestmanna, hvor min ven har lånt en PD 300. Han er helt solgt, ikke kun af musikken, men også af den smukke kvalitet. Planerne om, at købe en ny Linn, har han glemt, han har ellers ikke snakket om andet i det seneste år, og det der med at Luxman ikke kan følge med i forhold til de nye maskiner, er noget vrøvl
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes