Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 13:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Optisk overførsel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 21 Marts 2018 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Efter 7-8 års erfaring har jeg efterhånden fundet ud af hvordan man får god lyd ved afspilning af FLAC-filer fra en bærbar. En bærbar overfører en hel del støj og derfor er det ikke optimalt bare at tilslutte den en dac direkte med et USB kabel.

Jeg har anskaffet mig en mini-netværksafspiller (SOtM sMS-200). Den skal tilsluttes den bærbare med netværkskabel - og så USB fra mini-netværksafspilleren til dac. Jeg har "sammenknyttet" to internetforbindelser og kører på den måde udenom routeren.

Jeg har i et års tid brugt et QED Performance netværkskabel til få hundrede kroner med fint resultat men det begyndte at krible efter at prøve et bedre og dyrere netværkskabel. Som altid når der er væsentlige investeringer i sigte tændes mit vestjyske nærigrøvs-gen. Så stødte jeg på en lille test af fiberoptisk overførsel af lyd:

https://www.audiostream.com/content/electrically-isolate-you r-networked-audio

Det skulle prøves og jeg fik bestilt to stk. TP Link MC200CM konvertere med diverse kabler - pris ca. 800 kr. Ikke ligefrem billigt, men dog langt billigere end et high-end netværkskabel. Stor var spændingen da de blev tilsluttet. Det lød anderledes end QED kablet men egentligt ikke bedre. Ifølge instruktionsbogen skal konverterne indstilles på "force" dataoverførsel. Jeg fik lyst til at prøve "auto" indstillingen i stedet og gudskelov for det. Lyden skiftede fuldstændig karakter og blev varm, velopløst og dynamisk. Bassen går nu meget dybt og er samtidigt mere detaljeret. Perspektivet blev meget bredere og dybere og fornemmelsen af at højtalerne "forsvinder" i lydbilledet er sublim.

En lille advarsel: Inden du får set dig om har du talrige små apparater med lige så mange strømforsyninger. Det ser voldsomt ud men det lyder fantastisk.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 21 Marts 2018 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Interessant. Men det er svært at finde noget data eller måleresultater omkring emnet. Nu er min DAC/Pre ret modstandsdygtig over for støj osv. Men Jeg kan jo kun gisne eller købe og prøve selv. Og så er der jo lige den ekstra switch-mode, som skal forsyne modtageren, før vi fortsætter med LAN til streameren. Desuden ser det ud til at MC210CS har bedre specs og koster 70kr mindre pr styk
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 21 Marts 2018 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Er det korrekt forstået, at du bruger en rj45-toslink konverter og tidligere en rj45-usb konverter? Er det ikke netop derfor du kan opleve
kvalitetsforskel? Ville det ikke være optimalt bare at streame trådløst eller køre rj45 til rj45?
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 22 Marts 2018 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Desuden ser det ud til at MC210CS har bedre specs og koster 70kr mindre pr styk


Ja - det har jeg også set nu. Skattefar var venligt stemt i år, så har to stk. MC210CS på vej
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 22 Marts 2018 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Clegg skrev:
Er det korrekt forstået, at du bruger en rj45-toslink konverter og tidligere en rj45-usb konverter? Er det ikke netop derfor du kan opleve
kvalitetsforskel? Ville det ikke være optimalt bare at streame trådløst eller køre rj45 til rj45?


Jamen jeg var da også selv meget skeptisk. Men mine ører er overhovedet ikke i tvivl. Min DAC tager ikke imod rj45 og under alle omstændigheder slipper du vel ikke for en "konvertering" her. Jeg har en AppleTV som er tilsluttet min DAC med toslink, men den kan SLET ikke være med. Bærbar-USB-dac lyder bedre en AppleTV, men kan slet ikke, på nogen måde, måle sig med "bærbar-RJ45-toslink-rj45-USB-dac".
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Bettebas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 144
Sendt: 22 Marts 2018 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Hej Dalgas,

Vær opmærksom på, at MC210CS er en single mode model og bruger, et andet type optisk kabel. OS1-2 istedet for OM1-4.

Spændende projekt iøvrigt. Måske man skulle prøve

Mvh

Thomas
Til top Vis Bettebas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bettebas
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 22 Marts 2018 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Vil et Lan Filter på RJ45 ikke give meget af det samme?
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 22 Marts 2018 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

PLus man kan undgå extra switch mode psu'er i signal kæden
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 23 Marts 2018 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Hej Rotelman

Det er muligt at et Lan filter giver noget af det samme. De få test jeg har kunnet finde har dog ikke overbevist mig. Desuden har jeg ikke kunne finde et der koster mindre end det jeg har givet for to optiske konvertere med kabler.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 23 Marts 2018 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jeps bare fordi det ene er til Hifi (lan filter) og det andet til IT netværk (optiske) så er der en kæmpe pris forskel   
Kan være jeg køber en optisk løsning og prøver en samlingen af disse 2   
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
Ruggård
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 216
Sendt: 24 Marts 2018 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hej Dalgas,
Jeg har nu i ca. 1 år kørt med 2 TP Link MC200CM og 10 m Lindy optisk kabel mellem modem/router og switch før streamer. Det giver en klar forbedring i forhold til at køre med Lan kabel her. Kan skifte frem og tilbage mellem de 2 løsninger. Jeg havde problemer med indstråling af støj i Lan kabel ved streaming af Tidal Hi-fi og den støj blev totalt elimeret ved overgang til optisk overførsel.

Billig opgradering i forhold til et dyrt Lan kabel. Jeg bruger Supra cat 8 Lan kabel og Ghent JSSG Lan kabler. Men nu kribler det i fingrene igen og jeg har jeg fået lyst til at prøve trådløs overførsel mellem modem/router og en Wifi range extender foran switch/streamer. Dette vil vel også give galvanisk isolation mellem modem/router og min switch/streamer i min optik. Og det så medfører andre negative effekter ved jeg ikke.

Mvh. Ruggård

Til top Vis Ruggård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ruggård
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 24 Marts 2018 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

#0 Du kan komme ud over rigtig meget af det med kvalitetstab, ved at vælge en anden løsning.

1. NAS server f.eks. Synology
2. Wifi router
3. Netværksafspiller med DAC f.eks den voldsomt roste Bluesound Node 2
4. Almindelige netværkskaber til at forbinde det hele (eller bare bruge wifi)

Min påstand er, at du ikke vil opleve kvalitetstab ved denne løsning, da lan/wifi protokollen sender i pakker. Taber kommer først mellem
netværksafspiller med DAC og forstærkeren (alt efter valgt af signal kabel)


Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
Ruggård
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 216
Sendt: 24 Marts 2018 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hej Clegg,
Jeg tror det meste handler om “støj” i netværket, fra pc, routere, switche m.m. og ikke om pakketab.
Det gælder om, at få isoleret denne støj. Støj fra SMPS’er kører lige igennem ethernettransformere på routere, switche m.m.
Iøvrigt har trådstarter prøvet Ethernet kabel før den optiske løsning.

Mvh. Ruggård
Til top Vis Ruggård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ruggård
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 25 Marts 2018 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Åh det har jeg nok så - troede det var problemet med konverterne. Men vil WIFI så ikke være den allerbedste løsning hvis man helt vil undgå støj mellem server/kilde og afspiller?
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
Ruggård
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 216
Sendt: 25 Marts 2018 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Glegg, jeg ved ikke rigtigt om WIFI kunne være en løsning. Men man kunne jo overføre trådløst fra router til en Wifi range extender og bagefter sætte
en optisk løsning bagefter i form af 2 mediakonvertere.
Det er en Youtube video med denne løsning et sted. Kan ikke lige finde den.

Men lad os nu ikke teoretisere for meget. Det tror jeg ikke trådstarter ønsker.
Jeg mener ogtså at praktisk erfaring er bedre.
Jeg mener også, at strømforsyningerne i et netværk før streamer (efter galvanisk isolation) har stor betydning for det endelige resultat rent
lydmæssigt.
Mvh. Ruggård
Til top Vis Ruggård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ruggård
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 25 Marts 2018 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Ruggård skrev:
Hej Clegg,
Jeg tror det meste handler om “støj” i netværket, fra pc, routere, switche m.m. og ikke om pakketab.
Det gælder om, at få isoleret denne støj. Støj fra SMPS’er kører lige igennem ethernettransformere på routere, switche m.m.
Iøvrigt har trådstarter prøvet Ethernet kabel før den optiske løsning.

Mvh. Ruggård


Det er lige præcist det der nævnes i den lille test jeg link til og det er og hvad jeg oplever. Lyden ligesom popper ud af det “sorte intet” når de optiske
konverter sættes ind i kæden.

Jeg har fået lavet en god lineær psu til min SOtM og det gav et pæn forbedring. Igen må det være støj i den medfølgende switch mode psu der er
problemet. MC200CM og mc210cs kører også på 9v så overvejer at få lavet endnu en lineær psu.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Stig78
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 25 Marts 2018 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Den psu, har du selv lavet den, eller fået den lavet?

Jeg er nemlig ved at kigge på ny musik pc og der mangler jeg en god lineær forsyning.
Til top Vis Stig78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig78
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Hej Stig78

En af mine venner er elektronik-kyndig og har lavet en lineær psu til mig.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv set løsningen, på nettet før. Blot tænker jeg, er det ikke nemmere at at købe fx. En Ubiquti Pro router med fiber tilslutning til switch. Men
da spændene læsning, selvom jeg har overvejet men er gået fra løsningen fra TP Link, da jeg tænker streaming af film og musik, ikke har godt af det
ekstra led fra patch kabel til fiber. Det lyder dog interessant, har selv let efter en løsning, men gik fra det, da jeg skulle POE i router til Acces Points.

Det kunne være rart, med fiber i hele Danmark, i stedet for coax forbindelse fra YouSee, måske det kommer med årerne.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Ruggård
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 216
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Dalgas, MC200CM kan køre med 5-9V. Jeg ved ikke med MC210CS. Har du sammenlignet MC200CM og MC210CS og hvilket fiberkabel mærke bruger
du?
Jeg har 10 m Lindy lige nu men har også et kortere TripPLite fiberoptisk kabel.
Det kunne også være interessant, hvis man kunne køre fiber direkte fra PC med indstikskort til 1 mediakonverter.

Til top Vis Ruggård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ruggård
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes