Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dobbelte terminaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nocom
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 22 Marts 2018 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Winther666 skrev:
Nocom skrev:
Jamen fordi, jeg ikke kan finde dem nogensteds. Desværre.

Altså hvis det passer at det er en PL18WO09-08 enhed, som High5 skriver, så tager det da bare den tid det tager at taste "PL18WO09-08" ind i søg feltet og trykke enter. så kommer der butikker op der har dem til salg.

Jeg vil jo gerne undgå at skulle købe nye, da disse jo spiller fint. Må lige høre hvordan de lyder serielt først.

Til top Vis Nocom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nocom
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2700
Sendt: 22 Marts 2018 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er om du har fat i de rigtige højttalerenheder. M20 og 606 ses herunder i den rækkefølge. Og serieforbindelsen af dine højttaleres svingspoler laves som vist nederst.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Nocom
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 22 Marts 2018 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Det er helt sikkert ikke 606 enheder jeg har fået. De ligner til forveksling dem der sidder i M20 på billedet. Der er stor forskel på
606 og M20. M20 var en jubilæumsmodel QLN lavede med en del bedre enheder og opbygning generelt, end 606. (Kostede også
næsten det tredobbelte)
Til top Vis Nocom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nocom
 
Nocom
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 22 Marts 2018 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

high5 skrev:
De originale basser er desværre udgået, så de vil nok være næsten umulige at opdrive.

Men fedt nok . Det er ikke usandsynligt, at du bedst vil kunne lide 6 ohms forbindelsen, da der muligvis er lidt ekstra niveau i bassen. Dog er delefrekvensen til gengæld sænket for bassen, men ikke for diskanten, da den ikke har ændret impedance. En måling vil kunne afsløre, at frekvensgangen nok har fået lidt hængekøjekarakteristik mellem bas og diskant, hvilket kan opleves som mere bas - på bekostning af mellemtonen. Når du seriekobler de 2 svingspoler og dermed rammer de 9 ohm, vil delefrekvensen for bassen øges en smule, hvilket vil kunne give et mindre løft i niveauet omkring mellemtonen - det kan være både godt og skidt - det må du lade dine ører afgøre. Spørgsmålet er så om det, at begge svingspoler nu er i gang, vil kompensere for, at impedansen samlet er øget, så du ikke oplever et fald i basniveauet?

Meld endelig tilbage med dine oplevelser .

Nu er de serielt forbundne og jeg sidder og nyder den skønne klang der strømmer ud af højttalerne. Kan godt mærke en smule mindre mellemtone synes jeg, men til gengæld er bassen trådt mere frem. Der er ikke den store forskel fra før, men det lød jo også godt.    En anden ting er at jeg synes forskellen lydmæssigt er blevet endnu større, mellem MP3 lyd og så når jeg spiller en cd/LP.. Mon det er fordi jeg nu har en supergod forstærker, samt højttalere, at forskellen træder tydeligere frem? Skal også skrue betydeligt mere op, når jeg spiller fra Iphonen, end CD.

Til top Vis Nocom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nocom
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2700
Sendt: 23 Marts 2018 kl. 03:43 | IP-adresse registreret  

Ved nærmere eftertanke. En højttalerenhed med to elektrisk forskellige svingspoler. Det er langt fra almindeligt.
Jeg tænker. Det skulle vel ikke være sådan at spolen på 6 ohm DC (8 ohm impedans) er den der skal drives af forstærkeren.
OG at spolen på 3 ohm er tænkt anvendt i modkoblingskredsløbet til en forstærker i forbindelse med anvendelsen i en aktiv højttaler.
Ikke at det er problem at serieforbinde svingspolerne.
Men er tråden i spolerne viklet til dette formål i en effektmæssig reduceret udgave risikerer du at overbelaste den.
Det behøver ikke være tilfældet, men en oplagt mulighed og det kan ikke ses udefra.
Din leverandør må kunne oplyse dig om højttalernes præcise data, egenskaber og anvendelse. Bare for at være sikker.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes