Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 08:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nødvendigt med dyre kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knagsted
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 December 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 25 Marts 2018 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Jeg føler mig lidt snydt og det er min egen skyld. Er det nødvendigt at betale 300 kroner for en forlængerledning til mine Sennheiser hovedtelefoner? Jeg har en forhandler lige om hjørnet og mine Sennheiser hovedtelefoner har en ledning på ca. 1,5 m. Derfor drog jeg derhen og købte en 3 m forlænger til 300 kroner som jeg betalte for uden at tænke over det. Et noget stift kabel i øvrigt. Sikkert med meget iltfattigt kobber, men om det betyder noget i hovedtelefon enden ved jeg ikke. Man kan også købe højttaler kabler til 23.000,- kroner. Er det nødvendigt med disse kostbare kabler?

__________________
Vh
Peter
Til top Vis Knagsted's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knagsted
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 25 Marts 2018 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du kigger dig lidt omkring på nærværende forum, vil du opdage at det er et "farligt" emne du bringer på bane. De fleste er enige om, at der er forskel på kabler - men sammenhængen mellem pris og kvalitet er der stor uenighed om.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 25 Marts 2018 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Nope 
Der er langt flere videnskabelige beviser for at der IKKE er nogen forskel, end der er beviser for at der ER nogen forskel.
Men der hvor der kan være forskel og tit er det - er på den fysiske kvalitet. Dvs om kablet krøller eller lægger sig pænt, om stikket er solidt og har god kontakt til sin modpart, samt at lodninger, samlinger og støbninger af en ordenlig kvalitet.
Selvfølgelig kan man gå til ekstremer og lave et kabel så tyndt at det elektrisk er utilstrækkeligt, eller så tykt at det er upraktisk - men margenen herimellem er ret stor, så chancen for fejl, grænser let op ad en fejlkonstruktion, hvis du altså oplever en forskel.
Prøv bare at søg på billeder af alverdens forstærkere i alle prisklasser - uden låg på. Her kan du tydeligt se hvordan man i mange tilfælde bare ukritisk smider kablerne, hulter til bulter inde i kabinettet og typisk bruger kabelsko og stik på simple og regulære kabler af ordinær kvalitet til alt inde i kabinettet - alt imens at der bliver brugt tusinde af kroner på smarte kabler - uden for kabinettet.
På super hightech industrielt måleudstyr i laboratorier, som måler tusinde gange bedre end alt hifi udstyr , ser du heller aldrig nogen smarte og fanzy kabler - men til gengæld ordenlig teknisk design, med reel ydelse i fokus - de rigtige steder.
Jeg høre gerne fra nogen, hvis de har set linolie dryppe ud fra et BNC kabel til f.eks et oscilloscope
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 25 Marts 2018 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Det skal lige siges at i gamle dage - mange år siden - måske 50-60 år. Der byggede man rørforstærkere, som typisk havde en langt højere udgangsimpedans = lav dæmpningsfaktor, hvilket medførte større krav til kablerne imellem enhederne og forstærkeren. Det samme gjaldt impedanstilpasningen imellem f.eks forforstærker og effekttrinnet, hvor der grundet forforstærkeren høje udgangsimpedans og effektforstærkeren lave indgangsimpedans, kunne opstå problemer med forskellige kabler.
I moderne tider - mindst de sidste 20-30 år. Har man snildt kunne designe elektronik, med kraftigere udgangstrin og lavere udgangsimpedans, som nemt driver et effekttrin. Derfor er kabler ikke længere et problem i samme udstrækning.
Det er meget vigtigt at man forholder sig konkret til det anlæg man har. Har man f.eks et sæt højttalere, som forsøger at få f.eks en ret frekvensgang ved hjælp af et kompliceret passivt filter, som måske dykker til 2-3 ohm i nogle tilfælde. Så er det i denne sammenhæng først og fremmest vigtigst at man vælger en forstærker, som kan tåle/trække denne hårde belastning, som det ER, når man nærmer sig en kortslutning = lave impedanser. Og her kan du ikke bruge smarte kabler til noget som helst - de kan ikke ændre på din forstærkes evne til at tåle en hårdere belastning - det kan kun en anden forstærker.
At snakke om en forskel er også i grove træk meningsløst i denne sammenhæng. Da der f.eks er ekstremt meget større forskel på akustikken i dit lytterum og højttalerens konstruktion, end noget kable nogensinde vil være i stand til at repræsentere.
Og Justin Case har helt ret i at prisen er et stort diskussions emne.
Men læs lidt på følgende link, som tydeligt beskriver hvordan at valget af stumper/enheder og sammensætningen af disse - er langt vigtigere end prisen.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/319896-choosing-sca nspeak-drivers-4-a-3.html#post5377967
Husk også lidt på at design/udseende - kan koste en bondegård. Typisk langt mere end hvad ydelse og kvalitet koster.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Knagsted
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 December 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 25 Marts 2018 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de virkelig uddybende svar.


Jeg savner den gode gamle radioforretning (har selv været tekniker et sådant sted) hvor man kunne købe sine kabler i metermål og selv udvælge stik i
den kvalitet man skulle bruge. Det kan man nok stadig, men det foregår på nettet uden mulighed for hands on. Jeg har kikket på den pågældende
forhandlers webside og har set at et hovedtelefon forlænger kabel i samme længde også findes til 99 kroner, men er dog ikke på lager her i Næstved. Når
man så ser på det kabel der sidder på hovedtelefonerne så ligner den mest en ledning til en dørklokke.

__________________
Vh
Peter
Til top Vis Knagsted's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knagsted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 25 Marts 2018 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

For lige at understøtte min egen holdning og @Digital_Thors:

ASA Adjudication on The Chord Company
Ltd


Kunne være rigtigt sjovt hvis man gjorde det samme med alle HiFi-reklamer


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 25 Marts 2018 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Alt efter hvor gode dine hovedtelefoner og tilsluttet udstyr er, vil du kunne høre tydelig forskel.

På gode hovedtelefoner har jeg kunnet høre en markant forskel på eks. en adaptor fra minijack til almindelig Jack.
Der kom simpelt hen et gardin af tykkere størrelse foran lyden, og dynamikken blev markant dårligere.
Det samme kan opleves med et (meget) almindeligt kabel VS et rigtig godt, og dyrere et af slagsen.

Af samme grund har jeg højkvalitets jackstik liggende til at skifte de standart ud med.

Der er delte meninger om "beviserne" for om der kan måles forskel på kablerne...
Nogle mener at der blot ikke (endnu) findes metoder til at måle forskellen.

Læs eventuelt kabeltests her på siden, og dan din egen mening..


Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 25 Marts 2018 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Erfaringen her er at der kan være "stor" forskel på kabler. Man får ikke et nyt setup, men der kan fin tunes en del via kabler.
Erfaringen er også, at prisen ikke altid afspejler perfomance. Det er et spørgsmål om match og selve setuppet på kablet, samt en
setup og hørelse.

Og inden tråden ender i mudderkast - så kan jeg kun sige. Prøv selv og se om du kan høre forskel. Kan du ikke, så kan du ikke og
så er der ej grund til at spytte penge efter det. Kan du, så kan du - og så er det bare at prøve lidt forskelligt indtil du rammer noget
du kan lide.

Ligesom med alt muligt andet, så er der nogen der har bedre hørelse end andre. Du kan kun danne din egen mening ud fra din
egen hørelse. Problemet i disse debatter er ofte, at folk der blander sig pådutter andre deres egen mening - fordi "når jeg ikke selv
kan, så kan andre heller ikke" eller "når jeg kan, så kan andre også"
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 25 Marts 2018 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig skal man da være tilfreds med resultatet - uanset pris og teknologi - ingen tvivl om det!
Men pointen i at tale om beviser og videnskab - er at forholde sig nøgternt til tekniske konstruktioner - uden at vi bevæger os ud i overtro, religion og anden ammestuesnak. Det er f.eks videnskabeligt bevist at du kan bilde de fleste, alt muligt ind, som intet har med virkeligheden at gøre. Så alene det faktum at du selv har skiftet en hvilken som helst dims, gør at du ubevist selv bedømmer noget til at være værre eller bedre - end noget andet. Dette betyder ikke at du så ikke kan stole på noget som helst og det hele bare er total kaos og anarki. Derimod betyder det at man bør forholde sig kritisk til verden og dens indhold.
Trådstarter havde en undren, som jeg med min bedste formåen har forsøgt at svare på.
Jeg hopper af tråden nu - for med mindre der kommer noget reelt på banen, så kommer vi ikke videre, som i jo nok ved
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 25 Marts 2018 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Det er nok lidt afhængig af hvem du spørger om det emne.

Personligt er jeg så tilpas døv, at jeg kun kan høre musikken og ikke kablet. På de fire sæt hovedtelefoner jeg har liggende, gør det ingen forskel om jeg bruger et mærkevarekabel til 500 kr eller et 30 kroners no name fra Harald Billigborg.

Der er omkring 25-30 kabelproducenter i verden, så de fleste af da fancy kabler kommer som regel fra samme underleverandør alligevel :-)
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

Kabler, komponenter, apparater ......... Er det ikke den almindelige opfattelse, at ........

"Kvalitet koster". "Derfor er det vigtigt at komponenter koster, for ellers er det ikke kvalitet".

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Det med kabler er en svær ting. Selv går jeg mere op i elektronikken. Jeg går ikke så meget op i pris, men kvaliteten af produktet. Om det er anlægget eller om det er kabler eller højttaler. Det hele skal passe sammen, selv benytter jeg ikke svimlende dyre kabler. Dog kabler af en vis kvalitet, hvis kablet som Thor er inde på, er af en god mekanisk kvalitet og overholder standerne er det fint. Højttaleren har lagt større betydning.

Det med at fintune anlægget med kabler, er måske mulgt, men jeg prøver selv, at få den mindst påvirkede lyd igennem. Ikke at ændre, et kabel skal ikke høres, der skal ikke gøre væsen af sig. Mit dyreste kabel er et tonearmskabel, hvor der er angivet kapacitet, for at det er muligt, at justere RIAA ind efter det. Men alt med måde.

Der findes mange producenter, der laver fin indpakning om det er anlæg, højttalere eller kabler, hvor prisen ikke retfærdiggøres af ydelsen på produktet, men med så mange andre ting, er det en smags sag, nogle lægger stor vægt i åben mellemtone, og en detaljeret diskant, hvor andre er det en hård kontant fysisk bas, der er uundværlig, tænker blot tilbage, på mine begyndende teenage år, hvor bas var eksentiel.

Nu vil jeg genre have en nuanceret, samtidig transient og stadig et godt dunk i mellemgulvet. Selv har jeg det med anlæg lidt som med rødvin, til et hvis punkt, bliver det ikke nødvendigvis bedre, men dyrere. Det er den sidste bedre margin der koster, men for at komme tilbage til kabler, er det vigtigere at kigge sig godt for og ikke kun gå efter pris, et kabel til 300 kr. Kan sagtens være bedre end et til 5.000 kr. Og måske er kablet til 100 kr, mere end rigeligt til formålet.



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Et andet godt råd, er at anlægget performer ikke bedre end indspilningen af musikken og ikke mindst, der skal lyttes musik og ikke elektronik, det gør
ikke noget det lyder ordentligt, men musikken skal stadig nydes.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Kabler skal have en vis grundlæggende kvalitet, altså selve kablet, stik og lodninger/skrueforbindelse.

Ud over det, er der ingen gevinst ved dyrere kabler!

Hvis nogen mener, at de kan høre forskel, hvorfor har de så ikke indkasseret 1 million dollars, som James Randi udlovede til den der kunne
høre forskel på de højttalerkabler han havde, og på nogen man mente var bedre?

Derimod er der utallige forsøg der viser, at man hører det man ønsker at høre, og så er det klart, at et dyrere kabel lyder bedre end et
billigt!

Det hedder placeboeffekten!

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Der er forskel på højtalerkabler, specielt hvis de er lange. Der er måske forskel på signalkabler af god kvalitet, men den er ikke stor. Der er
næppe forskel på elkabler og strømskinner.

Så brug pengene på noget andet, det er jo sådan at vi har anlægget pga musikken og ikke omvendt, og derfor bør der naturligvis bruges
flere kroner på musikken end anlægget, så overvej køb noget mere musik istedet for dyre kabler.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
HCC
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Lydcentrum

Bruger siden: 25 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Kabler er der intet hokus pokus i.
Ved ikke hvorfor det altid skal stå til diskussion???????
Med et kabel følger der: Induktans, resistens og kapacitet.
OG det er det samme du finder i de komponenter der sidder i et delefilter.
Dog er det i meget mindre grad.
Derfor vil du kunne høre forskel på kabler, alt efter hvilke data det har, eller hvor meget der afviger i forhold til det kabel du sammenligner med.
Hvis du ikke er til kritisk lytning, eller har et fornuftigt anlæg, eller du har en nedsat hørelse, vil du jo ikke opleve de store forskelle.
Digital kabler som kun skal overføre nul og et taller..... det er det samme.
For nyligt hørte jeg et Nordost Heimdall II op mod et Wireworld Gold Starligth 6, og begge er med sølvledere, men meget forskellig opbygning.
Nordost er meget neutralt, og Wireworld har et mindre basboost i direkte sammenligning, ellers minder de meget om hinanden i resten af
frekvensområdet.
Til top Vis HCC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HCC
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hvorvidt alle kabler lyder forskelligt, skal jeg lade være usagt.

Men enkelte kabler har et særdeles godt, og en ret tydelig forskel at byde på.

Et godt eksempel er Cardas Cros... Signalkablet.
Det spiller simpelt hen hørbart meget anderledes end de fleste andre kabler.
Og så meget at jeg ikke også kunne bruge det som højtalerkabel. Det blev for meget.

Ved afprøvning var der et par ikke-hifi-interesserede til stede.
De vidste ikke hvad der skete, men kunne meget tydeligt høre forskel.

Men uden at det skal lyde forkert, hvad det nok gør alligevel, så handler det jo mange gange om at folk med forholdsvis beskedent
udstyr, vil kunne høre forskel på kabler af en ligeledes beskeden beskaffenhed.
Det kan altså være umuligt hvis ikke udstyret kan honorere det.

Og så er jeg i øvrigt fuldstændig enige med dem som siger at man skal lytte, og vurdere selv.

Og læs i øvrigt Mikkels udmærkede kabeltests..



Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Forskel på kabler?...

Digitale kabler (både S/P-dif, usb og hdmi): Kun hvis sender eller modtager er fejlkonstrueret! Men kabler kan ikke fjerne fejl, kun maskere dem.
Strøm: Forskel ja, men ikke til det bedre. Her er god filtrering en bedre idé. Men ofte benyttes kabler som en art filter, hvilket får mange til at opleve en forbedring, når der blot er tale om en forskel...
Signal: Ja, der kan opleves forskel, men kun hvis apparaterne er forkert impedans-matchet. Det har PA og studier kendt til i mange år. Men her gælder det også, at kablerne ikke forbedrer lyden, men blot maskerer forvrængning.
Højtaler: Her kan der være tydelig hørbar forskel, hvilket primært skyldes at både strøm, spænding og impedans er meget mere dynamiske.

Men det behøver bestemt ikke være dyrt for, at være godt. Som Boman er inde på, så er gode materialer alfa og omega. Kig blot på min liste af testudstyr, her udgør kablerne kun et par procent af den samlede pris, og alligevel yder udstyret maksimalt!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

HCC skrev:
Kabler er der intet hokus pokus i.
Ved ikke hvorfor det altid skal stå til diskussion???????
Med et kabel følger der: Induktans, resistens og kapacitet.
OG det er det samme du finder i de komponenter der sidder i et delefilter.
Dog er det i meget mindre grad.
Derfor vil du kunne høre forskel på kabler, alt efter hvilke data det har, eller hvor meget der afviger i forhold til det kabel du sammenligner med..

Kort og enkelt formuleret. Tak. Induktans, resistens og kapacitet er de tre vigtige elementer.
Sammen med strømstyrke, spænding og frekvens resulterer de i forskellene mange registrerer.
Sværere er det ikke. Men kan være vanskelig at forstå. Og endnu vanskeligere at acceptere.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 26 Marts 2018 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Nej det er absolut ikke nødvendigt med dyre kabler, men derimod gode kabler.

Gode kabler behøver ikke koste alverden.

Imo er dyre kabler ikke nødvendigvis "bedre" end billigere kabler, men bare anderledes. En stor del af omkostningerne ved dyre kabler går til
markedsføring og pæn indpakning. Der er sjældent for mange penge råvarer inde i de pæne slanger.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes