Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Benger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 27 Marts 2018 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Godaften!

Jeg købte for nyligt et par Dynaduio Emit M20 som jeg er utroligt glad for, de dækker fint mit behov og har løftet film/musik oplevelsen gevaldigt. Dertil skulle jeg også have mig en forstærker, og det blev en NAD C368 grundet dens MDC moduler, heriblandt HDMI modulet med 4K passthrough. Desværre havde C368 en højfrekvent hyletone, og jeg måtte aflevere den tilbage til forhandleren da dette slet ikke var til at leve med. Jeg er derfor nu på jagt efter en ny løsning - mit behov er sådan set bare en forstærker der kan trække mine Dynaudio M20 som er utroligt nemme at drive, samt at den skal kunne dække mit behov for digital lyd fra TV - dertil har jeg også et Tidal Hi-Fi abonnement som jeg gerne vil kunne udytte til det fulde.

Hvordan opnår jeg det bedste signal fra TV/Bluray når der ses film, og hvordan opnår jeg bedste kvalitet fra Tidal når der skal høres musik - og hvilken forstærker kan klare opgaven? Skal vi ud til en DAC samt effektforstærker, eller findes der en integreret forstærker der kan løfte opgaven? Før jeg fandt frem til NAD C368 havde jeg kig på en Hegel H90 da denne skulle lyde helt fantastisk sammen med Dynaudio, dog har jeg fået plantet i hovedet at HDMI skulle være bedre kontra Optisk og derfor landte jeg på NAD C368. Men er dette sandt, og gør det sig gældende i et stereo setup?

Jeg håber ikke det blev til for mange spørgsmål. De sidste 5-6 år har jeg arbejdet professionelt med blandt andet lyd, så mine ører er blevet meget kræsne og jeg vil derfor gerne finde den bedst mulige løsning! - jeg er dog ikke særligt teknisk når vi bliver helt nørdede, og jeg håber derfor at i her på dette forum kan give mig lidt vejledning og forhåbentligt lede mig i den rigtige retning af løsning.

Tak! :)
Til top Vis Benger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benger Besøg Benger's Websted
 
Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 28 Marts 2018 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hej Benger

Jeg så din anden tråd, vedr. hyletonen!
Det er vist et problem man sommetider møder (hyletoner), ved switchmode strømforsyninger!?

Jeg tænkte på Hegel, da jeg læste om dit problem, da jeg selv har Hegel (H300), Dynaudio (Focus 380), og streamer Tidal over en Sonos Connect,
hvortil også er tilkoblet et NAS drev, med min egen musik.
TV’et er tilsluttet via optisk, og jeg må sige at alt spiller over forventning.
Nu er der jo forskel på hvad forskellige personer forventer af den slags, men jeg kan kun sige “go for it”.
Det skal da prøves, nu du selv har tænkt i de baner, ikke?

Jeg giver det min varmest anbefaling herfra

Mvh. Henrik
Til top Vis Hevring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hevring
 
Benger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 28 Marts 2018 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik.

Hvad det lige præcis skyldes fandt vi aldrig ud af - men vi konstaterede ihvertfald at det var på 3
forskellige enheder af samme model. Ærgeligt da den ellers var ret fed. Men hvis ikke det er en
nødvendighed med HDMI for god lyd, og optisk(Toslink) fint kan klare opgaven i et stereo setup,
så har jeg jo pludselig en masse muligheder :)

Jeg har bestemt forelsket mig i Hegel, da jeg efterhånden har hørt mange sige at Hegel og
Dynaudio går rigtigt fint hånd i hånd. Dog har jeg endnu ikke hørt den, så det må være næste
opgave hvis den er til at opstøve et sted i København.

Jeg er dog stadig i tvivl om hvorvidt der er forskel på HDMI og Toslink i et stereo setup.
Blu-ray bliver nok højeste kvalitet der kommer til at ryge igennem systemet, hvilket vel maks er 192
kHz/24Bit. Jeg synes det er svært at finde info på nettet omkring dette, måske jeg bare ikke har
gravet dybt nok? :)

Men tak for dit svar!
Til top Vis Benger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benger Besøg Benger's Websted
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 29 Marts 2018 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Om hmdi er bedre end toslink tvivler jeg på, siden det ikke er inkluderet i nogen anerkendte highend forstærkere med digitale indgange, det er
mere en ekstra feature hvis hdmi input er der, kan sige så meget som at selve input signalet i forstærkeren bliver behandlet af det samme dac
board/chip. For det andet er jeg ikke i tvivl om at en h90 er meget bedre end en nad c368, kan sige så meget som at hegel spiller meget
pædagogisk mens nad'en er ret så varm uden at brilliere med detaljerne.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 29 Marts 2018 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Med hensyn til Blu-ray lyd ville jeg koble digital audio ud direkte fra afspiller hvis det er muligt.

M.V.H.
Polle
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
Benger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 29 Marts 2018 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Apexx:
Du har selvfølgelig en pointe mht. at man ikke så tit ser HDMI i high-end forstærkere - dog har jeg
bare læst mange steder at folk skriver at Toslink ikke er glad for 192khz/24bit some man både
finder på Blu-Ray samt Tidal Masters.. nogen skriver det ikke kan lade sig gøre via Toslink mens
andre skriver at det er muligt, og netop af den grund var jeg så opsat på HDMI.. men hvis nogen
kan bekræfte at Toslink godt kan bære det signal, så kan jeg sagtens undvære HDMI.
Mht forstærker valg, så er jeg helt åben for andre forstærkere, også brugte! Så hvis du har andre
fede bud så kom endelig med dem! :)

Polle:
Tænker du har Toslink eller Coaxial?
Til top Vis Benger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benger Besøg Benger's Websted
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 30 Marts 2018 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Det polle1 mener er nok at daccen i de gode bluray afspillere tit er en
del bedre end integrerede dacs og standslone dacs til flere 1000,-, og
at den bør kobles til analog indgang.

Bedre forstærkere med digitale mulighedder fås ikke til samme pris
eller billigere end h90, og jeg kan kun sige var det mig lige nu og her
havde jeg ikke tøvet og købt vincent analog forstærker for mine
skejser, dac er ikke vigtigt når de fås med helt nye up2date dac chips
u håndkøb eller i bluray'en ditto.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 30 Marts 2018 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Min tanke var billig Blu-ray med toslink eller coaxialt til dac / forstærker, men klart, som Apexx skriver, hvis du har en god Blu-ray kør
analogt.

Husk, uanset hvilket apparat producenten fremstiller, bliver kompromierne større, jo flere ting de fylder i kabinettet

Hvordan streamer du Tidal?
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
Benger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 30 Marts 2018 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Som jeg nu forstår det, så er der ingen forskel på analogt vs. digitalt, så længe udstyret er af
ordentlig kvalitet? - eller misforstår jeg noget her? Jeg havde nemlig den forståelse at man kunne
trække mere information digitalt end analogt, og dermed opnå bedre lyd.

Lige nu streamer jeg Tidal via en Nvidia Shield som er "begrænset" til HiFi - eller rettere, det gjorde
jeg da jeg havde en forstærker.. lige nu har jeg kun et par Dynaudio M20 samt et par Dynaudio
Stand 6 da jeg desværre måtte aflevere C368'eren tilbage, det kommer der desværre ikke meget
lyd ud af.
Derfor er forstærkeren delen første prioritet, derefter tænker jeg en Oppo Blu-ray afspiller, og så evt
en streamer til Tidal.

Det er bare svært for mig at finde en forstærker.
Til top Vis Benger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benger Besøg Benger's Websted
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 30 Marts 2018 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Ok, yamaha a-s3000 fra ny er et sindsygt køb, vincent overgår stort
set alt andet ellers audioflight, de sidst 2 nævnte kræver demo/brugt
køb for at møde de 10000.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 31 Marts 2018 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet en nad c388?
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
Benger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 31 Marts 2018 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Apexx:
Jeg vil holde øje med det brugte marked, tak!

Clegg:
Som skrevet i mit indlæg lyttede vi også til C388'eren som ikke havde problemet, den kostede bare lige 4500kr ekstra og lå til omkring 14.000kr med HDMI modulet, og forhandleren gad ikke give nogen som helst form for nedslag i prisen trods at de havde solgt mig et produkt der havde en generel fejl. Her tænkte jeg så at jeg i den prisklasse kunne finde en brugt kvalitetsforstærker.
Til top Vis Benger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benger Besøg Benger's Websted
 
Benger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 31 Marts 2018 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Clegg:
Fik blandet tingene lidt sammen, C388'eren er nævnt i min anden tråd og ikke denne.
Til top Vis Benger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benger Besøg Benger's Websted
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 31 Marts 2018 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Tror du vil blive så meget mere glad for en c388. De sidste 4500 kr er givet godt ud. Du får både mulighed for direkte understøttelse for Hdmi og
streaming/Tidal.
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 31 Marts 2018 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver også nødt til at rette migselv, jeg mente yamaha a-s1100 og ikke a-s3000.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 31 Marts 2018 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Benger skrev:
Apexx:
Dog har jeg bare læst mange steder at folk skriver at Toslink ikke er glad for 192khz/24bit som man både
finder på Blu-Ray samt Tidal Masters.. Men hvis nogen
kan bekræfte at Toslink godt kan bære det signal, så kan jeg sagtens undvære HDMI.


Det er udelukkende et spørgsmål om at kigge på spec´s.
Det er et spørgmål om, hvem der har fabrikeret toslink receiveren, altså den sorte plastikklump du stikker dit toslink-kabel i bag på forstærkeren.

Det var Toshiba, der oprindeligt fabrikerede dem og deres spec´s dengang var DC-6Mb pr. sek. Deres spec´s i dag på RX176/177 er DC-15/16Mb pr. sek.

Original Toshiba´s kan sagtens håndtere 192KHz, men der er efterhånden så mange, der producerer dem, at det må betragtes som et spil i lotteriet, med mindre fabrikanten af forstærker/dac stiller op med spec´s på databladet, der er til at stole på


__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Benger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 31 Marts 2018 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Clegg:
Idéen har været der og er der endnu. Den flinke ekspedient der betjente mig da jeg leverede
C368'eren ville prøve at finde en demo model af C388'eren til mig, så jeg venter lidt på at høre fra
ham.

Apexx:
A-s1100 giver også langt bedre mening prismæssigt!

Boydk:

Tak for opklaring gen, jeg må undersøge mine kommende enheder godt og grundet før evt. køb.
Til top Vis Benger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benger Besøg Benger's Websted
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 31 Marts 2018 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Nad C390 kan fåes som demo til 6999,- kr fåes ikke bedre i den prisklasse..
Masser af kræfter, god ren lyd, og usb og optiske indgange..
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
Benger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 02 April 2018 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Fin pris, jeg har dog ikke haft mulighed for at tjekke den ud grundet helligdage og jeg er ikke i landet de næste to uger grundet arbejde - jeg regner stærkt med at de er væk når jeg er hjemme igen.
Til top Vis Benger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benger Besøg Benger's Websted
 
Benger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 02 April 2018 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Min plan er at købe en Oppo UDP-203 bluray afspiller som så skal forbindes med den kommende forstærker enten via RCA eller Toslink - jeg tænker umiddelbart RCA da DAC'en i Oppo'en skulle være super fin. Udover blurays benytter jeg mig også af netflix osv, dette bruger jeg mit smart tv til (LG B6), og der tænker jeg at Toslink til forstærkeren er fint. 

Når jeg er tilbage i DK er planen at besøge en HiFi butik, som sælger blandt andet Hegel og Dynaudio, så jeg håber at de har en Hegel H90 samt et par Dynaudio M20 stående i deres lytterum så jeg kan få en demo på det - og ja, det er ikke mine egne højtalere eller mit eget rum, så det vil ikke være helt det samme det er jeg klar over, men jeg kan få mig en idé om karakteristikken af forstærkeren. Jeg har derefter tænkt mig at høre på lidt forskellige løsninger, jeg har dog ikke bestemt mig for andre forstærkere endnu, men hører meget gerne fra jer hvis der er nogle jeg skal være særligt opmærksomme på, nu kender i jo mit behov.

På forhånd tak!
Til top Vis Benger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benger Besøg Benger's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes