Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 01:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Tilslutning af buttkicker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 10 April 2018 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hej håber jeg kan søge noget hjælp her.

Jeg skal have tilkoblet 5 buttkickers til en stereo forstærker, og videre til min reciever på sub out. Men hvordan skal jeg koble det sammen, jeg håber det der er vist på billedet er fint nok? det vil være der nemmeste for mig, da jeg håber, at jeg kan nøjes med at føre det hele igennem 1 højtaler kabel gennem et rør på loftet.

Det skal siges jeg lige nu tester med 1 buttkicker, og på min reciever har jeg været tvunget til at stille den på middel volume, og minimum volume på sub, og på stereo forstærkeren står volumen på max, bare så der ikke er nogen af delene som der dominere iforhold til hinanden, det var den mest passende løsning jeg kunne finde.

Men vil stereo forstærkeren tage skade at den står på max, selvom at der er skruet ned på selve recieveren?

Hvis jeg er forkert på den, er der så en venlig sjæl der vil tegne det for mig, hvordan det skal kobles sammen :D er så bange for at misforstå det, beklager for stave fejl etc. er på farten ;D

Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 11 April 2018 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra at buttkicker er en form for højtaler som skal vibrere? Impedansen på dem er 4ohm, så når du tilslutter flere til én højtalerudgang, så falder impedansen tilsvarende, og så futter din reciever af.. Så med mindre der er noget som er skjult for mig, så kan det på ingen måde anbefales at gøre det som du har anført. Men var det ikke en idé at spørge der hvor du har købt dem? Ellers skal du nok have fat i Peter Pan.. (brugernavn) Han er ret god til det dér med at sætte ting sammen...

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 11 April 2018 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Mange tak :-) jeg prøver lige at sende et link til ham på denne tråd, håber han har tid og lyt til at hjælpe mig :-D vil nødig futte noget af, har prøvet at smakke med dem som jeg har købt dem af, men de kender desværre ikke til noget af det og selve produktet.
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 11 April 2018 kl. 03:32 | IP-adresse registreret  

Dit diagram. Du må ALDRIG forbinde en stereoforstærkers to plusser med hinanden!!!!!
Med mindre du har set dig gal på den og vil have den brændt af. Som undskyldning for at købe en ny
Parallelkoblingen er tilsvarende kritisabel og den sikre vej til fiasko. Har du forbundet det sådan så lad være med tænde igen!!!!

Med butkickerens 4 ohms impedans skal du anvende een forstærkerudgang til hver. Een stereoforstærker er ikke nok.
Der skal flere til. INDgangssignalet kommende fra subwooferen fordeles til dem. Indgange må gerne parallelkobles.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 11 April 2018 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Phew har heldigvis ikke koblet det til endnu ;-D men hvad nu hvis jeg koblede 2 buttkickers til hver sin højtaler indgang, eller evt serie forbinde
buttkickerne, og videre til stereo forstærkeren, som om at det var flere enheder i en højtaler, hvis det giver mening det jeg skriver, men det er bare
træls hvis det ender med 3 til 1 og 2 til 1, så vil den ene serie få mere power end den anden, og det er en 5 persons sofa :-/
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 11 April 2018 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se på google at der er flere som der har serie forbundet buttkickerne, men der er kun tegning på hvordan man gær det med 2, jeg er bare så
bange for at gøre noget forkert, er der måske en som der har lyst til at skitse noget sammen til mig? ;-D forventer ikke autocad niveau hehe.
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 11 April 2018 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvilke typer Buttkicker's du har, men før jeg fik subwoofere på anlægget havde jeg én Buttkicker under en 3 personers sofa, og det var alt rigeligt.
Den var spændt fast på trærammen i midten af sofaen, og jeg var ærlig talt lidt nervøs for at den splittede sofaen ad ;-)

Så mit bud er at du kunne prøve med to stk. på din stereo forstærker til at starte med, og se om det funker.

Havde i øvrigt ikke troet subwoofere kunne erstatte en buttkicker mht. at sætte hele sofaen i bevægelse...
...men det kan de !
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 11 April 2018 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Fedt! jeg glæder mig også til at se konens reaktion, måske jeg er heldig den aften

Det skal siges at de her kickers ikke giver særlig meget fra sig, og for at jeg for alvor kan mærke dem i film, så skal jeg skrue min stereo forstærker på
MAX, og middel på min reciever, og så volume 1 på min sub, så jeg er lidt låst mht til indstillingerne, et spørgsmål her er også, om min nad stereo
forstærker bliver overophedet, selvom min reciever dog er skruet på halv, puha, nogle gange vil det være nemmere face to face at forklare disse typer
problem stillinger ;D blandt andet også derfor jeg fortrækker et billede diagram hehe.
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 11 April 2018 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Skal også siges at jeg har monteret dem lige under under sofa hynderne, prøvede lige kort med at spænde dem fast på et stykke træ, men det tog
næsten alle vibrationer, så de er pænt svage i forhold til de buttkickers som koster mellem 400-1000kr af stk, de her koster trodsalt kun 150kr af stk,
men nu er de jo købt så kan ikke fortryde nu.
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 11 April 2018 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Forbinde to til én udgang...
Vil de ikke få en impedans på ca. 2 ohm ?
Det er der mange forstærkere/recievere som ikke vil bryde sig om...

Men måske tager jeg fejl?
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 11 April 2018 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Det er et godt spørgsmål, jeg er selv usikker på det, det er også derfor jeg tænker at seriel forbinde dem vil være en bedre løsning? Så vil f.eks 2
enheder få 4 ohm til sammen, selvom det burde at give det samme i sidste ende, det er lidt ulogisk i mit optik, men jeg tager måske fejl ;-) det er alt
for langt tid siden jeg har leget med strøm og hi-fi i den ende.
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 11 April 2018 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg været nede ved en lokal radio forretning, og de kunne heller ikke hjælpe mig, ud over at kunne svare på om det er skadeligt at have
forstærkeren til at stå på max volume, bare så længe receiveren der bestemmer hvor højt den skal spille. Men derud over er jeg stadig på herrens
mark ;-D håber der er nogen som kan hjælpe mht en løsning, håber en serie forbinding kunne være aktuelt.
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 11 April 2018 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke helt hvem der har sagt du skal gøre som på dit diagram, men lad endelig være med det.

Normalt sættes en buttkicker til sin egen forstærker, der så sættes til sorround receiverens sub udgang.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 11 April 2018 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  



Jeg tror jeg går den serielle vej som vist på tegningen her hvis det fungere bedst?

Den første diagram ville vidst futte forstærkeren af ;-D
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 11 April 2018 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Skal siges at jeg vil køre 3 enheder på 1 udgang og 2 på den anden, da jeg skal bruge 5 buttkickers i alt, er der nogen der kan sige god fori den
løsning? :-) også mht til mit udstyr og om det kan trække det fint?
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 11 April 2018 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Men hvis der er nogen der vil confirm at den løsning vil være optimal, vil jeg sætte stor pris på det :-D
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 11 April 2018 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Tegningen med den serielle kobling er brugbar. Tre i serie til den ene udgang. Belastning af forstærkeren på 12 Ohm. Og to i serie til den anden lig med 8 Ohms belastning. Alt sammen i orden.

Lad os slå fast at dit første diagram med total parallelkobling af såvel forstærker-UD-gange og butkickere KUN skal udføres hvis du VIL brænde din forstærker af. So don't do that. Ever!    
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 11 April 2018 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Cool mange tak for det !! :-D og ja den første diagram holder jeg mig langt fra! ;-)
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 12 April 2018 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg det til at fungere med en seriel forbinding, og det var en rigtig fed oplevelse at se film med en kicker, kan kun anbefales :-D men jeg har dog stadig et lille problem, og jeg ved ikke om der findes eller kan laves en løsning på det, det er fordi jeg har en yamaha rx 773 som receiver, og den Splejer åbenbart de 2 sub udgange, så jeg kan ikke engang indstille volumen seperat, og det resultere i at bas og vibration ikke hænger 100% realistk sammen efter min mening, jeg kunne godt tænke mig lidt mere knald på kickerne, men jeg kan bare ikke sætte den højere op, uden at min sub kommer til at dominere, og har prøvet at skrue op og ned på alle led, det mest optimale vil selvfølgelig være at bruge en sub modul istedet for en forstærker til de buttkickers, men nu er det jo en budget løsning jeg arbejder på.

Spørgsmålet er så, kan det lade sig gøre at lave en volume knap, et mellemled mellem receiver og forstærkeren hvis det giver mening? Evt. En alternative løsning så jeg slipper for at skulle investere i en sub modul? Det skal siges at når jeg bruger volume knappen på min nad stereo forstærker sker der ingen ting fordi jeg bruger main in, så er det jo min receiver som styrer det, så det er i øjeblikket en flaskehals jeg gerne vil have løst.

Nogen gode råd any? :-)
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 12 April 2018 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hov skrev lidt forkert, receiveren hedder yamaha rx-v773.
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes