Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 12:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Tilslutning af buttkicker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 13 April 2018 kl. 05:31 | IP-adresse registreret  

Så er tiden kommet til at du lægger kortene på bordet! Du har en Yamaha RX-V773.
Nu mangler der fabrikat og præcis typebetegnelse på subwoofer og forstærkeren til butkickerne for at komme videre med hjælp!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 13 April 2018 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Det står også ret spredt det hele, så skriver lige alt udstyr ned i en besked, så godt jeg kan, beklager på forhånd hvis der er noget jeg misforstår :-)

Receiver yamaha rx-v773
Stereo forstærker til buttkicker nad c352 
Dali mentor sub 
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 13 April 2018 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj.

Hvordan kommer du frem til at to , på hver 4ohm, giver en belastning på 8ohm?
Og tre, giver 12ohm?

Gør du det med højtalere, så falder modstanden på to enheder til to ohm..

Er der noget jeg overser?

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 13 April 2018 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Ja. Du overser forskellen mellem seriekobling og parallelkobling. Den seneste konsensus var at seriekoble. 4 ohm plus 4 ohm er lig med 8 ohm.

Var der tale om parallelkobling er regnestykket 4 ohm divideret med 2 lig med 2 ohm.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 13 April 2018 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Ok Kaj.
Tak for svar

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 13 April 2018 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Mor4thi skrev:
.... jeg har dog stadig et lille problem ........ jeg kan ikke engang indstille volumen seperat, og det resultere i at bas og vibration ikke hænger 100% realistisk sammen efter min mening, jeg kunne godt tænke mig lidt mere knald på kickerne, men jeg kan bare ikke sætte den højere op, uden at min sub kommer til at dominere.

Spørgsmålet er så, kan det lade sig gøre at lave en volume knap, et mellemled mellem receiver og forstærkeren hvis det giver mening? Evt. En alternative løsning så jeg slipper for at skulle investere i en sub modul? Det skal siges at når jeg bruger volume knappen på min nad stereo forstærker sker der ingen ting fordi jeg bruger main in, så er det jo min receiver som styrer det, så det er i øjeblikket en flaskehals jeg gerne vil have løst. Nogen gode råd any? :-)


Du kan jo skrue ned for subwooferen på bagsiden af den eller via dens fjernbetjening, så du får balance mellem subniveau og butkicker. Samtidig øge output fra sub out på recieveren i dens menuindstillinger.

Kan recieverens sub-output på recieveren ikke levere signal nok til NAD forstærkeren (hvilket jeg anser for utænkeligt) kan du ændre forstærkerens konfiguration ved at forbinde de to broer mellem pre-out og main in og køre signalet gennem forstærkerens CD eller AUX indgang. Skru ned først!. Efterfølgende justerer du volumen til butkickerne når du har fået front og subwoofer til at passe sammen. Dermed har du rigeligt reguleringsområde. Hvis altså forstærkeren kan levere den ønskede effekt.

Det bliver ganske unødvendigt med en ekstra volumenkontrol mellem delene.



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 13 April 2018 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at skrue helt ned bagerst på min sub, og på receiveren står den på halv, og det er lige præcis nok til at subben ikke spiller alt for højt,
men kickerne kunne godt tåle at blive skruet en tand højere op syntes jeg, så jeg går ud fra at jeg er nød til at kaste mig ud i en anden løsning som
du selv forslår, jeg tror bare ikke liiige jeg forstår den helt endnu ;-D

Lige nu står den på sub out fra yamaha til main in på nad, og her har jeg ikke mulighed for at skrue op eller ned på nad forstærkeren, den har samme
volume konstant, så det er kun yamaha receiveren som kan regulere her.

hvordan skal jeg kable det mellem nad forstærkeren og yamaha receiveren? Har prøvet at sætte kabel i fra sub out fra yamaha til cd på nad, men
tænker at jeg nok misforstår noget her?
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 14 April 2018 kl. 03:33 | IP-adresse registreret  

Altså ....... med udgangspunkt i det sidste du skrev.
1. Skru helt ned for forstærkerens volumenkontrol.
2. Kablet du nu har forbundet til forstærkerens MAIN OUT tages ud og flyttes til CD indgangen.
3. Indgangsvælgeren sættes til CD.
4. Forbindelsen mellem PRE OUT og MAIN IN genetableres.
5. Du tænder for anlægget og skruer op på recieveren til ønsket lydniveau.
6. Derefter skruer du op for forstærkeren til ønsket "kick in the butt"

Enjoy.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 14 April 2018 kl. 03:39 | IP-adresse registreret  

Korrektion. Punkt 2 Der skal naturligvis have stået MAIN IN
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 14 April 2018 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Tilføjelse til punkt 6 . Der lader du forstærkerens volumenkontrol stå. Lydstyrken reguleres herefter alene på recieveren.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mor4thi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 14 April 2018 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Fantastisk, jeg testede det lige en hurtig vending, og det lød til at det virkede :-D skal lige teste mere når jeg kommer hjem igen, fik kun prøvet af i
lavt volume fordi lille pigen sku sove ;-) men MANGE tak for hjælpen :-D sku fedt at komme ind her og få noget godt rådgivning.
Til top Vis Mor4thi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mor4thi
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes