Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Høj periodisk pivelyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
piopakk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 13 April 2018 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej folkens

Mine PC højtalere (Audioengine 2) laver indimellem en pludselig højlydt pivelyd.
Eneste måde jeg kan slukke for pivelyden er ved at slukke for PC'en.

Jeg synes ikke at bemærke et bestemt mønster for hvornår det sker og det sker ca 1 gang hver anden måned.

Højtalerne er sat til et dedikeret ASUS lydkort.

Har nogen en ide om hvad pivelyden skyldes og hvordan jeg kan eliminere den helt?

Vh
Philip
Til top Vis piopakk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piopakk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 13 April 2018 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Med et fejlinterval på to måneder er chancen for at finde årsagen ret begrænset. Ikke mindst bekostelig.
Men umiddelbart lyder det som en af to muligheder. Periodisk fejl i lydkortet. Eller i softwaren/driverne til det.
Start med at fjerne software og drivere. Reboot og installer på ny. Viser fejlen sig igen er det ud med lydkortet og ind med et nyt.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 18 April 2018 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Prøv at trække lydkortet ud og rens den for støv og skidt.
Motioner kortet et par gange på bundkortet. Så de kontaktfingre renses.

Havde ligende problem med mit USB3 kort. (Mit bundkort er af ældre dato uden USB3)

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 18 April 2018 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Nok Asio lyddriveren der crasher.

Hos mig opstår fejlen hvis jeg for hurtigt, skifter mellem to musik numre i Winamp.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 18 April 2018 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Det er nok et driver problem. Jeg ombygget en pc hos en ven og han havde installeret nogle lyd codec, der primært bruges til afspilning af mkv filer. Jeg
fik først løst mit problem, ved en geninstallering af windows. En nulstilling var ikke nok. Jeg har ikke haft problemet siden og benytter driveren fra
Meridian og ikke andet på pc. Hvis du har diverse 3 part drivere installeret, kan det sagtens lave ravage.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
piopakk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 18 April 2018 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Jeg kører Windows 10 og bruger derfor UNi Xonar W10 1825 1.81 lyd drivers, da Asus åbenbart ikke understøtter Win10 til mit Xonar Essence ST lydkort.

Jeg holder mit kabinet relativt rent for støv og tænker ikke at lydkortet skal isættes påny. Men kan da komme an på en prøve også at rense kontaktflader.

Asio eller Meridian lyddriver kender jeg ikke. Burde jeg hellere bruge en af dem??
Til top Vis piopakk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piopakk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 18 April 2018 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Uden det nødvendigvis behøver at have noget med fejlen at gøre, vil jeg på kraftigste anbefale dig at bruge ASIO driveren sammen med programmer og hardware som understøtter brugen. Derved bliver du i stand til at bypass'e Windows systemet og sende lyddata BIT PERFECT til DAC'en på dit lydkort. Rigtig konfigureret får du betydelig bedre lydgengivelse på den måde. Jeg bruger det på ASUS kort i min stationære, til min ASUS XONAR ESSENCE ONE og min TASCAM DAC. Jeg opdagede ved en tilfældighed hvor meget det betyder. Og det vil jeg ikke undvære fremover.

Om det så også retter fejlen må fremtiden vise.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 18 April 2018 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Nu kan man jo slet ikke bruge en ASIO driver hvis ikke software og harddware understøtte det. Jo, ASIO4all kan bruges til alt hardware, men softwaren
skal stadig være istand til at bruge den. Måske det er bufferstørrelse der skal justeres lidt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 19 April 2018 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Meridian driveren er Speciel til deres Meridian Explorer, den ville jeg ikke benytte, da den er speciel til deres DAC. Det virker upåklageligt her efter en gen
installation af windows. Hvis der benyttes codecs til video, kan der opstå problemer, da du ikke ved hvad den går ind og ændrer på computeren. JEg har
dog installeret kodi og det virker upåklageligt med mit audio til computeren. Med computerens indtog til musikafspilning, skal der tænkes over hvad der
installeres, for at undgå problemer. Jeg har valgt en USB DAC med optisk ud, for at galvanisk adskille computer og de aktive højttalere fra hinanden. Det
er altid en god ide, med en DAC, hvor der findes en speciel designet driver, er min erfaring, for at undgå komplikationer, det andet kan også sagtens
fungere, men med en driver der er designet, til netop den DAC, du bruger, vil der ikke være driver kompatibilitet problemer. Jeg har selv benyttet ASIO
driver til et par Focal aktive højttalere, det virkede. Det er helt klart at anbefale en decideret driver, hvor windows kobles fra og i lydionstillinger, ændres
en del indstillinger, hovedsageligt deaktivering af blandt andet af windows lyde og manipulation og lydkort. Bundkort går også ind under den kategori.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
piopakk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 20 April 2018 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jeg er desværre ikke helt med på hvad I mener de herrer. Er bange for jeg har brug for lidt mere step by step guidance..

Men ud fra jeres holdninger til eksterne DAC, Vil I så anbefale at jeg erstatter mit ASUS lydkort, med en DAC?

Jeg har i øvrigt også et trådløst USB headset, som jeg bruger indimellem. Jeg bruger PC primært til spil.

God weekend.
Til top Vis piopakk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piopakk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 20 April 2018 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Du har et rigtig fint og særdeles velspillende lydkort. Det er der ingen grund til at udskifte.
At der er en pivelyd med to måneders mellemrum tyder ikke på et defekt kort, mere på driverproblemer.
Det er vigtigt at du har styr på følgende. Du skal have afinstalleret AL software og drivere til kortet. Genstart.
Geninstaller den ORIGINALE software med drivere igen. Genstart. Vælg dit ASUS kort som standard lydenhed i kontrolpanelet.
Herefter skal alt køre uden problemer.

Er der en option hvor du skal installere ASIO driveren til kortet gør du det. Hvis det ikke allerede er sket i overstående proces.
ASIO driveren fungerer sammen med programmer som understøtter brugen. FOOBAR2000 er et af dem og det er gratis.
Google Foobar 2000. Download og installer. Forbered ved at finde en lydfil på harddisken. Eller en CD plade, hvis du har et drev i maskinen.
Vi fortsætter med konfigurationen og testen af ASIO når du er nået hertil.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 21 April 2018 kl. 05:19 | IP-adresse registreret  

piopakk skrev:

Jeg har i øvrigt også et trådløst USB headset, som jeg bruger indimellem. Jeg bruger PC primært til spil.

Forblændet af lydkortets muligheder overså jeg de sidste to sætninger.
Så mens alle boldene er i luften. Har du nogensinde oplevet samme fejl med dit USB headset? Eller noget der ligner?
Opstod fejlen mens du spillede eller tilfældigt i anden forbindelse? Muligheden er at der er en bug (en fejl) i spillet.
Samtidig tænker jeg hvor dit behov for ASIO drivere ligger, med mindre dine spil understøtter brugen?
Det kan du se i lydindstillingerne til dine spil om den option er der. Uden den er ASIO ligegyldigt for dig.



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
piopakk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 24 April 2018 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

@Kaj. Jeg kan ikke anvende Asus originale lyddrivere, da de ikke har lavet nogen til dette kort til Win10. Derfor bruger jeg Uni drivers.
http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

Ved ikke om UNi driveren har noget med ASIO at gøre.

Nej jeg har aldrig oplevet problemet med mit USB headset.

Det virker til at fejlen opstår tilfældigt, men så vidt jeg husker typisk, når jeg bare er i windows.

Igen jeg ved ikke hvad ASIO drivers er for noget, så jeg aner ikke om jeg skal bruge det?

Hvilken slags lydindstillinger i spil mht ASIO refererer du til?
Til top Vis piopakk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piopakk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 24 April 2018 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Du skal bruge driverne fra dette link. Der er drivere til såvel WIN 10, 32bit som 64bit system.
https://www.asus.com/us/Sound-Cards/Xonar_Essence_ST/HelpDes k_Download/
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 25 April 2018 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

piopakk skrev:

Igen jeg ved ikke hvad ASIO drivers er for noget, så jeg aner ikke om jeg skal bruge det?
Hvilken slags lydindstillinger i spil mht ASIO refererer du til?


Jeg synes vi skal springe ASIO driverne over i denne sammenhæng. Brugen af dem kom ind i debatten tilskyndet af dine spørgsmål på et musikorienteret forum (vi tænker ikke på andet ). Indtil du rykkede tæppet væk under svarene med ordene ".....mest til spil".

Uden at jeg er ekspert i lyd til spil føler jeg mig overbevist om at ASIO er helt udenfor målet. Målet for ASIO er at spille musik fra programmer der understøtter brugen af driverne. Og gør programmerne det sender ASIO musikdata UDENOM Windows systemet og tilhørende windowsdrivere i BIT PERFECT kvalitet direkte til DAC'en på dit interne lydkort. Kortet indeholder en Texas Instrument Burr Brown PCM1792A converter, som teknisk interesserede vil nikke anerkendende til. Derfor snakken om ASIO.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes