Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 22:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kompakt til 20.000,-? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HCC
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Lydcentrum

Bruger siden: 25 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 25 April 2018 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Kender i ikke dem, så lær dem at kende, før i begynder at skyde med løse håndled om hvordan de lyder. I kan finde en test her på siden af en gammel Canton model, med den gamle alu mangan diskant, som på ingen måde overhovedet kan sammenlignes med deres alu-keramikenhed:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1373&zoneid=3
Til top Vis HCC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HCC
 
HCC
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Lydcentrum

Bruger siden: 25 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 25 April 2018 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Så er der: Elac BS 312
Til top Vis HCC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HCC
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 25 April 2018 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kender dem fra Tyskland, fra private, fra messer m.v.

Som tidligere importør/forhandler, er det naturligt at du har en (overdreven) forkærlighed for dem. Jeg giver i øvrigt ikke ret
meget for tyske tests.

Men nej, de falder slet ikke i min smag - p.g.a. tyskerlyd.
Og lad nu være med at tale ned til andre, og tro at du aner en kæft om, hvilke forudsætninger andre har, for at udtale sig..
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 25 April 2018 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Morfar123 skrev:
rajmando skrev:
Jeg skal have matched min Rotel RA1592 stereoforstærker, med et par kompakthøjttalere. Og så tænker jeg at 20.000kr er et godt rundt tal, når forstærkeren også har kostet 20.000kr(kostede så 15.000 men var på tilbud). Vi snakker 2-3 meter cirka sidder jeg overfor højttalerne, og de skal bruges i et lille rum.

System Audio Pandion 5 reolhøjttaler kan man få til 18.000kr pt på tilbud. i højglans valnød. Ellers kan jeg godt lide danske mærker, såsom Dali, Dynaudio også. Det er klassisk godt dansk håndværk vil jeg mene, og kvalitet. De skal ikke spille SUPER højt men med god opløsning og detaljering og gerne en god tredimensionalitet, og så skal de matche min Rotel Ra1592 da det er den forstærker de skal kobles til.

Jeg er tit uforstående overfor folks budget "Du får ikke altid hvad du betaler for" Kunne være min holdning Der nævnes intet om signalkilde her Efter min mening vigtigt, idet intet led længere ind i kæden kan forbedre et evt. middelmådigt signal, snarere tværtimd kan man risikere at det bliver nådesløst afsløret.

Så måske behøver du ikke bruge 20K på højtalere, måske split beløbet 50/50 på kilde/speakers ? Når alt dette er nævnt ville jeg ti gange heller have de nævnte Special fourty end nogen SA overhovedet. Men det er en personlig mening, heldigvis er smag og behag forskellig.

Anden vigtig information, skal de være med port ? Og foran eller bagpå ? Ret vigtig idet du sjældent kan nærme dig bagvæggen med højtalere som har port bag, mange såkaldt highend speakers af idag kræver desværre placering langt ude i rummet, helt tosset i min bog fordi mange spiller i mindre rum. Som jeg ser det har du langt endnu



Kører lige nu Windows 10 Usb ud usb A til B kabel, til min Rotel Ra1592. Højttalerkabler er noname 2,5mm så vidt jeg husker, og ellers så kører jeg primært flac music, og Tidal Master stream, og almindelige websurfing bla Youtube. Så jeg har sparet på kabler, men synes stadigvæk at jeg har gode kabler, MEN måske jeg finder lidt penge frem til opgradering af højttalerkablerne hvis jeg kan høre en forskel. Terminerede kabler vil nok koste 5-10x meterprisen af mine nuværende, og det kan nok være svært at retfærdiggøre normalt.

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 26 April 2018 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun tænke på en højttaler type. Jeg har hørt mange af dem der er forslået her,det er de poppede højttaler der tit sælges
pga markedsføring, nogle er ok andre helt forfærdelige, især dem med bånddiskanter, det er meter varer ligesom grøn Tuborg.
Hvis du ønsket højttaler med den mest naturlige klang på instrumenter, stemmer og klaver, hvilke der er det mest krævende at
gengive skal du søge højttaler i BBC segmentet. I sær de små LS3/5 modeller er fremragende i denne disciplin. Gå efter dem der
er licensproduceret efter BBC specifikationer. Stirling, Rogers, Harbeth eller den fremragende Graham Chartwell LS 3/5 som
redaktionen her på HIFI4ALL har test. Spring de andre mærker over som man alligevel ikke bliver tilfreds med i længden. De har
en wow effekt i starten men efter et stykke tid søger man alligevel videre. Højttaler i BBC segmentet er for mange en
sluthøjttaler ( her tænkes der på dit budget) efter mange års søgen.
Ud og lyt og lån med hjem, så det kan prøves af på eget system.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 26 April 2018 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Nu har du spurgt til en højttaler og du er på et budget på max. 20 kkr. Men taler vi mest mulig lyd for pengene så ville jeg helt klart smide en SOtM SMs-
200 eller en MicroRendu ind mellem PC og forstærker. Det er de bedste 4.000 kr jeg har ofret på mit anlæg. Lydkvaliteten tager et kvantespring som slet
og ret skal opleves.

Dernæst kan du se dig om efter højttalere

Kabler kommer længere nede på listen.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
HCC
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Lydcentrum

Bruger siden: 25 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 26 April 2018 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

OleOle skrev:
Jeg kender dem fra Tyskland, fra private, fra messer m.v.

Som tidligere importør/forhandler, er det naturligt at du har en (overdreven) forkærlighed for dem. Jeg giver i øvrigt ikke ret meget for tyske tests.

Men nej, de falder slet ikke i min smag - p.g.a. tyskerlyd. Og lad nu være med at tale ned til andre, og tro at du aner en kæft om, hvilke forudsætninger andre har, for at udtale sig..


Det jeg ikke forstår er hvad du mener med tyskerlyd, om produkter der roses verden over, og som jeg giver eksempler på via de tests, både fra USA og hjemlandet plus Lydogbillede test. Lyd har vi hver især en opfattelse af, og personligt kan jeg ikke udstå den analytiske lyd de dyre modeller fra Audiovector skriger ud.

Til top Vis HCC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HCC
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 26 April 2018 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Hold da op, der er nogen som er ivrige


For 20.000 kan du faktisk få et par brugte B&W 805 Nautilus (ikke at forveksle med matrix)...
Og så har du stadig 10.000 tilbage...

Dén højtaler er i stand til at få et klaver til at lyde som, netop, et klaver...
Spiser det meste andet til morgenmad..
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 26 April 2018 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

HCC skrev:
...og personligt kan jeg ikke udstå den analytiske lyd de dyre modeller fra Audiovector skriger ud.

HCC... en ting er, at du går lidt i selvsving over Canton - fair nok, men hold bare dit korstog for dig selv. Velment reklame er alligevel heller ikke tilladt i forummet!

Og vedr. Audiovector, så burde du give dem et lyt... der er vist sket meget siden du har lyttet til dem. Jeg skal heller ikke føre korstog, men når man udtaler sig så skråsikkert om noget, som ikke er korrekt, så skal det rettes



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 26 April 2018 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Nu har du spurgt til en højttaler og du er på et budget på max. 20 kkr. Men taler vi mest mulig lyd for pengene så ville jeg helt klart smide en SOtM SMs-
200 eller en MicroRendu ind mellem PC og forstærker. Det er de bedste 4.000 kr jeg har ofret på mit anlæg. Lydkvaliteten tager et kvantespring som slet
og ret skal opleves.

Dernæst kan du se dig om efter højttalere

Kabler kommer længere nede på listen.


Beklager - rummet og højttalerne er det vigtigste. Og desuden har jeg aldrig oplevet eller hørt fra andre at MicroRendue kan noget som helst. Jeg kan ingen beviser finder, hverken teknisk eller praktisk, for at MicroRendu gør nogen forskel på nogen måde. En simpel Digi One fra Allo til ca 1500kr gør det lige så godt - selv på ekstremt dyrt grej. Så den gode gamle grundregel om at vægte højttalerne og rummet højest, holder stadig - indtil at det modsatte er bevist - videnskabeligt med reele data og ikke personlige holdninger og følelser
De fleste små højttalere, som lyder godt - har ganske grundlæggende og helt velkendte beviselige forklaringer bag deres succes - intet magisk. Derfor kan man lige så godt benytte sig af den viden, der allerede foreligger i tonsvis 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 26 April 2018 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
Hold da op, der er nogen som er ivrige


For 20.000 kan du faktisk få et par brugte B&W 805 Nautilus (ikke at forveksle med matrix)...
Og så har du stadig 10.000 tilbage...

Dén højtaler er i stand til at få et klaver til at lyde som, netop, et klaver...
Spiser det meste andet til morgenmad..


Der er vi nok meget uenige. Som musiker har jeg svært ved at genkende klangen fra et klaver gengivet på et sæt B&W 805
N og B&W højttaler som helhed. Netop denne disciplin behersker de ikke.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 26 April 2018 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

44nitram...

Ja helt klart uenige...
Nu er jeg heldigvis langt fra den eneste som anerkender deres naturlige gengivelse.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 26 April 2018 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Det er de færreste højttaler der kan gengive stemmer og klaver naturligt uanset pris.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 27 April 2018 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Vidste du at B&W faktisk var blandt de første producenter som stillede op til demo med live-musikere, kontra optagelse afspillet via højtalere? Det gør man bare ikke hvis det ikke spiller rigtig godt...
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 27 April 2018 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Som hr.44 er inde på, så prøv at finde et sæt brugte Harbeth SHL5

__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 27 April 2018 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Det vil være et godt valg, hvis der ønskes en så naturlig klang på instrumenter eller stemmer. Der er også Stirling der har en SB 88 model og Graham Chartwell der har nogle tilsvarende modeller.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 27 April 2018 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Tyder på, at tråstarter har en Rotel at gå ud fra. Så er det bare at høre sig frem derhjemme. Gid det var mig som kunne købe et sæt 2-vejs til 20 kg. Der er rigtig mange gode bud. Det SA du nævner et vel nogle af dem. Lån dem med hjem og lyt?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 27 April 2018 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Rajmando!

Som du selv er inde på i starten, kan du også se på Dali. De kan selv komme ind ad døren, hvis du er syg. Med returret.
Nogle mener nok, at Dali ikke er "fint nok". Efter min mening får du her rigtig meget for pengene. Evt. brugt.
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 27 April 2018 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg slettet en del indlæg med personligt fnidder. Hvis I ikke har input til trådstarter, så undlad venligst at skrive noget, hvis det ikke gøres uden, at hælde galde ud!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
HCC
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Lydcentrum

Bruger siden: 25 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 28 April 2018 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Til 14.600,- for et sæt vil jeg vil næsten gå så langt, som at kalde disse højtalere et røverkøb. Du skal op i en helt anden prisklasse for at opleve lyd som fra disse Vento 807. Jeg har ganske enkelt kun godt at sige om disse højtalere. Jeg ser frem til at lytte til flere modeller fra Canton.

Og sådan er det jo stadig ang. lyd pr. kr. Korstog eller ej, så er hver 5. eller 6. højttaler i verden en der står Canton på, bare ikke i DK......jantelovens land. Men der findes da andre højttalere der lyder rigtig godt. Men er de ligeså medrivende? Ja jeg har selv haft nogle med Heil AMT, men den ægte med 8" membran der er foldet. Ikke den lille pressede.....
Til top Vis HCC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HCC
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes