Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye højtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LP-Begynder
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 03 Maj 2018 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

I mit lydsetup nedenfor, syntes jeg lyden fra højtalerene mangler mere bas/dybde. Det er lidt som om diskanten tager over i lydbilledet. Da min forstærker ikke kan justeres, vil jeg mene der kun er løsningen at købe andre højtalere? Men hvilken højtalere vil mon passe til mit behov?

Jeg har følgende setup:
Højtalere: B&W DM601 S3
Forstærker: Rega Brio R
Pladeafspiller: Rega RP1 (2015) - Pickup Rega Carbon


Til top Vis LP-Begynder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LP-Begynder
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 03 Maj 2018 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Hvordan er rummet dit anlæg står i? Hvis det er et "levende" rum (mange vinduer, klinker på gulvet) så hjælper nye højttalere ikke ret meget.

Du kan tjekke din akustik ved at klappe i hænderne og lytte efter hvor hurtigt lyden dør.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 03 Maj 2018 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke erfaring med LP, men jeg ved at RIAA'en spiller en vigtig rolle for bassen i musikken. Har du overvejet at en anden RIAA måske kunne hjælpe på det?

Ellers kan du lege med højttalerplacering og lytteposition. Jo tættere du sider op ad væggen, jo mere bas vil du høre. Du kan også booste bassen ved at stille højttalerne
tættere på bagvæggen og sidevæggene. Hvis du i øvrigt har propper i basportene så prøv at tage dem ud.

Ellers skal du huske at større højttalere for det meste kræver flere kræfter, hvis du gerne vil have kontrol over bassen i helhed. Da jeg gik fra stander til gulv, lød bassen
virkelig skidt, den var for sløv og rungende. Der hjalp det gevaldigt på det med en større forstærker.

M.v.h.
Nicolai
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
HCC
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Lydcentrum

Bruger siden: 25 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 03 Maj 2018 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Hvis man googler de B&W, så er det det første der popper op..... ingen bund.
Så det er ikke anlægget der fejler noget umiddelbart.
Rummet kan være en "bas-sluger", men igen, så er der andre der har samme problem med de højttalere.
Til top Vis HCC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HCC
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 03 Maj 2018 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Det er jo begrænset hvor meget bas sådan en 601ér kan give. Det er jo ikke en stor og dyr konstruktion. Dog ikke uden charme til
pengene. Du kunne prøve en aktiv sub eller en større, nyere model. Nogle af de nyere modeller i den størrelse fra B&W spiller med
mere slam i bassen. Suns til hifi deler vandene, men opstillet optimalt, og gerne 2, giver de fin bas. Start evt. med én. Eller igen
opgraderer dine højtalere. Lyt og du skal finde!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 03 Maj 2018 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv skiftet højtalere for nogle måneder siden fra Dali Ikon 6 til JBL LS 80. Hvis du skifter som jeg selv har gjort mangler du
hverken bas eller dybde. Men du må ud og lytte, tag foretrukken musik med og hør en stribe højtalere hos forskellige forhandlere, for det
er dine ører der skal vælge.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 04 Maj 2018 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke Regas egne højttaler, de er afstemt til de andre Rega produkter. Så er der max udnyttelse af forstærker og højttaler.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 04 Maj 2018 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

LP-Begynder skrev:
 Hej Alle

I mit lydsetup nedenfor, syntes jeg lyden fra højtalerene mangler mere bas/dybde. Det er lidt som om diskanten tager over i lydbilledet. Da min forstærker ikke kan justeres, vil jeg mene der kun er løsningen at købe andre højtalere? Men hvilken højtalere vil mon passe til mit behov?Jeg har følgende setup:

Højtalere: B&W DM601 S3
Forstærker: Rega Brio R
Pladeafspiller: Rega RP1 (2015)
Pickup Rega Carbon



Det lyder som der er et eller andet galt med dit setup. Jeg er ikke fan af B&W højtalere men ligefrem diskant kanoner er de nok ikke. Din pickup er ikke verdens mest opløste så kanske lidt grovkornet men meget dynamisk. Forstærkeren er fin men ikke noget kraftværk hvis du har tendens til at spille højt eller i stort rum?

Mit forslag er flg: Sørg for at pladepiller er i vater, gerne på en væghylde eller isoleret lidt og check nåletryk. Køb en ny Audio Technica nåle-forpart AT91NR, den er bedre end plastic nålen som Carbon er født med og koster ingen formue, ret nemt at udskifte, skal spilles til en 10-20 timer. Anskaf evt Rega's eget højtalerkabel med gode lodninger på bananstik, fint kabel til sådan et setup.

Anskaf et sæt Rega højtalere, måske RS3 eller de ældre Ela, disse er nemme at drive og fylder ofte lidt i bunden, går tæt på bagvæg og koster ikke nødvendigvis en formue, faktisk er Ela et fantastisk køb idet den er transmissionline, lad dig ikke skræmme af alderen. Kan du finde et sæt Royd Minstrel så er det sagen efter min mening en fantastisk højtaler håndlavet i UK i 90'erne, de hænger ikke på træerne mere, super engagerende lyd med forbløffende bas-formåen. De små Rega R/RS 1 er også fine men bedst i mindre rum, jeg solgte min Brio/R1 til en fyr der blev meget meget glad, det spillede bare. Samlet set ikke et anlæg du kan imponere boom vennerne med men ren musik nydelse til små penge.

Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes