Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Alternativ til 2-vejs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 694
Sendt: 07 Maj 2018 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Fint Mikkel G. Låner en lille sub en af dagene.

__________________
"There's no substitute for experience".
Til top Vis Jan Eskildsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Eskildsen Besøg Jan Eskildsen's Websted
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 07 Maj 2018 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jans kabinetter kan jo IKKE udbores for at få plads til større membran. Ergo, - en sub er løsningen. Om den skal fylde 40 liter
eller et køleskab, må reelt være op til trådstarter.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 694
Sendt: 07 Maj 2018 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Låner også en anden forstærker. Men regner med at beholde mine Montana.


__________________
"There's no substitute for experience".
Til top Vis Jan Eskildsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Eskildsen Besøg Jan Eskildsen's Websted
 
HCC
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Lydcentrum

Bruger siden: 25 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 07 Maj 2018 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige tilføje at jeg er meget meget glad for min sub også.......Velodyne er prøvet, også med 2 stk. Dårligt i forhold til min daværende KEF AV1.
B&W til ca 17000 kr., var også lidt træls, men da ramte Sunfire True Sub 12 EQ noget bedre plet.
Men kongen, med meget langt ned til de andre, TEUFEL SW 12000 M med kælenavnet "Uncle Doc".
Der er ingen BOOOM BOOOM, med mindre optagelsen har sådanne toner indbygget.
Den fylder dog lidt, se google
Så hvis der er nogen der er glade for subs, eller et bestemt højttalermærke, så er det vel fordi de personer har prøvet en masse grej, og har været ude i
den rigtige verden, for at høre hvordan det lyder der også.......
Og stadig er de påståelige (sådan en som mig bla), og kald det korstog, eller hvad ved jeg, men der er vel forholdvis fri skriverum her, så længe der er
ordentlig tone, gode forslag, og ingen personangreb.

Trådstarter er nødt til at prøve minimum 4 subs eller flere, da de interagerer med rummet i meget forskellig grad, da der er flere typer bla. downfire,
basrefleks, open baffle, indbygget med port, transmissonline, med slavebas mm.
Til top Vis HCC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HCC
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 09 Maj 2018 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

@Mikkel

Ja jeg ved godt at jeg holder lidt hårdt på at man bør eller kunne benytte en subwoofer med stor fordel. Især fordi jeg finder det lidt trivielt at opleve det ene sæt højttalere efter det andet - uanset pris - som ikke rigtig håndtere problemet med bassen i de fleste lytterum. Det er efterhånden med stor bevisførelse, stadfæstet at man er nød til at løse et akustikproblem med akustiske hjælpemidler og ikke elektriske.

Dvs at hvis man forsøger at rette bassen med en DSP, så kan det kun lade sig gøre i ET punkt. Hvorimod når man benytter sig af flere baskilder, flere forskellige steder, så udnytter man både akustikken og fordelen i at jævne belastningen ud og får samtidig en jævn bas i hele lytterummet og ikke kun i sweetspot. Jeg vil mene at stort set alle subwoofer kan bruges, uanset størrelse, type og udformning, så længe man tager dens fordele og ulemper i betragtning til det givne formål.

Selvfølgelig giver jeg dig ret i at der er en trend, som peger i retning af små kabinetter, som i kraft af DSP og kraftige enheder, er i stand til at levere en eller anden form for bas - der til tider slet ikke lyder godt. Men subwoofere er jo sådan set bare en basenhed i et separat kabinet, som man kan placere langt bedre med hensynstagen til akustikken, end selve højttaleren, som jo gerne skal stå optimalt til at gengive et stereobillede.

Bemærk endelig at jeg på ingen måde opfinder noget selv - men blot forsøger at kaste lyset hen på dem, der i årevis har knoklet med at opnå god bas og nu rent faktisk gør det med stor succes - gang på gang. Lyngdorf gør - på sin måde. Boman gør det - på sin måde. Earl Geddes gør det - på sin måde. Jeg gør det lidt på min egen måde også. Men fælles for os alle, er efter min mening, at vi alle udnytter at subwoofere kan noget, som en normal højttaler ikke kan - hvis den bruges rigtigt og kombineres med det eksisterende system på en fornuftig måde.

Nogle vil mene at det er en dårlig løsning. Men jeg vil påstå - med teori og praksis i baghånden - at fordelene snildt overgår evt ulemper. Læs evt dette whitepaper - som giver en fin forklaring på hvordan subwoofere kan have et stort potentiale i et normalt lytterum:

http://www.gedlee.com/Papers/multiple%20subs.pdf

Jeg har snart prøvet multi-sub princippet så mange gange i så mange forskellige setups - at jeg næsten vil vædde med at jeg kan få det til at lykkedes i de fleste systemer - så effektivt og systematisk er princippet.

Og der er jo ikke noget magisk ved det. Man ser bare lytterummet, som en resonanskasse og lige som med opstilling af fronthøjttalerne, så de laver mindst muligt "ballade", så benytter man blot subwoofer til at udjævne hinandens ulemper - hvilket kun er muligt, fordi vi er oppe på en bølgelængde, som reflektere mange gange i rummet, før vi kan opfatte den. Teknik, psykoakustk og videnskab - hånd i hånd

Så trådstarter kunne sådan set klare sig med et par små subs på måske 20 liter og med en 8". Til sidste Julefrokost brugte vi et sæt Buchard som subwoofere i et lytterum på omkring 100kvm. Vi kunne selvfølgelig ikke spille højt, men 2 fornuftigt placerede bas-kilder, retter gevaldigt op på frekvensgangen og gav sammen med de 2 fronthøjttalere, en langt bedre musikoplevelse.

Så jeg forsøgte faktisk at komme med et relevant forslag, som er bakket op af reel erfaring og anerkendt teori og naturlove

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 09 Maj 2018 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor, jeg stiller ikke spørgsmål ved, om det virker... for det gør det absolut! Men det er måske ikke den mest indretningsvenlige løsning, med 3-4 jævnt store subs i stuen

Bas er noget af det sværeste, at rette op på i et rum, alene pga. de lange fysiske bølgelængder bas har. Bas-traps fylder ofte som et køleskab for, at være effekttive.

Jeg oplevede faktisk en sjov løsning fra Peter Holstein/Holfi engang, hvor han havde monteret en almindelig basenhed i et mindre reflekskabinet. Enhedens membran var så vægtmæssigt tilpasset et bestemt toneområde a la en slavebas, og samtidig var enhedens spole "kortsluttet" med en kondensator og en drejemodstand, så man kunne fintune hvilken frekvens enheden skulle passe til. Og på den måde absorberede den bassen i et bestemt område, og gjorde det ret effekttivt!

Og det er jo i princippet det samme du gør med dine subs, så de modvirker bas hvor der er for meget, og hjælper hvor der er for lidt... så ingen trylleri i det



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes