Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Audiolab 8000x7 brokoblet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 13 Maj 2018 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg bruger Audiolab x7, og kører brokoblet til min sub, som er en artcoustic diablo sub, med 2 stk 10” enheder. Men den er opgivet til 4 ohm.

Er her nogle som kender Audiolab godt og ved om det er lige hårdt nok for den. Andre effektforstærkere fra Audiolab bliver stort ser ikke varme, men det gør x7. Men det gør den også selv om jeg ikke køre brokoblet. Men om den er varmere brokoblet har jeg svært ved at vurdere.

De plejer at kunne klare høje strømtræk, men er ikke så kendt med x7, da jeg har købt den for ikke længe siden. Artcoustic ved jeg er tunge... men det plejer Audiolab ikke at have problemer med. Alle hints og råd er velkomne.

Alternativt kan jeg slå brokoblingen fra, og have niveauet fra min processor. Men det ville være rart med lidt ekstra power i reserve. Men måske det er for optimistisk. En anden tanke er at koble de 2 basser på hver sin kanal, men det kræver jeg skille dem ad, og wire om. Pt. ved jeg ikke hvordan filter i sub er koblet, så det er ikke sikkert det er en mulighed..



__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 13 Maj 2018 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Brokobling af en stereoforstærker belastet med 4 Ohms impedans svarer til at belaste hvert udgangstrin med 2 Ohm!!
Det kræver at udgangstrinnet kan håndtere FIRE gange så stor strømstyrke, som belastet med en 8 Ohms højttaler.
Med blot to udgangstransistorer i hver udgang på din forstærker er der ikke noget, som indikerer stor strømkapacitet.
Det er naturligvis dejligt at have masser af spændingssving, som du får med brokobling. Den dobbelte spænding.
Men kan udgangstrinnet ikke levere tilsvarende strøm bliver du i virkeligheden dårligere stillet.
Ideen med at lade hver forstærker trække sin egen basenhed er derimod en glimrenðe ide, hvis det er muligt.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 13 Maj 2018 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Ok. Jeg har ikke set indmaden, så jeg ved ikke præcis hvordan udgangstrin er opbygget. Men nogle af de ældre Audiolab siges at
kunne gå helt ned til 1 ohm... men om det holder i praksis tør jeg ikke sige. Jeg må hellere finde ud af hvordan den sub er koblet

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 13 Maj 2018 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Du kan heller ikke se noget som helst om strømkapacitet ved at "kigge ned i kassen". Men diagram og komponentdata hjælper.
Forstærkeren er monteret med ET sæt SANKEN transistorer med 17 ampere maksimal strømkapacitet.
Med 42 Volt forsyningsspænding og en fornuftig sikkerhedsmargin ligger brokobling med 4 Ohm belastning ikke lige til højrebenet.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 13 Maj 2018 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede lige uden brokobling. Så mistede den helt pusten. Så hævede jeg output med 2,5 dB.... og så slår effektforstærker
fra, ved samme volumeindstilling, som jeg før kunne spille med, mens den var brokoblet.. samme stykke musik... mærkeligt. Så
nu vil jeg skille sub af. Selv om jeg ender med ikke at kan bruge det filter som er sub, så skære Audiolab 24dB / oktav, så det er
stejlere end det indbyggede filter i sub, så tror det skal prøves.

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 13 Maj 2018 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Det blev denne søndags projekt. Ombygning af artcoustic sub.... nu kan den kører bi-amping. Og hold da magle... nu er der
smæk på.... faktisk lidt for meget, så nu har jeg måtte dæmpe den, næsten 5 dB, ifht. da den ikke var brokoblet. Første indtryk
er at hele mit setup spiller bedre sammen nu... tænker det var en fordel, at koble filter fra i sub, så det er processor, som 100%
tager sig fordelingen. Så det blev en god søndag :)

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 13 Maj 2018 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 307
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

jeg ville godt nok ikke brokoble audiolaben. jeg har selv haft samme effekt som trak mine MK Sound S150 5 kanaler, højttalerne køre i 4 ohm, men
audiolaben blev varm og mistede flere gange pusten. Audiolab 8000x7 spiller utrolig godt med højttaler som ikke er særlig krævende, men med
krævende højttaler tilsluttet, ja så mangler den simpelhen strøm.

__________________
Mvh.

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

henrikn skrev:
Det blev denne søndags projekt. Ombygning af artcoustic sub.... nu kan den kører bi-amping. Og hold da magle... nu er der
smæk på.... faktisk lidt for meget, så nu har jeg måtte dæmpe den, næsten 5 dB, ifht. da den ikke var brokoblet. Første indtryk
er at hele mit setup spiller bedre sammen nu... tænker det var en fordel, at koble filter fra i sub, så det er processor, som 100%
tager sig fordelingen. Så det blev en god søndag :)


Så du har koblet et passivt filter fra i subben og tilsluttet din forstærkere direkte til enhederne?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Ja. Kun aktivt filter, og så en kanal til hver enhed. Jeg skærer ved 60 Hz


__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Udover sub, så er det kun baghøjttalere der er koblet til denne forstærker. Front og center er fordelt på andre effektforstærkere.
En pr. kanal

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 307
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Det er muligt at det kun er Subs og bagkanler som er tilsluttet Audiolab effekten, men så har den stadig ikke power nok hvis dine Subs er effekt sulten.

Jeg oplevede at alt dynamik forsvandt når jeg gav gas på mine mk Sound s150 da jeg havde Audiolab effekten

__________________
Mvh.

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Som jeg skrev længere oppe, så gjorde dette hele forskellen. Dels er køre jeg ikke længere brokoblet, samt en enhed pr. kanal.
Enheder sad parallelt, så impedans er hævet og frakoblet det passive filter. Forforstærker har jeg sat til 60Hz 24dB/okt.
Tidligere havde jeg skæringsfrekvens ved 80Hz.

Det er blevet er blevet en helt anden sub., som har kraft nok til mit brug. Mangler ikke umiddelbart dynamik.


__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes