Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 03:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Præcis subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 06 Juli 2018 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Digital_thor.
Jeg fornemmer på dine indlæg, dine fire subber, er placeret i hvert sit hjørne.
De placeringer havde du jo ikke haft brug for måle dig til. Det er den logiske opstilling og garanteret stedet flertallet ville starte med
placere sine fire subber.
Hurdlerne du beskriver med stress, sult, træthed og måske "dårlig" lyd som følge af det, vil jo altid være der, uanset hvor præcis en
opstilling du har målt dig frem til. .

JBLPro.
Hurdlen med måleudstyret er, du lægger ansvaret for din lyd i "hænderne" (nok snarer knapperne ) på måleudstyret, og får IKKE
gjort de erfaringer, ren lyttemæssig tilgang giver.

Jeg er da udmærket klar over det hobbymæssige i have måleudstyr, og nogen behersker måleudstyr til det yderste, og kan den vej skabe
lyden de bedst kan lide, lyden måleudstyret angiver som den "præcise".
Man kunne måske ligefrem forstille sig, det over tid vokser til, have en robot siddende i lyttepositionen mens man selv vasker op og
passer børn . (ha-ha)

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 06 Juli 2018 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Hehe Enig og prøv at tage på musikkonservatoriet og lyt til afgangseksamen så kan du let høre hvorfor nogle får højere karakter end andre de er bare bedre musikere og sådanne vil jeg gerne lytte hjemme. Så jeg går efter den placering og opsætning af SUB som bringer det bedste frem i musikerne / musikken.

Hilsen Jonas Bojer

Jeg har heller aldrig hørt om kapelmester, der måtte have måleinstrumenter til hjælp, for finde rigtige placering af de enkelte musikere. Men for det ikke skal fremstå som mobning, vil jeg da gerne erkende, nogen bare behersker det der med målinger. men man havde også god lyd i "gamle dage", dengang måleudstyr var til værkstedsbrug, og ikke et nyt "must" i privaten.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 651
Sendt: 06 Juli 2018 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Nils, jeg kan ikke finde ud af om du er modstander fordi du reelt mener, at man opnår bedre resultat ved kun at bruge ørene eller om du bare er ærgerlig over, at der er kommet en "ny" metode ind som ikke indeholder helt så meget "søndagshygge med at prøve sig lidt frem hist og her".

Vil endnu engang understrege, at jeg på intet tidspunkt har sagt at man kommer i mål med målinger alene. Man skal forstå dem, man skal lytte, man skal prøve forskellige ting og man skal bestemt gøre sig erfaringer.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 06 Juli 2018 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Nok lidt af hver.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 06 Juli 2018 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Digital_thor.
Jeg fornemmer på dine indlæg, dine fire subber, er placeret i hvert sit hjørne. De placeringer havde du jo ikke haft brug for måle dig til. Det er den logiske opstilling og garanteret stedet flertallet ville starte med placere sine fire subber. Hurdlerne du beskriver med stress, sult, træthed og måske "dårlig" lyd som følge af det, vil jo altid være der, uanset hvor præcis en opstilling du har målt dig frem til.  


Arh - ikke helt. Jeg refererede til at man jo netop let bliver vildledt i relation til at justere noget med ørerne, fordi vores sanser er styret af vores følelser og kroppens tilstand. Så derfor har jeg, som JBLpro, den holdning at man må ty til måleudstyr, der jo netop ikke har følelser.

Mine subwoofere er netop ikke placeret i hvert hjørne, da jeg så ville anslå omtrent de samme modes i rummet. Mine er placeret asymmetrisk, så de netop anslår forskellige modes og derfor tilsammen udgør en samlet og mere jævnt basrespons.
Og jeg både lytter, måler og eksperimentere
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 06 Juli 2018 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Digital_thor: Jeg er meget enig med dig og er generelt stor fan af Toole (Jeg har købt de højttalere han til slut i videoen beskriver som den perfekte højttaler )

@Nils: Du stiller det op ift. at man med måleudstyr slet ikke bruger ørene - det er jo forkert. Målingerne handler om, at fjerne ubekendte. Få systemet til et kendt stadie hvor man har viden og kontrol om hvad der sker og hvordan tingene opfører sig. Det er et samspil mellem tolkning af målinger og tilhørende lyttetests som giver det gode resultat.

Bojer stoler blindt på en Auto-EQ som ikke "efterprøver" de ting den gør ved lyden - og antager, at software har styr på fase på højttaler og subwoofer (selvom den ikke kender subwooferens eventuelle delay. Subs har indbygget DSP som giver forsinkelse og simpel afstandsmåling for at vurdere delay er værdiløs). Jeg vil da hellere stole blindt på en måling jeg foretager med få ubekendte end software som kun baserer sit output på simulationer.


Om jeg stoler blindt på målinger og simuleringer vil jeg nu ikke mene. Hvis du ser på kurverne jeg har delt vil du se jeg har lavet en user justering. Lyd er bølger og rent fysik og programmet foreslår nogle ændringer og dem kan man så justere lidt mere på. kun et sted lavede jeg en lille manuelt justering fordi det lød bedre samt melodilinjen var lettere at følge.

Jeg bruger ikke subens interne DSP det tror jeg ikke på virker lige så godt som Linn softwaren. Derfor vil jeg kun have subs hvor man kan bypas sub suftwaren.

Kan du foreslå en sub 15 tommer+ i et lukket kabinet ?

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 07 Juli 2018 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Måske du skal have fat i, en servostyret sub? Skulle være noget af det bedste? Paradigme har lavet én andre også....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 651
Sendt: 07 Juli 2018 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Tror det er meningsløst at vade mere rundt i fremgangsmåden - at nogle blander musikkonservatoriet og bedømmelse af musikere ind i
teorien om akustik i små rum, mener jeg er the silver bullet ift hvem der har fat i den lange ende :)

Konkret anbefaling: Godt nok ikke 15", men Dynaudio synes jeg laver fornuftige subs.

Jeg har dog på fornemmelsen, at tråden blev oprettet med dét formål at konkludere, at Linn højttalerne er perfekte og det kun bliver værre
at at tilføje en subwoofer. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl - ser frem til konklusionen :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 07 Juli 2018 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
....Jeg har dog på fornemmelsen, at tråden blev oprettet med dét formål at konkludere, at Linn højttalerne er perfekte
og det kun bliver værre at at tilføje en subwoofer. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl - ser frem til konklusionen :)


Det tror jeg du gør - personligt tabte jeg lysten lidt til at følge tråden allerede på første indlæg : "Mit anlæg bliver benyttet til Musik af
alle stilarter, film, youtube, netflix....... altså alt. "

I min verden er en subwoofer ikke noget man lytter til - den træder bare til, når der er noget programmateriale dernede hvor ens
højttalere forekommer håbløse -   og hvornår vil en højttaler med 2 x 8" aktive basser egentligt være håbløs.

I forvejen har et "anlæg" jo den håbløse opgave , at få tingene til at lyde som man er et helt andet sted, om man anvender sine ører,
eller en kombination af ører, sund fornuft og måleudstyr må jo være op til "konstruktøren" selv.

Det kan jo så være man skal gøre mere ud af rummet der spilles i, end kæmpe mod det ??



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 212
Sendt: 08 Juli 2018 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Hvis man kigger på det billede der er lagt op, så kan man se at
software trækker rigtig meget fra i det dybe register.

Så føler man at man mangler bund, og vil så have en subwoofer.

Det virker som om man ikke forstår tingene, hvorfor ikke blot lege lidt
med softwaren og tilføj lidt i bunden igen, så er der sikkert slet ikke
brug for en sub.
Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 08 Juli 2018 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Subwoofere er ikke nødvendigvis til at for at spille højere eller dybere, men lige så meget til at jævne frekvensresponsen ud og omgås de typiske akustiske problemer, som alle har, med alle normale højttalere - se venligst videoen med Earl Geddes - det forklare rigtig meget af den teori, som der er størst konsensus omkring, blandt stort set alle dem, der har grundlagt det meste af det arbejde, som ligger bag moderne hifi.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 09 Juli 2018 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Mulan skrev:
Hvis man kigger på det billede der er lagt op, så kan man se at
software trækker rigtig meget fra i det dybe register.

Så føler man at man mangler bund, og vil så have en subwoofer.

Det virker som om man ikke forstår tingene, hvorfor ikke blot lege lidt
med softwaren og tilføj lidt i bunden igen, så er der sikkert slet ikke
brug for en sub.


Jeg mangler da ikke bund mine 4 stk. 8 tommer klare det godt. Det handler ikke om mængde og den roomgain du ser lige under 50Hz er der ikke noget subsonisk i. Jeg tester jo subs for at få en mere præcis subsonisk lyd og dertil dur kun en subwoofer i mine øre.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 09 Juli 2018 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Subwoofere er ikke nødvendigvis til at for at spille højere eller dybere, men lige så meget til at jævne frekvensresponsen ud og omgås de typiske akustiske problemer, som alle har, med alle normale højttalere - se venligst videoen med Earl Geddes - det forklare rigtig meget af den teori, som der er størst konsensus omkring, blandt stort set alle dem, der har grundlagt det meste af det arbejde, som ligger bag moderne hifi.


Og en korrekt opsat sub kan endda gøre det så godt at mellemtone og diskant kommer til at lyde bedre. Lidt som hvis lagkage bunden er god smager det oven på også bedre

JEg har bare hørt nogle mindre setups med sub hvor subben gjorde meget godt for hele musikken.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 09 Juli 2018 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
JBLPro skrev:
....Jeg har dog på fornemmelsen, at tråden blev oprettet med dét formål at konkludere, at Linn højttalerne er perfekte og det kun bliver værre at at tilføje en subwoofer. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl - ser frem til konklusionen :)


Det tror jeg du gør - personligt tabte jeg lysten lidt til at følge tråden allerede på første indlæg : "Mit anlæg bliver benyttet til Musik af alle stilarter, film, youtube, netflix....... altså alt. "

I min verden er en subwoofer ikke noget man lytter til - den træder bare til, når der er noget programmateriale dernede hvor ens højttalere forekommer håbløse -   og hvornår vil en højttaler med 2 x 8" aktive basser egentligt være håbløs.

I forvejen har et "anlæg" jo den håbløse opgave , at få tingene til at lyde som man er et helt andet sted, om man anvender sine ører, eller en kombination af ører, sund fornuft og måleudstyr må jo være op til "konstruktøren" selv.

Det kan jo så være man skal gøre mere ud af rummet der spilles i, end kæmpe mod det ??


Hvad er der nu i vejen med at bruge sit anlæg til citat:

"Mit anlæg bliver benyttet til Musik af alle stilarter, film, youtube, netflix....... altså alt. "

Mit anlæg skal da helst køre hele tiden ellers er det da totalt TÅBELIGT at give så mange penge for grej hvis det ikke må bruges.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 09 Juli 2018 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Hvad er der nu i vejen med at bruge sit anlæg til citat: "Mit anlæg bliver benyttet til Musik af alle stilarter, film,
youtube, netflix....... altså alt. "


Intet som helst - jeg læste jo nok linien skrupforkert -   og fik derfor ikk efattet interesse for tråden i nævneværdigt omfang.

Med de skæve briller på - læste jeg stilarterne som film,youtube, netflix ..... Dohhh :)

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 09 Juli 2018 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
nils valla skrev:
Digital_thor. Jeg fornemmer på dine indlæg, dine fire subber, er placeret i hvert sit hjørne. De placeringer havde du jo ikke haft brug for måle dig til. Det er den logiske opstilling og garanteret stedet flertallet ville starte med placere sine fire subber. Hurdlerne du beskriver med stress, sult, træthed og måske "dårlig" lyd som følge af det, vil jo altid være der, uanset hvor præcis en opstilling du har målt dig frem til.  


Arh - ikke helt. Jeg refererede til at man jo netop let bliver vildledt i relation til at justere noget med ørerne, fordi vores sanser er styret af vores følelser og kroppens tilstand. Så derfor har jeg, som JBLpro, den holdning at man må ty til måleudstyr, der jo netop ikke har følelser.

Mine subwoofere er netop ikke placeret i hvert hjørne, da jeg så ville anslå omtrent de samme modes i rummet. Mine er placeret asymmetrisk, så de netop anslår forskellige modes og derfor tilsammen udgør en samlet og mere jævnt basrespons.
Og jeg både lytter, måler og eksperimentere  


YES! Det er sådan subberne skal placeres. Under 200 Hz er det rummet som bestemmer, og ikke alt muligt fikumdik. Der skal selvfølgelig også måles efter. Bruger man multi-subwoofer metoden, a la Earl Geddes, behøver man ingen 50K kroners mærke produkter, men bare nøjes med flere fornuftigt konstruerede subs.

mvh, Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 09 Juli 2018 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Kan du komme med nogle eksempler ? eller fortælle lidt mere omkring dit setup ?

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 10 Juli 2018 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Nils, jeg kan ikke finde ud af om du er modstander fordi du reelt mener, at man opnår bedre resultat ved kun at bruge ørene eller om du bare er ærgerlig over, at der er kommet en "ny" metode ind som ikke indeholder helt så meget "søndagshygge med at prøve sig lidt frem hist og her". Vil endnu engang understrege, at jeg på intet tidspunkt har sagt at man kommer i mål med målinger alene. Man skal forstå dem, man skal lytte, man skal prøve forskellige ting og man skal bestemt gøre sig erfaringer.


hej JBLpro.
Ja, vores skriverier er jo stadig lidt uforløst. Du skrev, lidt søndagshygge med at prøve sig frem hist og her.    ("Hygge er hele pointen med hifi.") (en god portion "hygge" må vel også kunne forventes, hvis man skal prøve sig med måleudstyr).

Trådens tittel "præcis sub", indskrænker vel i en hvis grad, hvor "problemer" kan være. Du skriver, man umuligt kan høre, "hvordan er fasen på dem omk.delefrekvensen". Men at du overhovedet begynder tænke i sub, kan jo netop være, fordi du GODT kunne høre udfasning i delefrekvensen.

For skære lidt ind i noget der sagtens kunne blive længere (ha-ha), Scenariet er, man køber ht, der af producent er målt på kryds og tværs. De mangle "bare" stilles op. Man prøver med lidt forskellig afstande til side- og bagvæg, lidt "toe-in", indtil ht lydder som noget man kan lide. Nu har man så reguleret for udfasninger (mindre varme) af de forskellige enheder. (lige så "let" som høre anden form for eq) Man lyttter, men syntes alligevel, der mangler noget output i bunden(udfasninger), hvorefter man beslutter sig for prøve med sub. (Hvis ikke man kan HØRE mangel på bas, udfasning i bunden, kan det være tegn på, der ingen nævnværdige er, og at ht klarer sig pænt uden ekstra tilskud i bunden.) Men vi forstiller os, der høres mangel på bund. (vi skriver om sub-området, 80-70hz og ned. Langsomme svingninger og reelt intet så som præcision. Præcisionen ligger højere op i frekvens, i et område som ht varetager, og som vi, i dette indlæg, HAR taget hånd om med placeringen af ht. (PS. back-then blev ht faktisk benævnt som "Sidehøjttaler", i konstellation med sub).

Nu sidder vi så med nogle (tænkte) faseproblemer, da ht ikke spiller så dybt, vi ved de kan og skal, med evt materiale. Vi tilslutter en sub og prøver nogle forskellige placeringer af subben. Og her kan jeg ikke forstille mig, nogen ikke er i stand til høre bunden bliver genoprettet, hvis de i første omgang var i stand til høre den blev udfaset.

Hvis man ser lidt firekantet på det, kan der være fire (i virkeligheden mange flere) steder, placere subben, Man kan f.eks placere sub, til venstre-, til højre- og midt for- bag lytte og midt imellem ht. Og nu kommer det, pointen (ha-ha, det tog din tid), hvis ikke man hører nogen forskel på subbens forskellige placeringer, er det da ren indbildning, hvis alligevel godt man hører det, efter have set på måleudstyret, den ene placering var bedre end de tre andre.

Men jeg syntes selvfølgelig ikke noget galt i bruge måleudstyr. Det kan gå ind under hvad du betegner som hygge, eller du måske ligefrem, kan føle dig bedre tilpas med viden om, nu står subben "rigtigt". Men jeg vil have lov til mene, hvis man støtter sig op ad "anden-person" (måleudstyret), risikerer man fratage sig selv chancen for erfare årsagen til hurdler. Ikke kun at høre de til stede, for det er jo det hele mit indlæg hviler på man kan, men mere det at høre og fornemme, hvad den efterfølgende aktive indsats gør ved lyden, og erfare hvordan man kommer videre fra der.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 478
Sendt: 10 Juli 2018 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er, efter mange installationer og kalibreringer af selvsamme, at både målinger og ørets indtryk er vigtige for det
endelige resultat - selvsagt med øret som den afgørende faktor!

__________________
Mvh

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 10 Juli 2018 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at det meste snart er sagt, som kunne være relevant i emnets sammenhæng.
Dog tillader jeg mig at skrive noget, som burde være logisk:
Følelser gør det interessant og spændende - men det vi høre er nu engang hovedsageligt en oplevelse. En måling, når den er udført inden for rimelighedens grænser - er beviselig og kan gentages igen og igen
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes