Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Præcis subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 23 Maj 2018 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Fornylig anskaffede jeg en BK 200DF sub fra England. Den opfyldte mit behov på kontor-anlægget hvor der ikke er meget plads i samspil med små stander-højtalere. Prisen var mere end acceptabel

Jeg hader bulder bas og foretrækker man lytter til musik og slet ikke fornemmer den udover det tilførte fundament i bunden og til lydbilledet, derfor vælger jeg at stille den meget lavt i delefrekvens og gain samt så langt som muligt væk fra væg/møblering, selvsagt er sidstnævnte svært i mindre rum.

Jeg er så tilfreds med den lille sub at jeg anskaffede en BK 400DF til mit stueanlæg, disse produkter er håndlavet i UK og første klasses kvalitet, jeg har tidligere prøvet ATC, Rega, Linn og Naim subs, og opfatter ikke disse som værende mege bedre, måske anderledes men meget dyrere for nogles vedkommende.

Det eneste minus jeg kan finde ved BK subs er deres website ikke er særlig god.
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 23 Maj 2018 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Jeg mener forresten at Dali Euphonia subwooferen benyttede 2 stk 12" xls enheder, men den har ikke specielt meget forstærker kraft når man tænker på
den mængde dsp der skal bruges.
Her kommer man meget længere med noget selvbyg.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 23 Maj 2018 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Der er ikke nogen 'præcis' subwoofer. Der er overdæmpet og underdæmpet og ind-i-mellem.
Altovervejende er det rummet som bestemmer lyden af en bashøjttaler, og problemerne her kan du fikse med en kombination af mange subwoofere,
dæmpning (vanskeligt) og DSP. Earl Geddes har forsket i det, så jeg anbefaler hans artikler.

Best,Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 23 Maj 2018 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Helt enig, men du får aldrig en præcis sub hvis afstemningen af subben ikke er rigtig til musik, lige meget hvor godt rummet er. Det er begge ting der skal være i orden.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 24 Maj 2018 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Til musik er det bedste jeg har hørt åben baffle. Det findes bare ikke kommercielt, så du må selv i gang med at bygge. Det er heldigvis ret nemt, for det er bare en plade med et hul i. Jeg har selv lavet et sæt 18" subs med Dayton RSS460HO-4 enheded, og de var fænomenale:




"Depends on what you want. Painting with a very broad brush here, but with dipole woofers, you'll give up that kick-in-the-chest bass pressurization that you get from monopole woofers, in exchange for better articulation and hearing more 'tone' in the bass guitars, hearing more differences across bass guitars in different songs, stuff like that (as corny as that sounds). I think both are side effects of how the bass interacts with the room differently. "

http://techtalk.parts-express.com/forum/tech-talk-forum/4151 5-so-why-don-t-people-go-with-open-baffle

Hvis det var mig, ville jeg købe Acoustic Elegance enheder som Jan Nielsen har gjort

"...Denne gang er det så dipoler, som det har været før. De kan noget specielt og kobler til rummet på en anden måde"

http://www.pladespilleren.dk/Hojttalere/Dipoles-2016-1.html

Se også hvad Tony Gee skriver

"Purely based on musicality, I would have chosen the U-frame"

http://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble%20Homemade %20Hifi_Serious%20Sub.pdf





Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 25 Maj 2018 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:
Jeg ved ikke hvad for nogle enheder Linn brugte til deres Majik 126,
men Peerless XLS er ikke den enhed der passer bedst til kabinettet,
undtagen man har muligheden for at anvende dsp.
Jeg ved heller ikke hvad for nogle subs der anvender XLS enheden.
Det er der måske en anden der ved?
Men har man en forstærker løsning med dsp, så har man mulighed
for at få en meget tør hurtig og dyb bas ved at bruge et stort kabinet i
forhold til det enheden har brug for, og så hæve niveauet i dybbassen
til man får en ret frekvens kurve sammen med et lavt Q.

Hvis du søger en færdig løsning med de egenskaber, så vil en lukket
sub være et godt bud- men ingen garanti.


Ja enig går nok først efter de lukkede ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 25 Maj 2018 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Morfar123 skrev:
Fornylig anskaffede jeg en BK 200DF sub fra England. Den opfyldte mit behov på kontor-anlægget hvor der ikke er
meget plads i samspil med små stander-højtalere. Prisen var mere end acceptabel Jeg hader bulder bas og foretrækker man lytter til musik
og slet ikke fornemmer den udover det tilførte fundament i bunden og til lydbilledet, derfor vælger jeg at stille den meget lavt i delefrekvens
og gain samt så langt som muligt væk fra væg/møblering, selvsagt er sidstnævnte svært i mindre rum. Jeg er så tilfreds med den lille sub at
jeg anskaffede en BK 400DF til mit stueanlæg, disse produkter er håndlavet i UK og første klasses kvalitet, jeg har tidligere prøvet ATC,
Rega, Linn og Naim subs, og opfatter ikke disse som værende mege bedre, måske anderledes men meget dyrere for nogles vedkommende.
Det eneste minus jeg kan finde ved BK subs er deres website ikke er særlig god.


Spændende lille SUB men mange skriver at det er forstærkerdelen de har sparet på, så jeg kigger lige lidt andre veje før jeg tester denne ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 25 Maj 2018 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:
Jeg mener forresten at Dali Euphonia subwooferen benyttede 2 stk 12" xls enheder, men den har ikke specielt meget forstærker kraft når man tænker på
den mængde dsp der skal bruges.
Her kommer man meget længere med noget selvbyg.


Måske men jeg har slet ikke råd til selvbyg ;( kun råd til at købe færdige produkter.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 25 Maj 2018 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:
Helt enig, men du får aldrig en præcis sub hvis afstemningen af subben ikke er rigtig til musik, lige meget hvor godt rummet er. Det er begge ting der skal være i orden.


Selvfølgelig skal subben bruges til musik alt lyd fra anlægget skal den jo bruges til. Ved godt at nogle film nørder ikke stiller helt samme høje krav til hvor præcis deres sub skal være til deres film men en præcis sub er jo også fantastisk til film.

Elsker Babydriver FANTASTISK musik i den film ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 25 Maj 2018 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Til musik er det bedste jeg har hørt åben baffle. Det findes bare ikke kommercielt, så du må selv i gang med at bygge. Det er heldigvis ret nemt, for det er bare en plade med et hul i. Jeg har selv lavet et sæt 18" subs med Dayton RSS460HO-4 enheded, og de var fænomenale:

"Depends on what you want. Painting with a very broad brush here, but with dipole woofers, you'll give up that kick-in-the-chest bass pressurization that you get from monopole woofers, in exchange for better articulation and hearing more 'tone' in the bass guitars, hearing more differences across bass guitars in different songs, stuff like that (as corny as that sounds). I think both are side effects of how the bass interacts with the room differently."

http://techtalk.parts-express.com/forum/tech-talk-forum/4151 5-so-why-don-t-people-go-with-open-baffle

Hvis det var mig, ville jeg købe Acoustic Elegance enheder som Jan Nielsen har gjort

"...Denne gang er det så dipoler, som det har været før. De kan noget specielt og kobler til rummet på en anden måde"
 
 
Se også hvad Tony Gee skriver "Purely based on musicality, I would have chosen the U-frame"
 


Hejsa Svend P er du stadig i HIFI live

Ser lækkert ud men desværre ligner alle dine links selvbyg og jeg har som før nævnt slet ikke råd til selvbyg.

Hilsen Jonas Bojer

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 25 Maj 2018 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Fair nok. Det var også kun hvis du var ude efter det ultimative (det var du da i gamle dage?), men jeg var ikke klar over der også var en budgetbegrænsning. Sådan en selvbyg sub løber hurtigt op i 4-5000 kr. Til min hjemmebio har jeg lavet subs til 6 gange så meget, så jeg regnede det ikke lige for noget. (Men jeg solgte dog Dayton'erne igen, da de bare var sat til mit TV, og jeg ser nærmest aldrig TV og så synes jeg det var lidt for mange penge at have stående i det
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 25 Maj 2018 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Vil godt give 100.000kr for en Subwoofer men hjemme ved mig er tid mere kostbart. Køber jeg en sub fra Dynaudio eller REL eller andre er der jo lagt mange 1000 timers arbejde, test og erfaringer ind i at bygge en sub. Skal jeg indhente det hjemme, samle, have test lab og have værksted osv bliver en hjemmebygget sub meget dyre end end heg køber. Det er derfor jeg ikke har råd til hjemme byg.

Har du hørt nogle gode færdige subs ?

Hørt nogle setups med 4 mindre billigere subs preforme bedre en en stor dyr sub noget du har leget med altså flere små end en stor?

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 25 Maj 2018 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kører pt med 4 10" subs, de står godt nok to og to, så det må
tælle som 2 subs, men jeg har en meget jævn bas uden room nodes i
sub bassen. Det eneste jeg har EQ'et efter er frekvens gangen. Ikke
for room nodes.
Det var ikke tilfældet da jeg kørte med 1 sub, godt nok i et andet
setup, men i samme rum og nogenlunde samme placering.
Så jeg er sikker på at to er bedre end 'en.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 25 Maj 2018 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Vil godt give 100.000kr for en Subwoofer men hjemme ved mig er tid
mere kostbart. Køber jeg en sub fra Dynaudio eller REL eller andre er der jo lagt mange 1000 timers arbejde, test og erfaringer ind i at bygge en sub. Skal jeg indhente det hjemme, samle, have test lab og have værksted osv bliver en hjemmebygget sub meget dyre end end heg køber. Det er derfor jeg ikke har råd til hjemme byg.

Har du hørt nogle gode færdige subs ?

Hørt nogle setups med 4 mindre billigere subs preforme bedre en en stor dyr sub noget du har leget med altså flere små end en stor?

Hilsen Jonas Bojer


Det tænkte jeg nok

Jeg vil også mene du skal derop for at kunne konkurrere med det vildeste selvbyg. Der fås eks. ikke færdige subs med så dyre og fine enheder som AuraSound NS18-992-4A

Du kunne jo betale en tømrer for at lave et kabinet, og så købe eks. en stor Crown forstærker. Så var du også kørende. Men hvis du køber 4 stk. af eks. Dynaudio eller JL Audios topmodeller, skal det nok også blive godt. Jeg går bare ikke op i færdige subs mere, så det er ikke noget jeg ved noget særligt om. 


Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 25 Maj 2018 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:
Jeg kører pt med 4 10" subs, de står godt nok to og to, så det må
tælle som 2 subs, men jeg har en meget jævn bas uden room nodes i
sub bassen. Det eneste jeg har EQ'et efter er frekvens gangen. Ikke
for room nodes.
Det var ikke tilfældet da jeg kørte med 1 sub, godt nok i et andet
setup, men i samme rum og nogenlunde samme placering.
Så jeg er sikker på at to er bedre end 'en.


Fedt de kan jo stavles ;O)

Det må testes ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 25 Maj 2018 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jonas bojer skrev:
Vil godt give 100.000kr for en Subwoofer men hjemme ved mig er tid mere kostbart. Køber jeg en sub fra Dynaudio eller REL eller andre er der jo lagt mange 1000 timers arbejde, test og erfaringer ind i at bygge en sub. Skal jeg indhente det hjemme, samle, have test lab og have værksted osv bliver en hjemmebygget sub meget dyre end end heg køber. Det er derfor jeg ikke har råd til hjemme byg. Har du hørt nogle gode færdige subs ? Hørt nogle setups med 4 mindre billigere subs preforme bedre en en stor dyr sub noget du har leget med altså flere små end en stor? Hilsen Jonas Bojer
Det tænkte jeg nok Jeg vil også mene du skal derop for at kunne konkurrere med det vildeste selvbyg. Der fås eks. ikke færdige subs med så dyre og fine enheder som AuraSound NS18-992-4ADu kunne jo betale en tømrer for at lave et kabinet, og så købe eks. en stor Crown forstærker. Så var du også kørende. Men hvis du køber 4 stk. af eks. Dynaudio eller JL Audios topmodeller, skal det nok også blive godt. Jeg går bare ikke op i færdige subs mere, så det er ikke noget jeg ved noget særligt om. 


I mine øjne kan man ikke bare bestille en tømmer der lige flækker et kabinet sammen og koble en tilfældig Crown på og så uden afstemning og test og lange erfaringer få en bedre sub. Hørt så meget selvbyg selv dyrt og det lyder altid i mine øre mere eller mindre tilfældigt dårligt. Så jeg går videre men nogle mærker hvor jeg køber en årelang erfaring med i købet

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 26 Maj 2018 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Min erfaring siger mig at så længe du holder Q under ca. 0,7 så kommer du ikke i problemer med sub bassen. Resten kan du EQé dig ud af. Behringer laver nogle billige effekt forstærkere med DSP. Deres Inuke 3000DSP ville være perfekt til formålet. Det bliver ikke billigere end en gang diy hvis man laver lidt fodarbejde mht enhederne, kabinet og forstærker løsning, i forhold til hvad man får for pengene.

Den her enhed fra Scanspeak passer perfekt til Linn kabinetterne: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4558t00.pdf

Peerless XLS passer også, men med et lavt Q og behov for en del EQ, men med en voldsom hurtig bas. De kommer bare aldrig til at spille voldsomt højt, hvis man vil det: https://www.tymphany.com/wp-content/themes/pathfinders/cache /pdfs/XLS-P830452.pdf

Vi kan godt finde ud af at jeg laver kabinetterne klar så der kun skal monteres en enhed, hvis det har interresse? Ellers er de eneste sub´s som jeg virkelig kan anbefale B&W DB1 og Dali Euphonia subwoferne, når du vil have en præcis bas.

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 26 Maj 2018 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Hvad var dit budget til subwoofere?
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 26 Maj 2018 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Har ikke et budget men efter 50.000kr + per sub begynder jeg at tvivle om jeg får meget mere fpr pengene.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
second
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 26 Maj 2018 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Arendal ...... har ikke hørt dem, men de får nogle vældige fine anmeldelser. Overvejer selv en af disse

Mvh;)
Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second
 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes