Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 07:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Verdens bedste? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 10 Juni 2018 kl. 06:12 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:
JBL M2 Master Reference Monitor

Fuld aktiv deling, og en højttaler hvor det er performance frem for
storytelling der tæller.

Fuldstændig enig. I min optik den bedste højttaler der findes.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Sille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 10 Juni 2018 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Noget fra Steinway Lyngdorf
Til top Vis Sille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sille
 
Morten Weitemey
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 71
Sendt: 10 Juni 2018 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Audiovector R11
Til top Vis Morten Weitemey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten Weitemey
 
Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 10 Juni 2018 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Sonus Faber Amati Tradition

https://www.sonusfaber.com/en/products/amati-tradition/

Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 10 Juni 2018 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Winther666 skrev:
Westlake SM-1
Focal Grande Utopia EM
JBL 4350 restaureret af Kenrick.
Og måske PBN Master Reference som darkhorse.


ville også vælge westlake sm1, men som FP er der ikke 1,8mill lige til det, så har bygget lidt tilsvarende, så det kommer meget tæt på
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
jørstad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 10 Juni 2018 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Vienna Acoustic      Mahler
Til top Vis jørstad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jørstad
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 10 Juni 2018 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
Winther666 skrev:
Westlake SM-1
Focal Grande Utopia EM
JBL 4350 restaureret af Kenrick.
Og måske PBN Master Reference som darkhorse.


ville også vælge westlake sm1, men som FP er der ikke 1,8mill lige til det, så har bygget lidt tilsvarende, så det kommer meget tæt på
Den du har bygget er hen af Tower versionen ikke? Jeg ville heller have SM-1VF eller SM-1 Monitoren. Det er det samme enheder i alle tre, bare i forskellige kabinetter
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Fiatilac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Oktober 2014
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 11 Juni 2018 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Steinway Lyngdorf Model D...
Til top Vis Fiatilac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiatilac
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 11 Juni 2018 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Beolab 90, det er nærmest naturstridigt det de præsterer selv i akustisk dårlige rum
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 11 Juni 2018 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

God pointe. Mange andre af de nævnte højttalere vil kræve et ganske godt lytterum, som absolut heller ikke er billigt at bygge/skabe. B&O har skabt en ganske snedig konstruktion, som konkret håndtere det store akustiske problem, som alle højttalere lider under. Men jeg tror det er ganske få der rent faktisk har sammenlignet et sæt gode højttalere i forhold til et sæt Beolab 90 i samme rum - så man få en reel demonstration af forskellen og fordelen. Så for at være helt fair, så er det helt op til vores bedømmelse at syntes godt om 90'eren fra B&O, men en kontrolleret blindtest kunne være rigtig sjov at udføre, hvis man altså lige have råd til at opstille sådan et scenarie
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 11 Juni 2018 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Man kan da bare fylde bøger og plader ind i ens stue. Det ordner langt det meste. og det er gratis eftersom man har det alligevel.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 11 Juni 2018 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Mjnaaa... måske lidt på det øvre frekvensområde - men jeg vil gerne have titlen på den bog, som kan kompensere for de typiske basproblemer i et normalt lytterum
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 11 Juni 2018 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Winther666 skrev:
Man kan da bare fylde bøger og plader ind i ens stue. Det ordner langt det meste. og det er gratis eftersom man har det alligevel.


Er lidt tilhænger af dit indlæg, Winther666. Bagvæg og sidevægge plastret til med LP´er fra tæt på gulv til loft. Har et ganske svagt boost mellem 100 og 130Hz ved et sweep. Det klæder faktisk musikken, og kunne ikke drømme om at gøre noget ved det. Det klarer 5-6000 LP´er gansk fint

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 12 Juni 2018 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Mjnaaa... måske lidt på det øvre frekvensområde - men jeg vil gerne have titlen på den bog, som kan
kompensere for de typiske basproblemer i et normalt lytterum


6000 bøger/plader i rummet giver heller ikke "et normalt lytterum". (man skal ikke glemme også
have bøger/plader på vægen imellem HT)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 12 Juni 2018 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jeg tror - indtil andet er bevist - at jeg har/har haft det bedste stereoanlæg i hele verden!

Som jeg har skrevet i mine indsigtsartikler, er det ikke nok at frekvensgangen er i orden - når den er gået er vis tid og "systemet er svinget ind". Fase/impulsgengivelse er meget vigtig, især når man tænker på at musik består af impulser.

Yderligere er det vigtigt at undgå kasser bag højttalerenhederne. Det medfører et højt lydtryk bag membranen, som transmitteres ud gennem dem - og "tværer" lyden ud. Dvs. at man er nødt til at bruge dipolhøjttalere (der er flere her der har rost Steinway-Lyngdorf højttalere, som netop er dipol).

Jeg anvender faselineære digitale delefiltre, modificerede Quad ELS 63 højttalere, deler ved 100 Hz til dipol bashøjttalere og korrigere ret ned til 20 Hz.

Resultatet er noget tættere på lyden af rigtige instrumenter, end alle andre systemer jeg har hørt - med en pæn margin.

(jeg er flyttet for nyligt, og har endnu ikke fået etableret mit nye lytterum)

Jeg har også hørt de nye B&O højttalere, de gør det rigtigt godt - i forhold til andre højttalere - men impulsgengivelse er ikke optimal, og der er kasser bagpå.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 12 Juni 2018 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

@Boman: Jeg er bestemt ikke uenig i dine tanker omkring optimering af højttalere vha. digital teknologi som alverdens passive delefiltre ikke er i stand til. Dog noget vovet at udfordre selv de største højttalerfabrikanter som har store og dyre fasciliteter samt dedikerede ingeniører til at udvikle deres højttalere. :)

Hvis du en dag er nysgerrig på, at få dit anlæg udfordret, så lyt til JBL M2. Designet fra bunden til, at være aktivt delt med tilhørende DSP og er den højttaler på markedet jeg kender til, som måler absolut bedst. Både on-axis og off-axis (som er mindst ligeså vigtig!).

Jeg var solgt efter en demo og endte med tre stk. bag lærredet i hjemmebiografen.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 12 Juni 2018 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Jeg tror - indtil andet er bevist - at jeg har/har haft det bedste stereoanlæg i hele verden!

Som jeg har skrevet i mine indsigtsartikler, er det ikke nok at frekvensgangen er i orden - når den er gået er vis tid og "systemet er svinget ind". Fase/impulsgengivelse er meget vigtig, især når man tænker på at musik består af impulser.

Yderligere er det vigtigt at undgå kasser bag højttalerenhederne. Det medfører et højt lydtryk bag membranen, som transmitteres ud gennem dem - og "tværer" lyden ud. Dvs. at man er nødt til at bruge dipolhøjttalere (der er flere her der har rost Steinway-Lyngdorf højttalere, som netop er dipol).

Jeg anvender faselineære digitale delefiltre, modificerede Quad ELS 63 højttalere, deler ved 100 Hz til dipol bashøjttalere og korrigere ret ned til 20 Hz.

Resultatet er noget tættere på lyden af rigtige instrumenter, end alle andre systemer jeg har hørt - med en pæn margin.

(jeg er flyttet for nyligt, og har endnu ikke fået etableret mit nye lytterum)

Jeg har også hørt de nye B&O højttalere, de gør det rigtigt godt - i forhold til andre højttalere - men impulsgengivelse er ikke optimal, og der er kasser bagpå.


da jeg ikke har lyttet til dine Quad kan jeg ikke sige om de er de bedste. Men dem jeg har lytte på var nu ikke helt perfekt.de har fint luft omkring musikken og bunden skal hjælpes. men deres følsomhed er helt ud i skoven.. når der skal så meget strøm til for at få dem til at sige noget går det bare ud over dynamikken.

når det så er sagt, er jeg helt enig med dig i at dipol højtaler bare gør det bedre. med deres fordele og ulemper.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 12 Juni 2018 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Jeg tror - indtil andet er bevist - at jeg har/har haft det bedste stereoanlæg i hele verden!

Som jeg har skrevet i mine indsigtsartikler, er det ikke nok at frekvensgangen er i orden - når den er gået er vis tid og "systemet er svinget ind". Fase/impulsgengivelse er meget vigtig, især når man tænker på at musik består af impulser.

Yderligere er det vigtigt at undgå kasser bag højttalerenhederne. Det medfører et højt lydtryk bag membranen, som transmitteres ud gennem dem - og "tværer" lyden ud. Dvs. at man er nødt til at bruge dipolhøjttalere (der er flere her der har rost Steinway-Lyngdorf højttalere, som netop er dipol).

Jeg anvender faselineære digitale delefiltre, modificerede Quad ELS 63 højttalere, deler ved 100 Hz til dipol bashøjttalere og korrigere ret ned til 20 Hz. Resultatet er noget tættere på lyden af rigtige instrumenter, end alle andre systemer jeg har hørt - med en pæn margin.

(jeg er flyttet for nyligt, og har endnu ikke fået etableret mit nye lytterum)

Jeg har også hørt de nye B&O højttalere, de gør det rigtigt godt - i forhold til andre højttalere - men impulsgengivelse er ikke optimal, og der er kasser bagpå.



Har selv haft de vidunderlige Quad els-63. Den "store" hurdle med dem og med andre dipole systemer er, lydbilledes størrelse afhænger af rummet de står i. Rummets indflydelse på perspektivet størrelse, er større for dipole ht end for kasse-ht, som kan give et langt mere forskelligartet størrelsesforhold, nærmest som de er upåvirket, i den henseende, af rummet de står i.

Så kan du mene bagtrykket fra kassen, trods refleksporten, påvirker enhedens bevægelsesfrihed, men lidt på samme måde er det for Quaden, der jo tilsvarende påvirkes af væggene. Det er disse reflekser fra væggene der "bestemmer" størrelsen på Quadens perspektiv. Rummet bliver dipolhøjttalerens kasse (som du befinder dig inden i).

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 12 Juni 2018 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Nok et sæt xtz divine 100.49:)

Mest fordi det faktisk er et realistisk mål, og tror heller ikke at rummet jeg spiller i, vil lade mere eksotiske højtalere komme til deres ret.

Den dyreste højtaler jeg har hørt er et sæt Dali Megaline. Dem har jeg intet ønske om at eje da der kun er lidt over 2m meter til loftet i mit værelse, hvilket ikke er nok til et sæt Megaline...
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 12 Juni 2018 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
@Boman: Jeg er bestemt ikke uenig i dine tanker omkring optimering af højttalere vha. digital teknologi som alverdens passive delefiltre ikke er i stand til. Dog noget vovet at udfordre selv de største højttalerfabrikanter som har store og dyre fasciliteter samt dedikerede ingeniører til at udvikle deres højttalere. :)

Hvis du en dag er nysgerrig på, at få dit anlæg udfordret, så lyt til JBL M2. Designet fra bunden til, at være aktivt delt med tilhørende DSP og er den højttaler på markedet jeg kender til, som måler
absolut bedst. Både on-axis og off-axis (som er mindst ligeså vigtig!).

Jeg var solgt efter en demo og endte med tre stk. bag lærredet i hjemmebiografen.



Hornhøjttalere har en "særlig" og fascinerende lyd. Det "kommer ud af højttaleren" på fantastisk måde, men - ifølge min og andres mening - ikke på en neutral måde.

Uli brüggemann - som har lavet det program, som jeg bruger til delefiltre og korrektion, har valgt at bruge hornhøjttalere, selvom han har hørt mit anlæg. Men han spiller meget højt og har en anderledes musiksmag.

Jeg spiller mere klassisk musik - som man ved hvordan skal lyde - ved at gå til koncerter UDEN højttalere - så jeg foretrækker en naturlig gengivelse.

P.S. Jeg er civilingeniør med speciale i akustik og har udviklet højttalere hos Peerless højttalerfabrik.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes