Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 13:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bypass balancekontrol? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zeus Zore
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 21 Juni 2018 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

der sidder et 4 benet pot meter er der nogen der ude der kunne komme med en god ide til bypass af balancen
mest fordi den spiller "skæv" mere i ene kanal end den anden .
og for at spare det i lyd vejen ! schematic kan findes på hifiengine :)

tak
Hilsen
Thomas M

__________________
Sound Should be a reproduction of the recording, Not a production of the produced record!.
Til top Vis Zeus Zore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zeus Zore
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 21 Juni 2018 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

....... schematics på HIFI Engine ..... ja men til hvilket apparat ?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Zeus Zore
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 21 Juni 2018 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
....... schematics på HIFI Engine ..... ja men til hvilket apparat ?


haha ja undskyld

Det drejer sig om en NAD 116 forforstærker med 4 benet pot .. kan man bare fjerne det ? (hørt en fugl synge om)

tak Kaj :)

__________________
Sound Should be a reproduction of the recording, Not a production of the produced record!.
Til top Vis Zeus Zore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zeus Zore
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 21 Juni 2018 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Hvis balancepotentiometeret er årsag til ubalancen kan det kun skyldes en dårlig forbindelse ved en lodning eller svigtende forbindelse mellem ben og kulbanen. Som jeg læser værdien på potentiometeret er den 10kOhm. Man kan vælge helt at fjerne det, men vil man fastholde data på apparatet må man erstatte potentiometeret med faste modstande. Hvorfor ikke bare montere et nyt? 

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Zeus Zore
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 22 Juni 2018 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

hmm jeg ser din pointe med faste modstande, for at holde spec. er det så noget med 5 Kohm til venstre og samme til Højre ? eller hvordan deler en 4 pin pot ?! hvordan kunne /skal de monteres i "hullerne"

tak for oplægning af schematic :)

http://www.diyaudio.com/forums/attachments/analog-line-level /688037d1529606092-balance-control-bypass-nad-116-a-nad1162- jpg
http://www.diyaudio.com/forums/attachments/analog-line-level /688036d1529606092-balance-control-bypass-nad-116-a-nad116-j pg

Tak endnu engang Kaj !!

jeg ville helst være foruden pot. bliver sat til en kniv skarp Sony N80ES og X202ES (i mangel af E80ES)

__________________
Sound Should be a reproduction of the recording, Not a production of the produced record!.
Til top Vis Zeus Zore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zeus Zore
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 22 Juni 2018 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Balancepotmetret fjernes. Eller loddes fra, så det ikke har forbindelse på nogen af benene.
Som du ser på diagrammet er det ene ben på balancepotmetret forbundet til et stel symbol. Stel.
Det skal du bruge til at forbinde til to modstande på 5kOhm, som i den anden ende hver for sig forbindes til henholdsvis R241 og R242.
Det samme sted de to punkter hvor balancepotmetret er forbundet til. Yderpunkterne på potmetret antager jeg. Mål selv efter.
Det er bare vigtigt at modstandene mødes på stelpunktet ellers ryger kanaladakillelsen fuldstændig.
Modstandene kan laves af to paralleltkoblede 10kOhm modstande hvis du vil ramme værdien præcist.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Zeus Zore
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 22 Juni 2018 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj

Se det er hjælp der kan bruges og giver mening

eneste jeg lige undre mig over er der jo ialt er 4 ben !? er der fordi de 2 er stel og 2 til hvad kanal ? eller ?

Mange seriøs tak for hjælpen !
skal igang med det imorgen, skal selvfølgelig nok vende tilbage med resultatet :)

__________________
Sound Should be a reproduction of the recording, Not a production of the produced record!.
Til top Vis Zeus Zore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zeus Zore
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 23 Juni 2018 kl. 06:13 | IP-adresse registreret  

De fire udtag på potmetret. Ja det er unægteligt en utraditionel konstruktion i det hele taget. Den samlede løsning.
Og derfor er det nødvendigt med de fire. To forbundet til hver af kanalerne og én til reguleringen.
Det fjerde ben er forbundet til midtpunktet af kulbanen og derfra til stel. Som sikkerhed for at signaler i de to kanaler ikke sammenblandes.
Slipper midtpunktet sin forbindelse kommer der et monosignal ud af forstærkeren.

Held og lykke med projektet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Zeus Zore
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 01 Juli 2018 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Har sat modstande i den, spiller dog stadig (lidt mindre end før virker det til) (målt til ca 200-300 mV mere ved ca 0,5-1,5 volt i ene side end den anden
side.ved 100 hz og 1000 og 4000 hz osv)
tænker om det sidste ligger i volume potmerteret !? for måler ikke ens i ohm når jeg måler på de forskellige ben 3 vs 3 på kryds og tværs. og i forskelige
indstillinger.

Måler jeg direkte på min sony cpd-x202ES er der 0,001 mV i forskel..

__________________
Sound Should be a reproduction of the recording, Not a production of the produced record!.
Til top Vis Zeus Zore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zeus Zore
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 01 Juli 2018 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Det var jo ikke så godt. Det er et udtryk for dårlig fejlsøgning inden reparation, som udløser kvajebajere på værkstedet. Nå men
så er balancepotmetret jo udenfor problematikken fremadrettet. Jo der skal være fuldstændig symmetri i volumenpotmetret
også.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Zeus Zore
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 02 Juli 2018 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Ja kan du have ret i :) men bare længe siden jeg kigget på den sidst. så må jeg prøve udskifte potmetert i volumen ! tak for hjælpen for nu kaj !

sætter jeg pris på

Mvh
Thomas M

skal nok lige gi lyd hvad jeg finder ud af.

__________________
Sound Should be a reproduction of the recording, Not a production of the produced record!.
Til top Vis Zeus Zore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zeus Zore
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 02 Juli 2018 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Kunne det ikke også tænkes at være bias i de to kanaler der er endt med at være forskellige? Hvilket af de mange komponenter der er stået helt eller
delvist af skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det ville jo være smart at undgå "dårlig fejlsøgning inden reparation, som udløser kvajebajere på
værkstedet"

Jeg ville nok starte med at koble udgangstrinnet fra og så tjekke at indgangstrinnene opfører sig ens. Så ved du hvilken halvdel af forstærkeren du skal
arbejde på
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
Zeus Zore
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 03 Juli 2018 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

har kun fejl søgt med cd afspiller som jeg målte inden jeg koblet forforstærkeren til også og målte på de 2 preout der er . har ikke haft forstærken ind
over målingerne. mvh
Thomas M

__________________
Sound Should be a reproduction of the recording, Not a production of the produced record!.
Til top Vis Zeus Zore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zeus Zore
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes