Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 09:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Fazon Sub 1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 26 Juni 2018 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Har netop købt denne subwoofer som et match til mine Minipods, der ellers spiller en fin bas for størrelsen, men hvor jeg savner den dybeste.

Nu er den lige sat til, og tiltrods for volumen er skruet helt op, og crossover spiller et godt stykke over de 50 Hz, så aner jeg knapt den ekstra bas. Nu har jeg minus erfaringer med subs, udover jeg syntes de ofte lyder buldrende og usammenhængende med primærhøjttalerne, så derfor søgte jeg helt bevidst en lille sub for at undgå en buldrekasse. Men den lille fætter her kan jeg knapt høre, kan det virkelig være rigtigt?

Har sat den til preout på min Primare I20, kun via den ene kanal med et mono subkabel og ind i den røde LPE. Har det nogen hørbar betydning i de laveste frekvenser at det ikke kører i stereo? Eller vil jeg med fordel kunne bruge et alm signalkabel i stereo. Endelig, hvorfor kan man vende fasen, og hvilken indstilling er bedst, 0 eller 180 grader?

Erfaringer er velkomne? :)
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 26 Juni 2018 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

At kalde en lile kasse med en enkelt 6.5" enhed for en subwoofer er en tilsnigelse, og derfor spiller Dali Fazon Sub 1 meget dybere end dine Minipods.

Derudover skal den tilsluttes med et stereokabel, for at få begge kanalers bas med.
Hvis subwooferen står ca. lige så langt fra dig som dine Minipods bør fase 0 være bedst, men prøv dig frem.

Jeg vil anbefale dig at købe en større subwoofer med minimum en 8" enhed. Bare fordi en subwoofer er stor betyder det ikke at den lyder buldrende. Det
tyder nærmere på et det er en dårlig subwoofer, eller forkert placering og/eller indstilling.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 26 Juni 2018 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke dybden,men simpelthen selve lydstyrken af basen jeg knapt kan ane, og som sagt til trods for jeg har skruet helt op for volumen. Det undrer mig

Jeg fik at vide at det ikke kan betale sig at køre med to seperate stereokabler nede i de dybe frekvenser, da der ikke er den store forskel/seperation i de to kanaler. Sagen er også jeg har et decideret subwoofer kabel i god kvalitet som tilmed er langt nok, modsat de stereo signalkabler jeg har liggende i kun 1 meters længde.

Men måske du har ret den er lige i underkanten, selvom jeg nu kun søgte et let tidskud af den dybeste bas (Jeg har ikke den største stue)
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 27 Juni 2018 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Lydstyrken kommer med garanti op på et passende niveau, hvis du tilslutter både højre og venstre indgangsbøsning på sub´en. Evt. "bare" med en Y-splitter i enden af dit subkabel

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 27 Juni 2018 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Du skal tilslutte både højre og venstre kanal fra din forstærker, ellers spiller subben kun bassen fra den ene kanal.
Men du skal ikke forvente dig den dybeste bas fra en 6,5" sub. Vær glad hvis den siger noget af betydning under 40hz.
Fasen indstiller du ved at lytte dig frem til hvor subben spiller højest i forhold til hvor fasen står. Der hvor den siger mest, og spiller bedst sammen med
dine hoved højtalere er der hvor den skal stå. Det kan du tydeligt høre når du får den sat rigtigt til.
Hvis fasen står forkert kan subben og hovedhøjtalerne udfase hinanden en lille smule i lyttepossitionen, med lavere output til følge.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 27 Juni 2018 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Det korte af det lange er at en subwoofer med en 6,5 tommer enhed er et fejlkøb. Og du kan skrue, dreje og tilslutte i én
uendelighed uden du får de ønskede lave frekvenser gengivet. Som bassisten sagde: “Det lyder ikke som de andre”. Uden at
tænke over at han havde købt en cello fordi den var nemmere at transportere.
Du må indse at der skal kabinetsvolumen, membranareal og lav resonansfrekvens i systemet for at du opnår det du gerne vil.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 27 Juni 2018 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Minipods er en meget lille højttalere, så hvis ikke du kan hører din subwoofere - overhovedet - så er der noget galt.
Husk også at du kan indstille hvor du deler til dine små højttalere. En 6½" skulle gerne kunne høres, bare lidt,  i forhold til 2 * 5-1/4" enheder.
Men en subwoofers opgave er normalt at håndtere den nedre oktav, som de fleste højttalere ikke magter. Og køb hellere 2 små subwoofere end en stor - og placer dem forskelligt i rummet:

Men lad være med at blive fristet - det koster bare flere og flere penge, jo mere vi kommer med gode råd

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 27 Juni 2018 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hvis man ikke kan høre forskel på Minipods med/uden tilkoblet 6½" sub er der noget galt i opsætningen. Kan du evt. mærke/se
om sub-membranen bevæger sig, gerne flere mm, når der spilles ½ højt?
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 28 Juni 2018 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Jeg kan simpelthen ikke følge den påståelige påstand om at blot fordi det er en sub med en 6½" enhed, så kan den partout ikke spille bas og det så er et fejlkøb. Jeg har hørt glimrende højttalere med 6½" basenheder der spiller glimrende dybbas, ihvertfald til mit behov og i det relativt lille rum jeg har. Hvis der kom mere ville det sikkert have en negativ effekt på mellemtonen, og tænker også det er grunden til jeg savner klarhed i mine nuværende QLN 606 gulvhøjttalere der simpelthen får storslag i dette kritiske frekvensområde af de ellers små udskældte snemænd. Også præcis derfor jeg absolut ikke ønsker store subkasser og ditto basenheder. Jeg skal blot have et lille supplement til den bas Minipods'ene ellers præsterer som overraskende nok er ganske ok i sig selv.

Jeg tænker også noget må være galt, særligt nu der er skruet helt op for volumenpotmetret. Men måske præsterer lige dén model bare ikke mere niveau, og må lige prøve om et stereosignalkabel gør nogen forskel i lydniveau. Jo enheden bevæger sig da lidt, men ikke i samme grad som 5" enhederne i Minipods'ene som selvfølgelig også er lidt mindre

Mon endnu et køb af en tilsvarende Dali sub i et stereo setup vil gøre forskellen, eller vil det være et bedre valg og jeg skiftede den ud med én enkelt lidt større sub, som eks. XTZ 8.17 med større udgangseffekt og en 8" basenhed?

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 28 Juni 2018 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Din største udfordring med basgengivelse ligger i højttalerens samarbejde med det lille rum.
Rummets dimensioner har indflydelse på basgengivelsen. Små højttalerenheder reducerer anslaget af rummets stående bølger.
Derved synes mellemtonen at være renere og upåvirket af baslyden.

Men når du vil have de dybe frekvenser gengivet skal du have en subwoofer med lav resonansfrekvens og stor membranareal.
Det store membranareal skal bruges til at overvinde den begrænsning dit lille rum sætter på frekvensgangen og bassens styrke.
Sagt på en anden måde skal frekvensernes bølgelængde kunne være i rummet for at du kan høre dem.
Tager du rummets mål og holder det op mod beregning af rummets resonanser kan du se fra hvor rummet begrænser bassens styrke.
Under den laveste frekvens skal der øget membranareal og øget energi til i takt med faldende frekvens til at overvinde rummets begrænsning.
Samtidig bliver det nødvendigt at reducere niveauet i afgrænsede områder omkring rummets resonansfrekvenser.
Og jo bedre rummets akustik er dæmpet jo nemmere bliver opgaven at dæmpe resonanser. Anslag af stående bølger.

På den måde får du den klare lyd og det brede frekvensområde. Sådan har jeg nået målet i mit lille rum. 3,5 x 4,5 x 2,2 med skråvæg.
Med en 8 tommer i et 40 kg 40 liter stålkabinet. Tilsvarende testet i den lidt større stue med en 18" i en lignende større udgave.
Og det virker kan jeg garantere dig. Bare for at forklare mit kategorisk formulerede indlæg tidligere.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 29 Juni 2018 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Prøv nu bare signal i begge inputs, inden der går raketvidenskab i opsætningen ……

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 29 Juni 2018 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Bag på subben er der en knap med lfe , den skal stå på normal , da lfe kun bruges ved surroundsound .Der efter skal du sætte begge linje signaler fra din forstærker til subben.

Så skulle det virke .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 29 Juni 2018 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Det er den knap der hedder Mode , den skal stå på normal , da du derved bruger subbens indstillinger og ikke forstærkerens som ved lfe .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 29 Juni 2018 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

The subwoofer can be connected to your stereo or surround sound amplifier in two ways:
1) LINE input: The signal from the amplifier is low pass filtered inside the subwoofer using
one or both of the LINE INPUT S. This way of connecting the subwoofer is typically used for
connecting to a stereo amplifier/receiver.
2) LFE input: the signal from the amplifier is filtered inside the amplifier using the R/LFE input
connector. This way of connecting the subwoofer is typically used for surround sound (A/V
receiver) setups.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
BoTurbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Februar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 29 Juni 2018 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Tilbage i 2007 havde jeg en Primare I20 med samme problem, prøvede derfor at koble en effektforstærker (NAD 2240PE) til,
men kunne konstatere at lyden med undtagelse af de dybeste toner i et sæt Dali 350 forsvandt !!
Erstattede så derfor Primare I20 med en forforstærker (NAD 1155) i samme opstilling, derefter kom lyden tilbage i Dalierne..
Koblede herefter de nyindkøbte aktive subwoofere til og vupti reguleringerne fik endelig deres fulde funktioner..

Som tekniker fremskaffede jeg et diagram over Primaren, og kunne efter visuelt kontrol konstatere at et par kondensatore
(mener at de var gule) ikke havde den rigtige værdi, var heldig at ligge inde med nogle i den rigtige værdi, så der blev skiftet
kondensatore.
Derefter kunne Primaren bruges sammen med de nyindkøbte sub’er
Til top Vis BoTurbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoTurbo
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 30 Juni 2018 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Se det var en interessant iagttagelse, det kan måske være løsningen på problemet.

Timingen kunne ikke være meget bedre, da Primaren i forvejen har problemer med et relæ der har mere end svært ved at slå til igen når strømmen har været taget, og derfor alligevel skal en tur forbi Bent Nielsen og ses på ved lejlighed. Så kan jeg jo lige forelægge ham problemet så han måske kan få det fikset i samme ombæring :)

Har dog stadig svært at forstå hvorfor kabler i begge indgange fremfor en enkelt skulle kunne gøre det store ved lydniveauet, når nu kun der kun er tale om en enkelt basenhed i sub'en som spiller
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 30 Juni 2018 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Har lige fået bekræftet at Primaren kører med et relativt lavt output via preout udgangen af hensyn til Primare effektforstærkere som kan b ampes med
I20'eren. Så får jeg ændret på output vil den ikke kunne matche en evt opgradering senere med en effektforstæker i samme serie.

Ligeså har jeg ikke kunnet høre nogen forskel på lydstyrken om det er via enkelt eller dobbeltkablet tilslutning.

Kan se Dali sub'en har en opgivet ingangsimpedans på 22 Kohm, hvor eks. XTZ 8.17 kun er 8 Kohm. Vil det betyde noget afgørende for følsomheden så
sidstnævnte kan spille noget højere ved en given styrke i indgangssignalet?
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 30 Juni 2018 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Det burde faktisk være omvendt. 22K er en væsentlig nemmere belastning end 8,17K, men nu er det ikke impedansen men indgangsfølsomheden, der betyder mest i det tilfælde

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 01 Juli 2018 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Som der desværre ikke står oplyst noget om

Lækkert!!! Da jeg her i dag skulle lytte til sub'en alene uden fronthøjttalere, og frakoblede højttalerkablerne og lagde dem på tv-bordet, falder et af dem selvfølgelig ned på gulvet, hvorefter bananstikkene rører hinanden og kortslutter forstærkeren!!! Håber virkelig sådan en en I20 kan tåle sådan noget uden at udgangstrinnet er brændt af. Men det finder jeg ud af når den alligevel skal til ha ordnet det defekte relæ
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes