Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Opgradering? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ThomasGall
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juli 2018
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 03 Juli 2018 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen!

Jeg har en Micro Seiki MB-15 med en originalmonteret Shure M75E Type 2 cartridge. Hele herligheden er fra 1979 eller 1980, dog er nålen blevet skiftet for et par år siden. I forbindelse med flytning, så er der ikke plads til et separat pladespilleranlæg, så jeg vil tilslutte en Sonos Connect Amp til et par podspeakers og sætte pladespilleren til Sonos connect Amp via en RIAA.

Vil lige tilføje at pladespilleren virker upåklageligt, men kunne godt tænke mig at opgradere den, hvis det kan lade sig gøre. Så her kommer spørgsmålene:
Kan det svare sig at skifte pickuppen til en bedre og så fald hvilken?
Eller er det, som en forhandler siger, bedre at smide penge efter en Rega planner 2 plus en bedre pickup (ca 4500kr ialt)

Jeg synes at det er mange penge at smide efter en ny pladespiller, når man nu har noget der virker. Og har fået anbefalet Rega A2D RIAA til Rega'en, men vil den også være et godt bud til min gamle pladespiller?

Håber at der er nogle derude, der har nogle gode inputs :-)
På forhånd tak!
Til top Vis ThomasGall's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasGall
 
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 04 Juli 2018 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Du vil ganske givet få en masse divergerende meninger om dette, men her kommer min :)

Jeg ville mene, at det godt kunne betale sig at beholde din Micro Seiki. Den er i den lavere ende af de pladespillere Micro Seiki lavede, men den er bestemt ikke dårlig, og hvis den virker, så ville jeg bygge på den.

Planar 2en er rigtig velanset (i hvert fald den gamle, jeg har ikke hørt den nye), men hvis det er den, du har lyst til at købe, så kan du ofte finde den brugt til en 1000-1500 kr, især udenfor byerne.

Mht. RIAA, så er Schiit Mani meget populær og ikke så frygtelig dyr. Hvis du søger på den og "Hivinyws" på youtube, så er der en gut fra Singapore, som laver meget grundige anmeldelser af RIAAer i forskellige prisklasser, og han elsker Manien. Jeg har selv brugt Cambridge RIAAer i årevis (640P) indtil jeg opgraderede.

Mht. pickup, så er der virkelig meget at vælge imellem. Youtube-fyren laver også anmeldelser af dem, men hans favorit, Nagaoka MP110, er en ret lavkompliant en af slagsen, som ikke nødvendigvis er et godt match til din arm. Hvis din Shure pickup har spillet mindre end en 5-700 timers tid, og du stadig kan lide lyden af den, så er der ikke nødvendigvis den store grund til at opgradere. Hvis du opgraderer, så modstå fristelsen til at købe de billigste af slagsen. En nude elliptical pickup med en passende compliance (i dit tilfælde vist nok ca. 20) vil nok være det laveste, der kan betale sig. Ortofon 2M Blue eller OM20 er mulige bud, hvis jeg husker rigtigt. Spørg evt. din forhandler mht. compliance og din arm.

God fornøjelse med det!

__________________
My candle burns at both ends; It will not last the night; But ah, my foes, and oh, my friends - It gives a lovely light!
- Edna St. Vincent Millay
Til top Vis Ørstrøm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørstrøm
 
ThomasGall
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juli 2018
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 06 Juli 2018 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hej Ørstrøm!

Tusinde tak for dit svar!!! Jeg tror at jeg vil starte med en RIAA og så "se" hvordan det lyder når vi er kommet helt på plads i huset.

Jeg har kigget efter Manien, men den er desværre i restordre alle steder. Jeg har fødselsdag om 2 uger og jeg mistænker min kæreste for at finde på at købe en RIAA til mig - jeg har i hvertfald fået forbud mod at købe en :-D Kunne en af de billige Cambridge være et godt bud? FX CAMBRIDGE CP-1 eller CP2

På forhånd tak
Thomas

Til top Vis ThomasGall's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasGall
 
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 08 Juli 2018 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg tro, de ville være, men det er udelukkende bygget på min positive erfaring med den ældre model. Jeg ser ikke den store risiko for at prøve dig frem med dem. Jeg købte selv en Micromega RIAA som desværre var meget uengagerende (Den kan ikke anbefales).

Det lyder rigtig fornuftigt at tage det lidt hen ad vejen; det lyder som, at du med en RIAA vil få et fornuftigt setup og udgangspunkt til fremtidige eksperimenter, og så når du har lært lyden, dit setup og dit lytterum at kende, så kan du se, om du vil opgradere videre.

Alexander

__________________
My candle burns at both ends; It will not last the night; But ah, my foes, and oh, my friends - It gives a lovely light!
- Edna St. Vincent Millay
Til top Vis Ørstrøm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørstrøm
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes