Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 17:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Helt nyt med pladespilleren i centrum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HrSkabet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juli 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 08 Juli 2018 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Godaften Hifi4all!

Jeg er en ung studerende, der skal investere i noget nyt HIFI, og det her er mit første indlæg herinde. For nylig var jeg forbi en kaffebar i Århus, der havde et fantastisk fedt pladespiller-setup, og jeg fik straks lyst til at bevæge mig ind i en verden af pladespillere og analog lyd… Så kan jeg endelig få spillet min Frank Ocean Endless-lp!

Mit budget er på ca. 10-12.000 kr!

Efter et par dages læsning herinde og en hulens masse anmeldelser på nettet fik jeg dannet et overblik over det, jeg havde brug for - i øvrigt er det virkelig fedt at læse de passionerede indlæg fra nogle af brugerne herinde.

For et par dage siden faldt jeg over et tilbud her i tilbudsavisen på en brugt integreret Primare i22 forstærker i god stand uden DAC-modul til 3500 fra en butik i Ålborg, hvilket jeg umiddelbart synes var et rigtig godt tilbud - jeg købte sagen! Den har 2 x 80W ved 8Ω.

Af højttalere har jeg tænkt mig et par Buchardt S300, der både ser godt ud og tilsyneladende skulle lyde godt; umiddelbart ser jeg dem til omkring 5000 brugt. En helt anden ting er, at jeg selvfølgelig ikke ved, hvordan højttalerne spiller på præcis mit værelse.

Selvom det kunne være sejt at få fingrene i en Linn LP12, har jeg umiddelbart fået en fornemmelse af, at pladespilleren Planar 3 fra Rega skulle være sweetspottet ift. pris og kvalitet. Den går umiddelbart til omkring 2500-3000 brugt, af hvad jeg har opfattet! Dog synes jeg det er svært at vurdere uden så meget erfaring, hvad man skal holde øje med i forbindelse med køb af brugte pladespillere…

Nu kommer mine spørgsmål! Efter mit køb af forstærkeren fra Primare kom jeg i tanke om, at jeg slet ikke havde tjekket, om den havde en indbygget RIAA-forstærker til pladespilleren; det havde den ikke. Jeg tænker nu, om det i højere grad kan betale sig at returnere den og forsøge at købe en brugt Rega Brio, 2017-model, med indbygget RIAA? Er det rigtigt, at Rega-forstærkere spiller godt sammen med mærkets egne pladespillere?

På den anden side kan jeg også købe en ekstern RIAA såsom Regas Fono MM MK3 til Primare-forstærkeren? Jeg har nemlig hørt, at S300-højttalerne er glade for watt, hvilket Primare-forstærkeren har mere af ift. Brioen - men kan man overhovedet sammenligne watt fra forskellige forstærkere på den måde?

Mit primære formål med anlægget er at kunne lytte til LP-plader med rigtig god lyd og i ny og næ spille op til en opvarmning (hvor jeg så sandsynligvis får brug for en DAC…)

Tldr:
System 1: Buchardt S300, Primare I22 (med ekstern RIAA) og Rega Planar 3
Eller
System 2: Buchardt S300, Rega Brio (eller måske noget helt tredje) og Rega Planar 3

Tusinde tak for jeres interesse!

Mange hilsner
Jens Christian
Til top Vis HrSkabet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HrSkabet Besøg HrSkabet's Websted
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 09 Juli 2018 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Velkommen til!

Det lyder som om du har fat i den lange ende. Jeg kender ikke Buchardt, men en forstærker der leverer rigelig strøm er altid en fordel! Så hold du bare fast i Primare og find en god ekstern MM RIAA. Jeg har en Schiit Mani som jeg syntes gør det rigtig godt. Med dit budget skal du nok holde dig fra MC pickup´er. Ortofon Carbon eller 2M Red er gode til prisen.

Jeg har selv en ældre Rega Planar 3 og det er svært at finde bedre valuta for pengene - også selvom om brugtprisen på en gammel Planar 3 er fordoblet de seneste par år .
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 09 Juli 2018 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Velkommen.
Du er allerede lagt godt fra land, så held og lykke med projektet. Helt enig i “Dalgas”, hold fast i din nuværende forstærker,
anskaf en ekstern RIAA, en god MM Pick up, udvalget er stort, så du burde kunne finde en god, måske med rabat? Indenfor dit
budget.

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 09 Juli 2018 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

HrSkabet skrev:
Mit budget er på ca. 10-12.000 kr!


Med et budget af den størrelse har du anbragt dig i en heksekedel -    "på dit værelse" - er det et kollegieværelse eller lignende ?

Når du skriver kaffebar - og vinyl setup , så går mine tanker i en musikstil der nok hælder lidt til den jazzede side / måsle lidt electronica
/hiphop ...

Jeg havde nok valgt lidt anderledes -    en rimelig pladespiller -   luxmann PD290 agtig, en Pioneer SX 636, og et par gode KEF - så er der
også råd til en pæn stak skiver.

Brugtmarkedet er jo enormt .......


__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 09 Juli 2018 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Mht. højtaler går man vel sjældent galt i byen med Buchardt s300. Måske kommer der nogen på brugtmarkedet snart, da nogen nok vi opgradere til den nye s400.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 10 Juli 2018 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Brugt markedet bugner af kvalitetspladespillere. En Rega P3 er
glimrende, dog synes jeg personligt den mangler lidt sjæl. Her
tænker jeg ikke lyd, men udseende og feel. Selv har jeg pt en
Beogram 8000 og en Micro Seiki DQX500. Begge kan fås til meget
rimelige priser.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
HrSkabet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juli 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 12 Juli 2018 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Så hold du bare fast i Primare og find en god ekstern MM RIAA. .

Dalgas, tusinde tak for inputtet - jeg holder fast i min Primare-forstærker og undersøger lige markedet for en Schiit Mani! Tusinde tak for det.

Dalgas skrev:
Så hold du bare fast i Primare og find en god ekstern MM RIAA. .

Også tak til dig Birger, jeg vil lige undersøge markedet for MM'ere - jeg tænker især på at undersøge Ortofon! Og jeg har endda fundet ud af, at det er et dansk firma; så er det jo endnu federe.

jan_stevns skrev:
Med et budget af den størrelse har du anbragt dig i en heksekedel -    "på dit værelse" - er det et kollegieværelse eller lignende ?

Jeg havde nok valgt lidt anderledes -    en rimelig pladespiller -   luxmann PD290 agtig, en Pioneer SX 636, og et par gode KEF - så er der også råd til en pæn stak skiver.

Tak for inputtet Jan! Jeg vil helt klart lige undersøge KEF, inden jeg tager det endelige valg. Har hørt super godt om deres LS50, selvom den måske ligger lidt uden for mit budget, selv brugt... Jeg ser på det!

Og til dig Justin, godt at høre, at jeg ikke er helt galt i byen, haha! Jeg holder øje efter gode tilbud herinde!

Kjeldsen skrev:
Selv har jeg pt en Beogram 8000 og en Micro Seiki DQX500. Begge kan fås til meget rimelige priser.

Kjeldsen, mine forældre har faktisk en Beogram 7000 - jeg har ikke lige undersøgt, hvilke muligheder der er for at bruge den, men det kunne da være ret sejt! Det eneste man måske lige burde udskifte er pickup'en! Og Micro Seiki DQX500'en ser virkelig sprød ud, tusinde tak for tippet!
Til top Vis HrSkabet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HrSkabet Besøg HrSkabet's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 12 Juli 2018 kl. 06:12 | IP-adresse registreret  

HrSkabet skrev:
..... Jeg vil helt klart lige undersøge KEF, inden jeg tager det endelige valg. Har hørt super godt om deres LS50,
selvom den måske ligger lidt uden for mit budget, selv brugt...


Det er da søreme en interessant vinkel på tingene - hvordan kommer et par trådløse ind i billedet ? Du har købt en Primare I22 ting -
den har et lille men i forbindelse med at spille vinylplader, der mangler en RIAA del - så den må du jo enten have eksternt, eller i
pladespilleren.   Men trådløse højttalere ??   

Du nævnte et budget på 10-12.000 - du har brugt 3500 - ergo 6-7.000 tilbage til pladespiller, og et sæt højttalere :

Hvor stort er rummet -   værelset ??   

Burchart - et sæt brugte til knap 5 tusind, ja det levner ikke meget plads til pladespilleren.    ( og husk lige en RIAA )

Skal jeg kaste grums i maskineriet - skulle jeg lade dig prøve at høre mine små mærkelige KEF Coda'er - godtnok et par ældre små
bøller - men du vil ikke tro på dine egne ører ....     og sådan et sæt kan man finde til smid i nakken pris,

Derfor ..... et 10.Kkroners vinylsetup - Uhhhhhhhh



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 12 Juli 2018 kl. 06:15 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:

Jeg har selv en ældre Rega Planar 3 og det er svært at finde bedre valuta for pengene ....


Det er jo noget - undskyld udtrykket - sludder :)

Kan du sige en Luxman PD 290, med Ortofon OM5 for en tudse ?



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 12 Juli 2018 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

En gratis Beogram 7000 er sikkert en god start, hvis pick-up'en er god. Der er stadig nemt at få brugte pick-up'er, men nye er ikke muligt. Dog laver
Soundsmith deres egne kompatible pick-up'er, men de er meget dyre. En god brugt koster fra 700 - 4000 alt efter stand og type. MMC1 er den bedste til
en Beogram 7000. Beogram 8000 og andre ældre versioner bruger en anden type pick-up som dog også stadig kan fås brugt.

Klassikerne fra B&O er 4004, 4006, 6000 serien og 8000 serien. De senere modeller er efter sigende ikke i helt samme liga, men jeg har ikke testet
dette.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
HrSkabet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juli 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 13 Juli 2018 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Jan, jeg havde fuldstændig overset, at KEF's LS50 er trådløse, min fejl; kan sagtens forstå, du blev lidt forvirret. Mit rum er på cirka 20 kvadratmeter
forresten! Og med hensyn til budgettet har jeg mulighed for at gå lidt over, hvis det er dét, der skal til, for at få mest bang for the buck. :-)
Til top Vis HrSkabet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HrSkabet Besøg HrSkabet's Websted
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 13 Juli 2018 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Du kan også købe LS50 som normal højtaler (passiv)

Fremragende også i mindre rum da de kan fungere oftest helt ned til
20-25cm fra bagvæg på trods af bagporten.
Jeg har mine 30cm fra i et ca 20kvm rum og foretrækker disse
fremfor mange store dyrere bulderkasser.
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 13 Juli 2018 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

En brugt P3 kan være et godt køb (og det modsatte) men en ny
Planar 1 er tæt på og plug & play
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
HrSkabet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juli 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 14 Juli 2018 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet Morfar! Ved du, om der er nogle væsentlige forskelle mellem Rega og Pro-ject pladespillere i min prisklasse?
Til top Vis HrSkabet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HrSkabet Besøg HrSkabet's Websted
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 15 Juli 2018 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Project har en noget uoverskuelig produkt portefølje syntes jeg. Tror der er både skidt og godt.

Jeg ville vælge Rega, de har ligesom en rød tråd og du kan være temmelig sikker på næste model op byder på forbedringer lydmæssigt.

Jeg har selv en RP6 (som er fremragende efter min mening)) og har haft de fleste modeller lavere i hierarkiet, for nybegyndere er Planar 1 eller 1+ fremragende, plug og Play for dem der bare gider læse manualen. Du kan altid opgradere da gensalgsværdien er god, bare man gemmer emballage mv og passer på grejet. Bedre nål kan også monteres relativt nemt. Sørg altid for at din pladespiller er i vater og kører med korrekt nåletryk.
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes