Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 17:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilken højtaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 24 Juli 2018 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et par B&W DM683, som jeg egentlig er meget glad for rent lydmæssigt. Mit problem er at de ikke kan spille højt nok, de
er kun på 150watt, så jeg er bange for at skrue for højt op. De spiller med Denon X4000 og Acurus A250 effektforstærker. Jeg
kan se at alle B&W højtalere generelt ikke har så mange watt.

Hvilken højtaler skal jeg kikke efter, som minder om B&W men kan tåle noget mere?

Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 25 Juli 2018 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Snakker vi diskotek niveau?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 25 Juli 2018 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

En højttaler "har" ingen watt. Så er det af vejen.

Du bør lede efter en større højttaler med større enheder og fornuftig følsomhed. Oplagt ville være en større model fra B&W siden du er glad for lyden.


__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 25 Juli 2018 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger, nej ikke diskotek niveau, men min forstærker er på 250w og højtalerne kan kun tåle 150w så jeg kan ikke skrue så
højt op som da jeg havde et par JBL 240ti, det savner jeg nogen gange.

Thuekay, jeg har læst lidt om cm 10 fra B&W de kan tåle 300w, men de ligget lidt over mit budget, og jeg har ikke så meget
kendskab til ældre B&W modeller.

Jeg kan godt lide lyden i B&W de er meget detaljeret, men de JBL jeg havde var mere fyldige i lyden, med knap så mange
detaljer. En JBL med en B&W mellemtone og diskant ville nok være perfekt.

Jeg lytter mest til rock og nød JBL bassen, den var også god til film, men toppen er bedre i B&W erne.
Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 26 Juli 2018 kl. 03:48 | IP-adresse registreret  

Du er er gået fra en højttaler med en 14 tommer basenhed til en med to 6,5 tommer enheder. Du har reduceret menbranarealet
i det frekvensområde hvor der skal flyttes luft, til en tredjedel, samtidig med at du har halveret højttalerens belastningsevne. Det
kan kun gå galt ud fra de ønsker du har. Trenden mod slanke højttalere med flere små basenheder øger spredningen af lyden
rundt om højttaleren, hvor JBL’ens brede front og store membran sender lyden mere direkte mod dig. Derved og sammen med
den dobbelte effektbelastning har du oplevet den langt mere dynamisk “rock egnet”.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 27 Juli 2018 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

Kaj. Det giver god mening, der var mere spredning i JBL erne, det savner jeg lidt, men toppen kunne godt skrige lidt, derfor
havde jeg faktisk et par coral mellemtoner i mens jeg havde dem.

Jeg har lige læst lidt om Dali 40, er der nogen der har erfaring med denne højtaler? Det ser ud til at være en ret krævende
højtaler.
Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 27 Juli 2018 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg tror du står i samme situation som jeg gjorde på et tidspunkt. Jeg har haft JBL 240TI i 7 år og kender den særdeles godt med forskelligt udstyr. Den har en fantastisk bas, men resten af toneområdet er desværre ikke på højde med bassen. Har haft B&W CM4 og B&W 604. CM4 havde en dejlig mellemtone og diskant, men ingen muskler desværre. 604 var ret ringe på alle måder. Har hørt 683 og ja, fint øvre område, bassen er der da på den der moderne slimline måde, uden meget fysisk magt. Derfor vil du gerne have en hybrid af B&W og JBL. Om den findes ved jeg ikke. Jeg spiller på et par JBL L 100, made in DK. De kan heller ikke det hele, men er langt mere detaljerede, blødere i lyden end 240TI. De har en fremragende basgengivelse fra en 12 tommer, men ikke som 240TI. Med det rigtige grej og ordentligt placeret i rummet spiller de rigtig godt. De er økonomisk tilgængelige og kan tåle meget strøm. Jeg tror din Acurus ville hygge sig fint med dem. Der er sikkert mange muligheder og har man mange penge kan man nok få begge dele. Dali 40 har jeg hørt for mange år siden. Den tror jeg lige du skal google lidt. Den er der også delte meninger om. Jeg har ikke ejet min sidste højtaler endnu og JBL L 100 er ikke svaret på alt. Den er bare et godt kompromis synes jeg.

__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 27 Juli 2018 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Keld, helt rigtig beskrevet. Jeg har også L100 (dansk) og de bliver aldrig skiftet ud, men et par 5000 TI kunne da godt friste, det er også en dejlig højttaler.
     carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 29 Juli 2018 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Snejbjerg67. Jeg er helt enig, jeg har selv haft en B&W 604 s3, ikke nær så fyldig som 683.

Jeg har haft en JBL L80, faktisk en ret lækker højtaler, dog kun en 10” i den, kunne godt forestille mig at L100 har en del mere
bund, da den har en 12” det var måske værd at kikke nærmere på.

Er JBL 240ti den eneste højtaler der virkelig kan give et “spark i i maven” når den får gas?

Jeg har haft en del forskellige højtalere gennem tiden, og den eneste der kommer tæt på er den gamle Dali 8, men diskanterne
havde det med at blive meget lavere med tiden, Dali 1288 havde også en lækker bas, men resten var katastrofal dårlig.

Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 29 Juli 2018 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig, hvis du har en stor stue, har du brug for flere kubik! Men jeg forstår det stadig ikke helt? Men mit nytterum er osse
kun 16 m3 og jeg kører med 25 watt og det er rigeligt højt. Med mere bund, menes dybere bas eller bare mere af det? Er det mere
funky West Coast sound du søger eller hifi? Måske sat lidt på spidsen, men alligevel. Måske er et sæt Infinity noget? Lidt et
kompromis ala det du søger. Men....det er jo osse gamle højtalere! Som du nok kan høre er jeg ikke JBL fan, når det gælder de
ældre modeller. Men smag og behag....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 29 Juli 2018 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Gekofinger. Jeg har haft et par infinity Kappa 90, der er meget bas, men den er for løs efter min mening, jeg har en 12” sub.
som jeg bruger til film, men når jeg lytter til musik er den altid slukket, det er ikke meget bullerbas jeg søger, det er dybde og
stram bas.

Jeg har haft 2 stk. Aragon 4004 mk.ll , kørt som monoblokke, på et par JBL 240ti, de havde for meget magt over bassen, så det
lød som om der var mindre af den, end med en acurus A 250, den lyder af mere i bassen.
Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 29 Juli 2018 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Den "stramme bas", ligger i diskanten.
Det er sammenhængen imellem bas og diskant, der giver stram og hurtig bas.

Dine Kappa90 havde sikkert fin og opløst top.
Bassen hørte du nok som "spille for sig selv", ved siden af det andet, uden sammenhæng med det andet.
Så du har hørt bassen, akkurat og præcis, så langsom en bas nu en gang er, og fremstår, hvis ikke der sammenhæng med toppen.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 29 Juli 2018 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg kan ikke sige hvilken løsning der passer bedst til dig, men ud fra dine beskrivelser tror jeg JBL godt kunne være sagen. Problemet med JBL er, at deres gamle klassikere med solide basenheder er frygtelig dyre brugt. Min er jo ikke en klassiker og regnes blandt JBL-folket nok ikke som en rigtig JBL. Det gør så at brugtprisen er fornuftig, hvilket jo ikke gør noget. Den jeg spiller på er tunet lidt mere efter det europæiske marked og har ikke samme West Coast sound som 240TI, hvilket så igen nok ikke er helt den rigtige West Coast sound grundet det øvre toneområde. Sprødheden er der ligesom ikke. JBL l 100 DK er lidt mere som vi tit foretrækker i vores del af verden( voldsom generalisering ). Du skal ikke være bange for at den 12 tommer ikke sparker dig i ansigtet. Det kan den sagtens. Jeg har læst at nogle finder den buldrende. Det er for mig at se mangel på parring af anlæg og placering af højtalere i lytterum. Det kræver lidt omhu. En stærk forstærker er en nødvendighed.

Jeg spiller i et 24 kvm. rum. Jeg har ingen bulderbas men power, men det kan du helt sikkert også finde andre steder. Dog handler det om membranareal. Hvis du vil sparkes lidt til tror jeg ikke alle disse slimline 2½ vejs højtalere som markedet er overfyldt med er en løsning. De kan såmænd spille fint nok, ser pæne ud i stuen(konen er ikke sur), men den nedre del gør bare ikke ondt. De opgives tit til at gå dybt i bassen, men i praksis sker der absolut intet.

Ejede et par Audiovector M3 signature for nogle år siden. Opgivet til at gå ned til 30 hz. Rigtigt eller ej er ligegyldigt. I praksis var det en foruroligende oplevelse. Tynd, tynd lyd og i øvrigt fortsatte elendigheden videre op i toneområdet. Nogle vil sige at de kun spiller det bas der er, men det gør de altså ikke. Nu skal mine oplevelser med Audiovector M3 ikke ødelægge det for andre 2½ vejs konstruktioner i verden og jeg har selvfølgelig langt fra hørt alle....men mange forskellige højtalere senere: Infinity, Focal, IMF, JBL og B&W må jeg konstatere, at de ikke spillede ret meget.... Fik et chok da 240tI overtog pladsen efter dem. Pludselig foregik der ting i basområdet jeg aldrig havde hørt før. Selvom den er mindre god i mellemtone og diskant, så var der ingen grund til at skamme sig i forhold til Audiovectoren.

Ham brugeren herinde DigitalThor sværger til subwoofere. Måske er det en mulighed? Jeg har ingen erfaring med subs, men nogle henter gode resultater med dem. Nu er det jo som altid dine ører, som vurderer lyden. Det er jo ikke så let, at bare tage ud og lytte til en masse modeller medmindre man køber nyt. Jeg bor i Viborg og giver gerne en kop kaffe og et prøvelyt på mine. Jeg håber, at du finder det du søger.



__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 29 Juli 2018 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Fedt Snejbjerg67! Sådan! Det er det vi er her for. Få nærmest lyst til en tur til Jylland! Måske jeg skulle reviderer mine udtalelser
om JBL.....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 29 Juli 2018 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Snejbjerg67. Tusind tak for beskrivelsen, det er beskrevet nøjagtig som jeg søger, jeg vil helt sikker finde et par JBL l100, og
sidder lige og kikker efter et sæt. Kan det passe at der er 3 forskellige modeller af dem, en med rosentræ lister på siden af
fronten, som de l80 jeg engang havde, og nogle mere firkantet, med forskudte enheder, og en med enhederne siddende over
hinanden, hvilken af dem skal jeg kikke efter?

Tak for invitationen til at lytte på dem, men det er ikke så nemt for mig at komme til Viborg, og med den beskrivelse du giver,
behøver jeg ikke tænke videre over det, det kan ikke gå galt, og priserne er jo fantastiske, det vil jeg gøre.

Min Acurus a250 er meget strømstærk, så det burde blive godt. Jeg har en argon subwoofer på 500w, men bruger den helst ikke
til musik, det kan godt virke lidt rodet, ved noget musik, derfor hellere en højtaler der selv kan klare det.
Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 29 Juli 2018 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Funzy.

Og så er der jo også monitor-versionen af l-100, l-166.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 30 Juli 2018 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Hej Funzy!

Den jeg mener, er L 100 med rosentrælister på siden som dine L80. Det er samme serie. Der er også den gamle L 100 med hvide basenheder, som spiller helt anderledes. Den er en klassiker, men jeg har hørt den mange gange hos min svoger og det er ikke lige min smag. Så er der en L 100t som ligner 240TI en del. Lidt mindre og med en 12 tommer bas. Den har jeg kun hørt en enkelt gang. I mine ører langt fra min L 100, men det er jo smag og behag. Hvis du får fat i denne made in DK model skal du huske, at tålmodighed med placering lønner sig. Jeg spiller på tværs af rummet og har dem vinklet ind mod lyttepositionen med 25-30 cm til bagvæg, lidt over 2m. mellem dem og 1.10m fra endevæggene. De står symmetrisk i forhold til endevæg. Hver rum sin charme. Du må flytte lidt rundt når du får fat i et sæt. God jagt.

__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 01 August 2018 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Køb noget PA anlæg, til live musik. Det er tilsyneladende kun et spørgsmål om at kunne spille højt.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Sallingboe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sallingboe Audio

Bruger siden: 19 Marts 2017
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 02 August 2018 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Blot et lille indspark :-).

Watt er ikke altid så interessant, det er derimod følsomhed og renhed/klarhed i lydbilledet. Eksempelvis spiller jeg pt. på rørforstærkere på blot 10 W og et par hornhøjtalere (Tune Audio Anima). Hvis jeg skruer blot halvt op vil det være så højt at du ikke kan være i stuen.

Mit forslag kunne være noget i retning af hvad jeg spiller på (og ja jeg spiller også rock :-) ) men jeg kender jo ikke dit budget. Ellers er de bedste konventionelle højtalere jeg har hørt Yamahas nye NS-5000 som jeg også har et par af - 1 år gamle

En af mine venner har et ældre par Yamaha FX-3. De har den store bas du helt sikkert kan lide, og til en meget rimelig penge. Meget ofte er det ældre grej fuldt på højde eller bedre end meget af det nye, jeg håber ikke der er nogen ingeniørtyper til stede som jeg nu fornærmer :-). Eks spiller jeg på en Denon DP-100 fra 1982 - det er sammen med Melco (som er lige så gammel) den bedste pladespiller jeg nogensind har hørt.

Du er meget velkommen til at skrive eller ringe hvis du har lyst.

Venlig hilsen
Dan Sallingboe
Til top Vis Sallingboe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sallingboe
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes