Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 20:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Billige watt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 09 August 2018 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er på udkig efter en effektforstærker til min nye forforstærker. Til at starte med vil jeg egentlig gerne have en med min. 100w (gerne 200w), den må selvfølgelig gerne lyde godt, men på længere sigt er planen at den primært skal varetage bassen i en bi-amp konfiguration, så mange watt for relativt få penge, har høj prioritet.

Jeg kiggede først på noget samlesæt/diy som Hypex eller LC audio. Det er de billigste sæt jeg har kunne finde i DK men de løber også hurtigt op i 5000,- med alt materiale.

Så tænkte jeg om det kunne gøre lige så billigt ved at købe et færdigt produkt, og der faldt jeg over Emotiva BasX A300 som har 150w klass A/B til 4500,-. Er der andre billige alternativer? Nogen der kender Emotiva? er der nogen grund til at tro den ikke skulle være lige så god som de to andre?

Jeg kigger også efter brugt, men udvalget af effektforstærkere i Danmark er ret begrænset.
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 09 August 2018 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Der er pt en stærk ONKYO effekt til salg. En M-502 på 2x145 watt
(210w i 4 ohm). Den er reelt stærkere og er ampere stærk, så den
også klarer det nogle kalder for "tungtdrevne" højttalere. Den er 100%
dual-mono opbygget. Den står til 4500,- inkl. forforstærker.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 10 August 2018 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Der er en Cambridge 840w til salg for 2800 kr. En 20 kg sag med 200w i 8 ohm. Forstærkeren er en varm sag, så den skal have rigeligt med luft. Ellers er det eneste minus at der står Cambridge på siden.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 10 August 2018 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hvis du er fordomsfri, kan du få muskler i god kvalitet med en IMG Stageline STA-1000D.
Det er ganske vist en PA-forstærker, men lydkvaliteten skulle være i top.
Den er udstyret med det velrenommerede klasse d-modul fra Pascal som leverer 2 x 280 W i 8 Ohm.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 10 August 2018 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

tak for gode bud

Jeg er meget fordomsfri på dette punkt (er lidt i undersøgende legehumør), og som beskrevet er den langsigtede plan
at den skal drive basserne i bi-amp.

Jeg får snart nogle små byggesæt med 15w kasse a monoblokke, som jeg vil lege med. Men mine Ekta Grande er
vidst ikke særlig forstærkervenlige eller specielt følsomme, så der kan godt komme til at mangle lidt power i bunden.

...og så bliver det lidt interessant at eksperimentere, når jeg nu endelig har muligheden med en forforstærker med flere udgange.
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 10 August 2018 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hvordan vil du styre følsomhed og niveau, i flere forskellige
forstærkere, med forskellig - og varierende - indgangsfølsomhed?
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 10 August 2018 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er opmærksom på udfordringen.
PA forstærkerne har som regel niveauregulering, men også sådan en som NAD C275 har det.
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Larsan
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 08 August 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 10 August 2018 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Ellers kan et stereopotentiometer gøre det
Til top Vis Larsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsan
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 10 August 2018 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Har potmetre og indgange da samme linearitet? Ellers vil man med forskellige forstærkere opleve forskellige niveauer, alt efter hvor højt der er skruet op.

Det normale er at benytte to, eller flere, ens forstærkere, til de både top og bund, netop af samme årsag. Mit råd til OP vil derfor være, at benytte ens forstærkere, hvis han skal benytte mere end én.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 11 August 2018 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

OleOle skrev:
Har potmetre og indgange da samme linearitet? Ellers vil man med forskellige forstærkere opleve forskellige niveauer, alt efter hvor højt der er skruet op.


Nu må I ikke gøre det sværere end det er. Da det er volumenkontrollen i forforstærkeren der styrer det overordnede lydniveau til begge forstærkere er der ingen grund til bekymring om varierende styrke på de tilsluttede forstærkere alt efter lydniveau. De følges ad uanset, NÅR de én gang er indstillet til det.

Forskelle i indgangsfølsomhed betyder at de ikke spiller lige højt med det samme signalniveau og derfor skal niveauerne tilpasses hinanden. Det kan ske på to måder. Enten ved at ændre i forstærkernes modkoblingskredsløb og det skal man ikke umiddelbart pille ved med mindre man ved hvordan. Derimod er der den anden som enhver kan gå i gang med. Montere et potentiometer i indgangssignalet til forstærkerne. Ja, man behøver KUN at montere et potentiometer i den mest følsomme forstærker. Den skal have dæmpet niveauet til samme styrke som den anden forstærker. Og når det er sket holder man fingrene fra potentiometret. Resten foregår via forforstærkeren.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Larsan
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 08 August 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 11 August 2018 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Tak Kaj for at du gad skære det ud Det gad jeg nemlig ikke
Til top Vis Larsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsan
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 11 August 2018 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Jensiman.

Med mindre du er helt vild med at bygge selv, er dit eget forslag i trådens indledning det jeg vil vurdere som det sikreste bud.
Du kan ikke bygge det billigere, hvis det også skal tage sig ud. Med trygheden i reklamationsretten. At det fungerer.
Med en efterfølgende gensalgsværdi i tilfælde du får andre behov senere. Køber du to ens slipper du for det jeg har vist ovenfor.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 12 August 2018 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres råd og forklaringer.

Jeg er faldet over en Nad c272, som har ok kræfter 2*150w og skulle være rimelig strømstærk. Så har den også
mulighed for variabel output, så jeg kan bruge den i bi-amp med mine tyndarmede 15w monoblokke der vidst kun har gain på 16 dB.
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 12 August 2018 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Nu skal du huske, at ved bi-amp er det lidt vigtigt, at begge de forstærkere, du benytter, har samme gain.
Ellers vil den med mest gain "stikke af" i forhold til den med mindst.
Skåret ud i pap: Niveauet mellem bund og top vil forrykkes, alt efter hvor højt eller lavt din volumen er indstillet
Derfor er det altid anbefalelsesværdigt at bruge ens effektforstærkere til bi-amp/tri-amp.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 12 August 2018 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Boydk.

Akkurat som jeg stillede spørgsmål til, i et tidligere indlæg!
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 12 August 2018 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Overså lige, at mit indlæg "bare" var en dublet af dit:

Quote OleOle
Har potmetre og indgange da samme linearitet? Ellers vil man med forskellige forstærkere opleve forskellige niveauer, alt efter hvor højt der er skruet op.

Det normale er at benytte to, eller flere, ens forstærkere, til de både top og bund, netop af samme årsag. Mit råd til OP vil derfor være, at benytte ens forstærkere, hvis han skal benytte mere end én.

Sorry

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 12 August 2018 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Nu skal du huske, at ved bi-amp er det lidt vigtigt, at begge de forstærkere, du benytter, har samme gain.
Ellers vil den med mest gain "stikke af" i forhold til den med mindst.
Skåret ud i pap: Niveauet mellem bund og top vil forrykkes, alt efter hvor højt eller lavt din volumen er indstillet
Derfor er det altid anbefalelsesværdigt at bruge ens effektforstærkere til bi-amp/tri-amp.


Det er ikke korrekt, Hasse. For at lave en hurtig forklaring, tager vi to forstærkere, hvor den ene har et voltage gain på 25 og en anden på 50 for nemheds skyld. Sætter du en spændingsdeler 50/50 foran den sidste følges de ad hele vejen.

Bruger man to ens forstærkere er man naturligvis ude over problemet med spændingdeleren. Potentiometret.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 12 August 2018 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Er der noget jeg overser, eller er det ikke rimelig ligetil, som Kaj skriver ovenfor:

Hvis bare der er variabel input - hvad enten det er en Nad C272 (eller den nye C275Bee) eller en Hypex plateamp med DSP - så er det
ikke et problem, at der er forskellige gain på forstærkerne. Eller har jeg overset noget?

På en Nad c272 er gain 29 dB
På mine monoblokke er gain 16 dB

Det er jo en ret stor forskel! Men når der er variabel gain på c272, så justerer jeg den, så den passer med 16 dB (og holder fingrene fra
den derefter, som Kaj skriver).

Herefter styres volumen fra forforstærkeren. Skal jeg være opmærksom på andet?
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 12 August 2018 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

NEJ! Min tegning. Her er potentiometrene VR1 og VR2 vist til at tilpasse styrken mellem de to forstærkere som ikke har samme gain og har du een gang justeret det på plads holder du fingrene fra dem. Forforstærkeren klarer resten. Og når Hasse kigger lidt tilbage i tråden og evalurer tegningen vil han bekræfte det er rigtigt. Det er han nødt til
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 12 August 2018 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Jensiman … du er godt kørende for du har jo variabel indgang med potentiometret indbygget !!! Så der hele ligger jo lige til højrebenet. Del signalet fra forforstærkeren til NAD og dine monotrin og juster NAD med det største gain til det ønskede niveau.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes