Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: 12cm forskel på ht-kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 13 August 2018 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Jeg ved, at der findes riiiigtig mange kommentarer om emnet fra alle mulige mennesker på diverse fora, men alligevel prøver jeg her:

Jeg skal køre dobbelt bi-wiring til mine højttalere. Jeg bestilte 4 stk. 2 meter lange kabler.  Da varerne ankommer er de to kabler præcis 2 meter lange - de to øvrige kabler er 2,12 meter lange. Altså 12 cm forskel.

- Har den lille forskel nogen som helst praktisk betydning for lyden?
- Er det ligegyldigt eller ville I reklamere over forskellen til sælger (futureshop.co.uk)?

NB: Gerne sagligt funderede svar, der kan underbygges videnskabeligt/henvising til pålidelige kilder/fagfolk/tidsskrifter osv.


Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 13 August 2018 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

det her ingen betydning.

https://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_str%C3%B8m


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 13 August 2018 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

12 cm gør keine forskel, så det ville jeg bestemt ikke bruge tid og kræfter på at klage over.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 13 August 2018 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Det var godt nok uheldigt med den forskel. Især når du inden bestillingen har undersøgt at der er NØJAGTIG den samme længde
på kablerne fra terminaler til enhederne internt i højttalerne.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Larsan
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 08 August 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 13 August 2018 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Forskellen på dine 2 højttalere er betydeligt større end de 12 cm på kablerne gør. Ingen mennesker vil kunne høre det
Hvis ikke de er termineret kan du jo bare klippe de 12 cm af så der også kommer ro i sjælen
Til top Vis Larsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsan
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 13 August 2018 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Det var godt nok uheldigt med den forskel. Især når du inden bestillingen har undersøgt at der er NØJAGTIG den samme længde
på kablerne fra terminaler til enhederne internt i højttalerne.


Point taken!   

Jeg er selvfølgelig klar over, at kabelføringen indeni højttalerne (SA Pandion 50) også er forskellig. Der er jo betydelig længere vej op til øverste enhed i højde 115cm end til den nederste basenhed, der jo næsten sider lige overfor terminalerne ved soklen.

Jeg har tænkt mig at fodre bassen på begge lydpotter med de 2,12m lange kabler og så koble de to stk. 2m lange kabler på treble i begge højttalere. Det er bare spøjst, at fabrikanten ikke kan ramme 2 meter mere præcist når man køber kabler til ialt 15.000,- synes jeg.

Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
slyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 248
Sendt: 13 August 2018 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Du kan jo prøve at sætte et kabel på 2,0 sammen med det andet på 2,12 og høre om du kan høre forskel ??
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 13 August 2018 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Larsan skrev:
Forskellen på dine 2 højttalere er betydeligt større end de 12 cm på kablerne gør. Ingen mennesker vil kunne høre det
Hvis ikke de er termineret kan du jo bare klippe de 12 cm af så der også kommer ro i sjælen


Kablerne er færdigtermineret fra producenten af, så jeg kan desværre ikke bruge skævbider/hobbykniv-metoden, hehe.

Jeg tror, jeg giver basserne de 2,12 m lange kabler, og så kobler jeg de 2 meter lange kabler til treble på begge lydpotter. De var nu ikke helt billige (15.000,-) så det er sgu lidt som at købe en spritny bil med en ridse i lakken et sted, hvor ingen lægger mærke til den, ik. Man ved ridsen er der, og det nager en lidt, selv om bilen stadig kører som en drøm...hehe
Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 13 August 2018 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

slyd skrev:
Du kan jo prøve at sætte et kabel på 2,0 sammen med det andet på 2,12 og høre om du kan høre forskel ??


Ahaaa, du siger noget. Det vil jeg da prøve. takker
Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 13 August 2018 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

haj-end HaiFai … du kommer fra Jylland og jo tættere man kommer på Udkants-Danmark jo mere glæder man sig over at have fået mere for pengene, end man har bedt om. Men jeg kan selvfølgelig godt forstå frygten for at lyden i dit tilfælde når frem til diskanthøjttaleren, når basenheden er holdt op med at spille …
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 13 August 2018 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

….men tager vi den seriøse del af et svar vandrer strømmen 300.000 km/sekund og med 12 cm forskel er der ikke andre væsentlige parametre til at forstyrre oplevelsen. Så da kan være helt rolig for at der ikke er nogen som helst forskel på de to kabler. Udover længden. Enjoy!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes