Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 14:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Passiv preamp projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rovox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2018
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 25 August 2018 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen, er helt ny her inde men ikke ny til hi-fi

Havde i "gamle dage" en del besøg til KT-Radios messer og slugte blade i metervis:-)
Nu en del år efter, vil jeg prøve at bygge mit eget system.

Ind til videre er jeg i gang med en forforstærker af den passive slags, kraftigt inspireret af Lightspeed attenuatoren, dog med andre opto komponenter.

Er passive forforstærkere stadig noget der har interesse i dag, eller er jeg bare ved at koge suppe på en uddøet høne? :-)
Til top Vis Rovox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rovox
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 27 August 2018 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Hvis du er i gang med noget à la Lightspeed, vil jeg anbefale dig at kigge på Tortuga Audio.

Såvidt jeg forstår, er det væsentligste problem med LDR (light dependent resistors), at de "driver", hvilket man hos Tortuga Audio har løst ved at indbygge en computerstyret kalibrering af modstandene.

Jeg har selv anskaffet og bygget et kit fra Tortuga Audio, som erstattede en aktiv forforstærker, og har ikke fortrudt et øjeblik. Den er omtalt i tråden om mit system på denne side (du skal scrolle lidt ned på siden):

Link

Jeg tror ikke, at passive forforstærkere er uddøende som sådan - der findes i hvert fald en del forskellige typer på markedet i form af attenuator-baserede, transformer-baserede og altså også LDR-baserede.

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Rovox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2018
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 27 August 2018 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Aksa tak for dit gode svar, ja LDR er vist egentligt ikke egnet til det formål de bliver brugt til, men de "lyder" jo fantastisk:-)

Nu må ingen tro at jeg er arogant her, jeg udstiller bare mine tvivl her.
Lightspeed krævede at man matchede flere LDR'er og jo bedre job, jo bedre, alligevel kan jeg forstå at de LDR'er, som du siger, "driver" rundt over det hele.

Og Tortuga som vist er lidt af en genistreg har jo løst det problem, som du også siger, jeg har bare et lille problem med den også, sikkert grundet min manglende viden!
Jeg forstår at Tortuga modtager et lydsignal, sender info til "computeren", udregner de bedste værdier for dens LDR'er, justerer dem og lader lyden gå videre. og nok alt sammen på få millisekunder. Men er det så "live" når Tortugaen at behandle hurtige skift i signalet?

Da jeg slet ikke er på niveau med Tortuga-folkenes tekniske kunnen, har jeg valgt at prøve at finde andre opto'er der var lettere at bruge, jeg har valgt at prøve at benytte opto-FETs i stedet for.

Projektet er så at sige, lige startet så der er lang vej men jeg tænkte at hvis det kommer til a virke, om nogen så var villige til at prøve at teste enheden?

Hvordan den kommer til at lyde, ved jeg ikke, men for mig et sjovt projekt.

Får dog brug for jer, kloge hoveders hjælp til bl.a. at designe en strømforsyning der er extrem stabil under 250uA.
Til top Vis Rovox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rovox
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 27 August 2018 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Så længe man mener noget er godt - ja ligefrem bedst - uddør det ikke. Slet ikke når man selv kan fremstille det. Ud fra min
erfaring er der en række forbehold tilknyttet en “passiv preamp”. FOR uanset dens udformning, vil indgangs- og
udgangsimpedanser ændre sig afhængig af indstillingen, og det vil derved påvirke frekvensgangen afhængig af de tilsluttede
kabler og kredsløb. Idealet er have en fast og frekvens uafhængig relativ høj indgangs- og lav udgangsimpedans. Dertil kræves
en god og indenfor det anvendte frekvensområde lineær buffer. Resultatet af denne fremgangsmåde bliver at regulering kun sker
på signalstyrken, som må formodes at være din hensigt.

Man ser jo desværre ofte producenter forsøge at “score kassen” ved at slippe for det komplicerede i at bygge en pre-amplifier
med buffer og i stedet for pakker den simple løsning ind i et pænt kabinet og en god historie.



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 27 August 2018 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Rovox skrev:
Aksa tak for dit gode svar, ja LDR er vist egentligt ikke egnet til det formål de bliver brugt til, men de "lyder" jo fantastisk:-)

Nu må ingen tro at jeg er arogant her, jeg udstiller bare mine tvivl her.
Lightspeed krævede at man matchede flere LDR'er og jo bedre job, jo bedre, alligevel kan jeg forstå at de LDR'er, som du siger, "driver" rundt over det hele.

Og Tortuga som vist er lidt af en genistreg har jo løst det problem, som du også siger, jeg har bare et lille problem med den også, sikkert grundet min manglende viden!
Jeg forstår at Tortuga modtager et lydsignal, sender info til "computeren", udregner de bedste værdier for dens LDR'er, justerer dem og lader lyden gå videre. og nok alt sammen på få millisekunder. Men er det så "live" når Tortugaen at behandle hurtige skift i signalet?

Da jeg slet ikke er på niveau med Tortuga-folkenes tekniske kunnen, har jeg valgt at prøve at finde andre opto'er der var lettere at bruge, jeg har valgt at prøve at benytte opto-FETs i stedet for.

Projektet er så at sige, lige startet så der er lang vej men jeg tænkte at hvis det kommer til a virke, om nogen så var villige til at prøve at teste enheden?

Hvordan den kommer til at lyde, ved jeg ikke, men for mig et sjovt projekt.

Får dog brug for jer, kloge hoveders hjælp til bl.a. at designe en strømforsyning der er extrem stabil under 250uA.


@Rovox
I Tortuga'en sker kalibreringen ikke som en del af lydbehandlingen. Det er kun LDR'erne, der "påvirker" signalet, når der er lyd igennem.

Kalibrering sker i en helt separat process. Det eneste, som computerstyringen kontrollerer "undervejs", er værdierne af modstandene ved forskellige indstillinger af volumenkontrollen - men baseret på kalibreringen (en skabelon kunne man kalde det) - ikke ift musiksignalet

@ Kaj
Der er ingen tvivl om, at en passiv pre ikke altid er lykken. Især impedansforholdene mellem de tilsluttede apparater er rigtigt vigtige for et godt resultat - herunder skal apparaterne ikke være påvirkelige af en varierende impedans.

Når det er sagt, ser det ud til, at en hel del hifi-entusiaster benytter passive preamps i forskellige udformininger med godt udbytte

Det kunne tyde på, at en bred vifte af apparater er i stand til at fungere normalt, selv når de udsættes for ovennævnte udfordringer.

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 27 August 2018 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Så længe man mener noget er godt - ja ligefrem bedst - uddør det ikke. Slet ikke når man selv kan fremstille det. Ud fra min
erfaring er der en række forbehold tilknyttet en “passiv preamp”. FOR uanset dens udformning, vil indgangs- og
udgangsimpedanser ændre sig afhængig af indstillingen, og det vil derved påvirke frekvensgangen afhængig af de tilsluttede
kabler og kredsløb. Idealet er have en fast og frekvens uafhængig relativ høj indgangs- og lav udgangsimpedans. Dertil kræves
en god og indenfor det anvendte frekvensområde lineær buffer. Resultatet af denne fremgangsmåde bliver at regulering kun sker
på signalstyrken, som må formodes at være din hensigt.

Man ser jo desværre ofte producenter forsøge at “score kassen” ved at slippe for det komplicerede i at bygge en pre-amplifier
med buffer og i stedet for pakker den simple løsning ind i et pænt kabinet og en god historie.





  

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Rovox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2018
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 27 August 2018 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Sådan som jeg vil konstruere min er kraftigt baseret på Lightspeed, dog er både positiv og negativ holdt helt uden jord og kører igennem et opto-relæ og 40 Ohm opto-FET (= 41 Ohm) når der er lukket helt op for musikken.

Hvis jeg forstår Lightspeed korrekt så har den en teoretisk konstant impedans mellem positiv og negativ?
I øjeblikket fumler jeg med nogle opto-FETs der maks "driver" 0,1% pr. stk. mod 10-20% på LDR, dem kører jeg så i parallel for yderligere at minimere afvigelserne.

Tak for den gode info vedr. Totugaen! :-)

Der er ingen tvivl om at LDRne har fantastiske lydegenskaber, det er også derfor jeg vil prøve at konstruere noget ligende, bare med mere medgørlige komponenter, for nemhedens skyld. :-)
Til top Vis Rovox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rovox
 
Larsan
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 08 August 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 27 August 2018 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Idealet er have en fast og frekvens uafhængig relativ høj indgangs- og lav udgangsimpedans. Dertil kræves
en god og indenfor det anvendte frekvensområde lineær buffer. Resultatet af denne fremgangsmåde bliver at regulering kun sker
på signalstyrken, som må formodes at være din hensigt.





Jeg læste et eller andet sted at man ikke altid skal satse på lav udgangsimpedans * Det skulle være bedst med en høj udgangsimpedans hvis indgangsimpedansen er lav på det apparat der skal tilsluttes og lav udgangsimpedans hvis indgangsimpedansen er høj. Det skulle mindske kablernes indflydelse på lyden
Til top Vis Larsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsan
 
Rovox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2018
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 27 August 2018 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Larsen: Uden at have den store viden på området, så håber jeg at min passive forforstærker, vil virke som et 41 Ohms kabel, mellem kilde og effektforstærker.

Kan nogen sige om Lightspeed med teoretisk perfekte LDRs ville virke som et kabel med en Ohmsk modstand?
Til top Vis Rovox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rovox
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 28 August 2018 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

....41 Ohms kabel....nej!
For at det kan fungere som en volumenkontrol varierer modstandstandsværdierne i såvel de rødt som de blå markerede
modstande (LDR). De røde sidder i serie med signalet og de blå parallelt over udgangen. Forholdet mellem disse værdier giver
den ønskede regulering af volumen. Det styres gennem regulering af strømmen til lysdioderne i LDR’erne. Deraf kommer det
fancy word “Lightspeed”. Kigger du nøje på komponenternes data passerer lydsignalet med samme hastighed som det gør i et
potentiometer man ellers ville have brugt. Elektrisk set udgør en rødt og en blå markeret modstand præcis det samme som
sidder i et potentiometer. En samlet elektrisk modstand på 41 Ohm vil i bedste fald kun opnås i reguleringens to yderpunkter.
Når der er skruet helt op eller helt ned. Der imellem antager metoden helt andre værdier afhængig af reguleringen. Der er denne
variation i impedanserne der giver de forbehold jeg tidligere har anført.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Rovox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2018
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 28 August 2018 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Kaj, tak, det er en rigtig god forklaring!!

Så hvis vi antager en fiktiv perfekt LDR baseret Lightspeed så ville man bare skulle lægge den røde og blå LDR sammen for at få impedansen?
Eks. LDR går fra 0 til 10K Ohm. Så ville der med fuld volumen være 0+10K, i midten ville der være 5K+5K og skruet helt ned 10K+0 Ohm?
Til top Vis Rovox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rovox
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 28 August 2018 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Især impedansforholdene mellem de tilsluttede apparater er rigtigt vigtige for et godt resultat - herunder skal apparaterne ikke være påvirkelige af en varierende impedans.


Men dette er så vidt jeg ved ikke til stede ved fx. Music First Audio's transformatorbaserede passive pre'er? Og i Tortuga produkterne mener jeg også at problemet med for høj udgangsimpedans i hvert fald ikke er til stede når man er i den lave ende af singalniveau, altså når der dæmpes mest. Hvis man kører oppe omkring fuld niveau (mindst dæmpning), kan det være en anden sag. Her nærmer udg.imp. sig 5 kOhm: https://www.tortugaaudio.com/products/passive-preamps/ldrxb- balanced-passive-preamp/ 
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 28 August 2018 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Groft forenklet, ja. Men ....... dermed har du fået en lineær reguleringskarakteristik. Du skal anvende LDR der har en så logaritmisk karakteristik, som mulig. For ellers kan du ikke regulere styrken ved lave niveauer. En lineær regulering skal bare løftes en anelse fra nul før det spiller højt og resten af vejen op vil du føle reguleringen er beskeden. Så du skal i gang med at finde LDR' med den rette karakteristik.

OG ..... hvad er der galt med at anvende et logaritmisk ALPS potentiometer på 10kohm i stedet. Det fungerer og så slipper du for bøvlet med parring og efterfølgende drift af LDR. Indretter du kabelforbindelser med korte ledninger er du mange problemer kvit, selv om jeg forsat ihærdigt forsøger at få dig til at anvende en buffer på udgangen med den udgangsimpedans du finder rigtig til dine kabler og effekttrin. Potmetret sætter du på indgangen af bufferen. Derved har du konstant 10kohm indgangsimpedans og konstant udgangsimpedans afpasset dine ønsker. Uanset volumenkontrollens indstilling.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 28 August 2018 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Visualisering af det overfor beskrevne omkring passiv løsningen. Læg især mærke til udgangsimpedansens værdi i relation til volumenindstillingen. Her linket til kildematerialet, som inspiration.


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Rovox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2018
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 28 August 2018 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar:-)

Jeg vil også vælge en logaritmisk eller falsk logaritmisk pot, da det, som Kaj siger, vil være klart af største fordel.
Vedr. buffer, så er det også noget jeg kraftigt overvejer, nu efter Kaj har nævnt det, jeg vil dog lige først se hvordan min konstruktion opfører sig og så tilføje en buffer hvis opto-FETsne ikke opfører sig som jeg håber.
Bemærk at jeg vil bruge 0,1% afvigelse opto-FETs og ikke LDR, af flere grunde: Jeg vil ikke kunne måle mig med de resultater som andre har fået med LDR og det ser ikke ud til at andre har forsøgt sig med opto-FETs, så legebarnet kom op i mig:-)

Som det er lige nu, bruger jeg ingen ledninger men kun PCB baner, de vil nok være maks 15 cm lange. fra RCA ind via inputvælger, opto-FETsne og til RCA ud.
Til top Vis Rovox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rovox
 
Rovox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2018
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 26 December 2018 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Ser ud til at være et næsten perfekt resultat, bortset for "problemet" med farven/klangen! :-)
Til top Vis Rovox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rovox
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes