Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 15:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Attenuator (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 28 August 2018 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der har erfaring med en attenuator. Kan se de findes i 3 udgaver, SHUNT | LADDER | SERIES. Har læst lidt om dem og der skulle ladder udgaven være bedst. Er der nogen der kan fortælle om det er rigtigt.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 28 August 2018 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Lader er bedst fordi signalkilden hele tiden ser den samme impedans uanset indstillingen. Det er parallellen til et potentiometer.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 29 August 2018 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Vil man ikke få bedre lyd med en attenuator i stedet for et potentiometer.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 29 August 2018 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Her deler vi os i to lejre, er jeg sikker på. For det afhænger af kvaliteten på de anvendte komponenter. På lang sigt slides et
potentiometer med støj ved betjening som resultat. Det sker ikke på en attenuator indtil kontakternes forbindelser svigter. De
skal holdes rene. Der er kun tilbage at lytte sig frem eller have tillid til sammenlignelige målinger.
Jeg har prøvet begge dele og med et ALPS potentiometer til sammenligning bliver jeg ved det.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 29 August 2018 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte et forhold af betydning i sammenhæng med dit spørgsmål.

Er der i en attenuator anvendt modstande med meget lille tolerance bliver sporingen mellem de to kanaler tilnærmet perfekt. I den sammenhæng stilles der høje krav til et potentiometer, hvis det skal have de samme egenskaber.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 29 August 2018 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Tak Kaj.
Vil spare 550 dollars. Og prøve om jeg kan finde et ALPS potentiometer.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1720
Sendt: 29 August 2018 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har også brugt ALPS (motordrevet) i min tidligere forforstærker, og det er rigtigt fint.

Jeg skiftede dog ALPS potmeteret ud til et TKD (stadig motordrevet), og det var absolut en hørbar forbedring, omend ikke nat og dag

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Dyrholm
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dyrholm Design Audio

Bruger siden: 15 November 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 29 August 2018 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet både ALPS potmeter og attenuatorer tidligere, men har skiftet dem ud med en relæstyret volumenkontrol fra Hollandske Tentlabs. Den bedste volumen kontrol som jeg har benyttet. Derudover får man 4 indgange (hvis man vil bruge dem) fjernbetjening af både indgange og volumenkontrol. De fleste fjernbetjeninger kan bruges, jeg benytter en Sony som også bruges til andet alligevel. Kan købes direkte fra deres webshop, og er billigere end de fleste gode attenuatorer.

__________________
John Dyrholm
Til top Vis Dyrholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrholm Besøg Dyrholm's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 29 August 2018 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Dyrholm. Et godt bud.
Konstruktionen er i bund og grund en attenuator, hvor drejeomskifteren er erstattet med et antal relæer hvor kombinationen af dem udfører reguleringen. Med >40kohm indgangsimpedans ser vi bort fra det faktum at indgangsimpedansen i kraft af konstruktionen varierer alt efter niveauet. Her bevarer potentiometret sin værdi uanset indstillingen. En detalje. Den korte ledningsføring i nærkontakt med indgangene bidrager helt sikkert til resultatet du hører. Og fjernbetjening med valg af indgange. Et reelt alternativ, ja. Som skal efterfølges af en lineær buffer på lige fod med et potentiometer. Så er den hjemme.

Misteltenen der skal tages i ed er at dæmpningen er 64 step á 1dB. Lukker den helt af for lyden når den er 64dB nede?

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 29 August 2018 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Har kigget på attenuator fra Khozmo.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Dyrholm
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dyrholm Design Audio

Bruger siden: 15 November 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 29 August 2018 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Ingen lyd i trin 0, og fuld gennemgang i trin 64.
Og jeg er enig med hensyn til bufferen. Den fungerer ikke som en passiv forforstærker. Har i øvrigt endnu ikke hørt en passiv forforstærker der var på højde med en aktiv, og har selv lavet flere forsøg i håb om at den kortere signalvej var bedst, men nej.

Kaj. skrev:
Dyrholm. Et godt bud.
Konstruktionen er i bund og grund en attenuator, hvor drejeomskifteren er erstattet med et antal relæer hvor kombinationen af dem udfører reguleringen. Med >40kohm indgangsimpedans ser vi bort fra det faktum at indgangsimpedansen i kraft af konstruktionen varierer alt efter niveauet. Her bevarer potentiometret sin værdi uanset indstillingen. En detalje. Den korte ledningsføring i nærkontakt med indgangene bidrager helt sikkert til resultatet du hører. Og fjernbetjening med valg af indgange. Et reelt alternativ, ja. Som skal efterfølges af en lineær buffer på lige fod med et potentiometer. Så er den hjemme.

Misteltenen der skal tages i ed er at dæmpningen er 64 step á 1dB. Lukker den helt af for lyden når den er 64dB nede?



__________________
John Dyrholm
Til top Vis Dyrholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrholm Besøg Dyrholm's Websted
 
pastinak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2018
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 29 August 2018 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Problemer ved lav styrke kan ungås ved f.eks. at tilføje en -20dB kontakt.
Så med attenuator undgås at første trin lyder som on/off, og med potentiometer undgås at balancen skrider når man skruer ned.

I “Data” sektionen i https://tangentsoft.net/audio/atten.html linkes til et regneark med målinger på bl.a. et alps potentiometer.
Hvis man undgår den lave ende, er balancen god i alle tilfælde.
Til top Vis pastinak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pastinak
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 30 August 2018 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Har købet en fuldt balanceret lader type attenuator fra Khozmo. 8 dæk med 48 trin - Vishay modstande. Har ikke prøvet den endnu.

Den på billeder kun med 4 dæk. Fjernbetjeningen til min er uden træ, men lækkert solidt alu.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 30 August 2018 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Pastinak. Din ide er helt rigtig tænkt indtil jeg med -20dB dæmningen aktiveret skruer pænt højt op på attenuatoren og i et ubevogtet øjeblik slår den fra -20dB til 0dB dæmpning. Det rykker.


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
pastinak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2018
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 30 August 2018 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  


Det har virket fint for mig i 35+ år. Men -10dB kan nok også hjælpe.

Til top Vis pastinak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pastinak
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 30 August 2018 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Et skift fra -20dB til 0dB dæmpning svarer til 100 gange effekten. Og starter jeg med 20W og skifter, så ……. Derfor.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 01 September 2018 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal vælge mellem en 48 steps Ladder type stepped attenuator. Eller en 64 steps relay based ladder type attenuator. Hvad kan så anbefales.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 01 September 2018 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Idealet er en trinløs jævn regulering så langt ned i niveau som mulig. Derfor er flest mulige step bedst. Der hvor usikkerheden
kommer ind, er omkring lydkvaliteten du satte som krititerie for valget af attenuator. Spørgsmålet hvordan relæudgaven er
udført i praksis. Er der lagt omhu i den og trinene fornuftigt afstemt i niveau er 64 trin at foretrække.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 02 September 2018 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Her er data på den med 64 trin.

Switching type: MBB (Make Before Break)
Number of steps: 64
Attenuation range: -64 dB ... 0 dB
Attenuation per step: steps 1dB/step
Switching device: Omron relays
Custom made optical encoder guarantee long life operation
Extremely short signal path
Channel matching: +/-0.1 dB
Mechanical life: > 50 000 cycles
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 02 September 2018 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Pnnh.
Ud fra data fås det nok ikke bedre. Sporingen mellem kanalerne er så tæt på idealet som man i praksis kan komme.
Laver du i den praktiske opstilling det sådan at indgangs- og udgangsniveauerne er afpasset så de 64 trin dækker reguleringen
fra fuld effekt og ned til nul vil du opleve reguleringen tilsvarende perfekt. Dermed mener jeg at er det sådan at indgangsignalet
er f. eks. 10 dB kraftige end nødvendig for fuld styrke mister du derved værdien af 10 trin på reguleringen. På den med 48 trin
mister du de trin der svarer til 10dB. Derved kan du godt se vigtigheden af mange trin og stort reguleringsområde.

For at udnyttet alle trin skal du sikre at alle indgangssignaler har samme signalniveau. Og det har du jo mulighed for når du
laver det selv Bortset fra at de enkelte musikstykker nemt kan afvige mere end 10dB og så er vi igen tilbage til vigtigheden
af det store reguleringsområde af hensyn til niveauforskelle fra kildematerialet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes