Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 07:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mere og bedre lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NikolajRLaursen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 31 August 2018 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg købte for et halv år siden et stereo setup bestående af Dynaudio excite x18 med tilhørende stander 6, YAMAHA R-N803D og
nye kabler efter tilspilning.
Høre en del musik og nyder at “teste” anlægget.
Jeg står nu i en situation hvor jeg gerne vil have mere/bedre lyd. Mere dybde, detaljer, finesser.

Jeg har overvejet at købe en effektforstærker. Er det vejen at gå, eller skal jeg investere i en anden forstærker end min Yamaha?

Jeg har ikke selv nok forstand på diverse mærker og modeller til at kan gennemskue brugtmarkedet ordentligt.

Skulle der være en mere forstand på dette, som har nogle gode ideer, siger jeg mange tak på forhånd!

Mvh Nikolaj









Til top Vis NikolajRLaursen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajRLaursen Besøg NikolajRLaursen's Websted
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 01 September 2018 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Hej
Hvad består din signalkilde af?

Polle
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
Deguello
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 01 September 2018 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg tror ikke en effektforstærker vil ændre meget, da det er en ganske fin og kraftig Yamaha du har. Hvis du vil have større og mere lyd, så vil
jeg anbefale en eller gerne to subwoofer, det vil udvide frekvensområdet ned af og opleves som større lyd. Måske har din Yamaha indbygget
delefilter (den har jo sub-udgang), således at signalet kan deles mellem højtaler og sub.

VH
Johnny
Til top Vis Deguello's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deguello
 
NikolajRLaursen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 01 September 2018 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Hej Polle.
Jeg bruger primært Yamahas MusicCast.

Til top Vis NikolajRLaursen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajRLaursen Besøg NikolajRLaursen's Websted
 
NikolajRLaursen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 01 September 2018 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hej Johnny.

Det havde jeg ikke lige forestillet mig, men det lyder interessant, hvis det kan give “større” lyd.
Synes ikke jeg mangler bas, så den vej havde jeg aldrig tænkt. Det spiller godt, men vill godt opgradere på en eller anden måde
så jeg får mere af det hele, men kan læse herinde at man skal have en større forstærker for at udnytte højtalernes potentiale.
Så tænker der er mere i højtalerne?
Hvad skal man op i sub for at få noget der matcher mit anlæg?
Tak for svar.
Til top Vis NikolajRLaursen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajRLaursen Besøg NikolajRLaursen's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 01 September 2018 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Ifølge manualen, har du en eller anden form for EQ indbygget i din Yamaha.
Først og fremmest ville jeg sikre mig hvordan den spiller med dette system, slået hhv fra og tli. Dernæst ville jeg spørge i butikken om ikke du kan låne en subwooer med hjem, så du kan se om det gør nogen forskel når du tilslutter denne til det udtag du har på bagsiden - som skulle være lavet til det samme.

Det kan også tænkes at den lille X18, bare ikke levere varen, som du ønskede. Og i så fald må du prøve med en lidt større model, hvor du ikke bare har et støre kabinet - og smider standerne væk - men det skal gerne være en 3 vejs, med en dedikeret mellemtone, som i mange tilfælde kan lyde mere klar og detaljeret - selv om der ikke er nogen garanti, da vi alle har forskellige præferencer
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 01 September 2018 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

NikolajRLaursen skrev:
Hører en del musik og nyder at “teste” anlægget. Jeg står nu i en situation hvor jeg gerne vil have mere/bedre lyd. Mere dybde, detaljer, finesser. Jeg har overvejet at købe en effektforstærker.


….nyder at teste anlægget …. Og overvejer at købe en effektforstærker.... Nej du skal i stedet have mere effektive og ydedygtige højttalere til at sætte skub i "testen". For med et par højttalere på 175W max. OG en effektivitet på kun 86dB lydtryk ved 2W (2,83Vrms i 4 Ohm) sker der ikke ret meget uanset effekten du tildeler dem. Jeg undrer mig ikke det mindste over at du mangler noget. Meget! Jeg anvender selv relativt små højttalere med en følsomhed på 89dB/2,83Vrms (forskellen på 3dB svarer til en effektfordobling) og har lige nu 2x550W til rådighed og lige lidt hjælper det hvis man "trykker den af". Højttalerne sætter begrænsningen.
Så det er her du skal sætte ind, hvis "testen" skal give resultat.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 01 September 2018 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også helt klart sige større og mere effektive højtalere, f.eks. en gulvmodel fra Excite serien, hvis du godt kan lide lyden af dine X18. Og når du så har bedre højtalere, så er det også nemmere at "bygge videre" på anlægget. Men pas på... hifi-bacillen er svær at slippe af med, når den først har fået fat

Har du et budget for, hvor meget du vil bruge på det? 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 01 September 2018 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Engang sagde man (og nogle siger det stadig): Små højtalere - lille lyd. Store højtalere - stor lyd. Andre udtrykker det på denne måde: Intet kan erstatte membranareal.
Men i dag findes jo mange tekniske greb, der kan få en lille højtaler til at give stor lyd. Måske er der en vis placeboeffekt ved store gulvhøjtalere. Hjernen kan narres til at tro, at lyden er "større" end ved en lille højtaler. Hertil kan man sige- Okay, men det jo også oplevelsen det handler om. Hvordan den er tilvejebragt betyder mindre. Omvendt er det måske nemmere at nyde lyden fra standerhøjtalere med lukkede øjne .


Dine nuværende højtalere bliv jo mange steder rost til skyerne - så det står mig ikke helt klart, hvad det er du savner.


Et højtalermærke som Buchardt har jo formået at lave kompakte højtalere med absolut stor lyd. Deres seneste model går helt ned til 33Hz +/- 3 dB. De øvrige specifikationer ligger tæt på dine nuværende højtalere. De kan sagtens spille en stue på 50 kvm op.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 01 September 2018 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Justin Case. Du har da fuldstændig ret i at det ikke nytter noget at flytte de samme små enheder til et større kabinet placeret på gulvet, som det stadig oftere ses. Og med den af dig omtalte højttaler med en følsomhed på 88dB/2,83Vrms/4ohm er forbedringen til at overskue. Lydstyrkemæssig er ændringen til at overhøre, da der skal omkring +9dB til at øret opfatter lyden som dobbelt så kraftigt. Om man så bedre kan li' lyden er en helt anden historie.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 01 September 2018 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Du bruger Yamahas MusicCast...hvor streamer du fra?

Jeg hæfter mig ved du gerne vil have "mere/bedre lyd. Mere dybde, detaljer, finesser" derfor min interesse for første led i kæden= skidt ind
skidt ud
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 01 September 2018 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Sorry to say it, men lige nu har du et anlæg med fokus på funktionalitet over lydkvalitet. Små højtalere og en receiver med en masse smarte funktioner. Alle disse behagelige features, koster penge og betyder at der er brugt mindre krudt på selve lydkvaliteten.

Så hvis du gerne vil have bedre lyd, så er det på sigt samtlige dele der skal udskiftes.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 01 September 2018 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Mere dybde, detalje og finesse! I næste indlæg fra trådstarter ønskes også "større" lyd. Trådstarter skriver at han ikke savner bas. Jeg læser det således, at han vil have endnu mere ud de Dynaudio end han får i forvejen. Jeg læser ikke, at han vil mærke bassen i mellemgulvet eller noget i den retning. Så tænker jeg først, at afspillekæden skulle opgraderes. Om effekten af dette giver det ønskede resultat ved jeg ikke. Den største ændring kommer ved andre højtalere. Der virker det bare ikke til at trådstarter er endnu. Hvis man ønsker større lyd, mere dynamik og magt over tingene er der ikke nogen vej udenom større membranareal. Det koster så til gengæld også mange penge hvis finesse, detaljer og dybde skal forbedres samtidig med.
Jeg ville prøve at låne noget bedre grej at spille på og høre om X18 kan levere mere end hidtil. Det må jo komme an på en prøve. Alternativt ud og lyt på andre højtalere eller supplere med en subwoofer som trådstarter selv er inde på. Måske DigitalThor har forslag til en god sub?


__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 01 September 2018 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Snejbjerg67 skrev:
Måske DigitalThor har forslag til en god sub?
Ja - jo. Det kommer jo an på budgettet og om det i sidste ende kommer til at give ham den forskel han ønsker.
Hvis det var mig, kunne jeg finde på at proppe en hårdt rullet sok i basporten på X18'erne og tilføje(låne) en lukket sub i 3-4K klassen og se hvad der sker.

Der er flere ting i dette.
1. Hvad er trådstarters referencer
2. Hvad er budgettet
3. Hvor meget plads er der til rådighed
4. Hvilket dele er til forhandling, når det gælder udskiftning mht. størrelse, farve udformning osv.
5. Hvad bliver anlægget brugt til

Besøg eventuelt lidt butikker og om muligt nogle med et anlæg, som du bedre kan lide, så du kan drage nogle erfaringer og på den måde pejle dig ind på hvad du søger
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
NikolajRLaursen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 01 September 2018 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres inputs!

Jeg streamer fra min mobil eller tablet, ved godt at dette ikke er optimalt for lydkvaliteten. (Jeg var ikke helt selvbestemmende
da jeg købte anlæg) Både størrelse, udseende og funktionalitet var et krav.

Jeg er tilfreds med lyden fra mine højtalere og jeg mangler ikke bas.
Vil egenligt bare gerne have mere af det hele, hvis det er muligt på en eller anden måde?

Ville en Yamaha A-S1100 og en Yamaha WXA50 (Pga. MusicCast)
give en mærkbart resultat?
Eller skal jeg bare have en gulvmodel?





Til top Vis NikolajRLaursen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajRLaursen Besøg NikolajRLaursen's Websted
 
NikolajRLaursen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 01 September 2018 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Det skal helt klat prøves af med låne grej! Spændende om en sub kan tilføje noget som jeg ikke regnede med. Det skal prøves.
En lukket sub i 3-4K klassen. Har du noget i tankerne som ville være godt at prøve af?
Til top Vis NikolajRLaursen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajRLaursen Besøg NikolajRLaursen's Websted
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 01 September 2018 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Hvis du kender en med Tidal Hifi, skal du prøve det....har oplevet "almindelige" mennesker nemt kunne høre forskel mellem Yousee music
og Tidal Hifi på selv en Sonos Playbar.

Min holdning er, at "lækkerheden" i musik ikke kan skabes i et godt anlæg, hvis signalet er middelmådigt.



Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 01 September 2018 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg bruger selv musik cast i mine rum da det er nemt og lyder godt dvs. net radio streaming... har du prøver Tidal ??
Men i mit main stereo setup har jeg optimeret rum, 220v kabler , signal kabler , ht kabler, tæpper og støj fra PSU (skift til linear) , netværks støj
, 220v fase, fliser under HT'ere og spikes osv.
Mange af disse ting er næsten "gratis"
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 01 September 2018 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Nikolaj. Kan jeg få dig til at kommentere mit første indlæg i denne tråd og forklare hvad du præcis mener med at "teste" anlægget? Og hvad du mener et effekttrin eller en lidt større forstærker kan give dig af forbedringer?

Sidst men ikke mindst hvilke begrænsninger, som du kort omtaler, der er opstillet ved valget af anlægget. Hvor føler du at have indgået uheldige kompromisser, nu du ønsker "mere og bedre lyd".   
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 02 September 2018 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Du skal da have en sub på......
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes