Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 03:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: En god højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes en god ht skal kunne gengive perspektivisk højde, derfor skal det være flervejs-ht.
(ht med bare et akustisk center bliver i stereoaspektet, til kun en oplevelse i højre/venstre).

Jeg syntes ht skal kunne gengive perspektivisk størrelse maksimalt uafhængigt af rummet, derfor kasse-ht.
(paneler og andre dipole ht er efter min mening, for påvirket af rummets fysiske dimensioner, til gengive den store forskel der kan ligge i forskellige
optagelser).
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Nu er mikrofonerne i fx klassisk musik jo ikke placeret foran orkestret, men oppe over dem. Derfor vil den højde man bør opleve, vel være det luftrum over musikerne. Forstil dig lyden fra dine højttalere og der hvor du ved enhederne er, er mikrofonerne og du "kigger" ned til dem herfra. Det er højde i perspektivet i min optik. Ved rock, jazz og pop, ser der anderledes ud, for her er mikrofonerne foran, så her ser man det anderledes for sig.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Tænker ! at Nils Valla har til gode at lytte på Magnepan 1.7
Vh
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Nu er mikrofonerne i fx klassisk musik jo ikke placeret foran orkestret, men oppe over dem. Derfor vil den højde man bør opleve, vel være det luftrum over musikerne. Forstil dig lyden fra dine højttalere og der hvor du ved enhederne er, er mikrofonerne og du "kigger" ned til dem herfra. Det er højde i perspektivet i min optik. Ved rock, jazz og pop, ser der anderledes ud, for her er mikrofonerne foran, så her ser man det anderledes for sig.


Musikerne i et symfoniorkester kan sidde i forskellig højde fx blæserne bag ved strygerne, hvilket HT'erne ideelt bør kunne gengive, selvfølgelig afhængig af indspilningskvaliteten. På operaindspilninger kan orkestret sidde i en grav, mens sangerne er oppe på en scene. Det bør HT`erne også kunne gengive. Det formår mine Audio Note AN-j trods deres forholdsvis beskedne størrelse. Jeg er med på, at for højtalere gælder, at stort er godt for mange parametres vedkommende, men for perspektivets vedkommende kan mindre tovejskonstruktioner have en fordel. Ikke at store HT'er ikke vil kunne have lige så gode perspektiviske egenskaber-mens de også kan det, små højtalere ikke kan, men så taler vi typisk om meget høje priser.

__________________
Gestern liebt'ich
Heute leid' ich
Morgen sterb' ich
Dennoch denk'ich
Heut und Morgen
Gern an Gestern
Lessing
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
manley
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 300
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hej

For mig er der mange parameter der spiller ind, men skulle jeg opsummere dem, så er det musik glæde og ejer glæde.

Musik glæde i form af at når jeg sider og lytter, så får jeg bare lyst til at lytte til det næste nummer og det næste og det næste, og pludseligt er der gået mange flere timer end først planlagt, det er de bløde værdiger så som, er den homogen, står lydbilledet som jeg vil have det, og er de detaljer som jeg vil høre tilstede osv. Også er der ejer glæde over en ting, det er mere hårde værdiger som jeg ser det, bla. design finish og kvalitets følelse.

begge dele skal gå op i en højre enhed, og er individuelle fra person til person, og for nogle er den ene mere vigtigt end den anden lige for mig er begge ting lige vigtige, det må godt se godt ud og lyde godt på sammen tid.

BR
    manley
Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Mugge. En to-vejs kasse, er jo også en fler-vejs.

allanowich. Den mest gængse måde optage stereo er vel med en mic, aftegner bredde en anden, dybde. (bevares, dereudover kan være hav af støtte-mic, men alligevel)

Villavalium. jeg kender godt til Magnepaner. De bliver lavet høje for at gengive musikken i højde. Men det ændrer ikke på med fler-vejs kan du høre en stemme fra hovedhøjde samtidig med guitaren høres som hænge på hoften og fodtrampet kommer fra gulvet. Med "en-vejs"-paneler får du bare trukket det samlet billed af højre/venstre op i højde, og selvfølgelig vil din hjerne afkode til noget naturligt men, det måske nærmere dig der har brug for høre nogle gode 2-vejs kasser?   
anyway, det var bare mit synspunkt og ikke bedre end andres synspunkter for andre end mig selv.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Jeg syntes en god ht skal kunne gengive perspektivisk højde, derfor skal det være flervejs-ht. (ht med bare et akustisk center bliver i stereoaspektet, til kun en oplevelse i højre/venstre).

Jeg syntes ht skal kunne gengive perspektivisk størrelse maksimalt uafhængigt af rummet, derfor kasse-ht. (paneler og andre dipole ht er efter min mening, for påvirket af rummets fysiske dimensioner, til gengive den store forskel der kan ligge i forskellige optagelser).

Det med om man er til den eller den anden type højtaler, man vi bliver ved med at snakke om uden at blive enig om det. men når det så er sagt. har begge højtaler typer sine fordele og ulemper. Så man må jo vælge dem men syntes har flest ulemper.  Men har du lytte en dipol højtaler men dynamiske enheder..????


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Lille smed.
Ja, jeg har hørt.
De har som jeg hører det, samme mangel af den akustiske begivenhed de optaget i, og lyder mere i overensstemmelse af rummet de står i.

Jeg prøver jo bare beskrive hurdler som jeg hører dem. (intet statement i det)
Noget af det bedste jeg selv har haft var Apogee Scintilla.
Men da jeg tilsyneladende er en type, som altid ender op i kun at høre hurdlerne (og alt udstyr har jo hurdler),
er min fremgangsmåde i dag, at hæve den laveste fællesnævner.
Sådan fungerer det for mig.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Altså: Nils Valla har IKKE lyttet på Magnepan 1.7
Bemærk modelnummeret !
Vh
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Lille smed.
Ja, jeg har hørt.
De har som jeg hører det, samme mangel af den akustiske begivenhed de optaget i, og lyder mere i overensstemmelse af rummet de står i.

Jeg prøver jo bare beskrive hurdler som jeg hører dem. (intet statement i det)
Noget af det bedste jeg selv har haft var Apogee Scintilla.
Men da jeg tilsyneladende er en type, som altid ender op i kun at høre hurdlerne (og alt udstyr har jo hurdler),
er min fremgangsmåde i dag, at hæve den laveste fællesnævner.
Sådan fungerer det for mig.


Nu hvor du selv har beskrevet hvad du syntes dipol har af fejl.  Det er meget godt beskrevet, Når det gælder de store magnepan højtaler. Sådan et sæt har været forbi mit rum. Endelig en fornuftig højtaler, men de har også deres fejl. Nogle af dem har du beskrevet ganske fornuftigt. Men den måde de spille bas på, de virker bare lidt på slatten og uden push.   men det er svært at gøre alle tilfreds

men hvis du en dag komme tæt på Horsens så skriv en besked. Så er du meget velkommen til at lytte en en dipol hvor rummet ikke har helt så meget mig som ved magnepan.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 Oktober 2018 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

villavalium skrev:
Altså: Nils Valla har IKKE lyttet på Magnepan 1.7
Bemærk modelnummeret !
Vh


De gør det ganske fint, har lyttet til dem af flere omgange med nogle kæmpe monotrin. men de mangler nu stadig noget bud. når man holder dem op imod de støre modeller


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:

Villavalium. jeg kender godt til Magnepaner. De bliver lavet høje for at gengive musikken i højde.


nils valla skrev:

Med "en-vejs"-paneler får du bare trukket det samlet billed af højre/venstre op i højde, og selvfølgelig vil din hjerne afkode til noget naturligt men, det måske nærmere dig der har brug for høre nogle gode 2-vejs kasser?   
anyway, det var bare mit synspunkt og ikke bedre end andres synspunkter for andre end mig selv.


Det ville være så rart for forum, hvis man ikke skulle "trækkes" med faktuelt 100% forkerte oplysninger. At det bare er dit synspunkt, gør det ikke mere rigtigt, og det burde det heller ikke være for dig. Alle højttalere kan stilles forkert op, i rum, der ikke passer til dem. Det gør stadig ikke dine påstande rigtige. Intet kunne være mere forkert. Dipol højttalere, opstillet rigtigt med hensyntagen til rummets beskaffenhed og den specifikke højttalers krav, er overlegne i forhold til kassehøjtalere m.h.t. gengivelse af rum, perspektiv og akustiske detaljer, og så er det lige meget, om det er elektrostat eller magnestat.
Eksempelvis var der for år tilbage en butik i Århus, der havde et par Martin Logan til demo i butikken. Lydbilledet var noget flydende, og da han fik de vises sten fra en potentiel kunde om at stille dem på spikes i stedet for deres svampede gummifødder, var svaret, at det kunne være lige meget, de kommer alligevel ikke til at spille bedre. Med den holdning får man aldrig det ultimative ud af speakers, uanset hvilken slags.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

    til Boydk
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Boydk skriver.
Dipol højttalere, opstillet rigtigt med hensyntagen til rummets beskaffenhed og den specifikke højttalers krav, er overlegne i forhold til kassehøjtalere
m.h.t. gengivelse af rum, perspektiv og akustiske detaljer, og så er det lige meget, om det er elektrostat eller magnestat.

Dipole ht har mange kvaliteter og kan også give godt perspektiv.

Min anke er, i længden høres perspektiv og rum ensformig. Ikke den store forskel fra optagelse til optagelse.

Enhederne i dipole ht (magne-elektrostat eller dynamisk) er jo ikke upåvirket af rummet de står i.

Boydk fint nok. Måske du bare ikke er nået dertil endnu, hvor sådanne "detaljer" tilraner sig betydning. Men det kan jo komme en dag.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Måske du bare ikke er nået dertil endnu, hvor sådanne "detaljer" tilraner sig betydning.


Ser dér ta´r du så gruelig fejl, min ven.
I mit setup er det efterhånden kun riaa og PU, der somme tider stadig er en begrænset jagt på, netop for at være sikker på diversiteterne fra skive til skive. Beklager, du gamle, du tog fejl igen

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Lille_smed.
Jeg vil meget gerne høre dine skønne ht ved lejlighed.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Og hvis det sker, så flytter du selvfølgelig lige røven forbi hér bagefter. Det er jo sjældent, man så fine besøg fra djævleøen, så når du alligevel har fået fumlet dig herover???

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

du er velkommen. men er nu overbevist om at du skifter mening når du har lytte til mine 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 22 Oktober 2018 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Det jo ikke fordi der er så langt, men for en pensionist, bropenge oveni, men hvis nu jeg kunne alliere mig med et andet offer ( ), betaler jeg gerne for dobbelt hygge i Jylland-Øst. (jeg går trods alt ikke mere i bio og kun til gratislive, så det går nok).

Lillesmed. Jamen jeg tror da gerne dine ht spiller røve-godt. min anke var mere om de bliver forudsigelige over tid. Men jeg kan jo få dine ht med mig hjem i en længere periode for prøve
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes