Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Blob-lyd når effekt tændes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 08 September 2018 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har en NAD S250 5ch effektforstærker. Når den tændes - høres en blob-lyd i kun den højre Dali MS5.
Surround forforstærker er Nuforce AVP-18. Måske lød et pludselig mindre smeld i samme højttaler for 1 mdr siden. Muligvis er
den blob/splut-lyd kommet derefter hver gang effektblokken tændes.
Jeg har ikke ændret i opsætning eller rodet med kabler.
Der er ellers ingen mislyd fra højttalere.
Hvad mon det skyldes?
Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 08 September 2018 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Det er en værkstedsopgave.
Spørgsmålet er hvornår bloplyden kommer. Kommer lyden præcis i samme øjeblik du tænder er det sandsynligt, at relæet til den
pågældende kanal hænger. Det vil sige at det ikke afbryder, som det skal ved sluk og tænd, netop for at forhindre omtalte støj
slipper ud til højttalerne. Relæet har ligeledes til opgave at afbryde forbindelsen til højttaleren, hvis forstærkertrinnet får en
alvorlig fejl og sender DC ud i højttaleren. Og det må ikke ske.

Eller kommer støjen få sekunder senere (når du hører relæer til højttalerudgangene klappe) kan der være en smule offset
spænding på udgangen af den støjende kanal, som indikerer en fejl eller i det mindste en nødvendig justering.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 08 September 2018 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Tak. Lyden kommer i samme split-sekund der tændes så lyder som relæ der hænger. Skifter man et relæ eller kan det klares
med noget spray/smørelse af en art?
Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 08 September 2018 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Viser det sig at relæet er defekt, så - Nyt relæ! Samtidig få grundig undersøgt, hvorfor relæet er blevet defekt. Støjen for en måned siden kunne være en indikator for at et eller andet er defekt. Muligheden foreligger.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 08 September 2018 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Her er diagrammet til relæstyringen. Viser det sig at relæet er OK kan årsagen være fejl i styringen. At relæet slår til uden forsinkelse. Her bør man undersøge C13 for fejl eller afbrudte forbindelser ved lodningerne. For er kondensatoren defekt eller afbrudt slår relæet omgående til, når du tænder med deraf beskrevne fejl.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 08 September 2018 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Tak. Jeg tror der er kommet en enkelt hurtig klik-lyd fra effektforstærkeren nogle få sekunder efter effektforstærkeren slukkes. Jeg mindes
ikke den lyd har været der før - eller også lyder den anderledes.
Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 08 September 2018 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Det du fortæller bekræfter min mistanke til selve relæet. Kigger man nøje på diagrammet over udgangstrinnet anvender man en
noget usædvanlig modkobling. Man tager modkoblingen fifty-fifty på begge sider af relæet. Det har den konsekvens at en
snavset relækontakt kan medføre gnister og gennem modkoblingen skabe en kædereaktion, hvor relækontakterne svejses
sammen. Støjen du hørte for nogen tid siden. Så med støj ved både tænd og sluk er det sandsynligvis det der er sket. Det bliver
interessant at få verificeret. Jeg afventer med interesse.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 09 September 2018 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt dette: http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=565&t=466
Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 09 September 2018 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Det du henviser til kunne have paralleler til det du oplever. Tillader jeg mig at gætte, spørger du om ikke man kan rense relæet i stedet for at udskifte det. Min anbefaling er at forny det. Ikke mindst på grund af måden modkoblingen foregår på din forstærker. Det er anderledes end på henvisningen til Accuphase E-202 jeg tilfældigvis kender på det punkt.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 09 September 2018 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Aliaz.

Som Kaj skriver - skift relæet. Selve relæet koster ikke meget. Og skift for begge kanaler, når den alligevel er adskilt.

M.v.h.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 09 September 2018 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Aliaz. Du skal have undersøgt præcis, hvad der er årsag til fejlen du oplever, inden du foretager dig noget som helst. Og for alt i verden lad være med at anvende WD40 VIL du rense skal du anvende Kontakt 60. Men er relæet forseglet nytter rens jo intet.   
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 09 September 2018 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Ole, det er en femkanals forstærker. En større omgang. Men principielt er det den rigtige fremgangsmåde, hvis man vil gå med livrem og seler.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 09 September 2018 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Takker for jeres hjælp. Når jeg engang får taget mig sammen. Hvor kan min S250 med fordel indleveres reperation? Hvad skal man regne
med af pris for udskiftning af 2 eller 5 relæer inkl arbejdsløn? Kan vel lige så godt få tjekket alle 5 når man er igang.
Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz
 
Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 09 September 2018 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Ole, det er en femkanals forstærker. En større omgang. Men principielt er det den rigtige fremgangsmåde, hvis man vil gå
med livrem og seler.


Jeg behøver ikke gå med livrem og seler. Risikoen er næsten beskeden. Nogen der ved om de relæ der sidder i NAD S250 er til at åbne for
menig mand?
Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz
 
Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 09 September 2018 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Fandt en youtube video af NAD S250 indmad:
NAD S250 video indmad
Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 09 September 2018 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder med servicemanualen. Relæet er en forsejlet type identisk med dem jeg anvender i mine forstærkere. Kan ikke åbnes.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 09 September 2018 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

RELAY
RL1
part: 4500-0940-0    
RELAY 24VDC 30A

Jeg kan se i service manualen hvor relæet sidder på hvert forstærker board.

Er det svært at få det forstærker board op? Hvis ikke...så er det vel bare at lodde relæet af og sætte et nyt på.
Nogen der har et link til hvor relæet kan købes? På forhånd tak.
Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 09 September 2018 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Datablad på et egnet relæ.
Ud af de viste versioner skal du vælge det der fysisk svarer til det gamle. Midterbenet nederst på L90 kan udelades. Der skal du se på det gamle om det er anvendt. Det er ikke nødvendigt for funktionen. Alle på oversigten med flueben er anvendelige. De to med kryds over kan ikke bruges! Husk 24V.



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 09 September 2018 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Så langt så godt, men du skal stadigvæk have fundet ud af den præcise årsag til fejlen og der skal du slukke forstærkeren tage strømmen fra den og måle med et Ohmmeter over de to øverste terminalpunkter på relæet (billedet ovenfor). Det er kontakterne der afbryder og slutter forbindelsen til højttalerne. Er der NUL ohm når forstærkeren er slukket har vi forklaringen. Relæet slipper ikke. I modsat fald skal du i gang med at finde en anden forklaring. Lave en udvidet fejlsøgning.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 09 September 2018 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

En anden ting, som kan lave en blop lyd er, hvis din forstærker lukker en smule DC ud på udgangen - og lidt nok til, at din amp ikke lukker kanalen
ned pga DC offsettet er mindre end, hvad der skal til, for, at din amp går i DC protect mode. Hvis du mens forstærkeren tændt - uden signal, med
et multimeter måler DC, på den pågældende udgang. Normalt for en amp, så vil DC niveau ligge så tæt på 0mV, som over hovedet muligt. Men,
+/- 20mV er normalt. Men, hvis din amp ligger på eks +/- 100mV - så vil du kunne høre et blop
En forstærker vil typisk have et lidt større DC offsett, når den er kold. Så, hvis du kun hører blop'et når forstærkeren er kold - så kan det være pga
c13 skal udskiftes.
Hvis forstærkeren lukker DC ud, og du ikke er stærk i elektronik - så send den på værksted. Det koster lidt Kroner, at få den fixet - men, i worst
case - så kan du brænde din basenhed af
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes